ایرانیان جهان

آخرين مطالب

لزوم توجه به افزایش ظرفیت صادراتی برق افغانستان

لزوم توجه به افزایش ظرفیت صادراتی برق
  بزرگنمايي:

ایرانیان جهان - به گزارش یکی از مواردی که در برنامه هفتم توسعه بر آن تاکید شده است؛ تبدیل ایران به هاب انرژی در منطقه چرا که از لحاظ موقعیت جغرافیایی منطقه منحصر به فردی را به خود اختصاص داده است البته گام هایی هم در این راستا برداشته است چرا که به گفته وزیر نیرو دولت سیزدهم علی اکبر محرابیان با اغلب کشورهای همسایه ارتباط الکتریکی داریم.
بیشتر بخوانید: اخبار روز خبربان
کشورهایی نظیر ارمنستان، ترکیه، عراق، افغانستان، آذربایجان، ترکمنستان و روسیه همچنین با کشور قطر در مرحله مطالعات اجرای پروژه قرار داریم. برای مدت کوتاهی با روسیه سنکرون داشتیم. البته روز گذشته هم عباس علی آبادی وزیر نیرو و وزیر نیروی روسیه بر اتصال شبکه انرژی تاکید کردند و آلکسی دِدوف سفیر روسیه در مصاحبه‌ای افزود: این پروژه، تبادل برق بین روسیه، ارمنستان، جمهوری آذربایجان و جمهوری اسلامی ایران را در زمان‌های اوج مصرف برق در این کشورها را در نظر دارد. اما موضوعی که وجود دارد آیا با 20 هزارمگاوات ناترازی برق چنین موضوعی امکان پذیر است؟
تاکید وزرای نیروی ایران و روسیه بر اتصال شبکه انرژی یکی از مهترین بازار های صادراتی ما روسیه است چرا که زمان پیک متفاوتی با یکدیگر داریم و از این طریق می توات به توسعه صادرات و انتقال انرژی امیدوار بود چرا که در تابستان برق دریافت میکنیم و در زمان دیگر برق مازاد را صادر می کنیم ریالحتی روز گذشته هم عباس علی آبادی وزیر نیرو جمهوری اسلامی ایران و وزیر انرژی روسیه در دیدار دوجانبه در مسکو بر ضرورت تبادل تجربیات و انتقال فناوری در زمینه طراحی و تولید توربین‌های گازی و اتصال شبکه‌های انرژی دو کشور تاکید کردند.
حتی سال گذشته هم در این راستا رئیس بخش قفقاز موسسه کشورهای مشترک المنافع روسیه تیرماه 1402 با بیان اینکه وزیران انرژی روسیه، ایران و ارمنستان و معاون وزیر انرژی گرجستان تفاهم نامه ای را برای اتصال شبکه برق چهار کشور به یکدیگر در سال 2016 میلادی به امضا رساندند، اجرای این تفاهم نامه را در تقویت امنیت منطقه و همگرایی بیشتر کشورها در قبال مداخله های فرامنطه ای موثر دانست.
میزان صادرات برق چقدر است؟ بر اساس امار و ارقام موجود ایران با 5.5 تراوات ساعت برق صادرات و 3 تراوات ساعت برق واردات بالاترین میزان تراز تجاری برق را در منطقه به خود اختصاص داده و دارای تراز تجاری مثبت 2.5 است که با سایر کشورهای همسایه فاصله زیادی دارد. این شرایط در حالی است که ایران در مبادلات برق خود با کشورهای همسایه همانند افغانستان و عراق همواره پیش شرط کاهش میزان صادرات در ایام اوج بار مصرف داخلی یعنی فصل گرم سال را رعایت می‌کند و در این ایام صادرات برق به کشورهای همسایه را حداقل ممکن می‌رساند و در مقابل میزان واردات را افزایش می‌دهد.
