ایرانیان جهان
◄ راه همدردی کارشناسان حمل‌ و نقل با خانواده‌ های داغدار از سوانح اتوبوسی
چهارشنبه 24 بهمن 1403 - 11:20:06
ایرانیان جهان - تین نیوز |
رهبر معظم انقلاب در مراسم دانشگاه علوم انتظامی (960626) در خصوص حوادث جاده ای فرمودند: یک مسئله اساسی این است که نقاط حساس را، نقاط ضعف را، جستجو کنید و پیدا کنید. فرض بفرمایید قضیه جاده ها را و تصادف هایی که در جاده ها پیش می آید. سهم نیروی انتظامی در جلوگیری از حوادث جاده ای چقدر است؟ این را باید بررسی کرد.
بیشتر بخوانید: اخبار روز خبربان
البته عوامل گوناگونی و دستگاه های مختلفی در این زمینه سهم دارند؛ سهم نیروی انتظامی، سهم وزارت راه، سهم دستگاه های گوناگونِ صنعتیِ دیگر در این حادثه چه اندازه است؟ کاری کنیم که مردم عزیز ما این بخش حادثه خیز و تلخ و دردناک را در زندگی خود نداشته باشند. 
به گزارش تین نیوز فرزانه صادق شامگاه پنجشنبه (18 بهمن) در پیامی ضمن تسلیت جان باختن 6 دانش آموز دختر در سانحه ای که برای اتوبوس حامل دانش آموزان در کرمان رخ داد؛ با خانواده های آنان ابراز همدردی کرد و دستور داد این حادثه بررسی شود. 

ایرانیان جهان

خانم دکتر صادق (وزیر) در برنامه پیشنهادی وزارت راه و شهرسازی به نمایندگان مجلس در مرداد 1403 در توصیف وضعیت موجود (صفحه 33) چنین آورده بودند: چالش تلفات 20045 نفر و مصدومیت 391069 نفر در سال 1402، شاخص تعداد کشته به صد هزار نفر جمعیت مهمترین شاخص ارزیابی کشورها برای ایران حدود 20 است متوسط جهانی 14 است، که نسبت به برخی کشورهای پیشرو 3 تا 6 برابر بیشتر است، چالش وجود نواقص و مخاطرات در زمینه های راه، خودرو، رفتار کاربران راه، قوانین و مقررات و نحوه اعمال آنها، وضعیت خدمات نجات ... ، طی سال های اخیر با روند افزایش تلفات مواجه هستیم ... .
مرکز پژوهش های مجلس در بسته سیاستی کاهش تصادفات رانندگی در شهریور 1403: آمارها بیانگر آن است که در سال 1402 آمار تلفات جانی این حوادث به 20 هزار نفر رسیده و خسارات اقتصادی تلفات رانندگی ایران، 2 تا 7 درصد GDP کشور است. 
براساس آمار بانک جهانی GDP ایران در سال 2023 به حدود 405 میلیارد دلار رسیده (262 در سال 2020 و 644 در سال 2012) که با احتساب خسارات سالانه اقتصادی 4.5 درصد GDP (متوسط برآورد مرکز پژوهش های مجلس) خسارات اقتصادی تلفات رانندگی به رقم 18.2 میلیارد دلار بالغ می گردد که حدود 3 برابر بودجه عمرانی 1403 (400 همت با نرخ ارز 60 تومان) می باشد. 
کشورهای پیشرفته برای تقویت آگاهی و انگیزه شرکت های مشاور، طراح، مجریان و بهره برداران از زیرساختها و ناوگان حمل و نقل، ضوابطی را وضع نموده اند که از جمله می توان به مبانی محاسبات ارزش اقتصادی جان در کشورهای اروپای غربی برای قطارهای سریع السیر (که متوسط چند کشور به 1.5 میلیون یورو بالغ می شود) و دستورالعمل مشابه سازمان آزادراه های فدرال آمریکا (FHWA) اشاره کرد که طی دو دهه گذشته بین 1 تا 3 میلیون دلار بر آورد شده است. حدود سال 1385 نیز محاسباتی توسط مرکز تحقیقات راه آهن انجام شد که به نظر می رسد این عدد در سال 95 به یک میلیارد تومان افزایش یافت (تین 98461).
با محاسبه ارزش اقتصادی جان و وقت، اولویت پروژه ها و ارجحیت اقدامات کم هزینه و پربازده بهتر آشکار می شود. (تین 75443).
اولویت بندی پروژه های عمرانی ریلی و جلب مشارکت مردم با استفاده از این روش محاسباتی تسهیل شده و با الگوبرداری از استانداردهای اتحادیه اروپا، OECD ... به ویژه و برای شروع با منطق دیه شرعی در محاسبه اقتصادی جان (1000 گوسفند ...)، آثار جوسازی برخی مدیران جزیره اندیش که منابع را به سوی پروژه های غیر مفید سوق می دهند کاهش می یابد (تین 271019).
برای همدردی با بستگان جان باختگان و مصدومان اخیر ...، کارشناسان حمل و نقل می توانند با بررسی و ریشه یابی به عوامل اصلی سوانح اتوبوس ها پی برده و تکرارشان را مانع گردند (مرکز ثقل بالا، سیستم ESC، آموزش با سیمولاتور، مانیتورینگ، پایش سرعت). دراین راستا سازمان های مردم نهاد چون خیرین راه و شهرسازی، جمعیت طرفداران ایمنی راه ها ... نقش ویژه ای دارند (تین 287991). 
ایجاد سازمان ایمنی راه ها البته به صورت فراگیرتر با مشارکت وزرای راه، بهداشت، رفاه (تامین اجتماعی و بیمه مرکزی)، صنعت ... با ماموریت شناسایی، هماهنگی و پیگیری رفع عوامل حوادث حمل و نقل ... هم بسیار مفید و موثر به نظر می رسد (تین 177508).
هرچند از نظر برخی کارشناسان تلفات سوانح جاده ای اتوبوس ها و خودروها با فناوری مرتبط است اما نباید از این نکته غفلت نمود که حتی برترین فناوری چنانچه با آموزش ضعیف بهره برداری و نگهداری به کار گرفته شود، نتیجه چندان درخشانی نخواهد داشت.

http://www.ilandnews.ir/fa/News/1361714/◄-راه-همدردی-کارشناسان-حمل‌-و-نقل-با-خانواده‌-های-داغدار-از-سوانح-اتوبوسی
بستن   چاپ