ایرانیان جهان
دپوی 30 هزار خودرو در پارکینگ خودروسازان!
شنبه 4 اسفند 1403 - 09:39:32
ایرانیان جهان - مهر /طی 10 ماهه امسال 719 هزار و 31 هزار دستگاه خودروی سواری تولید اما در مقابل 688 هزار و 894 دستگاه فروخته شده بنابراین 30 هزار و 137 دستگاه در پارکینگ شرکت ها مانده است.
بررسی فعالیت 10 ماهه ایران خودرو، سایپا و پارس‌خودرو (ارائه شده در کدال) نشان می‌دهد که در این مدت 719 هزار و 31 هزار دستگاه خودروی سواری تولید شده اما در مقابل 688 هزار و 894 دستگاه به فروش رفته است.
دپوی خودرو در پارکینگ خودروسازان به موضوع تجاری‌سازی و طی شدن مراحل قانونی برای فروش این محصولات پس از تولید مربوط می‌شود بر همین اساس نیز 30 هزار و 137 دستگاه خودروی سواری تولیدی در سال‌جاری به فروش نرفته و به نوعی تجاری سایز نشده است که نشان می‌دهد نسبت فروش به تولید خودروسازان 95.7 درصد بوده است.
دپوی 12 هزار و 359 خودرو در دی ماه!

در طول 30 روز دی ماه نیز، 83 هزار و 289 دستگاه خودروی سواری توسط سه شرکت مذکور تولید شده که از این تعداد 70 هزار و 930 دستگاه فروخته شده، بنابراین صرفاً در ماه دی 12 هزار و 359 دستگاه خودروی سواری در دی ماه دپو شده است.
نکته قابل توجه آنکه میزان دپوی خودرو روز به روز در حال افزایش است به گونه‌ای که در طول 9 ماه 17 هزار و 778 دستگاه دپو شده بود اما این عدد در دی ماه به 30 هزار و 137 دستگاه رسیده که سهم 39.5 درصدی از کل خودروهای دپو شده در 10 ماه امسال دارد.
بررسی آمار فعالیت سه خودروساز مذکور همچنین نشان می‌دهد که صرفاً ایران خودرو آمار مربوط به خودروهای ناقص خود را تحت عنوان «خودروهای تولیدی تجاری‌نشده» اطلاع رسانی کرده و سایپا و پارس خودرو از ارائه این آمار شانه خالی کرده اند؛ بر همین مبنا نیز ایران خودرو طی 10 ماهه امسال 9 هزار و 546 دستگاه خودروی ناقص تولید کرده که پنج‌هزار و 168 دستگاه آن تنها مربوط به دی ماه است.
تبعات دپوی خودرو
به‌طور طبیعی یک خودرو پس از تولید باید مجوزهای لازم را از ارگان‌های مختلف برای شماره‌گذاری و تأیید نهایی سازمان ملی استاندارد و حتی سازمان محیط‌زیست را دریافت کند تا قابل فروش به مشتریان شود؛ نکته مهم در مورد تعداد خودروهای پارک‌شده در پارکینگ خودروسازان این است که اگر یک خودرو در پارکینگ خودروسازان دپو شود، براساس قراردادهای منعقدشده با مشتریان برای خودروسازان مشمول هزینه‌های زیادی می‌شود.
طبق قرارداد، چنانچه خودرویی دیر به مشتریان تحویل داده شود، مشمول جریمه دیرکرد می‌شود و این موضوع می‌تواند هزینه‌های زیادی به خودروسازان تحمیل کند. به عبارت دیگر، تأخیر در شماره‌گذاری و تحویل خودروها منجر به پرداخت جریمه از سوی خودروسازان می‌شود.
از سوی دیگر، خودروسازان موظف به دریافت مجوزهای لازم از سازمان‌های مرتبطند و تأخیر حتی یک‌روزه در این فرآیند منجر به تجمع خودروها در پارکینگ خودروسازان به میزان تولید روزانه می‌شود. یعنی اگر فقط یک روز مجوزهای لازم برای خودروها صادر نشود، هزاران خودرو از کارخانه وارد پارکینگ خودروسازان می‌شود و تعداد خودروهای دپوشده افزایش می‌یابد.
کارشناسان بر این عقیده‌اند که برخی خودروسازان به‌دلیل قیمت‌گذاری دستوری با تولید و دپوی خودرو به بهانه استاندارد درصدد افزایش قیمت در کارخانه هستند؛ همچنین برخی دیگر از کارشناسان معتقدند که بدهی بالای خودروسازان به قطعه سازان که حالا به بیش از 110 هزار میلیارد تومان رسیده دیگر عامل دپوی خودرو در پارکینگ شرکت هاست.
در مجموع دپوی خودرو به هر بهانه‌ای که باشد چه شیوه فروش و بدهی و چه گروکشی برای دریافت مجوز افزایش قیمت، نه به نفع تولیدکنندگان از جمله خود خودروسازان و قطعه سازان است نه به نفع بازار و مصرف کنندگان. بنابراین بهتر است متولیان امر به صورت جدی نسبت به روان شدن فرایند عرضه خودروها اقدام کنند.

http://www.ilandnews.ir/fa/News/1369779/دپوی-30-هزار-خودرو-در-پارکینگ-خودروسازان!
بستن   چاپ