ایرانیان جهان - ؛ نمایشگاه بینالمللی خودروی شانگهای 2025 در حال برگزاری است و 53 مدل مهم و شاخص برای نخستین بار بهصورت جمعی در این رویداد رونمایی شده تا جدیدترین دستاوردهای فناورانه و محصولات بهروزرسانیشده چری را به میهمانان جهانی معرفی کند. این حضور گسترده، جایگاه پیشتاز خودروهای چینی را از مرحله فروش داخلی فراتر برده و در خط مقدم بازارهای جهانی، بیش از پیش تثبیت میکند.
بیشتر بخوانید: اخبار روز خبربان

برند چری با پیروی از راهبرد «همافزایی بنزینی-برقی»، 16 مدل را با نشان اصلی خود به نمایشگاه شانگهای آورده است؛ از جمله نسل جدید QQ با شعار «حق برابر برای شادی»، سدان فِنگیون A9 بهعنوان «پرچمدار کلاس C مخصوص بازار چین» در نسخههای ویژه و رقیبی برای تویوتا کراون، تا نخستین رونمایی از مدلهایی چون تیگو 9L و آریزو 8 PRO، یک خودروی شاسی بلند تولید انبوه و یک خودروی سدان لوکس با عملکرد بالا که پیش از این نیز معرفی شده بود.
این محصولات، طیف گستردهای از سیستمهای پیشرانه شامل احتراقی بنزینی، هیبریدی و تمامبرقی را پوشش میدهند و ضمن داشتن طراحی جذاب و مقرونبهصرفه، تلفیقی از فناوری پیشرفته و مهارت مهندسی را ارائه میکنند.

مدل مفهومی جتور تراولر Star Guardian با طراحی «جعبه ای فضایی علمیتخیلی» برای نخستینبار بهصورت جهانی معرفی شده و تمامی محصولات جدید برند جتور برای طبیعتگردی و آفرود نیز در این نمایشگاه حضور دارند.
همچنین، مجموعه سختجان Zongheng برند جتور بهطور کامل معرفی شد تا بازتعریفی از سفر آفرودی لوکس ارائه دهد.
برند iCAR نیز با معرفی رنگهای جدید آبی و بنفش برای مدل پرستاره V23، و رونمایی از نسخههای مفهومی پیکاپ و کابریولت این مدل، محدودیتی برای سبک زندگی و استفاده نوین قائل نشد.
در شرایط رقابتی شدید صنعت خودرو جهان، گروه چری بر توسعه هماهنگ برندهای اصلی و حرکت همزمان در بازارهای داخلی و خارجی پافشاری کرده است. این گروه با ثبت رکورد جدید فروش 620 هزار دستگاه در سهماهه نخست امسال، عملکردی بیسابقه را رقم زد. در حوزه صادرات نیز چری با صادرات 255 هزار دستگاه خودرو در این دوره، جایگاه نخست ماهانه و فصلی شرکتهای خودروساز چینی را حفظ کرد؛ به نحوی که بهطور میانگین هر 30 ثانیه، یک خودروی ساخت چری در خارج از کشور فروخته شده است.

علاوه بر فروش قابلتوجه، چری در ارتقاء ارزش برند و نفوذ بازار نیز جهشی چشمگیر داشته است. براساس فهرست برندهای برتر چینی 2024، ارزش برند چری با رشدی 163 درصدی به 25 میلیارد یوان رسید و در جایگاه 45 این کشور ایستاد. چری برای نخستینبار در جمع سه برند برتر خودروسازی چین قرار گرفت و نسبت به سال گذشته معادل 82 پله صعود کرد.
روندهای نوینی همچون برقیسازی و هوشمندسازی، صنعت جهانی خودرو را دگرگون کردهاند. چری نیز بهعنوان شرکتی فناورمحور، تلاش خود را برای تحقق «چهار روند» افزایش داده است: برقیسازی، هوشمندسازی، کربنزدایی و بینالمللیسازی محصولات.

