ایرانیان جهان

آخرين مطالب

فرونشست مشهد؛ تهدیدی جدی برای میراث ملی و زیرساخت‌های اقتصادی اخبار ایران

فرونشست مشهد؛ تهدیدی جدی برای میراث ملی و زیرساخت‌های اقتصادی
  بزرگنمايي:

ایرانیان جهان - به گزارش سلامت نیوز به نقل از پیام ما، با وجودی که اطراف کلانشهر مشهد چهار سد با کاربری تامین آب کشاورزی ساخته شده‌اند که حجم نرمال مخزن آن‌ها در مجموع به بیش از 92 میلیون متر مکعب می‌رسد، باز هم دشت‌های اطراف آن شاهد حفر چاه‌های متعدد به‌منظور مصارف کشاورزی است. نتیجه آنکه هیولای خفته فرونشست بیدار شده و به زیرساخت‌های اقتصادی و فرهنگی خطه خراسان دست‌درازی می‌کند.
در این رابطه مهدی معتق، استاد مرکز تحقیقات علوم زمین و دانشگاه لایپنیتز هانوفر ‌آلمان با بیان اینکه انتظار می‌رود سدها با اختصاص آب‌های سطحی به کشاورزان از فشار بر سرمایه‌های آبی سفره‌های زیرزمینی بکاهند، معتقد است که این سازه‌های عظیم و پرهزینه در ماموریت خود شکست خورده‌اند.
نقشه شماره 1، فرونشست کلانشهر مشهد را نشان داده است. در این نقشه، دو لکه بزرگ را مشاهده می‌کنیم که در امتداد یکدیگر قرار دارند. لکه بزرگ‌تر از ضلع شمالی ایستگاه راه‌آهن مشهد در قلب این شهر آغاز می‌شود و در مسیر جاده مشهد-قوچان تا 94 کیلومتر ادامه می‌یابد و شهرهای محمدآباد و چناران و بخشی از توس (تا نزدیکی مقبره فردوسی) را در بر می‌گیرد. بر اساس این نقشه، بخشی از کنارگذر شمالی مشهد و تعداد زیادی روستا (دایره‌های سفیدرنگ) نیز در ناحیه فرونشستی هستند.
لکه کوچک‌تر که درضلع جنوب شرقی مشهد قرار دارد بخشی از ریل راه‌آهن خروجی از این کلان‌شهر را تحت تاثیر قرار داده و با ضلع جنوب شرقی فرودگاه هاشمی‌نژاد مماس است. حرم امام رضا (ع) نیز جایی بیرون از لکه‌های فرونشستی و دقیقا میان آن دو واقع شده است؛ به‌طوری‌که اگر فاصله هشت کیلومتری دو لکه را با خطی فرضی به هم وصل کنیم، از این بنای زیارتی-تاریخی خواهد گذشت.
در نقشه شماره 1، فرونشست با پنج رنگ نشان داده شده است که به‌طور خلاصه، نواحی داخلی لکه بزرگ که با رنگ آبی به نمایش درآمده، فرونشست بیش از 10 سانتی‌متر در سال را نمایندگی می‌کند و رنگ نارنجی اطراف لکه‌ها به‌معنای فرونشست سالانه 2.5 سانتی‌متری و کمتر است. همچنین چهار مثلث مشکی نمایندگان چهار سد اطراف مشهدند. دو سد «ارداک» و «کارده» در شمال و دو سد «طرق» و «چالی‌دره» در جنوب این شهر جانمایی شده‌اند که شرکت مدیریت منابع آب ایران هدف از احداث سه عدد از آن‌ها را «تامین آب کشاورزی و شرب» ذکر کرده و هدف از احداث سد چهارم «چالی‌دره» صرفا «تامین آب کشاورزی» عنوان شده است.
یکی از اهداف مهم از ساخت این سدها تامین آب پایدارکشاورزی بوده است. پس باید قسمت مهمی از آب مورد نیاز کشاورزان از طریق این سدها تامین شود و آن‌ها نباید آب مورد نیاز خود را با استخراج از چاه‌ها تامین کنندمهدی معتق، استاد مرکز تحقیقات علوم زمین و دانشگاه لایپنیتز هانوفر ‌آلمان با اشاره به اینکه سدهای احداث‌شده اطراف مشهد اگر به‌درستی مدیریت شوند، باید از فشار تحمیل‌شده به منابع آب زیرزمینی این منطقه بکاهند، بیان کرد: یکی از اهداف مهم از ساخت این سدها تامین پایدارآب کشاورزی بوده است. پس باید قسمت مهمی از آب مورد نیاز کشاورزان از طریق این سدها تامین شود و آن‌ها نباید آب مورد نیاز خود را با استخراج از چاه‌ها تامین کنند.
