ایرانیان جهان - به گزارش اقتصاد آنلاین، "دونالد ترامپ" رئیس جمهور آمریکا در تاریخ یکم فوریه، تعرفههایی را بر کانادا، چین و مکزیک بزرگترین شرکای تجاری ایالات متحده اعمال کرد. واردکنندگان آمریکایی 25 درصد مالیات بر همه کالاها از کانادا و مکزیک پرداخت خواهند کرد، زیرا ترامپ تلاش میکند هر دو کشور را مجبور به مهار مهاجرت و قاچاق مواد مخدر به ایالات متحده کند.
در همین حال، واردات از چین با تعرفههای 10 درصدی مواجه خواهد شد، مجازاتی برای عدم موفقیت پکن در مهار قاچاق مواد شیمیایی پیش ساز فنتانیل به کانادا و مکزیک، جایی که به ماده مخدر فنتانیل برای مصرف در ایالات متحده تبدیل شده میشود.
اندیشکده آمریکایی "شورای روابط خارجی" در قالب نُه نمودار و تصویر گرافیکی تاثیرات اقتصادی بالقوه چنین تعرفههایی را بر هر چهار کشور پیشتر ذکر شده نشان میداده است.
بخشهای خاصی از اقتصاد ایالات متحده از جمله بخشهای خودرو، انرژی و مواد غذایی در نتیجه تعرفهها به شدت آسیب خواهند دید. قیمت گاز میتواند تا 50 سنت بازای گالن در غرب میانه افزایش یابد، زیرا کانادا و مکزیک بیش از 70 درصد واردات نفت خام را به پالایشگاههای ایالات متحده عرضه میکنند. هم چنین، خودروها و سایر وسایل نقلیه در معرض خطر هستند، زیرا ایالات متحده تقریباً نیمی از قطعات خودرو خود را از همسایگان شمالی و جنوبی خود وارد میکند.
تعرفه 25 درصدی بر کانادا و مکزیک هزینههای تولید خودروسازان آمریکایی را افزایش میدهد و تا 3000 دلار به قیمت برخی از تقریباً شانزده میلیون خودروی فروخته شده در ایالات متحده در هر سال میافزاید. هزینههای مواد غذایی نیز میتواند افزایش یابد، زیرا مکزیک بزرگترین منبع محصولات تازه ایالات متحده است و بیش از 60 درصد واردات سبزیجات و تقریباً نیمی از واردات میوه و میوههای مغزدار را تامین میکند. با این وجود، ایالات متحده نسبت به بسیاری از اقتصادهای صنعتی دیگر از جمله آلمان، ژاپن و بریتانیا کمتر به تجارت متکی است. واردات و صادرات تنها یک چهارم تولید ناخالص داخلی ایالات متحده را تشکیل میدهد و ایالات متحده آن چه را که وارد میکند از مجموعه نسبتاً وسیعی از کشورها تامین میکند.
طبق گزارش "بلومبرگ اکونومیکس"، تعرفه 25 درصدی یکجانبه بر این کالاها میتواند تولید ناخالص داخلی مکزیک را تا 16 درصد کاهش دهد و صنعت خودروسازی مکزیک میتواند بیشترین آسیب را متحمل شود. مکزیک نزدیک به 80 درصد از خودروهای تولیدی خود را تنها به ایالات متحده میفرستد که هر سال به 2.5 میلیون خودرو میرسد. هم چنین، تعرفهها بخش انرژی مکزیک را تهدید خواهد کرد. ایالات متحده دریافت کننده تقریباً 60 درصد از صادرات نفت مکزیک است که بخش عمده آن نفت خام به مقصد پالایشگاههای ایالات متحده است. در عین حال، مکزیک مقصد اصلی صادرات نفت پالایش شده ایالات متحده است که بیش از 70 درصد تقاضای داخلی را تامین میکند. تعرفههای ایالات متحده احتمالاً سوخت را گرانتر میکند، قیمتها را در پایانههای عرضه سوخت افزایش میدهد و در شکلی گستردهتر اقتصاد مکزیک را تحت فشار قرار خواهد داد.
کانادا نیز با چالش مشابهی مواجه است. ایالات متحده بیش از 70 درصد صادرات کانادا را به خود اختصاص میدهد که در مجموع 14 درصد از کل واردات ایالات متحده را شامل میشود. بخش انرژی کانادا براساس تعرفههای تازه وضع شده از سوی ترامپ بیشترین آسیب را متحمل خواهد شد، زیرا صادرکنندگان 80 درصد نفت خود را به جنوب میفرستند. این عدم تقارن در هزینه تعرفههای داخلی به ایالات متحده اهرم قابل توجهی بر شرکای خود در آمریکای شمالی پای میز مذاکرات میبخشد.
تجارت ایالات متحده و چین در سالیان اخیر به طور خاص در بخشهایی که تحت تعرفههای قبلی و کنترلهای صادراتی قرار گرفتهاند از جمله قطعات خودرو، پایگاههای داده، مبلمان و نیمه هادیها کاهش یافته است. چین در عوض تجارت با دیگر شرکا از جمله اتحادیه اروپا، مکزیک و ویتنام را افزایش داده است. سهم این کشور از تجارت جهانی از سال 2016، زمانی که ترامپ برای اولین بار روی کار آمد، تقریباً 4 درصد افزایش یافته است. در مجموع، این عوامل باعث کاهش شوک ناشی از تعرفه 10 درصدی اضافی بر صادرات چین به ایالات متحده خواهند شد.
این اولین باری نیست که کشورها مقابله به مثل میکنند. مکزیک در سال 2018 میلادی و پس از آن کانادا به دنبال اعمال تعرفههای ترامپ بر فولاد و آلومینیوم آن دو کشور، بر روی مجموعا بیش از 15 میلیارد دلار از کالاهای آمریکایی از جمله فولاد، گوشت خوک، ماست و حتی سفره رومیزی تعرفههای تلافی جویانه وضع کردند. به همین ترتیب، ایالات متحده 20 میلیارد دلار از صادرات سالانه محصولات مزارع خود را از دست داد، زیرا چین در برابر تعرفههای گمرکی ایالات متحده از سال 2018 تا 2019 واکنش نشان داد.
اگر کانادا یا مکزیک دست به اقدام تلافی جویانه بزنند، صادرکنندگان سوخت ایالات متحده احتمالاً در کنار خودروسازان و دیگر تولیدکنندگان پیشرفته، از جمله تولیدکنندگان دارو، بیشترین آسیب را متحمل خواهند شد.
تعرفههای تلافی جویانه بر ایالات متحده عمدتاً بر ایالتهای تولیدی سنگین تأثیر میگذارد. مکزیک 70 درصد صادرات نیومکزیکو را خریداری میکند، از جمله میلیاردها دلار تراشههای نیمه هادی و قطعات الکتریکی ایالات متحده که بعداً با خودروها و وسایل ساخت مکزیک به ایالات متحده باز میگردند. تگزاس بیش از 20 میلیارد دلار تراشه، قطعات خودرو و تجهیزات الکتریکی به مکزیک ارسال میکند. به طور کلی، صادرات جنوب این ایالت 5 درصد از تولید ناخالص داخلی آن را تشکیل میدهد. هم چنین، تعرفهها بر صادرات 5 میلیارد دلاری خودرو و فلز اوهایو به کانادا و هم چنین، بر صادرات 320 میلیون دلاری ایالت مِین در حوزه الوار و کاغذ به شمال خدشه وارد میسازد.