ایرانیان جهان
بازگشت زنجانی به ریل اقتصاد یا فساد؟
سه شنبه 2 ارديبهشت 1404 - 09:43:14
ایرانیان جهان - به گزارش خبرنگار سیاسی ایسکانیوز؛ بابک زنجانی، فعال اقتصادی جنجالی که سابقه‌ای طولانی در سرمایه‌گذاری و تأسیس شرکت‌های گوناگون دارد، پس از حدود یک دهه دوری از صحنه رسمی اقتصاد، این‌بار با «هلدینگ دات‌وان» دوباره به عرصه بازگشته است.
توضیحات راه‌آهن درباره سرمایه‌گذاری ریلی بابک زنجانی حدود یک ماه پیش از آغاز سال 1404، زنجانی با انتشار پستی در شبکه اجتماعی X از خرید هواپیماهای جدید برای ناوگان حمل‌ونقل، از طریق هلدینگ دات‌وان خبر داد؛ هلدینگی که در حوزه حمل‌ونقل فعالیت دارد، اما تاکنون هیچ اشاره‌ای رسمی به نقش زنجانی در آن نشده و حتی در وب‌سایت رسمی این مجموعه نیز نامی از او به چشم نمی‌خورد.
بیشتر بخوانید: اخبار روز خبربان
سبک زنجانی؛ حضور پنهان اما اثرگذاری آشکار با این حال، سبک کاری زنجانی در گذشته نیز همین‌گونه بود «حضور پنهان، اثرگذاری آشکار»، چه زمانی که ریاست هیئت‌مدیره شرکت هواپیمایی قشم را برعهده داشت، چه در مدیریت باشگاه راه‌آهن، و حتی هنگامی که در آستانه خرید باشگاه پرسپولیس قرار گرفته بود، همواره ترجیح می‌داد پشت صحنه بماند.
روز گذشته 31 فروردین 1404، وزارت راه و شهرسازی با حضور وزیر راه، قراردادی به ارزش 61 هزار میلیارد تومان با شرکت آوان‌ریل ـ از زیرمجموعه‌های هلدینگ دات‌وان ـ امضا کرد. این قرارداد شامل خرید و تولید 300 دستگاه قطار خودکششی دیزلی، 50 لوکوموتیو باری و 600 واگن باری مخزن‌دار است.
در پی انعقاد این قرارداد بزرگ، بابک زنجانی در صفحه شخصی خود در شبکه X نوشت: «بزرگ‌ترین سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در تاریخ راه‌آهن ایران رقم خورد. اقتصاد کشور را به ریل خواهیم انداخت؛ سالی که قدرت اقتصادی، جای قدرت سیاسی را خواهد گرفت. نقطه‌ای طلایی که در تقویم گروه ارزش‌آفرینی دات‌وان ثبت شد.»
همچنین مهدی ابراهیمی، مدیر عامل دات‌وان درباره ارتباط این هلدینگ با بابک زنجانی گفت: «ایشان در هلدینگ وان حضور ندارد، اما از طریق سرمایه‌ هایی که در خارج از ایران و شرکت‌ هایشان از گذشته داشته‌اند، آن سرمایه‌ها دارد به ایران منتقل و برای خدمت به مردم ایران سرمایه‌گذاری می‌شود.»
وی در ادامه افزود که زنجانی بدهی خود را به دولت پرداخت کرده و حتی بیشتر از بدهی خود به دولت واریزی داشته و الان از دولت طلبکار است!
با تمدید چندباره مهلت به بابک زنجانی توسط قوه قضائیه بالاخره روند بازگشت اموال شروع شد، حجت‌الاسلام‌والمسلمین محسنی اژه‌ای، رئیس قوه قضائیه در نشست شورای‌عالی قوه قضائیه (30 بهمن‌ماه 1402)، این خبر را اعلام کرد که در نتیجه تلاش‌های همه بخش‌های ذی‌ربط، اموال «بابک زنجانی» در خارج از کشور شناسایی و به تهران منتقل شد. رئیس کل بانک مرکزی نیز در روز اول اسفندماه 1402 این خبر را تأیید کرد و گفت: اموال بازگردانده شده بابک زنجانی که به‌صورت دارایی‌های ارزی است، تماماً به خزانه بانک مرکزی منتقل شده است؛ بنابراین بدهی زنجانی به مبلغ یک میلیارد و 967 میلیون و 500 هزار یورو تسویه شد و این اموال به عنوان پشتوانه پولی کشور به خزانه بانک مرکزی بازگشت.آن‌طورکه توسط قوه قضائیه اعلام شد ارزش دارایی‌های وارد شده بابک زنجانی به کشور با احتساب اموال قبلی مصادره شده، از کل مبلغ بدهی وی و خسارات وارده بیشتر بود.
میلیاردری پرحاشیه که کسی او را گردن نمی‌گیرد پس از انتشار خبر قرارداد سنگین وزارت راه و شهرسازی با شرکت آوان‌ریل، یکی از زیرمجموعه‌های هلدینگ «دات‌وان» که بابک زنجانی آشکارا از آن حمایت می‌کند، فضای رسانه‌ای و مجازی کشور به شدت تحت‌تأثیر این خبر قرار گرفت. این بمب خبری بار دیگر نام زنجانی را ـ که سال‌ها به‌عنوان چهره‌ای بحث‌برانگیز در عرصه اقتصادی و قضایی شناخته می‌شد ـ به تیتر اول رسانه‌ها و بحث‌های محافل سیاسی بازگرداند.
