ایرانیان جهان

آخرين مطالب

شهیدنامه ایرنا استان سمنان؛ جاویدنام محمدعلی عرب‌عامری خاورمیانه‌

  بزرگنمايي:

ایرانیان جهان - به گزارش خبرنگار ایرنا، محمدعلی عرب‌عامری هشتم فروردین 1346 در روستای ارمیان از توابع شهرستان میامی در خانواده‌ای مذهبی و متدین چشم به جهان گشود.
شهید والامقام عرب‌عامری در سایه محبت‌های پدر و مادر پاکدامن و مهربانش دوران کودکی را پشت سرگذاشت و بعد وارد مدرسه شد و به فراگیری تحصیل مشغول شد.
وی تحصیلات را در مقطع راهنمایی به پایان رساند سپس در حوزه علمیه تا سطح یک ادامه تحصیل داد و برای حضور در جبهه‌های جنگ حق علیه باطل با سمت مُبلغ دینی به عضویت بسیج درآمد.
شهید عرب‌عامری سرانجام در یکم خرداد 1365 در منطقه مهران هنگام درگیری با نیروهای عراقی براثر اصابت ترکش گلوله به شهادت رسید و در جوار رحمت الهی جای گرفت.
پیکر پاک و مطهرش پس از تشییع در گلزار شهدای زادگاهش ارمیان به خاک سپرده شد.
شهید جلیل‌القدر عرب‌عامری در بخشی از وصیت‌نامه خود نوشته است:«مادر و پدر مهربانم، ما به مهمانی خدا می رویم و اگر خداوند ما را قبول کند، شهید می‌شویم. اگر می‌خواهید کربلا را ببینید باید صبر داشته باشید چون کربلا دیدن بس ماجرا دارد. اگر برگشتم انشاء الله با هم به کربلا می‌رویم و قبر 6 گوشه امام حسین(ع) ‌را زیارت می‌کنیم.»
«مادر و پدر بزرگوارم، اگر شما بخاطر مساله کوچکی از من ناراحت باشید، خداوند اینها را از من قبول نمی‌کند. خداوند بندگانی را قبول می‌کند که در وجود آنها تعلقات دنیایی نباشد و با قلبی پاک و ایمانی کامل به مهمانی خداوند بروند و جهاد در راه خدا از بهترین کارهاست.»
«این جبهه به مانند زمان پیامبر اسلام است و رزمندگان در این جبهه‌ها چه حماسه‌ها آفریدند. برای وجب به وجب کشور و بیرون کردن نیروهای بعثی از شهرها شهدای قهرمان زیادی دادیم. این شهیدان در پیشگاه خداوند اجر عظیم دارند.»
«هر مسلمانی در راه دفاع از اسلام و قرآن باید با دشمنان اسلام مبارزه کند و نگذارد اسلام و قرآن از بین برود که این امر وظیفه همه مسلمانان است.»

ایرانیان جهان

نقش رزمندگان استان سمنان در دوران دفاع مقدس
به گزارش خبرنگار ایرنا، دوران هشت ساله دفاع مقدس برگ افتخاری در دفتر غیرت و مردانگی ایرانیان رقم زد، مردم استان سمنان با اعزام تعداد قابل توجه رزمندگان به این نبرد، جزو سه استان برتر در تقدیم بیشترین تعداد شهید در کشور است؛ مدالی که از هر رنگی بالاتر و آرمانی جاودان را یادآور است.
رزمندگان سلحشور و دلیر ایران اسلامی طی هشت سال دفاع مقدس بیش از 100 عملیات محدود نیمه‌گسترده و گسترده انجام دادند و با مدیریت تحسین‌برانگیز نظامی و پرورش قوای رزمی توانستند با قاطعیت از تمامیت ارضی جمهوری اسلامی ایران دفاع کنند.
نیروهای اعزامی از استان سمنان نیز در 55 عملیات شامل 24 عملیات توسط سپاه و بسیج، 11 عملیات توسط لشکر 58 تکاور ذوالفقار ارتش و 20 عملیات توسط جهادسازندگی، شرکت و نقش فعال و اثرگذاری را ایفا کردند.
جمعیت استان سمنان در سال 1355 حدود 289 هزار و 460 نفر و کمتر از یک درصد از جمعیت کشور بود که با توجه به جمعیت آن زمان استان، تقدیم سه هزار شهید بیانگر این مدعاست که مردم این خطه تمام‌قد برای دفاع از انقلاب در صحنه حضور داشتند.
جنگ تحمیلی در دهه 1360 تا 1370 اتفاق افتاد و اگر ملاک محاسبه جمعیت کل کشور و استان سمنان را در سال 1365 قرار دهیم، می‌توان گفت جمعیت کل کشور در سال 65 حدود 49 میلیون و 445 هزار نفر و جمعیت استان سمنان نیز در آن سال 417 هزار 35 نفر بود.
مقایسه آماری فوق چنین نشان می دهد که در کل کشور بر اساس جمعیت سال مورد اشاره، معادل 44 صدم درصد یعنی یک نفر در 226 نفر به فیض شهادت نائل آمدند، این رقم در استان سمنان 69 صدم درصد یعنی یک نفر در هر 145 نفر جمعیت استان بود.
سمنان به تناسب جمعیت کشور و شهدا، یک و هفت دهم برابر میانگین کشوری شهید تقدیم میهن کرده است و بیش از 97 درصد از شهدا مربوط به دفاع مقدس هستند و همه این سروقامتان و مدافعان وطن در خطوط مقدم و مناطق جنگی به شهادت رسیدند.
مقایسه آماری شهیدان بسیجی استان سمنان با کشور نشان می‌دهد که از مجموع یک میلیون و 930 هزار بسیجی رزمنده در کشور، 950 هزار نفر به شهادت رسیدند و معادل چهار و 9 دهم درصد کل رزمندگان و سهم استان سمنان از شهدای بسیجی یکهزار و 574 نفر است که معادل پنج و چهار دهم درصد رزمندگان استان محسوب می‌شود.
هم‎گام با بسیجیان، حضور پاسداران به عنوان فرماندهان و همرزمان آنان در جبهه‌های جنگ بسیار چشمگیر بود. به طوری که طبق آمارهای موجود تعداد 316 نفر از پاسداران استان سمنان یعنی به ازای هر پنج نفر یک نفر به درجه رفیع شهادت نائل آمدند و طبق آمار رسمی اعلام شده، تعداد سه هزار و 100 نفر از اعضای داوطلب تحت امر جهاد در طول دفاع مقدس به شهادت رسیدند که با توجه به تناسب آمار کشور، معادل یک و نیم درصد آمار کل شهدای کشور می‌شود.

