ایرانیان جهان

آخرين مطالب

مهمان نامیمون فصل‌های سرد ایالات متحده آمریکا

مهمان نامیمون فصل‌های سرد
  بزرگنمايي:

ایرانیان جهان - از آن چهارگونه، سه نوع A، B و C درانسان شیوع دارند و نوع D تاکنون فقط در گاو و خوک دیده شده است. با آغاز فصل سرد، شیوع دو گونه Aو B افزایش می‌یابد که از آنها معمولا باعنوان آنفلوآنزای فصلی یاد می‌شود که در تمام نقاط جهان شایع و ممکن است طیف وسیعی از علائم خفیف تا شدید ازجمله تب شدید، آبریزش بینی، گلودرد، سردرد، سرفه و احساس خستگی و دردهای عضلانی را شامل شود.
تخمین‌های سازمان‌ جهانی بهداشت نشان می‌دهد که سالانه حدود یک‌میلیارد مورد آنفلوآنزای فصلی می‌تواند وجود داشته باشد که از این تعداد، چهار تا پنج میلیون مورد به بیماری شدید تنفسی منجر می‌شود. همچنین آمارها نشان می‌دهد که همه‌ساله بین 290هزار تا 650هزار مرگ در اثر بیماری تنفسی ناشی‌از آنفلوآنزای فصلی وجود‌دارد که این موارد، علاوه‌بر مرگ‌و‌میر مربوط به سایر عوارض مرتبط با آنفلوآنزاست.
آنفلوآنزای فصلی با قطرات تنفسی شیوع پیدا می‌کند و بسیار مسری است. باوجوداین، بیشتر افراد می‌توانند از مراقبت‌های خانگی برای این بیماری بهره‌مند شوند. تسکین علائم بیمارانی که در گروه‌های پرخطر نیستند ممکن است با ترکیب تغییرات سبک زندگی، استراحت،مصرف مایعات فراوان واستفاده ازداروهای بدون نیازبه تجویز حاصل شود اما بیمارانی که علائم‌بالینی حادیا پیش‌رونده‌ای چون سندرم‌های بالینی ذات‌الریه، سپسیس(عفونت خونی یا التهاب عمومی بدن در اثر عفونت)همراه با عفونت مشکوک یا تایید‌شده ویروس آنفلوآنزا یا تشدید بیماری‌های زمینه‌ای مزمن را نشان می‌دهند، نیاز دارند که با مصرف داروهای ضدویروسی درمان شوند. باوجوداین، کارشناسان درمان و سازمان‌های بهداشتی جهان همواره به استفاده از راه‌حل‌های پیشگیری به‌ویژه دریافت واکسن که بخش مهمی از مهار آنفلوآنزا برای گروه‌های پرخطر به‌شمار می‌رود تاکید کرده‌اند و این پیشگیری را مهم‌تر از درمان دانسته‌اند. 
بازار روبه‌رشد آنفلوآنزای فصلی 
وجود گونه‌های مختلف ویروسی که به‌طور پیوسته دست‌کم شش ماه در فصول سرد سال در گردش‌ بوده، نیازمند آماده‌باش درمانی لازم برای کنترل عفونت است و ازاین‌رو، شرکت‌های داروسازی و واکسن‌سازی مختلفی به‌ویژه بعد از عالم‌گیری آنفلوآنزای سال 2009 در این‌حوزه به رشد قابل‌توجهی رسیده‌اند. به‌طوری‌که پیش‌بینی می‌شود بازار درمان آنفلوآنزای فصلی طی چندسال آینده شاهد رشد همچنان روبه‌افزایشی باشد که ناشی‌از پیشرفت روش‌های درمانی و افزایش آگاهی از این بیماری است. مسیر درمان آنفلوآنزای فصلی درحال‌حاضر از گزینه‌های امیدوارکننده‌ای تشکیل‌شده که نه‌فقط قادرند حملات حاد را درمان کنند که از افزایش شیوع بیماری هم جلوگیری می‌کنند. مهر 1403 شرکت بررسی بازار جهانی مراقبت‌های بهداشتی و سلامت دلواین‌سایت، گزارش «بینش‌های بازار آنفلوآنزای فصلی، اپیدمیولوژی و پیش‌بینی بازار تا سال 2034» را منتشر کرد. این گزارش درک عمیقی از اپیدمیولوژی تاریخی و پیش‌بینی‌شده آنفلوآنزای فصلی و همچنین روندهای بازار این بیماری را در آمریکا، انگلستان، ژاپن و چهار کشور عضو اتحادیه اروپا شامل آلمان، ایتالیا، فرانسه و اسپانیا در سال 2023 ارائه می‌کند. برپایه گزارش منتشرشده ازسوی دلواین‌سایت، بین چهار کشور عضو اتحادیه اروپا و بریتانیا، ایتالیا با پنج میلیون مورد، بالاترین ویزیت پزشکی مربوط به آنفلوآنزی فصلی را در سال گذشته داشته و پس‌از آن، آلمان با چهارمیلیون مورد در همان سال در سکوی دوم قرار گرفته، از سوی دیگر، اسپانیا با 833هزار مورد در سال 2023 کمترین ویزیت پزشکی مرتبط با این بیماری را ثبت کرده است.
