◄ درک تفاوت بین ETCS و ERTMS در حمل و نقل ریلی اروپا
چهارشنبه 24 بهمن 1403 - 18:12:39
|
|
ایرانیان جهان - تین نیوز | صنعت راه آهن به شدت به سیستم های سیگنالینگ و کنترل پیشرفته برای اطمینان از عملیات ایمن و کارآمد متکی است. از جمله برجسته ترین سیستم ها می توان به ETCS (سیستم کنترل قطار اروپایی) و ERTMS (سیستم مدیریت ترافیک ریلی اروپا) اشاره کرد که اغلب با هم ذکر می شوند اما نقش های متفاوتی را ایفا می کنند. بیشتر بخوانید: اخبار روز خبربان در این نوشتار، تمایز بین این دو را روشن خواهیم کرد و توضیح خواهیم داد که هر کدام چگونه به زیرساخت های راه آهن مدرن کمک می کنند. تفاوت های کلیدی بین ETCS و ERTMS • ETCS (سیستم کنترل قطار اروپایی) به طور خاص با کنترل قطار و تضمین عملکرد ایمن قطارها سر و کار دارد. این در درجه اول شامل تجهیزات داخل کابین و سیستم سیگنال دهی کنار مسیر برای کنترل قطار می شود و اطمینان حاصل می کند که قطارها از روش های عملیاتی ایمن وبر اساس اطلاعات بلادرنگ(آنلاین) در مورد شرایط مسیر، محدودیت های سرعت و سایر پارامترها پیروی می کنند. ERTMS (سیستم مدیریت ترافیک ریلی اروپا) بر مدیریت کل ترافیک شبکه ریلی متمرکز است و هماهنگی، ارتباطات و کارایی عملیاتی بهتری را ممکن می سازد. این یک سیستم جامع است ،که شامل ETCS است و همچنین سیستم های مدیریت ترافیک و ارتباطات را در خود جای داده است. ETCS چیست؟ ETCS یک سیستم سیگنال دهی و کنترل است که برای اطمینان از عملکرد ایمن قطارها در سراسر شبکه های ریلی اروپا طراحی شده است. در درجه اول بر کنترل و نظارت قطار متمرکز است و هدف آن حفظ ارتباط مداوم بین قطار و مرکز کنترل است. این سیستم تضمین می کند که قطارها به طور مداوم نظارت می شوند و سرعت و موقعیت آنها بر اساس داده های زمان واقعی کنترل می شود. این سیستم با ارسال سیگنال ها به قطار از طریق تجهیزات کنار مسیر کار می کند. این سیگنالها اطلاعاتی در مورد محدودیت های سرعت، مسافت تا ایستگاه یا سیگنال بعدی و خطرات احتمالی را ارائه میکنند و اطمینان میدهند که راننده قطار راهنماییهای بهروز(]پ دیت) در مورد عملکرد قطار دریافت میکند. ETCS جزء جدایی ناپذیر پذیرش سیستمهای ریلی قابل استفاده در سراسر کشورهای اروپایی است که امکان سفر یکپارچه بین کشورها با پروتکلهای سیگنالینگ مختلف را فراهم میکند. ETCS در سطوح مختلف از سطح 0 تا سطح 2 توسعه یافته است که از نظر عملکرد و نوع ارتباط مورد استفاده متفاوت است. سطح 0 برای قطارهای مجهز به ETCS در خطوط غیر ETCS اعمال می شود. در این حالت، سیستم ETCS نصب شده در سرعت قطار بر اساس ورودی دستی راننده نظارت می کند، اما اطلاعات حرکتی را از زیرساخت ETCS کنار مسیر دریافت نمی کند. این سیستم فقط نظارت اولیه بر سرعت را اعمال می کند و قطار تحت قوانین سیگنالینگ ملی یا معمولی کار می کند. سطح 0 اغلب هنگام انتقال از بخش های غیر ETCS به بخش های مجهز به ETCS استفاده می شود. سطح 1 شامل نظارت مستمر بر حرکت قطار است. این بدان معناست که رایانه داخلی باید به طور مداوم حداکثر سرعت مجاز را کنترل کند و منحنی ترمز را تا جایی که قطار مجاز به حرکت است محاسبه کند، که به عنوان اجازه حرکت شناخته می شود. در این حالت ارتباط غیر پیوسته است. سطح 2 شامل ارتباط دائمی بین قطار و کنار مسیر است. این سطح، ارتباطات مداوم داده را معرفی می کند که امکان به روز رسانی در زمان واقعی و کنترل دقیق تر حرکت قطار را فراهم می کند. سیستم ETCS داخلی اجازه حرکت و سایر اطلاعات حیاتی را مستقیماً از زیرساخت های کنار مسیر دریافت می کند و اطمینان می دهد که قطار عملکردی ایمن و کارآمد دارد. یک سطح دیگری وجود دارد. سطح STM، که برای قطارهایی اعمال میشود که تحت سیستمهای کنترل قطار ملی قدیمی کار میکند ،در حالی که هنوز از سیستم داخلی ETCS استفاده میکند. ERTMS چیست؟ ERTMS یک چارچوب گسترده تر است که سیستم های متعددی را برای مدیریت و کنترل ترافیک راه آهن در بر می گیرد. این سیستم توسط اتحادیه اروپا به عنوان استانداردی برای ایجاد زیرساخت ریلی قابل همکاری در سراسر اروپا پذیرفته شد. ERTMS از زیر سیستم های زیر تشکیل شده است: 1. ETCS: سیستم حفاظت خودکار قطار که تضمین می کند قطار از سرعت و مسافت ایمن تجاوز نمی کند و اطلاعات مربوطه را برای پشتیبانی از رانندگان قطار ارائه می دهد. 2. RMR (رادیو سیار راه آهن): یک سیستم ارتباطی اختصاصی برای خدمات صوتی و داده ای. این شامل GSM-R (سیستم جهانی برای ارتباطات سیار - راه آهن) و FRMCS (سیستم ارتباطات سیار راه آهن ) برای ارتباطات، پشتیبانی از عملیات راه آهن است. 3. ATO (عملیات خودکار قطار): عملیات قطار را تا درجه اتوماسیون 2 (GoA2) خودکار می کند، وظایفی مانند راه اندازی و توقف قطار را انجام می دهد در حالی که برای عملکردهای ایمنی خود به ETCS متکی است. در حالی که ETCS بر کنترل قطار متمرکز است، ERTMS قصد دارد یک سیستم راه آهن واحد ایجاد کند که هم کنترل قطار و هم مدیریت ترافیک را بهبود بخشد. ERTMS مشخصات سیگنالینگ، ارتباطات و مدیریت ترافیک را تعریف می کند که امکان عملیات ایمن تر و کارآمدتر را در سراسر اروپا فراهم می کند. و اینطور در نظر گرفته شده است که جایگزین چندین سیستم سیگنالینگ ملی در حال حاضر و باعث کاهش پیچیدگی و افزایش قابلیت همکاری شبکه راه آهن اروپا شود. نتیجه گیری به طور خلاصه، در حالی که ETCS و ERTMS به هم مرتبط هستند، نقش های متمایزی را ایفا می کنند. ETCS بر کنترل قطار تمرکز دارد و از عملیات ایمن برای قطارها اطمینان می دهد، در حالی که ERTMS یک چارچوب یکپارچه برای مدیریت ترافیک ریلی، سیگنالینگ و ارتباطات ارائه می دهد.
http://www.ilandnews.ir/fa/News/1362428/◄-درک-تفاوت-بین-ETCS-و-ERTMS-در-حمل-و-نقل-ریلی-اروپا
|