ایرانیان جهان

آخرين مطالب

سفر به قلب آمریکا؛ سوغات پزشکیان از نیویورک احیای برجام است؟ ایالات متحده آمریکا

سفر به قلب آمریکا؛ سوغات پزشکیان از نیویورک احیای برجام است؟
  بزرگنمايي:

ایرانیان جهان - به گزارش تازه‌نیوز، روزنامه آرمان ملی نوشت: سفر روسای جمهور کشورمان به نیویورک به جهت حضور و سخنرانی در سازمان ملل و همچنین نشست‌ها و ملاقات‌های پیرامونی و دیدار با اقشار مختلف به‌ویژه دانشگاهیان همه ساله مورد توجه جهانیان قرار داشته و اینکه رئیس‌جمهور ایران چه پیام یا پیشنهادی برای جامعه بین‌المللی دارد یکی از نکاتی بوده که همیشه بسیاری از کشورها را مشتاق به شنیدن مواضع ایران در قبال مسائل بین‌المللی کرده است.
هر چند ملاقات‌ها در حاشیه این نشست با سران و مقامات کشورهای مختلف نیز در جای خود آورده‌هایی را در جهت روابط دوجانبه یا توافقات بین‌المللی برای کشورمان داشته است. یکی از این مسائل که حداقل از سپتامبر سال 2018 که آمریکا از توافق هسته‌ای خارج شد تاکنون یعنی به مدت 6 سال همواره مورد بحث میان ایران و کشورهای اروپایی بوده مساله برجام است که از همان دولت حسن روحانی تیم مذاکره‌کننده چه در زمان نشست مجمع عمومی در حاشیه نشست و چه در زمان‌های دیگر در وین یا نقاط دیگر به مذاکره با طرفین توافق می‌پرداخت و اگر همان زمان نیز شرایط به سمت و سوی درستی می‌رفت شاید در همان اسفند ماه سال 99 دوباره شاهد احیای برجام بودیم اما اینگونه نشد.
ترامپ: آماده مذاکره با ایران درباره نسخه جدید برجام هستیم واکنش کاخ سفید به اظهارات پزشکیان درباره برجام: دیپلماسی بهترین روش است اما اکنون از آن بسیار دور هستیم در 3 سال دولت شهید رئیسی نیز تلاش‌ها در این مسیر ادامه یافت، اما دستاوردی حاصل نشد. چنانکه چند ماهی است که بسیاری از تحلیلگران معتقدند که برجام احیا شدنی نیست و ایران باید برای بر داشته شدن تحریم‌های خود در قالب و سازو کار دیگری وارد عمل شود. اما با روی کارآمدن دولت پزشکیان و بازگشت معماران برجام به راس دیپلماسی این امید می‌رود که شاید هنوز امیدواری‌ها در این مسیر ادامه پیدا کند. همان‌طور که خود رئیس‌جمهور پیش از سفر به نیویورک نیز بارها بر لزوم برداشته شدن تحریم‌ها و مذاکره با غربی‌ها بر سر برجام تاکید کرده بود و این مهم را به‌عنوان یک مساله کلیدی در سازمان ملل و نشست‌های جانبی نیز مطرح کرد. چنانکه مسعود پزشکیان پس از بازگشت از نیویورک در این خصوص گفت: «درباره برجام گفت‌وگو کردیم، با اروپا دغدغه‌ها را بیان کردیم و قرار شد وزرای خارجه این مساله را مجدد بررسی کنند.»
سیدعباس عراقچی نیز در همین مسیر با همتایان خود و همچنین جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و همچنین رافائل گروسی؛ مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به گفت‌وگو و مذاکره پرداخت. نکته مهم اینکه اگر ایران مجدانه و پیگیر احیای برجام را دنبال نماید به نظر می‌رسد که اروپایی‌ها نیز این مساله را پذیرفته و مذاکرات از سر گرفته می‌شود. مهم پذیرش موضوع در گام اول است. رافائل گروسی اظهارداشت: «در گذشته توافق برجام وجود داشت که فقط اسم آن باقی مانده است. ما باید به یک نسخه به‌روز شده از توافق قبلی یا چیزی متفاوت از آن دست یابیم.» هر چند که موضوع متناقض آمریکایی‌ها نیز در جای خود قابل بحث و بررسی است. چنانکه مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در خصوص موضع آمریکایی‌ها در قبال برجام، احتمال احیای آن و از سرگیری مذاکرات بیان داشت: «در صورت پیروزی کامالا هریس نامزد حزب دموکرات در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، دولت او برای بازگشت به توافق هسته‌ای با ایران آماده است.» لذا به نظر می‌رسد که می‌توان علاوه بر رساندن درست پیام ایران به جهانیان مساله احتمال از سرگیری مذاکرات در راستای احیای برجام را یکی از دستاوردها و ارمغان‌های سفر رئیس‌جمهور به نیویورک در نظر گرفت. حال باید دید که شرایط برای تحقق این مساله تا چه مساعد و فراهم خواهد شد.