معتق افزود: اما به‌نظر می‌رسد که هم در شهرستان مشهد و هم در استان گلستان (که پیش از این گزارشی از وضعیت فرونشست آن در «پیام ما» منتشر شد)، سدها نتوانسته‌اند نقش موثری در کاهش فشار به منابع آب زیرزمینی ایفا کنند و به‌سبب مدیریت بد منابع آبی، این فشار افزایش پیدا کرده است.
طبق آمار اعلامی توسط شرکت مدیریت منابع آب ایران در سال 1403، تعداد چاه‌های ثبت‌شده در استان خراسان رضوی به 29 هزار 921 حلقه می‌رسد. این درحالی است که بر اساس داده‌های اخذشده از وب‌سایت شرکت‌های عمرانی پیمانکار ساخت سد، خراسان رضوی از 101 سد روی روان‌آب‌های خود میزبانی می‌کند. با در نظر گرفتن اینکه برای اکثر سدها بیش از یک هدف تعریف شده، جدول زیر نشان می‌دهد که چه تعداد سد برای هر یک از اهداف چهارگانه احداث شده است. بر این اساس، 73 سد با هدف «تامین آب کشاورزی» در استان خراسان رضوی ساخته شده‌اند.
خط و نشان فرونشست برای میراث ملی همانطور که پیش‌تر توصیف شد، فرودگاه مشهد، آرامگاه حکیم ابوالقاسم فردوسی و حرم امام رضا (ع) هم‌اکنون در نزدیکی مرزهای فرونشستی هستند و ادامه روند فعلی برداشت آب از سفره‌های آب زیرزمینی می‌تواند باعث گسترش وسعت فرونشست تا محل استقرار این بناها شود. معتق درباره خطر فرونشست برای این سه بنا اظهار کرد: معمولا لبه‌های لکه‌های فرونشستی فارغ از کم یا زیاد بودن اندازه فرونشست سالانه‌شان گرادیان (اختلاف شدت فرونشست) بالاتری را تجربه می‌کنند و در مناطق با گرادیان بالاتر، ریسک تخریب، شکست و ترک‌خوردگی بناها بیشتر است.
این استاد دانشگاه لایپنیتز هانوفر ‌آلمان درخصوص اثرپذیری روستاها از فرونشست نیز گفت: ساختمان‌هایی که پی‌ریزی عمیقی ندارند و یا درمعرض نشست‌های تفاضلی هستند از فرونشست بیشتر آسیب می‌بینند. نقشه شماره 1 نشان می‌دهد روستاهای زیادی در منطقه فرونشستی مشهد قرار دارند که احتمالا می‌توان آثار فرونشست را بر دیوارهای خانه‌های آن‌ها مشاهده کرد.
او درباره نقش روستا در فرونشست نیز بیان کرد: با توجه به آنکه معیشت روستاها به کشاورزی گره خورده است، وجود تعداد زیادی روستا در ناحیه فرونشستی این احتمال را تقویت می‌کند که برداشت آب سفره‌های زیرزمینی به قصد کشاورزی در این روستاها عامل مهمی برای فرونشست در منطقه است.
نتایج یک مطالعه منتشرشده در نشریۀ علمی «ساینس ادونسز» درخصوص فرونشست در ایران نشان داد که 256 شهر ایران درگیر فرونشست هستند. فرونشست‌ها خطری جدی برای زیرساخت‌هایی مانند خطوط مترو، جاده‌های اصلی، خطوط راه‌آهن و جاده‌های کامیون‌رو هستند. بر اساس اطلاعات سامانه جامع نقشه فرونشست‌های ایران شهرستان مشهد نزدیک به 3.4 میلیون نفر جمعیت دارد و هشت درصد از مساحت آن درگیر فرونشست است. بیشینه فرونشست در این شهرستان به 19 سانتی‌متر در سال می‌رسد. این ارقام در سطح استان نیز تکرار می‌شوند. یعنی هشت درصد از مساحت کل استان خراسان رضوی شاهد فرونشست با بیشینه 19 سانتی‌متر در سال است.
یک پژوهش چاپ‌شده در مجله ساینس ادونسز (Science Advances) نشان داد که خراسان رضوی با تولید 6 درصد از محصولات کشاورزی کشور چهارمین استان ایران با بیشتری حجم تولید این محصولات است. این استان شاهد حدود 380 میلیون مترمکعب برداشت آب زیرزمینی در سال است و این در حالی است که سهم آن از کاهش آب‌های زیرزمینی کل کشور 22 درصد است. همچنین در خراسان رضوی 89 هزار نفر در مناطقی سکونت دارند که خطر فرونشست در بالاترین حد برآورد می‌شود.

