ایرانیان جهان

آخرين مطالب

روایت مستند یک دفاع تاریخ‌ساز عراق

روایت مستند یک دفاع تاریخ‌ساز
  بزرگنمايي:

ایرانیان جهان - آرزم را می‌توان روایت تصویری روشنگرانه از جنگ‌ تحمیلی عراق علیه ایران اسلامی دانست که عوامل اصلی وقوع آن را در ایران تجزیه و تحلیل می‌کند. در این روایت از ماجراهای پشت‌پرده وقوع جنگ که تاکنون ناگفته مانده برای مخاطبان رونمایی می‌شود. مستند با بیان ناگفته‌ها به‌دنبال کشف حقیقت جنگ‌تحمیلی است. می‌توان گفت به‌رغم روایت‌های غلط و بی‌اساس برخی از رسانه‌های غربی به‌ویژه بی‌بی‌سی و دیگر شبکه‌های وابسته به استکبار جهانی درخصوص وقوع جنگ‌تحمیلی، این مجموعه واقعیت‌های ریشه‌ای واقعه را براساس اسناد و پژوهش‌های انجام شده نمایان می‌کند.
در پی پخش سری اول مجموعه مستند آرزم از شبکه افق سیما با داوود مرادیان، تهیه‌کننده این اثر گفت‌و‌گویی داشته‌ایم. 
100 قسمت از دفاع‌مقدس
آرزم‌ در لغت به معنای جنگ‌، هماوردی، پنجه‌در‌پنجه‌شدن و امثال آن استفاده می‌شود که هم‌راستا با محتوای مستند انتخاب شده است. مرادیان، تهیه‌کننده مجموعه با اشاره به معنای لغوی کلمه‌ آرزم خاطرنشان کرد: مجموعه تلویزیونی‌ آرزم یک مجموعه 100 قسمتی است و به‌گونه‌ای طراحی شده که در سه فصل به جنگ تحمیلی می‌پردازد؛ فصل اول آن مربوط به ریشه‌های جنگ است یعنی از سال 1300 شمسی تا سال 1357 که در این بخش ریشه‌های جنگ در سلسله پهلوی مورد بررسی قرار می‌گیرد.حدود 13 قسمت آماده شده که هم‌اکنون در حال پخش از شبکه افق است. بقیه فصل اول که بین 20 تا 23 قسمت است برای دهه‌فجر امسال آماده خواهد شد. پس از پخش کامل فصل اول از شبکه افق رسانه‌ملی، گروه تهیه و تولید این مجموعه، استراحتی خواهند داشت و برای فصل دوم -که از سال 1357 تا 1367 است - کار تولید را آغاز خواهیم کرد. در این فصل به اتفاقات جهانی در جنگ تحمیلی نگاهی داشتیم. فصل دوم و سوم این مجموعه در واقع در دل یکدیگر پخش و تولید خواهد شد.تهیه‌کننده مجموعه تلویزیونی آرزم همچنین افزود: همزمان به ماجرای جنگ هم می‌پردازیم، یعنی برعکس آنچه دیگران یعنی برخی از رسانه‌های مغرض و دشمن مثل بی‌بی‌سی بیان می‌کنند که ریشه جنگ به سال 57 برمی‌گردد و به مواجهه امام‌خمینی(ره) با صدام تاکید دارد، درحقیقت ما در این مجموعه می‌خواهیم روایت کنیم که ریشه آغاز شروع جنگ از زمان امیر‌کبیر بوده و در آن مقطع با مذاکره حل شده و درنهایت کسی که بذر جنگ‌تحمیلی را کاشته رضاخان قلدر بوده که براساس اسناد و مدارک ما در مجموعه‌ آرزم‌ به آن می‌پردازیم.
پیوند هوش‌مصنوعی و مستند