بلافاصله پس از انتشار خبر، فعالان سیاسی و رسانه‌ای وابسته به دو جریان اصلی کشور واکنش‌هایی متفاوت و بعضاً متضاد نشان دادند. اصلاح‌طلبان بابک زنجانی را «محصول و دست‌پرورده دولت محمود احمدی‌نژاد» معرفی کردند و مدعی شدند که رابطه‌ای نزدیک میان زنجانی و سعید جلیلی در جریان دور زدن تحریم‌ها وجود داشته است. آنان فسادهای اقتصادی زنجانی را ناشی از فقدان نظارت در آن دوره می‌دانند.
در مقابل، اصولگرایان این روایت را رد کرده و زنجانی را برآمده از سازوکارهای اقتصادی دوران هاشمی رفسنجانی و محمد خاتمی معرفی می‌کنند. به گفته آنان، زنجانی در دولت خاتمی همکاری‌های خود را با بانک مرکزی آغاز کرد و در همان زمان به تاجری شناخته ‌شده تبدیل شد. همچنین برخی رسانه‌های اصولگرا همکاری اخیر دولت پزشکیان با هلدینگ دات‌وان را نشانه‌ای از رویکرد تازه دولت در استفاده از ظرفیت‌های اقتصادی چهره‌های پرحاشیه مانند زنجانی و حتی مهدی جهانگیری (برادر معاون اول دولت روحانی) ارزیابی کرده‌اند.
نام بابک زنجانی حتی در پرونده جنجالی و پیچیده کرسنت نیز مطرح شده است، رسول کوه‌پایه‌زاده، وکیل پیشین زنجانی، در بهمن 1403 فاش کرد که در ماجرای محکومیت ایران به پرداخت خسارت میلیارد دلاری در پرونده کرسنت، تلاش‌هایی برای توقیف اموال زنجانی در خارج از کشور از جمله بانک FIIB در لاوان مالزی انجام شده است؛ بانکی که به گفته او، سرمایه آن از محل پول‌های معاملات نفتی ایران تأمین شده بود.
بیژن زنگنه وزیر نفت دولت حسن روحانی، پیش ‌تر در یک ویدیو ، سعید جلیلی را به داشتن ارتباط مستقیم با بابک زنجانی متهم کرد زنگنه گفت: «آقای جلیلی باید توضیح بدهد رابطه‌اش با زنجانی و ستادش چیست؟ مجرمی که 2.7 میلیارد دلار پول کشور نزدش بود، ما با چه سختی آن را دنبال کردیم. می‌گفتند اصلاً او را گرفتند تا تحریم‌ها را دور نزنند. آقای میرکاظمی ده بار من را به مجلس برد و می‌پرسید چرا با زنجانی برخورد نمی‌کنی؟ حالا چرا حرف نمی‌زنند؟ آیا حزب مقدس ‌تر از منافع ملی است؟»
درپاسخ به این اتهامات، سعید جلیلی به صراحت هرگونه ارتباط با زنجانی را رد کرد و در بیانیه‌ای کوتاه گفت: «تا امروز در عمرم بابک زنجانی را نه پیش از انتخابات و نه پس از آن دیده‌ام!
زنجانی چگونه زنجانی شد؟ به گفته بابک زنجانی وی یک سرباز ساده در اردکان یزد بود که به دلیل خط خوبش او را به بانک مرکزی در تهران منتقل کردند. زنجانی در دوران سربازی وظیفه رانندگی و ثبت نامه هارا داشت ، اما پس از پایان دوران سربازی به دلیل مهارتی که درموضوع ارز داشت با بانک مرکزی برای تزریق ارز به بازار همکاری کرد.
اولین محموله دریافتی بابک زنجانی از بانک مرکزی 17 میلیون دلار بود که کارمزد زنجانی 17 میلیون تومان بود. پس از فوت رئیس وقت بانک مرکزی، زنجانی شروع به فعالیت در صنعت دباغی کرد، مقامات بانک مرکزی ادعاهای زنجانی را درباره ارتباطش با این نهاد را رد کردند، یزدان‌پناه رئیس دفتر محسن نوربخش در گفتگویی اعلام کرد که آقای نوربخش راننده‌ای به اسم بابک زنجانی نداشت.
زنجانی چرا بازگشت؟ باید از او استقبال شود؟ برخی اعتقاد دارند با توجه به شرایط اقتصادی کشور و نیاز شدید دولت به سرمایه‌گذاری در بخش خصوصی و به طور خاص در حوزه‌هایی مانند حمل و نقل، راه‌آهن و زیرساخت‌ها، احتمالا دولت ناچار است تا از سابقه افرادی همچون زنجانی چشم‌پوشی کند تا بتوانند پروژه‌های دولتی را تامین مالی کنند.
عده‌ای دیگر نیز بر این باور هستند که افرادی مانند زنجانی دائما در حال فساد اقتصادی هستند و نمی‌توان به این افراد اعتماد کرد، همچنین افرادی نگران این قرارداد عظیم بین وزارت راه و شهرسازی و شرکت آوان ریل هستند که مبادا از دل این قرارداد فساد های گسترده ایجاد شود. عده‌ای دیگر نیز باور دارند درست است که زنجانی سابقه فساد اقتصادی دارد ولی این افراد می‌توانند در شرایط فعلی که سرمایه‌گذار خارجی در کشور سرمایه گذاری نمی‌کند به اقتصاد کمک کنند.
انتهای پیام/
خبرنگار: علیرضا همتی بهار
کد خبر: 1265148 برچسب‌ها فساد مالی

http://www.ilandnews.ir/fa/News/1416756/بازگشت-زنجانی-به-ریل-اقتصاد-یا-فساد؟
بستن   چاپ