ایرانیان جهان
امکان تعطیلی 20 درصد از پالایشگاه های دنیا
سه شنبه 19 فروردين 1404 - 12:45:46
ایرانیان جهان - به گزارش میز نفت،تحلیلگران موسسه وود مکنزی اخیرا در گزارشی پیش بینی کرده اند که در مجموع 101 پالایشگاه از 410 پالایشگاه فعال در سراسر جهان در یک دهه آینده در معرض خطر تعطیلی قرار دارند. این عدد نشان دهنده 20 درصد ظرفیت پالایش جهانی است.
یکی از دلایل این تخمین، پیش بینی اوج تقاضا برای نفت است که تقاضا برای تولید پالایشگاه های دارای هزینه های عملیاتی بالا در مکان هایی مانند اروپا که مالیات کربن را از صنعت انرژی خود دریافت می کنند، کاهش می دهد.
گزارش وود مکنزی درباره صنعت پالایش نفت
در واقع، وود مکنزی هزینه های عملیاتی افزایش یافته پالایشگاه ها را یک عامل خطر ویژه برای چشم انداز آینده و همچنین سرمایه گذاری در کربن زدایی آنها می داند. تحلیلگران در این گزارش نوشته اند:
پالایشگاه‌های فاقد سرمایه‌گذاری متعهدانه در فناوری‌های کم کربن به ویژه جذب و ذخیره سازی کربن، ارتقای بهره‌وری انرژی یا سوخت‌های جایگزین در معرض خطر بیشتری هستند. همچنین پالایشگاه‌هایی که در مناطقی با هزینه های تعیین شده یا در حال افزایش قیمت کربن، از جمله اتحادیه اروپا، بریتانیا و کانادا واقع شده اند، تحت بیشترین فشار هستند.
این تحلیلگران خاطرنشان کرده اند که قرار است تا سال 2035 میلادی قیمت کربن در این مناطق به سه برابر بالاتر از میانگین جهانی افزایش یابد، که احتمالاً ادامه فعالیت برخی از پالایشگاه‌ها در اتحادیه اروپا، بریتانیا و کانادا را از نظر اقتصادی بی‌معنا می‌سازد، مگر اینکه سیاست‌ها تغییر کنند.
در پایان سال گذشته، تحلیلگران و معامله گران به رویترز گفتند که به دلیل تعطیلی پالایشگاه ها، انتظار دارند قیمت گازوییل در سال جاری افزایش یابد.
پیش بینی تقاضا برای فرآورده های نفتی و سوخت
در زمانی که این گزارش منتشر شد، پالایشگاه‌ها در همه این مناطق جغرافیایی، حاشیه‌های مالی پایینی را تجربه می‌کردند. اما با توجه به تعطیلی چندین پالایشگاه در سال جاری، همه چیز تغییر خواهد کرد که نشان می دهد تقاضا برای سوخت، ثابت باقی مانده است.
با این حال، برخی پیش‌بینی کرده‌اند که تقاضای فرآورده در سال جاری حتی با بسته شدن چند تاسیسات پالایشی بزرگ در شمال اروپا و آمریکا رشد خواهد کرد. پالایشگاه نفت هیوستون لیوندل بازل و پالایشگاه فیلیپس 66 لس آنجلس، قرار است تا پایان سال آینده تعطیل شوند.
این مراکز دارای ظرفیت پالایش حدود یک میلیون بشکه در روز هستند. در همین حال، حدود 800 هزار بشکه در روز در ظرفیت پالایشی جدید قرار است در آسیا راه اندازی شود، که این استدلال را تقویت می کند که هزینه های عملیاتی، عاملی حیاتی هستند و مالیات کربن نیز همین طور است.