در دی ماه سال 1400، مشاور وزیر نیرو ایران در امور بین‌الملل، ظرفیت انتقال برق ایران به افغانستان را 175 مگاوات برشمرد و میزان صادرات برق ایران به افغانستان (در سال 1400) را 110 مگاوات اعلام کرد. پیگیری های خبرنگار مهر از میزان صادرات برق به افغانستان از توانیر بی نتیجه ماند اما آنطور محمد اله داد معاون انتقال و تجارت خارجی شرکت توانیر چندی پیش در رابطه با وضعیت صادراتی ایران گفته بود؛ ظرفیت تبادل برق کشور ما بیش از 2000 مگاوات است و ما تقریباً تراز صفری داریم، واردات و صادرات برق ما به یک میزان بوده است، از این نظر تعادل خوبی در منطقه وجود دارد و ما به دنبال توسعه این رقم هستیم.
وی با بیان اینکه خط سوم واردات برق از ترکمنستان و همچنین خط سوم واردات برق از ارمنستان را در دست احداث داریم و پیمانکاران این پروژه‌ها هم ایرانی هستند، اظهار کرد: در حوزه صادرات هم پروژه‌های مطالعاتی به پاکستان و عراق و افغانستان در دست اجرا است و برنامه داریم که در مدت کوتاهی تبادل افزایش یابد، بنا بر این است که حدود 400 تا 500 مگاوات از هر یک از خطوط یاد شده واردات از ترکمنستان و ارمنستان افزایش توان داشته باشیم همین میزان هم برای همسایگان شرقی و غربی پروژه داریم و یک خط 600 و 400 مگاواتی هم با ترکیه ارتباط از طریق پست back to back خوی در دست احداث داریم و ارتباط 400 مگاواتی هم امسال به ظرفیت تبادلی اضافه شد.
17 میلیون دلار بدهی برق افغانستان پرداخت شد اما صادرات برق به کشور های همسایه آن هم با وجود ناترازی برق در کشور همواره چالش هایی را به دنبال داشته است که عدم پرداخت بدهی به خصوص از سوی عراق و افغانستان مورد توجه قرار می گرفت اما طی روز های گذشته عبدالرحمان رحمانی رئیس اجرایی شرکت برق افغانستان در یک نشست خبری در کابل گفت: شرکت برق افغانستان در یک سال گذشته تمام بدهی های مربوط به برق وارداتی از کشورهای همسایه و شرکت‌های تولید برق داخلی را پرداخت کرده است.
رحمانی تصریح کرد: شرکت برق افغانستان 86.9 میلیون دلار به ازبکستان، 66.1 میلیون دلار به تاجیکستان، 36.8 میلیون دلار به ترکمنستان، 37.7 میلیون دلار به ایران و همچین 432.9 میلیون افغانی و 17.2 میلیون دلار به شرکت‌های تولید برق داخلی بدهکار بود که همه را پرداخت کرده است.
در آبان ماه سال گذشته، مولوی عبداللطیف منصور سرپرست وزارت انرژی و آب افغانستان همزمان با برگزاری نماشگاه صنعت برق ایران، به تهران سفر کرد و ضمن بازدید از این نمایشگاه، گفت: هدف ما از سفر به ایران در مورد تمدید قرارداد برق و همچنین صحبت در مورد تعرفه آن بود. در این میان، نمایشگاه صنعت برق ایران افتتاح شد و ما هم دعوت شدیم که به این نمایشگاه بیاییم.
ایران با وجود ناترازی های موجود در میان کشور های همسایه از لحاظ صادرات وضعیت بهتری دارد به طوری که صادرات دو هزار مگلواتی دارد و هر سال سعی بر آن شده که بر این ظرفیت افزوده شود و در صورتی که شبکه انرژی ایران و روسیه متصل شود علاوه بر کاهش ناترازی موجود می تواند ظرفیت صادراتی خود را به کشور هایی نظیر عراق و افغانستان افزایش دهد./ مهر

