10 بندر بزرگ جهان
شنبه 6 ارديبهشت 1404 - 02:07:25
|
|
ایرانیان جهان - به گزارش میز نفت،حدود 90 درصد از کالاهای مبادله شده در جهان بخشی از مسیر تردد خود را در دریا می گذرانند. بدین ترتیب، بنادر دنیا چرخ دنده های ضروری در ماشین تجارت جهانی هستند. بنادر به عنوان تأسیسات دریایی که شامل یک یا چند اسکله یا منطقه بارگیری است، تعریف می شود. بنادر جایی است که کشتی ها می توانند در آن پهلو بگیرند و بارها و مسافران را بارگیری و تخلیه کنند. بنادر امروزی مکان هایی به شدت متفاوت با سپیده دم قرن بیستم هستند. به لطف ظهور کانتینریسازی از اواخر دهه 1950، بنادر بسیار نزدیکتر به زنجیرههای تامین تولیدکنندگان بهعنوان مراکز توزیع چندوجهی ادغام شدهاند. بنادر معمولاً در مناطقی واقع شدهاند که حداکثر دسترسی را به مناطق داخلی فعال، با جمعیت زیاد، و فعالیتهای تولیدی و مصرفی در نزدیکی آنها فراهم میکنند. ظرفیت جابجایی بنادر دریایی را می توان به روش های مختلفی تعریف کرد، از جمله ظرفیت محموله، اندازه کانتینر، تعداد کشتی هایی که در طول زمان جابجا می شوند و غیره. با این حال، رایج ترین اندازه گیری مورد استفاده، TEU (واحد معادل یک کانتینر بیست فوتی) است. این بر اساس تعداد کانتینرهای واحد معادل بیست فوتی است که یک بندر ر هر سال بارگیری و یا تخلیه می کند. در ادامه 10 بندر پرتردد جهان را بر اساس ظرفیت بار جابجا شده فهرست کرده ایم. 1. بندر شانگهای، چین ظرفیت: 43.5 میلیون TEU (کانتینر) بندر شانگهای که از یک بندر دریای عمیق و یک بندر رودخانه ای تشکیل شده است، در دهه 2000 میلادی از سنگاپور پیشی گرفت و به شلوغ ترین بندر کانتینری جهان تبدیل شد. بندر شانگهای که توسط شرکت بندر بینالمللی شانگهای اداره میشود، یکی از چهار بندر در جهان است که به عنوان «مگا بندر» طبقهبندی میشود. بندر شانگهای از نظر استراتژیک رو به دریای چین شرقی در شرق و خلیج هانگژو در جنوب، همراه با تلاقی رودخانه یانگ تسه، رودخانه هوانگپو و رودخانه کیانتانگ قرار دارد. بندر شانگهای نقش مهمی در حفظ اقتصاد صادراتی چین دارد. برای اینکه بفهمید بندر شانگهای چقدر نقش محوری دارد، در نظر بگیرید که این بندر تقریباً یک چهارم کل حمل و نقل کالای وارداتی و صادراتی چین را بر عهده دارد. همانطور که از بزرگترین بندر جهان انتظار دارید، بندر شانگهای برای پذیرش برخی از بزرگترین کشتی های جهان مجهز شده است. زیرساختها و داراییهای کنار اسکله شامل بالابرهای 100 تنی، جرثقیلهای ثابت، متحرک و شناور و همچنین پایانههای فلهای و مسافربری است. 2. بندر سنگاپور ظرفیت: 36.6 میلیون TEU (کانتینر) برای چندین دهه شلوغ ترین بندر جهان بود، اما امروزه بندر سنگاپور در جایگاه دوم قرار دارد.بندر سنگاپور که توسط اداره دریایی و بندری سنگاپور اداره می شود، تنها یک بندر کانتینری بزرگ نیست، بلکه جابجایی نیمی از محموله های نفت خام جهان را نیز انجام می دهد. موقعیت بندر سنگاپور در یک انتهای تنگه مالاکا، آن را به یک بندر مهم استراتژیک تبدیل می کند، زیرا در مسیر دریایی کلیدی میان آسیا و خاورمیانه (و از طریق کانال سوئز به سمت اروپا) قرار دارد. به دلیل این موقعیت است که بندر سنگاپور یک توقفگاه مهم در سطح جهانی برای کشتیرانی بین المللی است. از آنجایی که سنگاپور به دنبال بازپس گیری پوشش خود به عنوان شلوغ ترین بندر جهان است، در حال حاضر در حال ساخت مگا بندر تواس است که پیش بینی می شود تا سال 2027 میلادی تکمیل شود. پیش بینی می شود که در چهار فاز ساخته شود، انتظار می رود پس از تکمیل، بزرگترین ترمینال کانتینری جهان باشد و بتواند تقریباً 65 میلیون TEU (کانتینر) را در سال جابه جا کند. 3. بندر نینگبو-ژوشان، چین ظرفیت: 28.72 میلیون TEU (کانتینر) بندر نینگبو-ژوشان در نینگبو و ژوشان در ساحل دریای چین شرقی در جنوب شانگهای واقع شده است. بندر نینگبو-ژوشان، بندری با تاریخ طولانی، در سال 1738 فعالیت خود را آغاز کرد. در سال 2006 میلادی، این بندر آنچنان رشد کرد که با بندر نزدیک ژوشان ادغام شد و به بندر نینگبو-ژوشان تبدیل شد. این بندر دارای وسعت قابل توجهی است و از یک بندر چند منظوره آبهای عمیق، با بندرهای داخلی، خور و ساحلی تشکیل شده است. این بندر دارای 191 اسکله است - که از این تعداد 39 اسکله آب عمیق هستند. بندر نینگبو-ژوشان همچنین میزبان ترمینال نفت