در ساخت هر مستند به‌ویژه آثار تاریخی، تامین منابع آرشیوی از اهمیت بالایی برخوردار است. مرادیان در‌این‌باره توضیح داد: عمده تصاویر آرشیوی ما خارج از سازمان صداوسیما تهیه شده است، البته نقطه‌ضعف ماجرا هم همین است،‌ چون برآورد قابل‌توجهی برای خریداری از آرشیو بین‌المللی وجود ندارد، مجبوریم از نسخ کم‌کیفیت‌تر استفاده کنیم، اما به‌هرحال استفاده از آرشیو‌های غنی مثل آرشیو صداوسیما و نوین بودن تصاویر، برنامه را خیلی جذاب می‌کند. وی افزود: به هرحال روایتی که در این مجموعه استفاده می‌شود بسیارجذاب است. در مجموعه آرزم‌ از هوش‌مصنوعی برای متحرک‌سازی یک‌سری عکس‌ها و افزایش کیفیت اسناد بهره بردیم، همچنین مطبوعات دوران پهلوی را روزشمار مطالعه، بررسی و گزینش کردیم یعنی در 13 قسمت که تولید شد روزنامه‌های مورخ 1301 تا سال 1346 را مورد بررسی قرار دادیم. این امر نشان می‌دهد که موضوع چقدر اهمیت دارد و دقیق دنبال می‌شود.
تداوم یک راه
مرادیان از تهیه‌کنندگان باسابقه است که تا امروز مستندهایی را در حوزه مسکن، دفاعی، امنیتی و... برای رسانه‌ملی تولید کرده است. او با اشاره‌ای به این سابقه می‌گوید: می‌توانم اذعان کنم که مجموعه‌ مستند آرزم در تداوم ماجرای مستند «کلاشینکف‌های آمریکایی» است که مکرر از شبکه‌های تلویزیونی رسانه‌ملی پخش شد و تاثیرگذار بود. درواقع این مجموعه در ادامه آن مستند تولید و پخش می‌شود و موضوعش نگاه تحلیلی و اثبات نگاه امام‌خمینی(ره) به رخدادهای تاریخی است .
آینه تمام‌نمای دفاع‌مقدس
تمامی موضوعات مجموعه مستند آرزم حول‌محور دوران دفاع‌مقدس است. این تهیه‌کننده عنوان کرد: پیش‌بینی برای تولید 100 قسمت این مجموعه دشوار به‌نظر می‌رسد؛ چراکه تا‌کنون به‌سختی توانستیم این 13 قسمت را تولید کنیم. چندان از سوی نهادها و ارگان‌های مربوط حمایت نمی‌شویم و به‌تنهایی حرکت می‌کنیم. 
تاریخ ارتباط دو همسایه
تهیه‌کننده مجموعه مستند آرزم در ادامه گفت: پنج قسمت اول این مجموعه که از شبکه افق پخش شده به ماجرای رضاخان و حکومت سلطنتی عراق می‌پردازد و کودتا علیه حکومت سلطنتی عراق و ماجرای درگیری بین مصر و عراق که درواقع لذت‌بردن شاه ایران از این درگیری و ماجرای جمهوری عربی را بررسی کرده‌ایم و در قسمت‌های بعدی که الان در حال پخش است، کودتا علیه جمهوری نخست عراق، روی‌کارآمدن جمهوری دوم عراق، چگونگی ادامه پیدا‌کردن طرح جداشدن سرزمین‌های ایران به سود عراق (که از زمان حکومت سلطنتی عراق مطرح شد و در کودتای تداوم پیدا کرد.کودتاگران جمهوری دوم عراق آن را ادامه دادند تا مرگ عبدالسلام عارف و روی‌کار‌‌آمدن عبدالرحمان عارف، برادرش) و... را نشان می‌دهیم. در ادامه بیان می‌کنیم برای اولین‌بار یک نفر از جمهوری عراق تصمیم می‌گیرد وارد ایران شود. ماجرای ورودش به ایران و تاثیرش بر روابط بین‌المللی، تاثیرش بر خوانش بعث از روابط با ایران و دیدار از ایران که منتج به کودتای حزب بعث علیه عبدالرحمان شد؛ روی‌کار‌‌آمدن حزب بعث عراق به رهبری حسن ‌البکر و... در این 13 قسمت به‌تصویر کشیده می‌شود. بعد از این 13 قسمت و در قسمت‌های بعدی مجموعه مستند آرزم ‌ماجراهای صدام و حسن ‌البکر را تا سال1357 روایت خواهیم کرد.

