ایرانیان جهان

آخرين مطالب

آمریکا: یمن خطرناک تر از ایران است ! ایالات متحده آمریکا

آمریکا: یمن خطرناک تر از ایران است !
  بزرگنمايي:

ایرانیان جهان - به گزارش پارسینه به نقل از اقتصاد ایران، شب گذشته و با درخشش سیستم موشکی ایران در حمله به رژیم جعلی اسرائیل تمام توجهات معطوف به سیستم موشکی ایران شده است اما نکته مهم قضیه اینجاست که توان موشکی ایران می تواند معاملات مختلف جهانی را تغییر دهد در گزارشی که ( آتلانتیک کانسیل) منتشر کرده است و تمام تلاشی که برای نادیده گرفتن توان ایران انجام داده است ولی حقیقت را نتوانسته پنهان کند و قدرت ایران در سطح جهانی و منطقه به شدت به چشم آمده است.
در مطلب زیر تلاش شده است که گزارش چند وجهی و چند بخشی این رسانه تخصصی مورد بررسی قرار بگیرد.
در تاریخ 15 سپتامبر، مبارزان حوثی که تحت حمایت ایران هستند، یک موشک بالستیک به سمت اسرائیل پرتاب کردند که طولانی‌ترین حمله این گروه به قلمرو اسرائیل تا به امروز محسوب می‌شود. این موشک که در یک منطقه باز نزدیک فرودگاه بین‌المللی بن گوریون سقوط کرد، هیچ تلفات جانی نداشت و فقط خسارات مادی به جا گذاشت. در ساعات پس از حمله، رهبران حوثی ادعاهای عجیب و غریبی در مورد این حمله مطرح کردند، از جمله اینکه این موشک یک موشک هایپرسونیک بوده است اصطلاحی که برای موشک‌هایی به کار می‌رود که قادر به حرکت با سرعت حداقل پنج برابر سرعت صوت (ماخ 5) هستند. این ادعا نه تنها به خاطر سرعت بالا نگران‌کننده است، بلکه برخلاف موشک‌های بالستیک سنتی که مسیر قابل پیش‌بینی دارند، موشک‌های هایپرسونیک می‌توانند در حین پرواز مانور دهند، که این امر رهگیری آن‌ها را برای سیستم‌های دفاع موشکی دشوار می‌کند.
در حالی که یک مقام ارتش اسرائیل (IDF) ادعا کرد که این موشک قادر به دستیابی به سرعت‌های هایپرسونیک نبوده، مقامات حوثی بعدها گزارش دادند که موشک بیش از 2000 کیلومتر با سرعت ماخ 9 حرکت کرده است. علاوه بر این، حوثی‌ها با انتشار یک ویدیوی دو دقیقه‌ای از پرتاب موشک، که به نام “فلسطین-2” نامگذاری شده و کلمه “هایپرسونیک” به‌طور واضح به انگلیسی روی آن نوشته شده بود، ادعای خود را تکرار کردند. آن‌ها همچنین ادعا کردند که موشک فلسطین-2 بردی تا 2150 کیلومتر دارد، با سوخت جامد دو مرحله‌ای عمل می‌کند، دارای نوعی “فناوری استتار” است و می‌تواند به سرعت‌هایی تا ماخ 16 برسد. حوثی‌ها همچنین ادعا کردند که این سیستم قادر بوده است از بیشتر سیستم‌های پیشرفته دفاع هوایی، از جمله گنبد آهنین اسرائیل، فرار کند.
ادعایی که تبدیل به واقعیت شد
ادعاهای حوثی‌ها درباره این فناوری پیشرفته باید با تردید زیادی مواجه شود. در حال حاضر، تنها ایالات متحده، چین، هند و روسیه توانایی‌های هایپرسونیک را نشان داده‌اند. سریع‌ترین سلاح هایپرسونیک، موشک زیرکون روسیه است که تنها با سرعت ماخ 8 و با برد 1000 کیلومتر حرکت می‌کند. با توجه به تحریم‌های بین‌المللی و ممنوعیت‌های تسلیحاتی علیه حوثی‌ها و ایران، بعید به نظر می‌رسید که مبارزان حوثی یا حامیان آن‌ها در تهران بتوانند سیستمی را توسعه دهند که تقریباً دو برابر قدرتمندتر از سیستمی باشد که توسط روس‌ها ساخته شده است.
حتی اگر ایران توانسته باشد توانایی‌های هایپرسونیک را توسعه دهد، بعید است که چنین تسلیحاتی را به حوثی‌ها منتقل کند. هزینه‌های بالای توسعه و تولید انبوه چنین فناوری‌هایی به این معنا است که چنین سلاح‌های پیشرفته‌ای به تعداد کم تولید شده و برای استفاده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی (IRGC) نگهداری می‌شود. اگر سپاه پاسداران تصمیم به انتقال بخشی از این تسلیحات محدود بگیرد، احتمالاً این تسلیحات به یمنی ها داده نمی‌شود. با وجود حمایت رژیم ایران از حوثی‌ها برای بیش از یک دهه همان‌طور که در حملات حوثی‌ها به امارات متحده عربی در سال 2022 نشان داده شد، با وجود نزدیکی اخیر ایران و امارات حوثی‌ها همچنان درجه‌ای از استقلال از ایران دارند.