خام 250 هزار تنی و اسکله بارگیری سنگ معدن با ظرفیت 200 هزار تن است. سایر امکانات عبارتند از یک ترمینال هدفمند برای کشتی های نسل ششم و یک اسکله اختصاصی برای محصولات شیمیایی مایع. 4. بندر شنژن، چین ظرفیت: 26.55 میلیون TEU (کانتینر) بندر شنژن که شامل تعدادی بنادر جداگانه در امتداد خط ساحلی شنژن است، یکی از بندرهای در حال رشد در چین است که 40 شرکت کشتیرانی را در خود جای داده است. این شرکت های حمل و نقل تقریباً 130 مسیر کانتینری بین المللی را راه اندازی کرده اند. بندر شنژن با مجموع 140 اسکله دارای امکاناتی است که در خلیج دا چان، شکو، چیوان، ماوان، یانتیان، دونجیائوتو، فویونگ، شیادونگ، شایوچونگ و نیهه گسترده شده است. 5. بندر گوانگژو، چین ظرفیت: 23.19 میلیون TEU (کانتینر) بندر گوانگژو، بندر اصلی استان گوانگژو چین است. بندر گوانگژو بخش مهمی از تجارت بینالمللی چین است، زیرا این بندر با بیش از 300 بندر در بیش از 80 کشور جهان تجارت دارد. طبق گفته شهرداری گوانگژو، این بندر میزبان 4600 اسکله و 2359 لنگرگاه است و بخشی از جاده ابریشم دریایی را تشکیل می دهد که از سواحل چین تا نقطه جنوبی هند امتداد داردو سپس به سمت مدیترانه ادامه مییابد. 6. بندر چینگدائو، چین ظرفیت: 22 میلیون TEU (کانتینر) بندر چینگدائو نیز بندری است که در واقع از بنادر جداگانه تشکیل شده است. یکی از جنبه های قابل توجه بندر چینگدائو، پروژه این بندر برای ساخت اولین مونوریل معلق جهان است که قادر به حمل کانتینرهای 20 فوتی و 40 فوتی است. فاز اول این مونوریل در سال 2021 میلادی به بهره برداری رسید. 7. بوسان، کره جنوبی ظرفیت: 21.59 میلیون TEU (کانتینر) بندر بوسان اولین بار در سال 1876 میلادی به عنوان یک بندر کوچک تأسیس شد و در دهانه رودخانه ناکدونگ واقع شده است. بندر بوسان که توسط اداره بندر بوسان مدیریت و اداره می شود، از چهار بندر جداگانه تشکیل شده است. این بندر همچنین دارای یک پایانه مسافربری بین المللی و شش پایانه کانتینری است. اهمیت اقتصادی بندر بوسان برای اقتصاد کره جنوبی را نمی توان نادیده گرفت. برآوردهای اخیر حاکی از آن است که 40 درصد از کل محموله های دریایی و 80 درصد از محموله های کانتینری کشور از این بندر عبور می کند. علاوه بر این، در این بندر روزانه حدود 130 کشتی تردد می کند. 8. تیانجین، چین ظرفیت: 18.35 میلیون TEU (کانتینر) بندر تیانجین که قبلاً به عنوان بندر تانگگو شناخته می شد، بزرگترین بندر شمال چین است و به طور گسترده به عنوان دروازه دریایی به پکن در نظر گرفته می شود. بندر تیانجین که در حدود 170 کیلومتری جنوب شرقی پکن و 60 کیلومتری شرق شهر تیانجین قرار دارد، با بیش از 600 بندر در 180 کشور در سراسر جهان تجارت می کند. مجموع مساحت این بندر حدود 200 کیلومتر مربع است. 9. هنگ کنگ ظرفیت: 17.95 میلیون TEU (کانتینر) بندر هنگ کنگ یک بندر دریایی عمیق است که در دریای چین جنوبی واقع شده است. به لطف موقعیت بندر، به عنوان یک دروازه اقتصادی کلیدی به چین فعالیت کرده و بخشی از جاده ابریشم دریایی را تشکیل می دهد. بندر هنگ کنگ با 9 پایانه کانتینری، هر هفته 400 سرویس کانتینری را به بیش از 500 مقصد در سراسر جهان ارائه می دهد که بر اهمیت این بندر برای تجارت جهانی تاکید دارد. 10. بندر روتردام، هلند ظرفیت: 14.35 میلیون TEU (کانتینر) روتردام به عنوان بزرگترین بندر اروپا، مساحتی معادل 105 کیلومتر مربع را پوشش داده و به عنوان دروازه ورود به اروپا برای واردات عمل می کند. مانند برخی از بنادر دیگر در این لیست، بندر روتردام در واقع شامل پنج بندر جداگانه است. در حالی که این بنادر به صورت امتیازی اداره می شوند، همه آنها تحت صلاحیت اداره بندر روتردام هستند. از دیگر ویژگیهای قابل توجه بندر روتردام میتوان به معرفی عملیات کانتینری روباتیک در بندر اشاره کرد، به طوری که بسیاری از کانتینرهای بارگیری و انباشته شدن در بندر توسط جرثقیلهای رباتیک مستقل و ارابههای کنترلشده توسط کامپیوتر انجام میشود. بندر روتردام همچنین با استفاده از حسگرهای اطراف بندر برای جمعآوری دادهها به منظور ارائه سطوح پیشرفتهای از تجزیه و تحلیل و بینش به شرکتهای کشتیرانی، در نظر دارد به یک «بندر هوشمند» تبدیل شود. منبع: brookesbell مترجم: محسن داوری
http://www.ilandnews.ir/fa/News/1421677/10-بندر-بزرگ-جهان
|