ایرانیان جهان - انقلاب سبز ژاپن در زمینه منسوجات با تولید پارچهای موسوم به پروتئین تخمیرشده رقم خورد که یک پارچه پیشگام زیستمحیطی تولیدشده از میکروبهاست و راهحلی پایدار برای معضل ضایعات سرسامآور صنعت مد ارائه میدهد.
به گزارش سرویس ترجمه خبرگزاری ایمنا، ژاپن در مسیر سبز شدن صنعت منسوجات خود از مفهومی موسوم به پروتئین تخمیرشده (Brewed Protein) رونمایی کرده که یک پارچه پیشگام زیستمحیطی تولیدشده از میکروبهاست.
این ماده نوآورانه راهحلی پایدار برای معضل ضایعات سرسامآور صنعت مد با سالانه حدود 7 میلیون تن حجم ارائه میدهد.
پروتئین تخمیرشده چیست؟ پروتئین تخمیرشده نوعی منسوجات پیشرفته است که در تسوروئوکا (Tsuruoka) ژاپن توسط شرکت بیوتکنولوژی اسپایبر (Spiber) توسعه پیدا کرده و از طریق یک فرآیند تخمیر منحصربهفرد تولید میشود که در آن میکروارگانیسمها با قندهای گیاهی تغذیه میشوند و در نتیجه نوعی الیاف پایدار ایجاد میشود که شباهت زیادی به پارچههای باکیفیت و مجلل ترمه دارد. قابلتوجه اینکه این نوع پارچه بهطور کامل قابل بازیافت است و میتواند به میزان قابلتوجهی از اثرات زیستمحیطی مرتبط با زبالههای لباس بهویژه در اتحادیه اروپا بکاهد.
تولید پروتئین تخمیرشده نهتنها جایگزینی برای منسوجات سنتی است، بلکه با استفاده از ضایعات کشاورزی، به پلیمرهایی تبدیل میشود که میتوانند جایگزین پارچههای حیوانی مختلف از جمله پشم، ابریشم و ترمه شوند. این فرآیند مصرف منابع و انتشار گازهای گلخانهای را در مقایسه با روشهای معمولی تولید نساجی بهشدت کاهش میدهد. حمایت سازمانهایی همچون اتحادیه مواد زیستدایرهای (BioCircular Materials Alliance) از مواد مورد استفاده در تولید این نوع پارچهها، بر کاربرد آنها در متحول کردن صنعت مد و تبدیل آن به یک صنعت دایرهای و سازگار با محیط زیست تأکید دارد.
برندهای مد سطح بالای جهانی پتانسیل بالای این پارچه را درک کرده و نسبت به بهرهگیری از آن تمایل نشان دادهاند. بهعنوان مثال، برند لوکس ایتالیایی زگنا باروفا (Zegna Baruffa) به ترکیب پروتئین تخمیرشده با پشم مرینو پرداخته است و چندین خانه مد ژاپنی در حال بررسی کاربردهای این محصول در مجموعههای خود هستند.
چشمانداز آینده پروتئین دمکرده ژاپنی با افزایش تقاضای مصرفکنندگان برای پارچههای پایدار و دوستدار طبیعت، اسپایبر آماده تجربه رشدی قابلتوجه است. این شرکت بودجه چشمگیر 300 میلیون دلاری را برای گسترش قابلیتهای تولید خود، از جمله تأسیسات جدید در تایلند و تأسیس یک کارخانه تولیدی در ایالات متحده در اختیار دارد، هدف آن از این توسعههای جدید، تولید سالانه چندین هزار تن پروتئین تخمیرشده است که نقش این پارچه را در ایجاد یک زنجیره تأمین نساجی پایدار پررنگتر میکند.
پروتئین تخمیرشده نشاندهنده یک پیشرفت اساسی در صنعت مد پایدار است و در عین حال که اقتصاد دایرهای را ترویج میکند، جایگزین مناسبی برای مواد مضر برای محیط زیست ارائه میدهد. با استقبال و استفاده برندهای بیشتر از این پارچه نوآورانه، پارچه سبز ژاپنی منجر به تغییرات دگرگونکننده در سراسر صنعت مد شود و راه را برای ارائه و توسعه راهحلهای احیاکننده پوشاک هموار میکند که یکپارچگی زیستمحیطی و جذابیت برای مصرفکننده را بهطور یکسان در اولویت قرار میدهند.
کد خبر 837292