لینک کوتاه:
https://www.iranianejahan.ir/Fa/News/1214303/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

اعتراض کشاورزان اروپا به واردات محصولات اوکراینی

جنایات رژیم اسراییل غاصب با همکاری و یا سکوت برخی کشورهای اسلامی همراه است

برای تجارت جهانی کالای با‌کیفیت می‌خواهیم

روسیه: جایگزینی برای گفتگو با طالبان وجود ندارد

10 آرامگاه مشاهیر ایرانی خارج از مرز‌ها

اروپا در مسیر کمک به اوکراین از آمریکا جدا می‌شود

کدام آثار پویانمایی به جشنواره فیلم‌کوتاه تهران راه یافتند؟/ معرفی هیات انتخاب و داوری

بایدن: نتانیاهو قصد توقف حملات به لبنان را ندارد

جنایت صهیونیست‌ها در لبنان با حمایت آمریکا انجام شد/ پاسخ قاطع و پشیمان کننده داده شود

پالتیکو: مخالفت نتانیاهو با آتش‌بس، بایدن و آمریکا را تحقیر کرد

خاموشی نیروگاه‌های برق آمریکا پس از هلن

بایدن: نتانیاهو حملات به لبنان را متوقف نمی‌کند

پورکبگانی: اسرائیل و آمریکا بیشتر از همیشه رو به افول هستند

آمریکا 3 ایرانی را متهم کرد

اتهام وزارت دادگستری آمریکا علیه 3 ایرانی

جنایت صهیونیست‌ها در لبنان با حمایت آمریکا انجام شد

کدام آثار پویانمایی به جشنواره فیلم‌کوتاه تهران راه یافتند؟

سردار باقرزاده: عزت امت اسلامی از مسیر شهادت می‌گذرد

لبیک عراقی‌ها به دعوت آیت‌الله سیستانی برای کمک به لبنان

هماهنگی حزب الله لبنان، انصارالله یمن و حشد شعبی عراق رژیم صهیونیستی را با مشکل مواجه کرده است/ مقاومت قائم به فرد نیست

بررسی 18 طرح اقتصادی و اشتغال‌زا در کارگروه زیربنایی آذربایجان غربی

تخصیص 3 هزار میلیارد تومان اعتبار برای ایجاد اشتغال و تولید در خراسان‌جنوبی

ضرورت پوست‌اندازی در اتاق تعاون چهارمحال و بختیاری

ضربه اقتصادی جدید به رژیم صهیونیستی

کارآفرینی برای همه، در هر کجا

200 هکتار آفتابگردان آجیلی در بمپور سیستان و بلوچستان کشت شد

نیاز به 11.5 هزار همت منابع مالی برای تحقق رشد اقتصادی 8 درصدی

ایجاد خط تولید نانولوله‌کربنی برای حمایت از تولید باتری در اروپا

میانجی‌گری اتحادیه اروپا بین آلمان و ترکیه بر سر کباب

محکومیت جنایات رژیم اشغالگر قدس در مازندران

همکاری ایران با چین و روسیه در حوزه میکروالکترونیک

تراز تجاری مثبت 17 میلیارد دلار شد/ چین و امارت، بزرگترین شرکای تجاری ایران

تور آسیایی دوچرخه سواری جاده؛ بیست و یکمی صفرزاده در مرحله 2

بیانیه چند کشور علیه خطر استفاده از سلاح هسته‌ای

موشک چین 8 ماهواره را به مدار فرستاد

چین و امارت، بزرگترین شرکای تجاری ایران

اعتراف سرمربی مراکش؛ برد ما مقابل ایران یک معجزه بود

اسلام‌آباد: افغانستان باید علیه گروه‌های تروریستی اقدام کند

وعده ترامپ به زلنسکی برای حل‌وفصل سریع جنگ اوکراین

ترامپ، گوگل را تهدید کرد

آشنایی با سوسک بدبوی ارتش آمریکا!

تدابیر امنیتی ویژه در سفارت آمریکا در منطقه سبز بغداد

تداوم حمایت‌های آمریکا از جنایات رژیم صهیونیستی در لبنان

3 اتهام بحث برانگیز جرایم کیفری ترامپ، نامزد حال حاضر ریاست جمهوری آمریکا!

رهبر انقلاب به صراحت فرموده‌اند که باید ضربه مهلکی به پیکر رژیم صهیونیستی وارد شود

سکوت شرم‌آور مدعیان اصلاحات درمقابل زبان‌درازی آمریکا درباره جزایر سه‌گانه

اتحادیه اروپا به دنبال جدا شدن از آمریکا در مسیر کمک به اوکراین است

شرکت‌های چینی برای تراشه‌های انویدیا هشدار گرفتند

اتهام وزارت دادگستری آمریکا علیه 3 ایرانی در رابطه با ترامپ

فهرست آثار پویانمایی راه‌یافته به جشنواره فیلم‌کوتاه تهران منتشر شد/ معرفی هیات انتخاب و داوری