یین تونگیو، رئیس گروه چری، در محل نمایشگاه گفت: «تمامی نمایشهای امروز در نمایشگاه خودرو، بازتاب کاملی از چهار روند هستند. در زمینه برقیسازی، نسل جدید فناوری سهگانه الکتریکی معرفی شده که بر ایمنی نیز تأکید دارد.
در حوزه هوشمندی، کابین هوشمند، رانندگی کمکی و شاسی هوشمند در راستای اولویت ایمنی به نمایش درآمدهاند؛ در زمینه کربنزدایی، به دنبال افزایش راندمان تبدیل انرژی و کاهش مصرف سوخت و برق هستیم، با نوآوریهایی در طراحی سبز، انرژی سبز، مواد سبز و فناوری شارژ سریع سبز؛ و در زمینه بینالمللیسازی، امسال 5000 مهمان و شریک خارجی دعوت شدهاند که بیشترین تعداد در تاریخ این نمایشگاه است.»
نوآوریهای چری در لبه فناوری خودروسازی نسل جدید چری QQ، با حفظ مزایای مدل قبلی و بازتولید آن به شکلی نو، وارد بازار خودروهای برقی کلاس A0 شده است. این مدل با بهرهگیری از سه فناوری پیشرو در زمینه فضای داخلی باکیفیت، ایمنی هوشمند و مراقبت انرژیمحور، آغازگر عصر تازهای در سفرهای باکیفیت برای خودروهای کوچک خواهد بود.

در زمینه طراحی، QQ جدید با احیای المانهای کلاسیک چهره خندان، از تغییرات سفارشیسازیشده جهانی نیز پشتیبانی میکند تا نیازهای شخصیسازیشده افراد را پاسخ دهد.
فنگیون A9، نخستین پرچمدار هوشمند کلاس C چری، از همان آغاز ثبت سفارش اولیه، با استقبال خیرهکننده مواجه شده است. تنها طی 35 روز، تعداد سفارشها از 53 هزار و 565 دستگاه فراتر رفته و این مدل را به پیشگام عصر تازهای از خودروهای کلاس C برندهای چینی تبدیل کرده است. این خودرو احتمالا با نام چری آریزو 9 وارد بازار کشورهای غرب آسیا و خاورمیانه خواهد شد.

نکته شگفتانگیزتر آنکه، چری فنگیون A9 علاوهبر نسخه پرچمدار استاندارد، نسخههای خاصی از جمله نسخه اسپرت با عملکرد بالا و نسخه تشریفاتی چهار نفره را نیز عرضه میکند. نسخه اسپرت تنها در 4 ثانیه از صفر به صد کیلومتر بر ساعت میرسد و نسخه تشریفاتی، با صندلیهای مدیریتی VIP دوگانه در عقب با قابلیت تنظیم از 25 تا 32 درجه، مرکز کنترل هوشمند چندمنظوره و محفظه هوشمند گرم و سرد با بازه دمایی منفی 18 تا 55 درجه، تجربهای در سطح درجه یک برای کاربران به ارمغان میآورد.
همچنین خودروی چری تیگو 9L که بهعنوان شاسیبلند پرچمدار عصر جدید معرفی شده، در نمایشگاه شانگهای 2025 رونمایی شد. این مدل با ظاهر بیرونی قدرتمند و طراحی داخلی نرم و ظریف، به سیستم هیبریدی Kunpeng Super Energy CDM-S، کابین هوشمند مبتنی بر هوش مصنوعی و شاسی دیجیتال مجهز است و پوشش سناریوهای مختلف با قابلیت تکامل هوش مصنوعی را فراهم میکند.
تیگو 9 ال با طراحی «سه ردیفه برابر برای سه نسل» تجربهای بینظیر از زندگی خانوادگی را برای تمامی اعضای خانواده به ارمغان میآورد و تعریفی نو از شاسیبلند پرچمدار چینی ارائه میدهد.

علاوه بر این مدلهای جدید، نسخههای فیس لیفت بعضی از خودروهای فعلی چری نیز در غرفه این شرکت به نمایش درآمده است.
از جمله این محصولات میتوان به کراس اوور تیگو 8 ال اشاره کرد که از لحاظ فنی شباهت زیادی به تیگو 8 پرومکس دارد ولی طراحی بدنه آن تاحد زیادی به روز شده و فرم لوکستری را به نمایش درآورده است.
طراحی کابین تیگو 8 ال نیز متفاوت از تیگو8 فعلی بوده و شیوهای مینیمالیستی اما آیندهنگر و مجلل به خود گرفته است. همچنین احتمالاً نسخه هیبریدی این خودرو با مشخصاتی نزدیک به تیگو 8 ای پلاس نیز وارد بازارهای مختلف خواهد شد.
مدل تیگو 9 در قالب یک کراس اوور لوکس متوسط نیز در این نمایشگاه حاضر شده و نمونه پلاگین هایبرید این خودرو هم با نام چری فولوین T9 در اینجا به نمایش درآمده است. همچنین نسخه فیس لیفت تیگو 8 پرو با شمایلی ساده و کمی قدیمیتر در معرض دید عموم قرار دارد که بیانگر وفاداری چری به نوع سلیقه مشتریان سنتی به شمار میرود.

