ایرانیان جهان
رقیب پورشه یک ماشین لوکس چینی شد
پنجشنبه 21 فروردين 1404 - 10:05:29
ایرانیان جهان - به گزارش خبرنگار اقتصادی ایونا به نقل از خبرآنلاین: همزمان با بررسی بازار اروپا توسط خودروسازان چینی برای ورود به این قاره، شرکت بی‌وای‌دی (BYD) در حال برداشتن گامی برای تثبیت جایگاه خود در بخش خودروهای لوکس (پریمیوم) است. این شرکت رسماً برند خود با نام دنزا (Denza) را با هدف افزایش حضور و به چالش کشیدن خودروسازان لوکس معتبر، در اروپا معرفی کرده است.
اولین مدلی که در اروپا عرضه خواهد شد، دنزا Z9 GT خواهد بود که انتظار می‌رود فروش آن تا پایان سال جاری میلادی آغاز شود. دنزا در ابتدا به عنوان یک سرمایه‌گذاری مشترک بین بی‌وای‌دی و مرسدس بنز در سال 2011 شکل گرفت. علی‌رغم حضور نام‌های بزرگ در این سرمایه‌گذاری، دنزا برای کسب موفقیت با چالش روبرو بود و در دهه اول فعالیت خود تنها 23٬000 دستگاه خودرو فروخت. مرسدس بنز در سال 2022 مشارکت و سهام خود را به 10 درصد کاهش داد. در نهایت این خودروساز آلمانی در سال گذشته به طور کامل از این همکاری خارج شده و به طور کامل تحت کنترل بی‌وای‌دی قرار گرفت.
بی‌وای‌دی اوایل این هفته طی رویدادی ویژه در میلان ایتالیا، برند دنزا را معرفی کرد. به گفته آلفردو آلتاویلا، مشاور ویژه بی‌وای‌دی در اروپا، دنزا خریداران سنتی خودروهای لوکس و مشتریان جوان‌تر علاقه‌مند به فناوری و تکنولوژی را هدف قرار خواهد داد.

ایرانیان جهان

ایرانیان جهان

در چین، بی‌وای‌دی برند دنزا را در کنار دو زیربرند لوکس دیگر با نام‌های فانگ چنگ بائو (Fang Cheng Bao) و یانگ‌وانگ (Yangwang) اداره می‌کند. بر اساس گزارش ArenaEV، بی‌وای‌دی قصد دارد برند فانگ چنگ بائو را برای بازار اروپا در برند دنزا ادغام کند. این فرآیند با مدل لئوپارد 5 فانگ چنگ بائو آغاز می‌شود که با نام تجاری دنزا عرضه خواهد شد. هنوز مشخص نیست که مدل‌های یانگ‌وانگ نیز تحت نام دنزا برای بازار اروپا عرضه خواهند شد یا خیر.

ایرانیان جهان

دنزا هنوز قیمت‌ محصولات اروپایی خود را اعلام نکرده است. آلتاویلا در گفتگو با رویترز گفت که پس از مدل Z9 GT، ون لوکس D9 نیز در پایان سال عرضه خواهد شد. هر دو مدل در چین تولید و از آنجا به اروپا صادر خواهند شد. رقیب جدید ارابه های لوکس از چین از راه رسید! بخوانید

ایرانیان جهان

از نظر مشخصات فنی، دنزا Z9 GT رقبایی مانند پورشه تایکان اسپرت توریزمو را هدف قرار داده است، هرچند که از نظر ابعادی بزرگتر از این خودروی برقی آلمانی است (200 میلی‌متر طول و 225 میلی‌متر فاصله بین دو محور بیشتر). نیروی تولیدی آن توسط سه موتور الکتریکی تأمین می‌شود که مجموعاً 952 اسب بخار قدرت تولید کرده و انرژی آن‌ها توسط یک بسته باتری لیتیومی (LFP) با ظرفیت 100.1 کیلووات ساعت تأمین می‌شود. در چین، این شرکت همچنین یک نسخه پلاگین هیبرید (PHEV) ارائه می‌دهد که ترکیبی از یک موتور 2٫0 لیتری توربو و سه موتور الکتریکی با مجموع قدرت 858 اسب بخار است.

ایرانیان جهان

اگرچه اعداد مربوط به عملکرد Z9 GT ممکن است آن را در رده محصولات پورشه قرار دهد، اما قیمت‌گذاری آن در چین چیز دیگری می‌گوید. قیمت مدل دنزا بین 334٬800 تا 414٬800 یوان، تقریباً معادل 45٬800 تا 56٬800 دلار آمریکا است (معادل چهار میلیارد 580 تا پنج میلیارد و 680 میلیون تومان)؛ این در حالی است که قیمت مدل‌های قابل مقایسه پورشه، مانند پانامرا اسپرت توریزمو و تایکان کراس توریزمو از حدود 138 هزار دلار شروع شده و بسته به تیپ و پیشرانه، به راحتی از 205 هزار دلار فراتر می‌رود. نگرانی اسرائیل از خرید جنگنده‌های جی -10 چینی توسط ایران بخوانید

http://www.ilandnews.ir/fa/News/1399624/رقیب-پورشه-یک-ماشین-لوکس-چینی-شد
بستن   چاپ