فاتح پدافند اسرائیل را به چالش کشید اما این امر مانع ادعاهای حوثی‌ها یا سپاه پاسداران نشده است. در ماه مارس، یک گزارش روسی ادعا کرد که مبارزان یمنی دارای یک موشک هایپرسونیک هستند که با سوخت جامد کار می‌کند و قادر به رسیدن به سرعت ماخ 8 است. همچنین گفته شد که این گروه قصد دارد این سیستم را تولید کرده و برای حملات به کشتیرانی در دریای سرخ و قلمرو اسرائیل استفاده کند. از سوی خود، سپاه پاسداران از سال 2022 ادعا کرده است که یک سلاح هایپرسونیک با سرعت تا ماخ 15 و برد 1400 کیلومتر توسعه داده است. با وجود اینکه هیچ گزارشی مبنی بر آزمایش نسخه اول این سلاح وجود ندارد، سپاه پاسداران کمی بیش از یک سال بعد نسخه “ارتقاء یافته” موشک هایپرسونیک فاتح خود را رونمایی کرد. برخی رسانه‌ها حتی مدعی شدند که ایران این موشک‌های فاتح را در حمله 14 آوریل به قلمرو اسرائیل شلیک کرده و سیستم‌ها توانسته‌اند از سیستم‌های دفاع هوایی اسرائیل فرار کنند. لازم به ذکر است که تصاویر موشک فلسطین-2 حوثی‌ها شباهت زیادی به موشک فاتح ایران دارد که با توجه به تاریخچه انتقال تسلیحات و اجزای تسلیحاتی تهران به شورشیان، منطقی به نظر می‌رسد.
اذعان به ضعف ساختار دفاعی و تلاش برای عوض کردن بازی
در واقع، سه جزئیات مهم این حمله را به نقطه عطفی در حملات حوثی‌ها علیه اسرائیل و منافع اسرائیلی تبدیل می‌کند. اول اینکه این موشک طولانی‌ترین حمله ثبت‌شده به قلمرو اسرائیل از یمن بوده است، و حتی گزارش‌های غیر حوثی تخمین زده‌اند که این موشک بیش از 1900 کیلومتر پرواز کرده و اهداف جدیدی از اسرائیل را در تیررس قرار داده است. دوم ، این سیستم حداقل تا حدی توانسته از سیستم‌های دفاع هوایی اسرائیل عبور کند، زیرا ارزیابی‌های اولیه نیروی هوایی اسرائیل نشان داد که سیستم پیکان اسرائیل توانسته موشک را بزند اما به طور کامل آن را نابود نکرده است. در نهایت، حوثی‌ها مکرراً ادعا کردند که سیستم از سوخت جامد استفاده کرده است، که اگر درست باشد اهمیت دارد زیرا موشک‌های با سوخت جامد زمان کمتری برای آماده‌سازی و شلیک نیاز دارند و هدف قرار دادن آن‌ها برای نیروهای ایالات متحده و متحدانش دشوارتر است.
شب گذشته و با حمله ایران به رژیم جعلی سخنگوی ارتش امریکا گفت: با توجه به تهدید حوثی‌ها به انجام حملات بیشتر در آستانه سالگرد حمله 7 اکتبر 2023 حماس به اسرائیل، ایالات متحده، اسرائیل و متحدان آن‌ها در منطقه باید برای حملات بیشتر آماده باشند. اگرچه ایالات متحده رزم‌ناوها و ناوشکن‌های مجهز به دفاع موشکی بالستیک بیشتری فرستاده و یک اسکادران جنگنده و سامانه‌های دفاع موشکی زمینی بیشتری مستقر کرده است، تلاش‌ها برای رهگیری تسلیحات و اجزای تسلیحاتی ایرانی که در مسیر انتقال به حوثی‌ها هستند، باید اولویت بیشتری پیدا کند. حتی ایالات متحده نیز اظهار داشته است که ایران در حال ارسال حجم بی‌سابقه‌ای از تسلیحات به مبارزان حوثی است. با توجه به اینکه این حملات به حوثی‌ها مشروعیت می‌دهد تا ادعای جنگ با اسرائیل را تقویت کنند و حمایت داخلی و بین‌المللی آن‌ها را در آستانه مذاکرات صلح با عربستان سعودی افزایش دهند، نباید انتظار داشت که این حملات به زودی متوقف شوند.