ایرانیان جهان

نگاهی به آمار رزمندگان و شهدای استان سمنان
شمار شهدای جهاد در استان سمنان به حدود 113 نفر می‌رسد که معادل چهار درصد از آمار کل شهدای استان را تشکیل می‌دهد و بر پایه گزارش‌ها، آمار شهدای جهاد استان با 113 نفر معادل سه و 6 دهم درصد از کل شهدای جهاد کشور را شامل می‌شود که بیش از سه برابر میانگین کشوری را به خود اختصاص داده است.
از سه هزار شهید استان سمنان، 220 نفر ورزشکار و 96 شهید در عرصه بهداشت و درمان به فیض شهادت رسیدند و 700 نفر از رزمندگان جبهه‌های جنگ حق علیه باطل که از این حوزه عازم نبرد شده بودند نیز به جایگاه والای جانبازی نائل آمدند.
از مجموع 96 شهید بهداشت و درمان دفاع مقدس استان سمنان، یک شهید پزشک بود، 6 شهید نیز بهداشت و پزشکیار، 56 شهید امدادگر، 9 شهید حامل مجروحان، 9 شهید راننده آمبولانس و 18 شهید نیز بهداشتیار و عضو کادر بهداشت و درمان رزمندگان دفاع مقدس بودند که به شهادت رسیدند.
شمار کل جانبازان استان سمنان هفت هزار و 200 نفر است که از این تعداد یکهزار و 807 نفر از جانبازان استان را جانبازان شیمیایی تشکیل می‌دهند. 207 نفر دارای بیش از 25 درصد جانبازی هستند.
طبق گزارش‌ها، در کشور به ازای هر 124 نفر یک نفر جانباز و در استان سمنان به ازای هر 58 نفر یک نفر در دوران دفاع مقدس جانباز شدند و استان سمنان بیش از 2 و یک دهم برابر میانگین کشوری جانباز دارد و همچنین یکهزار و 747 نفر از این جانبازان بیش از 25 درصد جانبازی دارند.

ایرانیان جهان

برنامه‌ریزی برای دومین کنگره شهدای استان سمنان در بهار 1404
سمنان به عنوان یکی از استان‌های سرآمد دوران دفاع مقدس و جزو سه استان دارای بیشترین تعداد شهدا به نسبت جمعیت برای پاسداری از کیان نظام جمهوری اسلامی، به منظور تحقق منویات رهبر معظم انقلاب در زمینه جهاد تبیین و مقابله با جنگ ترکیبی و تهاجم فرهنگی دشمنان وارد میدان شده است و برگزاری هشت اجلاسیه در هشت شهرستان استان سمنان برنامه‌ریزی شد تا در نهایت هشت اجلاسیه به دومین کنگره سه هزار شهید در بهار سال 1404 مزین شود.
برگزاری اجلاسیه شهدا در هر شهرستان استان سمنان در واقع اقدامی برای معرفی شهدای هر شهرستان به نسل امروز آن شهرستان است که در نهایت تمامی مردم استان سمنان و دیگر استان‌ها در نقاط مختلف کشور در «کنگره سه‌هزار شهید استان سمنان» با تمامی شهدا و خط مشی و سیره این بزرگواران همیشه‌جاودان بیش از پیش آشنا شوند تا راه بر توطئه دشمنان سد شود.
استان‌ها سمنان 0 نفر برچسب‌ها استان سمنان جنگ تحمیلی دفاع مقدس شهید میامی سازمان بسیج مستضعفان پروندهٔ خبری شهیدنامه ایرنا استان سمنان

