ترامپ و رویای پسگیری کانال پاناما و ارتباط با آن چین
پنجشنبه 18 بهمن 1403 - 20:40:20
|
|
ایرانیان جهان - به گزارش جماران به نقل از یورونیوز، پاناما اواخر روز چهارشنبه پنجم فوریه (17 بهمن) ادعای وزارت خارجه آمریکا مبنی بر اینکه این کشور توافق کرده است دیگر هزینهای از کشتیهای دولتی آمریکا برای عبور از کانال مشهور خود دریافت نکند، رد کرد. در بیانیهای، اداره کانال پاناما اعلام کرد: «در پاسخ به بیانیه منتشرشده توسط وزارت خارجه ایالات متحده، اداره کانال پاناما که مسئول تعیین عوارض و سایر هزینههای عبور از این کانال است، اعلام میدارد که هیچ تغییری در این هزینهها اعمال نکرده است. » این نهاد در عین حال اعلام کرد که آماده گفتوگو با آمریکا در این زمینه است. این بیانیه با ادعای وزارت امور خارجه آمریکا که ساعاتی پیش از آن مطرح شده بود، در تضاد کامل است. وزارت امور خارجه آمریکا در شبکه اجتماعی ایکس اعلام کرده بود که «شناورهای دولتی ایالات متحده اکنون میتوانند بدون پرداخت هزینه از کانال پاناما عبور کنند که این امر سالانه میلیونها دلار صرفهجویی برای دولت آمریکا به همراه دارد.» این پیام همراه با تصویری از یک ناو جنگی در حال ورود به این کانال منتشر شد. بر اساس بیانیه سفارت پاناما در کوبا، ایالات متحده طی 26 سال گذشته در مجموع فقط 25.4 میلیون دلار برای عبور ناوها و زیردریاییهای خود از این کانال پرداخت کرده که معادل کمتر از یک میلیون دلار در سال است. اما بر اساس بیانیه سفارت پاناما در کوبا، ایالات متحده طی 26 سال گذشته در مجموع فقط 25.4 میلیون دلار برای عبور ناوها و زیردریاییهای خود از این کانال پرداخت کرده که معادل کمتر از یک میلیون دلار در سال است. تنشهای دیپلماتیک و تهدید ترامپ این جنجال در حالی شکل گرفت که دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا همین چند روز پیش، بار دیگر وعده داد که کانال پاناما را «پس بگیرد» و نسبت به اقدام «قدرتمند» آمریکا در مواجهه با حضور چین در این آبراه حیاتی هشدار داد. آقای ترامپ روز یکشنبه به خبرنگاران گفت: «چین کانال پاناما را میگرداند، در حالیکه این کانال به چین داده نشده بود، بلکه به پاناما داده شد، آن هم به شکلی احمقانه. اما آنها این توافق را نقض کردهاند و ما آن را پس خواهیم گرفت یا اقدامی بسیار قدرتمند رخ خواهد داد.» دیدار دیپلماتیک و عقبنشینی پاناما از توافق با چین پس از آنکه مارکو روبیو، وزیر امور خارجه آمریکا در نخستین سفر خارجی خود با رائول مولینو، رئیس جمهوری پاناما دیدار کرد، اندکی از تنشهای دیپلماتیک ناشی از این اظهارات ترامپ کاسته شد. آقای مولینو در این دیدار تأکید کرد که حاکمیت پاناما بر کانال پاناما غیرقابلبحث است. اما در عین حال، وی به نگرانیهای واشنگتن درباره نفوذ چین در این منطقه پاسخ داد. او اعلام کرد که پاناما توافقنامه همکاری با طرح توسعه ماوراءالبحری چین معروف به ابتکار کمربند و جاده را که در سال 2017 امضا شده بود، تمدید نخواهد کرد و حتی احتمال دارد که این توافق زودتر از موعد لغو شود. کنترل کانال پاناما دست کدام بازیگر است؟ کانال پاناما بر اساس یک معاهده در سال 1977 به پاناما بازگردانده شد. طبق این معاهده، آمریکا این حق را دارد که در صورت تهدید عملیات این آبراه توسط یک قدرت خارجی یا درگیری داخلی، بهطور نظامی مداخله کند. امروزه، میزان بار عبوری از کانال پاناما بیشتر از زمانی است که تحت کنترل آمریکا قرار داشت. «اداره کانال پاناما» از سال 2000 مدیریت این آبراه را بر عهده دارد. اعضای 11 نفره هیاتمدیره این نهاد از سوی دولت پاناما انتخاب میشوند، اما این اداره بهطور مستقل عمل میکند. شرکت «پاناما پورتس» که یکی از زیرمجموعههای شرکت چندملیتی «هلدینگ هاچیسون» در هنگکنگ است، پایانههایی را در منتهیالیه دو سوی این کانال در اقیانوس اطلس و اقیانوس آرام اداره میکند. چندین شرکت دیگر نیز در این زمینه فعالیت دارند. «هلدینگ هاچیسون» در سال 1997، زمانی که پاناما و ایالات متحده بهطور مشترک کانال پاناما را اداره میکردند، امتیاز بهرهبرداری از دو بندر را دریافت کرد. این شرکت یک شرکت سهامی عام است و نام آن در هیچ یک از لیستهای تحریمی ایالات متحده دیده نمیشود. توئیت وزارت امور خارجه آمریکا و ادعای حذف عوارض کشتیهای دولتی شرکت زیرمجموعه آن «هاچیسون پورتس» نیز یکی از بزرگترین اپراتورهای بندری در جهان است و مدیریت 53 بندر در 24 کشور، از جمله در کشورهای متحد آمریکا مانند بریتانیا، استرالیا و کانادا را بر عهده دارد. در عین حال، این شرکت دسترسی به کانال پاناما را کنترل نمیکند.
http://www.ilandnews.ir/fa/News/1355184/ترامپ-و-رویای-پسگیری-کانال-پاناما-و-ارتباط-با-آن-چین
|