لینک کوتاه:
https://www.iranianejahan.ir/Fa/News/1219287/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

ریانه برناوی، اولین زن فضانورد عرب در گینس! +عکس

شوکه شدن کارشناسان عرب از توان نظامی ایران! + فیلم

عکس | هستی مهدوی بعد از رفتن به ژاپن از این رو به آن رو شد!

انفجار بمب جامانده از جنگ جهانی دوم در فرودگاه ژاپن

لواندوفسکی به دنبال شکستن رکود مسی و رونالدو

حامیان صهیونیستها در اتحادیۀ اروپا پس از حملات تلافی‌جویانۀ ایران چه گفتند؟

ادعای رئیس کمیسیون اروپا درباره پاسخ نظامی مشروع ایران به رژیم صهیونیستی

عملکرد درخشان مهدی طارمی مقابل ستاره سرخ در لیگ قهرمانان اروپا

اعتراف دوروف به همکاری با دولت‌ها از مدت‌ها قبل

دوروف به همکاری با دولت‌ها اعتراف کرد

سفارت ایران در انگلیس به رویکرد دوگانه اروپایی‌ها واکنش نشان داد

ارتش اسراییل : در کمترین زمان به ایران حمله می‌کنیم

مجلس تمام قد پشتیبان تصمیم راهبردی شورای عالی امنیت ملی است

مردم نیشابور در حمایت از سپاه پاسداران انقلاب اسلامی تجمع کردند

جزئیات سه پایگاهی که ایران شخم زد/ محل اصابت موشک‌های سپاه پاسداران در اسراییل + عکس

میزان تلفات حمله موشکی ایران صادق2 به اسراییل

بزرگترین پیام انقلاب اسلامی ایران، تغییر معادله‌ی سلطه گر و سلطه پذیر در عرصه‌ی بین المللی

قیمت دلار بعد از حمله طوفانی سپاه به اسرائیل صعود می کند یا سقوط؟

چین: نگران تشدید تنش در خاورمیانه هستیم

قزاقستان به دنبال افزایش صادرات گاز چین با لوله های جدید

سیستم چرخشی برای فرار از مصدومیت

مربی موفق ایرانی، سرمربی تیم ملی افغانستان شد

مردم افغانستان، دل شاد از "وعده صادق 2"

مزایای قطار ترکیه افغانستان برای تهران

واکنش دولت های آمریکا و روسیه به حمله جدید ایران به رژیم اسرائیل

ویدئو | پاسخ عراقچی وزیر خارجه به سوال المیرا شریفی‌مقدم: آیا ایران پیش از حمله به اسرائیل، آمریکا را مطلع کرده است؟

روسیه: آمادگی کامل برای رویارویی با آمریکا را داریم

جیمی کارتر کیست؟ چه رابطه‌ای با ایرانی‌ها دارد؟

قدردانی اسرائیل از کمک آمریکا «قبل و بعد از حمله ایران»

ایران بازدارندگی مقتدرانه را اعمال می‌کند

ایران از موشک‌های رادار گریز استفاده کرد

کورتولموش: اسرائیل علیه مردم کل منطقه اعلام دشمنی کرد

ملانیا ترامپ: حمله به مارالاگو، زنگ خطری برای آینده آمریکاست

رهبر انقلاب: تنها راه پایان جنگ در منطقه کم شدن شرّ آمریکا است

اظهارات پامپئو درباره روسیه در تماس تلفنی کمدین‌های روس

رضا نصری: نتانیاهو از صدام حسین بدتر است!

اظهارات پمپئو درباره روسیه در تماس تلفنی کمدین‌های روس

درخواست افزایش 25 درصدی سبد معیشت کارگران

پرونده «صف نشینی ارزی تولیدکنندگان» روی میز مجلس

رئیس‌کل بانک مرکزی: عرضه سکه ادامه خواهد داشت

صف‌های بنزین در زمان‌های خاص؛ تفریح گروهی یا دلواپسی؟!

گپ و گفت داغ نوجوانان رستا درباره فلسطین و حزب‌الله

3 حمله پهپادی مقاومت عراق به شمال فلسطین اشغالی

حملات مقاومت عراق به اهدافی در اراضی اشغالی

تأکید سران عراق و مصر بر لزوم پایان دادن به جنایات رژیم صهیونیستی

مقاومت عراق: سه هدف در عمق اسرائیل را زدیم

سرنیپ خلبان امینی: شهید «دوران» با ما نپرید / پس از ایجکت، نگران بودم خودی‌ها ما را بزنند

عملیات جدید مقاومت عراق علیه اشغالگران+فیلم

ببینید| سرنیپ خلبان امینی: شهید «دوران» با ما نپرید / پس از ایجکت، نگران بودم خودی‌ها ما را بزنند

ببینید| سرتیپ خلبان امینی: شهید «دوران» با ما نپرید / پس از ایجکت، نگران بودم خودی‌ها ما را بزنند