سوغات‌ نیویورک جدای از عملکردهای سیاسی و دیپلماتیک هیأت ایرانی در نیویورک مسائل فرهنگی و تاریخی نیز همواره مورد توجه بوده و در این مسیر نیز همه ساله مذاکراتی در جهت بازگردادن الواح تاریخی ایران باستان از دوره هخامنشیان و… به کشورمان انجام شده که در هر سال تعداد مشخصی از این الواح به کشور استراداد شده است. آنطور که رسانه‌ آورده‌اند 179 قطعه در نخستین محموله ارسالی در سال 1327 به تهران رسید، دومین محموله شامل 37 هزار قطعه بود که در سال 1329 به ایران بازگردانده شد، محموله سوم شامل 300 قطعه در سال 1383 بعد از پیروزی انقلاب اسلامی به ایران برگشت، اما در جریان بازگشت محموله چهارم به ایران مشکلی ایجاد شد و یک شکایت جریان استرداد الواح هخامنشی به ایران را تغییر داد در این راستا دادگاهی در آمریکا حکم داد آثار تاریخی ایران که به‌صورت امانت در دانشگاه شیکاگو نگهداری می‌شدند، مصادره شوند و غرامت 71 میلیون و 500 هزار دلاری قربانیان آمریکایی یک انفجار انتحاری در بیت‌المقدس، از فروش این کتیبه‌ها و اشیاء تاریخی پرداخت شود. اما شرایط اینگونه پیش نرفت و به گفته مونسان؛ وزیر وقت میراث فرهنگی و گردشگری با تلاش‌های دولت حسن روحانی جلوی مصادره اموال گرفته شد و پس از مکاتبات بسیار در وزارتخانه میراث برای بازگردادند این آثار به کشور پیگیری‌ها نتیجه داد و باب این اتفاق باز شد و در نهایت 1780 لوح در سال 98 به ایران بازگردانده شد. اما این پایان کار نبود و در پنجمین مرحله از استرداد محموله‌های الواح هخامنشی در دولت مرحوم رئیسی و پس از سفر وی به آمریکا به گفته ضرغامی وزیر وقت میراث فرهنگی 3506 لوح تاریخی مربوط به دوره هخامنشی در بازگشت رئیس‌جمهور ازسفر آمریکا، به ایران منتقل شد.
*استرداد ششمین محموله
اما دور ششم استرداد الواح هخامنشی به کشور با سفر دکتر مسعود پزشکیان به نیویورک رقم خورد تا نهمین رئیس‌جمهور نیز در متن این حرکت قرار گیرد و از این جهت برای ایرانیان پیام‌آور شادی باشد. در همین راستا همزمان با بازگشت رئیس‌جمهوری مسعود پزشکیان از نیویورک به ایران، 1100 لوح تاریخی متعلق به دوران هخامنشی و داریوش اول، از آمریکا به ایران بازگردانده شد. این‌ لوح‌ها به خط میخی و به زبان عیلامی است. این سوغاتی رئیس‌جمهور نتیجه رایزنی‌های فشرده وزارت امور خارجه، وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی و معاونت حقوقی رئیس‌جمهوری با موسسه شرق‌شناسی شیکاگو است که اکنون محموله جدیدی از آن به ایران بازمی‌گردد. این الواح اغلب به خط میخی و زبان عیلامی و یا آرامی در اشکال و ابعاد مختلف هستند که موضوعات آن‌ها عمدتا در خصوص مدیریت منابع، راه‌ها، روابط اجتماعی، مایحتاج اساسی زندگی، دستمزدها و اقتصاد جامعه هخامنشی در زمان داریوش اول است. در اسفند 1311 شمسی در کاوش‌های باستان‌شناسی باروی تخت جمشید حدود 30 هزار لوح گلی مربوط به دوره هخامنشی به خط میخی توسط گروه باستان‌شناسی موسسه شرق‌شناسی دانشگاه شیکاگو کشف شد. در سال 1314 شمسی پس از توافق دولت وقت ایران با موسسه شرق‌شناسی دانشگاه شیکاگو مقرر شد الواح برای ترجمه و مطالعه محتوای آن به موسسه شرق‌شناسی دانشگاه شیکاگو به امانت سپرده شود که روند استرداد آن هم‌چنان ادامه دارد.