عرضه واکسن خانگی آنفلوآنزا
از مشکلاتی که درمورد واکسن وجود دارد تزریق آن بااستفاده از سوزن است که تکرار هرساله آن به‌ویژه برای کودکان می‌تواند ناخوشایند باشد. فلومیت (FluMist) نام واکسنی برای محافظت بدن دربرابر ویروس آنفلوآنزاست که در رده واکسن‌های ویروس زنده ضعیف‌شده قرار دارد و از سال 2003 به‌صورت افشانه بینی عرضه آن آغاز شده است. تاکنون این واکسن باید در مراکز درمانی و زیرنظر نیروهای بهداشتی دریافت می‌شد،اما درواپسین روزهای شهریور1403سازمان غذاوداروی آمریکا(FDA) مجوز توانایی بزرگسالان برای سفارش و خرید این واکسن ومصرف خانگی آن را برای افراد دو تا 49 سال صادر کرده است که می‌تواند پیشرفتی درراحتی ودسترسی به مراقبت‌های‌آسان پیشگیرانه‌باشد.فلومیست دارای اجزای ویروسی مشابه سایرواکسن‌های آنفلوآنزاست و در برابر ویروس H1N1، ویروس H3N2 وویروس آنفلوانزا نوع B از کودکان بالای دو سال و بزرگسالان زیر 50 سال محافظت می‌کند. با صدور این مجوز در آمریکا، اکنون افراد بالای 18سال می‌توانند این افشانه را از داروخانه تهیه کنند و بدون‌نیاز به مراجعه به پزشک از این واکسن افشانه‌ای در خانه استفاده کنند. پیتر مارکس، مدیر مرکز ارزشیابی و تحقیق بیولوژیک سازمان غذا و داروی آمریکا در گفت‌وگو با وبگاه رادیو عمومی ملی آمریکا (NPR) می‌گوید: «واکسیناسیون سالانه بهترین راه برای پیشگیری از آنفلوآنزاست که هرساله در بخش قابل‌توجهی از مردم سبب بیماری می‌شود و ممکن است به عوارض جدی ازجمله بستری‌شدن در بیمارستان و مرگ منجر شود.» سازمان غذا و داروی آمریکا در این مجوز توصیه کرده که برای خرید این واکسن افشانه‌ای بینی همچنان به نسخه پزشک نیاز باشد و برای کودکان بین دو تا 17 سال یک مراقب بزرگسال اعمال آن را انجام دهد. به‌نظر می‌رسد که همه واکسن‌های آنفلوآنزا برای فصل 2024- 2025 در آمریکا سه‌ظرفیتی باشند. واکسن‌های سه‌ظرفیتی آنفلوآنزا برای محافظت در برابر سه ویروس شامل دو زیرگونه آنفلوآنزای نوع آ H3N2 و H1N1 و یک زیرگونه آنفلوآنزای نوعB یعنی ویکتوریا فرموله شده‌اند. امسال در ایران، از اواسط شهریور واکسن چهار‌ظرفیتی برای استفاده عمومی به‌ویژه برای گروه‌های پر‌خطر سالمندان، افراد با نقص دستگاه ایمنی و بیماری‌های زمینه‌ای مزمن و کودکان بالای دو سال در دسترس قرار گرفته است. انتظار می‌رود هر دو واکسن آنفلوآنزای سه ظرفیتی و چهار ظرفیتی محافظت مشابهی در برابر ویروس‌های عامل این بیماری تنفسی ارائه دهند.
اولین واکسن آنفلوآنزای مبتنی‌بر mRNA
mRNA-1010 نام اولین واکسن mRNA آنفلوآنزای فصلی شرکت مدرنا است که به‌تازگی وارد مرحله کارآزمایی بالینی شده است. این محصول، واکسنی چهار ظرفیتی است که برای گلیکوپروتئین‌های هماگلوتینین چهار سویه آنفلوآنزا که سازمان جهانی بهداشت برای پیشگیری از این بیماری توصیه می‌کند ساخته شده است. درواقع این واکسن چهارظرفیتی برای پیشگیری از ابتلا به دو زیرگونه آنفلوآنزای نوع A شامل H3N2 و H1N1 و دو زیرگونه آنفلوآنزای نوع B شامل یاماگاتا و ویکتوریا تولید شده است. مدرنا از شهریور 1403 فاز سوم کارآزمایی بالینی واکسن آنفلوآنزای فصلی mRNA-1010 را به‌روش تصادفی‌ با ناظر کور و کنترل‌شده فعال آغاز کرد. این مطالعه مورد_محور با هدف بررسی ایمنی، کارایی و ایمنی‌زایی واکسن آنفلوانزای فصلی در مقایسه با واکسن غیرفعال آنفلوآنزا در بزرگسالان 50 سال یا بالاتر از آن انجام می‌شود. در این کارآزمایی بالینی، ایمنی و واکنش‌زایی mRNA-1010 همچنین کارآیی نسبی این واکسن جدید در مقابل یک واکسن فعال موجود در بازار در برابر سویه‌های A و B ویروس آنفلوآنزا ارزیابی می‌شود.