لینک کوتاه:
https://www.iranianejahan.ir/Fa/News/1216283/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

جنگ‌افروزی صهیونیست ها در سایه انفعال اعراب

چگوارای جهان عرب | مادران زیادی اسم پسرشان را «حسن» خواهند گذاشت

سالروز پیروزی ایران برابر ژاپن در بازی‌های آسیایی 1990

انتخابات زودهنگام ژاپن ٢٧ اکتبر برگزار می‌شود

چالش‌های دبیرکل جدید ناتو؛ از واشنگتن تا شرق اروپا

بهترین زمان سفر به اروپا از نظر قیمت چه فصلی است؟

جنگ ترکیه و آلمان بر سر یک غذای ایرانی

کشف میدان گازی عظیم در جمهوری آذربایجان

این خودروها روی دست خودروساز ماند!

فروش خودروهای برقی کاهش چشمگیری یافت

اتحادیه اروپا درباره تشدید تنش در لبنان جلسه اضطراری تشکیل می‌دهد

ده‌ها کشته در واژگونی قایق حامل پناهجویان جلوی جزایر قناری

اتحادیه اروپا جلسه اضطراری تشکیل می‌دهد

تهدید سرمایه‌گذاری/ مناقشات خاورمیانه چه تأثیری بر سرمایه‌گذاری چین در ایران می‌گذارد؟

مستند «غرق شدن مارو لیسبون» از چین در راه اسکار

سری آنر مجیک 7 با پنج عضو در مرجع صدور گواهی 3C مشاهده شد؛ عرضه نزدیک است

قهرمانی رکابزن روس، صفرزاده بیست و یکم شد

تحلیلگر ترکیه‌ای: چشم ترکیه به بریکس اما گوشش به اروپاست

ایجاد مرکز منطقه‌ای برای توسعه پایدار در آسیای مرکزی و افغانستان

گاریدو به دنبال شکستن طلسم آسیایی

وزیر اطلاعات در دفتر حزب‌الله در تهران حضور یافت

ورزشگاه تختی آماده میزبانی از بازی استقلال - النصر

همسان‌سازی حقوق بازنشستگان با تأمین 50 هزار میلیارد تومان آغاز شد + فیلم (9 مهر 1403)

سخنرانی شیخ نعیم قاسم آغاز شد

انیمیشن «ربات وحشی» صدرنشین باکس آفیس هفته/ کاپولا عقب ماند

درگیری در خاورمیانه، قیمت نفت را گران کرد

بایدن باز هم خط قرمز چین را رد کرد

کنعانی: مکتب سید حسن نصرالله زنده است / دست و پای متجاوز را قطع خواهیم کرد

کنعانی: آمریکا با اهدای بمب‌های یک تنی در جنایت جنگی اسرائیل شریک است

دردسر ملی‌پوش ایرانی در لهستان: یک رقیب خیلی آماده

چرا امارات به عنوان متحد اصلی آمریکا مطرح شد؟

تکاپوی کاخ سفید و تل‌آویو از بیم پاسخ ایران به شهادت نصرالله

درگیری پلیس کراچی با معترضان مقابل کنسولگری آمریکا

وقوع آتش‌سوزی مهیب در کارخانه مواد شیمایی ایالت جورجیای آمریکا

دولت آمریکا نگران حمله ایران است

بانوی اژدها کدام هواپیمای آمریکا است؟

برای سید مقاومت؛ استراتژیستی نابغه که راهش زنده خواهد بود

وقوع آتش‌سوزی مهیب در کارخانه مواد شیمیایی ایالت جورجیای آمریکا

تعلل در پاسخ ترور هنیه باعث شهادت نصرالله شد

طوفان هلن همچنان قربانی می‌گیرد + فیلم

چالش دبیرکل جدید ناتو؛ حفظ ائتلاف غرب همزمان با تردید سیاسی در آمریکا

فاصله نرخ ارز نیما با بازار آزاد کمتر شد

قیمت طلای جهانی از حرکت ایستاد

لحظه ساقط شدن پهپاد جاسوسی آمریکا بر فراز یمن+ فیلم

شیخ نعیم قاسم: آمریکا شریک جنایات رژیم صهیونیستی است/ قدس شریف همواره اولویت اصلی شهید نصر الله بود

فاصله نرخ ارز نیما با بازار آزاد

شیخ نعیم قاسم: آمریکا از اسرائیل حمایت می‌کند / سید نصرالله تا زمان شهادت از میدان خارج نشد

آمریکا 567 میلیون دلار کمک دفاعی به تایوان اختصاص داد

آمریکا و اسرائیل آماده یک حمله انتقام جویانه از سوی ایران

پزشکیان: وعده آتش‌بس آمریکا و اروپا در ازای عدم پاسخ ایران به ترور هنیه، تماما دروغ بود