فرق کربنی آسیا
کشورهای آسیایی فاقد قوانین سختگیرانه مالیات بر کربن که بریتانیا، اتحادیه اروپا و کالیفرنیا دارند، هستند. بنابراین، این 800 هزار بشکه در روز در ظرفیت جدید قطعاً تعطیلی ها را جبران می کند، اما این ظرفیت هزاران کیلومتر با اروپا و آمریکا فاصله دارد و بسیاری این شرایط را به عنوان یک مشکل بالقوه برای امنیت عرضه تلقی می کنند. از این رو اتحادیه اروپا برای سرمایه گذاری مستقیم در تولید ال ان جی در سراسر جهان اعلام آمادگی گرده است.
در این گزارش، نکته جالب اینست که اروپا و چین به عنوان میزبان اکثر پالایشگاه هایی هستند که در خطر تعطیلی قرار دارند. در حالی که به نظر می رسد در اروپا دلیل اصلی مالیات کربن و تأثیر آن بر هزینه های عملیاتی باشد، برای چین، عامل اصلی کربن زدایی و به طور خاص تر، توسعه حمل و نقل برقی است.
پای انرژی های پاک در میان است
بسیاری از کارشناسان استدلال کرده‌اند که فشار هماهنگ چین برای برق‌رسانی و تنوع بخشی به کامیون‌های با سوخت گاز، تقاضای نفت زیادی را کاهش می دهد. با این حال، چند ماه پیش یک پالایشگاه جدید در چین شروع به کار کرد و اخیراً، دومین واحد آن راه اندازی شد و 400 هزار بشکه در روز به ظرفیت کل کشور اضافه کرد. به نظر می رسد که رشد تقاضا کماکان ادامه خواهد یافت و پتروپالایشگاه ها یک مشوق توسعه تقاضای نفت هستند.
به گفته وود مکنزی، تاسیسات یکپارچه پالایشی و پتروشیمی بیشترین شانس را برای بقا دارند. از سوی دیگر، بیشتر پیش‌بینی‌ها برای صنعت پلاستیک، صرف‌نظر از سیاست‌های آب و هوایی نسبتاً جذاب است.
همانطور که اداره اطلاعات انرژی ایالات متحده در نسخه ماه مارس چشم انداز کوتاه مدت انرژی خود گزارش داده است، اگر تعطیلی پالایشگاه ها براساس پیش بینی پیش برود، که در شرایط سیاسی کنونی در مکان هایی مانند اروپا، اتحادیه اروپا و کانادا کاملا محتمل است، خطر بروز کمبود سوخت وجود دارد. در حالی که پالایشگاه ها در اروپا و آمریکا در حال تعطیل شدن هستند، تقاضا برای سوخت، به ویژه گازوئیل، بارها و بارها افزایش یافته است.
برای مقابله با کمبود احتمالی و بر اساس گزارش اداره اطلاعات انرژی، ایالات متحده ممکن است مجبور شود صادرات سوخت را محدود کند، زیرا امنیت تامین انرژی مهم است.
بنابراین به نظر می رسد که تقاضا، دلیل اصلی تعطیلی پالایشگاه ها نیست. با ناامیدکننده بودن فروش خودروهای برقی و «انقلاب» در برقی‌سازی حمل‌ونقل، تقاضا برای سوخت نسبتاً ثابت به نظر می‌رسد و با وجود افزایش خودروهای برقی در جاده‌ها، همچنان در حال رشد است.
بنابراین به نظر می‌رسد که تعطیلی پالایشگاه‌ها ناشی از عوامل دیگر، به‌ویژه هزینه‌های عملیاتی است. این وضعیت به دلیل سیاست‌های آشکار در صنعت انرژی در حال افزایش است و تعطیلی‌های ناشی از آن، امنیت عرضه سوخت را تهدید کرده و به صورت قابل توجهی خطر افزایش وابستگی به سوخت‌های وارداتی را افزایش می‌دهد.
نویسنده: ایرینا اسلاو
منبع: www.oilprice.com
مترجم: محسن داوری

http://www.ilandnews.ir/fa/News/1397102/امکان-تعطیلی-20-درصد-از-پالایشگاه-های-دنیا
بستن   چاپ