لینک کوتاه:
https://www.iranianejahan.ir/Fa/News/1215687/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

پردیس فریاد مرگ بر اسرائیل سر داد

بمبی که اسرائیل با آن سید حسن نصرالله را ترور کرد

روایت زاخارووا از حاشیه اجلاس سازمان ملل:مذاکرات درباره ارسال سلاح‌های آمریکایی جریان داشت

اسرائیل در حمله به الحدیده از ده‌ها جنگنده استفاده کرد/ هماهنگی آمریکا با اسرائیل در حمله به الحدیده

بمبی که اسرائیل با آن سید حسن نصرالله را ترور کرد+عکس

کربی: آمریکا برای پاسخ ایران به ترور «سیدحسن نصرالله» آماده است

کربی: آمریکا برای پاسخ احتمالی ایران به ترور «سیدحسن نصرالله» آماده است

حزب‌الله را در برابر رژیم صهیونیستی تنها نگذاریم

واکنش کربی به پاسخ احتمالی ایران به ترور سید حسن نصرالله

کشور‌های اسلامی نباید اجازه دهند جنایات رژیم صهیونیستی در لبنان ادامه یابد

رژیم اسرائیل: با هماهنگی آمریکا به یمن حمله کردیم

ایران حملات رژیم صهیونیستی به الحدیده را محکوم کرد

پزشکیان: نباید حزب‌الله را در برابر رژیم صهیونیستی که از سوی آمریکا و اروپا حمایت می‌شود‌، تنها بگذاریم