لینک کوتاه:
https://www.iranianejahan.ir/Fa/News/1217635/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

سیدحسن نصرالله شخصیتی بی تکرار در تاریخ معاصر لبنان

دولت جدید در ژاپن / «شیگرو ایشیبا» رسما نخست وزیر شد

عکس کمتر دیده شده از آیت الله هاشمی رفسنجانی با لباس اسپرت و شهید باهنر در ژاپن

تهدیدی برای رئال: چشم همه اروپا به مهاجم لیل

گل‌ خوشگل کریس رونالدو با پای چپ+ ویدیو | رصد روز

او بالاخره برگشت؛ لیست بارسلونا برای دومین بازی لیگ قهرمانان اروپا / عکس

مجموع قهرمانی‌های یوونتوس و اینتر در لیگ قهرمانان اروپا برابر با پائولو مالدینی / انیمیشن عمر مومنی

خشم وزیر اسرائیلی از لغو پرواز‌های بین الملی به تل آویو

اسراییل منطقه را به نمایشگاهی از انواع جنایت‌های جنگی تبدیل کرد

پزشکیان به رئیس جمهور چین پیام داد

پیام تبریک رئیس جمهور به همتای چینی خود

پیام مسعود پزشکیان به شی جین پینگ

پیام تبریک پزشکیان به رییس جمهور چین

تقاضا برای استفاده از باتری‌های نیکلی چین افزایش یافت

روابط ایران و چین عمیق، پایدار و راهبردی است

پزشکیان به رئیس‌جمهور چین پیام ارسال کرد

پیام تبریک پزشکیان به شی جین پینگ به مناسبت سالگرد تاسیس جمهوری خلق چین

برتری قاطع پوهانگ مقابل قهرمان چین؛ نماینده ژاپن در خانه شکست خورد

پزشکیان خطاب به شی جین‌پینگ: روابط ایران و چین عمیق، پایدار و راهبردی است

نبویان عضو پایداری مجلس: اگر قطعنامه‌ای قرار باشد علیه جبهه مقاومت در شورای امنیت تصویب شود، بودن چین و روسیه می‌تواند به کمک محور مقاومت بیاید

شکست و پیروزی میزبانان ژاپنی و کره‌ای

تمایل خود را برای توسعه همه جانبه روابط ایران و چین اعلام می‌دارم

تاکید رئیس جمهور بر توسعه روابط همه جانبه ایران و چین

تعویق دوباره رأی‌گیری درباره خودروهای برقی چینی در اروپا

تراکتور - موهان باگان بطور رسمی لغو شد

پاسخ ویدیویی به عملیات روانی چند ماهه افغانی‌ها

آیت‌الله علم‌الهدی: جوانان ولایی باید از ظرفیت دانشگاه در جهت پیشبرد اهداف انقلاب استفاده کنند | اتحاد بسیج دانشجویی با اعضای جامعه اسلامی عامل تقویت جبهه مقاومت است

سهم اجاره‌نشینی در شهر‌ها 5 برابر روستا‌ها

سهم اجاره‌نشینی در شهر‌ها 5 برابر روستا‌ها | سهم اجاره‌‎نشینی در روستا‌ها چقدر است؟

طالبان: توانایی کامل تأمین امنیت و از بین بردن داعش را داریم

حضور ستاره‌های استقلال و پرسپولیس در لیست ازبک‌ها + عکس

رییس جمهور آمریکا در زمان انقلاب ایران 100 ساله شد + عکس

هدف اصلی آمریکا، تثبیت رژیم صهیونیستی است

پولیتیکو: واشنگتن مخفیانه حمله اسرائیل به لبنان را تایید کرده است

دبیرکل جدید ناتو: از بازگشت احتمالی ترامپ به کاخ سفید نگران نیستم

مسکو آماده یک رویارویی طولانی با واشنگتن است

ترامپ: من قصد نداشتم به مردم ایران آسیب بزنم!

قلب آمریکا امروز در اسرائیل می‌تپد

پسکوف: درباره پیمان هسته‌ای جدید با آمریکا مذاکره نمی‌کنیم

از کار افتادن همزمان صدها هزار گوشی موبایل

غافلگیر شدن جنگنده F-16 آمریکا حین رهگیری بمب‌افکن استراتژیک روسیه + فیلم

سردبیر پیشین بخش فارسی صدای آمریکا: ایران ضربه‌های بزرگی به اسرائیل زده است | وقتی گردو غبار خوابید ...

(تصاویر) جیمی کارتر 100 ساله شد

زاکانی: در آینده ورق به نفع مقاومت برخواهد گشت/ همه ظرفیت‌های آمریکا در خدمت اسرائیل است

دفاع مقدس، بهترین الگوی مقابله با صهیونیست و استکبار جهانی است

وزیر دفاع آمریکا: ایران در صورت حمله به اسرائیل، بد خواهد دید / با اسرائیل بر سر برچیدن زیرساخت های تهاجمی در مرز لبنان توافق کردیم

زاکانی: خون پاک شهید سیدحسن نصرالله آغاز فروپاشی سریع‌تر رژیم صهیونیستی است + فیلم

مارک روته، دبیرکل جدید ناتو کیست؟

جیمی کارتر 100سالگی اش را جشن گرفت

اعتراف مضحک دونالد ترامپ درباره ایران