خودروی فیسلیفت دیگری که در این غرفه دیده میشود، مدل سدان خانوادگی آریزو 8 پرو است که با چهره جدید و متفاوت از قبل در اینجا حاضر شده و به احتمال قوی امسال راهی بازار کشورهای مختلف و از جمله غرب آسیا خواهد شد. از لحاظ فنی این خودرو با قوای بنزینی و هیبریدی مشابه مدلهای فعلی آریزو 8 به جادهها راه پیدا میکند.

چری، شرکتی بنیاننهادهشده بر فناوری، همواره بر این باور بوده است که مرزهای خودروسازی به خشکی محدود نمیشود و کاربران میتوانند فراتر از زمین با خودرو حرکت کنند. چری با اتکا به سرمایهگذاری خود در نوآوری فناورانه، یک ماتریس فناوری سهبعدی با محوریت «دریا، زمین و هوا» ایجاد کرده که شامل سیستمهای هیبریدی فوقپیشرفته Kunpeng CDM / Kunpeng Golden Extended Range CEM، خودروی دوزیست جتور G900 و خودروی پرنده / Chery iBee میشود. این دستاوردها، مرزهای تجربه سفر و رانندگی کاربران را گسترش داده و گامبهگام خیال را به واقعیت بدل کردهاند.

در نمایشگاه خودرو شانگهای 2025، نمونههای فناورانه منتخب در زمینههای دریا، زمین و هوا به نمایش گذاشته شدند که در میان آنها، Kunpeng Tianqing با راندمان حرارتی 48 درصدی توجه زیادی را به خود جلب کرد. این محصول، ضمن نمایش توان فناورانه چری در تمامی ابعاد، به مخاطبان این فرصت را داد تا از نزدیک با جذابیت منحصربهفرد مهندسی چری آشنا شوند.
سخن پایانی در دوران جدید که از آن به عنوان سومین مرحله بینالمللیسازی خودروهای چینی یاد میشود، چری بهطور مداوم در بینالمللیسازی خود نوآوری نشان داده و با ارائه محصولات و خدمات «سفارشیشده» برای مصرفکنندگان محلی، به همکاریهای راهبردی با شرکای بینالمللی دست یافته است.

چری اکنون موفق به جلب اعتماد و علاقه بیش از 16 میلیون و 300 هزار کاربر در سراسر جهان، از جمله بیش از 4 میلیون و 700 هزار کاربر خارج از کشور چین شده است. در این نمایشگاه، چری با استایلی بینالمللی حضور یافته و بیش از 5 هزار میهمان خارجی از غرفه آن بازدید کرده و در آن حضور پیدا کردند؛ صدها مهمان خارجی نیز بهصورت زنده این رویداد را برای جهانیان پخش کردند تا موفقیتهای چری بهعنوان صادرکننده برتر خودروهای چینی را به نمایش بگذارند.
چری بعد از 28 سال تلاش مستمر و پایمردی، روندی چشمگیر از فرش تا رسیدن به عرش گنجینههای فناورانه را به نمایش گذاشته است؛ از پیشگام بودن در بینالمللیسازی خودروهای چینی تا کسب عنوان نخستین صادرکننده خودروهای سواری برند مستقل چین بهمدت 22 سال پیاپی، از شعار در زمینه انرژی نو و هوشمندی تا تحقق تدریجی این وعدهها. این روند نشان میدهد که چری در آینده نیز با حفظ شتاب بالای توسعه، به پالایش و ارتقای فناوریهای خود از طریق نوآوری افراطی ادامه خواهد داد، خودروهایی با استانداردهای جهانی خواهد ساخت و اجازه خواهد داد که بازار جهان، برندهای خودرویی این کمپانی را بیش از پیش درک کند.
http://www.ilandnews.ir/fa/News/1420256/نوبرانههای-شرکت-«چری»-در-نمایشگاه-خودرو-شانگهای 2025؛-نگین-درخشان-صنعت-خودروسازی-چین