پزشکیان: دنیا شاهد آمریکا و کشورهای غربی از جنایات صهیونیست‌ها است

پزشکیان: حزب‌الله را در برابر رژیم صهیونیستی تنها نمی‌گذاریم

سفر احتمالی النصر عربستان به آمریکا در وقفه زمستانی لیگ عربستان

بمب سنگرشکنی که اسرائیل با آن سید حسن نصرالله را ترور کرد چه بود؟

نباید حزب‌الله را در برابر رژیم صهیونیستی که از سوی آمریکا و اروپا حمایت می‌شود‌، تنها بگذاریم

حزب‌الله پابرجا می‌ماند

استاد دانشگاه کالیفرنیا: ریاض و ابوظبی هزینه جنگ اسرائیل را تامین می‌کنند

ایران در استراتژی‏‌های منطقه‏‌ای خود تجدیدنظر می‏‌کند

واکنش بشار اسد به ترور سید حسن نصرالله

تکذیب ادعای صهیونیست‌ها توسط حزب‌الله؛ ترور حاج ابوعلی رضا صحت ندارد

رسانه‌های صهیونیستی مدعی شدند: اجماع برای حمله زمینی محدود به لبنان

صهیونیست‌ها در عملیات ترور سید حسن نصرالله از چه نوع بمبی استفاده کردند؟

24 شهید و 29 زخمی در حمله رژیم صهیونیستی به «صیدا»

ادعای تیراندازی به نیروهای جمهوری آذربایجان در مرز با ارمنستان

نگرانی پنتاگون از هدف قرار گرفتن پایگاه‌های آمریکا در منطقه

گانتس: باید به لبنان حمله زمینی کنیم/ ادعای اسرائیل درباره شهادت 20 فرمانده حزب الله

انصارالله: عملیات یمن علیه اسرائیل متوقف نخواهد شد

رییس انجمن گاوداران ایران: افزایش قیمت شیر دامداران را راضی نکرد

آیا همه مردم با افزایش قیمت برق در ازای پایان قطعی‌ها موافقند؟

قیمت دینار عراق| قیمت صد دینار عراق چقدر است

سه شرط مقاومت عراق برای توافق خروج نیرو‌های بیگانه

عرضه 75 عنوان کتاب با محوریت شهدا و ایثارگران عراقی در نمایشگاه یاد یاران قم

اجلاسیه 6 هزار همسر و فرزند شهید مازندران برگزار شد

دبیر شورای عالی مناطق آزاد تجاری منصوب شد

ارتقای 6 پله‌ای استان کرمانشاه در حوزه صنعت، معدن و تجارت/ کرمانشاه رتبه نهم کشور را کسب کرد

جشنواره ملی زعفران آبان ماه در خراسان رضوی برگزار می‌شود

ارتقای 6 پله‌ای استان کرمانشاه در حوزه صنعت، معدن و تجارت

حجت عبدالملکی برکنار شد

لوگو المپیک، نمادی از صلح و دوستی

سوئیس حامی میانجی گری چین و برزیل در بحران اوکراین

میزبانان جام باشگاه‌های جهان مشخص شدند

نتیجه و ویدئو خلاصه بازی برزیل و مراکش در جام جهانی فوتسال (8 مهر 1403) | صعود سلسائو به نیمه نهایی

شورای علمای شیعه افغانستان: سید حسن نصرالله دیگر یک فرد نیست؛ بلکه یک تفکر و راه است

شورای علمای شیعه افغانستان: سید حسن نصرالله دیگر نه یک فرد بلکه یک تفکر و راه است

فناوران همچنان در صدر ثروتمندترین‌های دنیا

اسرائیل در ترور سید حسن نصرالله از چه بمبی استفاده کرد؟ + جزئیات

قشقاوی: حزب الله لبنان قائم به فرد نیست /برای امتیازگیری در مذاکرات، باید قدرت تسلیحاتی و دفاعی کشور را تقویت کنیم