ایرانیان جهان

لینک کوتاه:
https://www.iranianejahan.ir/Fa/News/1214290/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

اعتراض کشاورزان اروپا به واردات محصولات اوکراینی

جنایات رژیم اسراییل غاصب با همکاری و یا سکوت برخی کشورهای اسلامی همراه است

برای تجارت جهانی کالای با‌کیفیت می‌خواهیم

روسیه: جایگزینی برای گفتگو با طالبان وجود ندارد

10 آرامگاه مشاهیر ایرانی خارج از مرز‌ها

اروپا در مسیر کمک به اوکراین از آمریکا جدا می‌شود

کدام آثار پویانمایی به جشنواره فیلم‌کوتاه تهران راه یافتند؟/ معرفی هیات انتخاب و داوری

بایدن: نتانیاهو قصد توقف حملات به لبنان را ندارد

جنایت صهیونیست‌ها در لبنان با حمایت آمریکا انجام شد/ پاسخ قاطع و پشیمان کننده داده شود

پالتیکو: مخالفت نتانیاهو با آتش‌بس، بایدن و آمریکا را تحقیر کرد

خاموشی نیروگاه‌های برق آمریکا پس از هلن

بایدن: نتانیاهو حملات به لبنان را متوقف نمی‌کند

پورکبگانی: اسرائیل و آمریکا بیشتر از همیشه رو به افول هستند

آمریکا 3 ایرانی را متهم کرد

اتهام وزارت دادگستری آمریکا علیه 3 ایرانی

جنایت صهیونیست‌ها در لبنان با حمایت آمریکا انجام شد

کدام آثار پویانمایی به جشنواره فیلم‌کوتاه تهران راه یافتند؟

سردار باقرزاده: عزت امت اسلامی از مسیر شهادت می‌گذرد

لبیک عراقی‌ها به دعوت آیت‌الله سیستانی برای کمک به لبنان

هماهنگی حزب الله لبنان، انصارالله یمن و حشد شعبی عراق رژیم صهیونیستی را با مشکل مواجه کرده است/ مقاومت قائم به فرد نیست

بررسی 18 طرح اقتصادی و اشتغال‌زا در کارگروه زیربنایی آذربایجان غربی

تخصیص 3 هزار میلیارد تومان اعتبار برای ایجاد اشتغال و تولید در خراسان‌جنوبی

ضرورت پوست‌اندازی در اتاق تعاون چهارمحال و بختیاری

ضربه اقتصادی جدید به رژیم صهیونیستی

کارآفرینی برای همه، در هر کجا

200 هکتار آفتابگردان آجیلی در بمپور سیستان و بلوچستان کشت شد

نیاز به 11.5 هزار همت منابع مالی برای تحقق رشد اقتصادی 8 درصدی

ایجاد خط تولید نانولوله‌کربنی برای حمایت از تولید باتری در اروپا

میانجی‌گری اتحادیه اروپا بین آلمان و ترکیه بر سر کباب

محکومیت جنایات رژیم اشغالگر قدس در مازندران

همکاری ایران با چین و روسیه در حوزه میکروالکترونیک

تراز تجاری مثبت 17 میلیارد دلار شد/ چین و امارت، بزرگترین شرکای تجاری ایران

تور آسیایی دوچرخه سواری جاده؛ بیست و یکمی صفرزاده در مرحله 2

بیانیه چند کشور علیه خطر استفاده از سلاح هسته‌ای

موشک چین 8 ماهواره را به مدار فرستاد

چین و امارت، بزرگترین شرکای تجاری ایران

اعتراف سرمربی مراکش؛ برد ما مقابل ایران یک معجزه بود

اسلام‌آباد: افغانستان باید علیه گروه‌های تروریستی اقدام کند

وعده ترامپ به زلنسکی برای حل‌وفصل سریع جنگ اوکراین

ترامپ، گوگل را تهدید کرد

آشنایی با سوسک بدبوی ارتش آمریکا!

تدابیر امنیتی ویژه در سفارت آمریکا در منطقه سبز بغداد

تداوم حمایت‌های آمریکا از جنایات رژیم صهیونیستی در لبنان

3 اتهام بحث برانگیز جرایم کیفری ترامپ، نامزد حال حاضر ریاست جمهوری آمریکا!

رهبر انقلاب به صراحت فرموده‌اند که باید ضربه مهلکی به پیکر رژیم صهیونیستی وارد شود

سکوت شرم‌آور مدعیان اصلاحات درمقابل زبان‌درازی آمریکا درباره جزایر سه‌گانه

اتحادیه اروپا به دنبال جدا شدن از آمریکا در مسیر کمک به اوکراین است

شرکت‌های چینی برای تراشه‌های انویدیا هشدار گرفتند

اتهام وزارت دادگستری آمریکا علیه 3 ایرانی در رابطه با ترامپ

فهرست آثار پویانمایی راه‌یافته به جشنواره فیلم‌کوتاه تهران منتشر شد/ معرفی هیات انتخاب و داوری