لینک کوتاه:
https://www.iranianejahan.ir/Fa/News/1219246/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

ریانه برناوی، اولین زن فضانورد عرب در گینس! +عکس

شوکه شدن کارشناسان عرب از توان نظامی ایران! + فیلم

عکس | هستی مهدوی بعد از رفتن به ژاپن از این رو به آن رو شد!

انفجار بمب جامانده از جنگ جهانی دوم در فرودگاه ژاپن

لواندوفسکی به دنبال شکستن رکود مسی و رونالدو

حامیان صهیونیستها در اتحادیۀ اروپا پس از حملات تلافی‌جویانۀ ایران چه گفتند؟

ادعای رئیس کمیسیون اروپا درباره پاسخ نظامی مشروع ایران به رژیم صهیونیستی

عملکرد درخشان مهدی طارمی مقابل ستاره سرخ در لیگ قهرمانان اروپا

اعتراف دوروف به همکاری با دولت‌ها از مدت‌ها قبل

دوروف به همکاری با دولت‌ها اعتراف کرد

سفارت ایران در انگلیس به رویکرد دوگانه اروپایی‌ها واکنش نشان داد

ارتش اسراییل : در کمترین زمان به ایران حمله می‌کنیم

مجلس تمام قد پشتیبان تصمیم راهبردی شورای عالی امنیت ملی است

مردم نیشابور در حمایت از سپاه پاسداران انقلاب اسلامی تجمع کردند

جزئیات سه پایگاهی که ایران شخم زد/ محل اصابت موشک‌های سپاه پاسداران در اسراییل + عکس

میزان تلفات حمله موشکی ایران صادق2 به اسراییل

بزرگترین پیام انقلاب اسلامی ایران، تغییر معادله‌ی سلطه گر و سلطه پذیر در عرصه‌ی بین المللی

قیمت دلار بعد از حمله طوفانی سپاه به اسرائیل صعود می کند یا سقوط؟

چین: نگران تشدید تنش در خاورمیانه هستیم

قزاقستان به دنبال افزایش صادرات گاز چین با لوله های جدید

سیستم چرخشی برای فرار از مصدومیت

مربی موفق ایرانی، سرمربی تیم ملی افغانستان شد

مردم افغانستان، دل شاد از "وعده صادق 2"

مزایای قطار ترکیه افغانستان برای تهران

واکنش دولت های آمریکا و روسیه به حمله جدید ایران به رژیم اسرائیل

ویدئو | پاسخ عراقچی وزیر خارجه به سوال المیرا شریفی‌مقدم: آیا ایران پیش از حمله به اسرائیل، آمریکا را مطلع کرده است؟

روسیه: آمادگی کامل برای رویارویی با آمریکا را داریم

جیمی کارتر کیست؟ چه رابطه‌ای با ایرانی‌ها دارد؟

قدردانی اسرائیل از کمک آمریکا «قبل و بعد از حمله ایران»

ایران بازدارندگی مقتدرانه را اعمال می‌کند

ایران از موشک‌های رادار گریز استفاده کرد

کورتولموش: اسرائیل علیه مردم کل منطقه اعلام دشمنی کرد

ملانیا ترامپ: حمله به مارالاگو، زنگ خطری برای آینده آمریکاست

رهبر انقلاب: تنها راه پایان جنگ در منطقه کم شدن شرّ آمریکا است

اظهارات پامپئو درباره روسیه در تماس تلفنی کمدین‌های روس

رضا نصری: نتانیاهو از صدام حسین بدتر است!

اظهارات پمپئو درباره روسیه در تماس تلفنی کمدین‌های روس

درخواست افزایش 25 درصدی سبد معیشت کارگران

پرونده «صف نشینی ارزی تولیدکنندگان» روی میز مجلس

رئیس‌کل بانک مرکزی: عرضه سکه ادامه خواهد داشت

صف‌های بنزین در زمان‌های خاص؛ تفریح گروهی یا دلواپسی؟!

گپ و گفت داغ نوجوانان رستا درباره فلسطین و حزب‌الله

3 حمله پهپادی مقاومت عراق به شمال فلسطین اشغالی

حملات مقاومت عراق به اهدافی در اراضی اشغالی

تأکید سران عراق و مصر بر لزوم پایان دادن به جنایات رژیم صهیونیستی

مقاومت عراق: سه هدف در عمق اسرائیل را زدیم

سرنیپ خلبان امینی: شهید «دوران» با ما نپرید / پس از ایجکت، نگران بودم خودی‌ها ما را بزنند

عملیات جدید مقاومت عراق علیه اشغالگران+فیلم

ببینید| سرنیپ خلبان امینی: شهید «دوران» با ما نپرید / پس از ایجکت، نگران بودم خودی‌ها ما را بزنند

ببینید| سرتیپ خلبان امینی: شهید «دوران» با ما نپرید / پس از ایجکت، نگران بودم خودی‌ها ما را بزنند