ایرانیان جهان

آخرين مطالب

مزایای قطار ترکیه افغانستان برای تهران افغانستان

مزایای قطار ترکیه افغانستان برای تهران
  بزرگنمايي:

ایرانیان جهان - تین نیوز |
راه اندازی قطار ترکیه ایران افغانستان می تواند نقش راهبردی ایران در ترانزیت منطقه را افزایش داده و به عنوان رقیب جدی برای کریدور میانی و راهگذر لاجورد باشد.
به گزارش تین نیوز به نقل از اقتصاد معاصر، در ماه های اخیر قطار ترکیه ایران افغانستان با حاشیه های بسیاری همراه بوده و اکنون به نظر می رسد که برخی از این اختلافات برطرف شده است، به طوری که در اوایل هفته جاری دومین قطار ترانزیتی افغانستان به ترکیه از ایستگاه روزنک در ولایت هرات حرکت کرد.
این قطار حامل 550 تن ماده معدنی بوده و به ایستگاه بیلیجیک در ترکیه خواهد رسید.
راه اندازی این قطار نشان می دهد که برخلاف تلاش ایالات متحده و شرکای آن برای حذف ایران از مسیر های ترانزیتی، هنوز جمهوری اسلامی به عنوان امن ترین و کم هزینه ترین کریدور ها محسوب شده و کشور های همسایه دست آخر به سمت تهران سوق خواهند یافت. در این میان، تکمیل راه آهن خواف-هراف نقش مهمی در اتصال اروپا به افغانستان و فراتر از آن دارد. در دسامبر 2020، ایران و افغانستان اولین خط راه آهن برون مرزی بین دو کشور را افتتاح کردند. کار روی خط راه آهن 225 کیلومتری که خواف، شرق ایران را به هرات در غرب افغانستان متصل می کند در سال 2007 آغاز شد.
اهمیت راه آهن خواف هرات
در حال حاضر، محموله های افغانستان از طریق شبکه جاده ای ایران به بندر چابهار و سایر شهر های ایران از طریق جاده حمل می شود. راه آهن خواف-هرات حجم این تجارت را افزایش می دهد و براساس برآوردها، این راه آهن، سالانه 6 میلیون تن بار و یک میلیون مسافر را حمل می کند. همچنین، کالا های افغانی به بنادر خلیج فارس، خلیج عمان و دریای خزر و بنادر زمینی در غرب و شمال غرب ایران منتقل می شوند تا به بازار های جهان دسترسی داشته باشند.
در واقع، راه آهن خواف-هرات نه تنها تجارت افغانستان با ایران یا اقتصاد افغانستان را تقویت می کند، بلکه برای ایران و کشور های فراتر از آن، از جمله تاجیکستان، قرقیزستان، چین و هند، ارزش و اهمیت بسیار زیادی دارد؛ به ویژه تاجیکستان و قرقیزستان می توانند منتظر دستاورد های بیشتر خط راه آهن از طریق افغانستان و ایران باشند، زیرا آنها می توانند از طریق ارتباط با افغانستان به مسیر های تجارت دریایی مانند بندر چابهار ایران و همچنین اروپا دسترسی پیدا کنند. این راه آهن وابستگی آنها به ترکمنستان و ازبکستان و همچنین روسیه را کاهش خواهد داد.
همچنین تهران مشتاق ایجاد مشاغل بیشتر و کاهش فقر در غرب افغانستان است تا از ورود مهاجران افغان به ایران جلوگیری کند. گفتنی است که پروژه های ارتباطی مانند خط آهن خواف هرات و چابهار زاهدان مشهد توسعه اقتصادی در استان های شرقی سیستان و بلوچستان، خراسان جنوبی، خراسان رضوی و کرمان را بهبود می بخشد.
رقیب جدی کریدور میانی
همانطور که اشاره شد، در سال های اخیر غرب با محوریت ایالات متحده به دنبال دور زدن ایران است تا علاوه بر کاهش اهمیت ژئواکونومیکی ایران، درآمد های ترانزیتی کشور را کاهش دهد. با این حال اتصال ریلی ترکیه به افغانستان از طریق ایران، نشان دهنده شکست این پروژه بوده و جایگاه ترانزیتی ایران به سهولت قابل حذف شدنی نیست.
یکی از پیامد های این اتصال ریلی، معرفی جایگزینی برای کریدور میانی بوده که پس از حمله روسیه به اوکراین اهمیت یافته و همچنین حجم بار انتقالی از طریق آن را افزایش داده است. این کریدور با نادیده گرفتن ایران، اتصال ریلی چین و کشور های آسیای مرکزی را به آذربایجان و گرجستان و در نهایت به ترکیه و اروپا متصل می کند.
در تاریخ 5 ژوئیه، نخستین کامیون های چینی ارسال شده از مسیر حمل ونقل بین المللی ترانس خزر (کریدور میانی) توسط کشتیرانی دریای خزر آذربایجان به باکو تحویل داده شد. کامیون هایی که وارد آذربایجان می شوند، از طریق گرجستان و ترکیه به کشور های اروپایی منتقل خواهند شد. پیش از این و در ماه می، چین سه کامیون به وزن 80 تن را به صورت آزمایشی از بندر کوریک قزاقستان به طریق کریدور میانی به اروپا فرستاد.
مقامات آذری با تاکید بر اهمیت همکاری چین و آذربایجان در ابتکار یک کمربند و جاده (BRI) به ویژه در بخش کریدور میانی، بر موقعیت استراتژیک آذربایجان به عنوان حلقه کلیدی بین چین و اتحادیه اروپا تاکید دارند. این امر در تقویت رابطه پکن و باکو تاثیرگذار بوده و باعث انعقاد توافقنامه مشارکت راهبردی بین دو کشور شده است.
با این وجود، چین همواره به دنبال متنوع سازی مسیر های ترانزیتی خود بوده و سعی کرده که وابستگی خود به یک مسیر خاص را کاهش دهد. این امر در مورد کریدور میانی نیز صادق است، یعنی با وجود حمایت پکن از این کریدور اما در پی یافتن مسیر های جایگزین نیز بوده و باید توجه داشت که کریدور میانی به دلیل حمل دریایی آن از طریق خزر، نسبتا گرانتر است که مجددا می تواند بر تصمیم آینده پکن تاثیرگذار باشد.
در این راستا، چین از مسیر های جایگزین مانند راهگذر چین-قزاقستان-ترکمنستان-ایران-ترکیه نیز حمایت می کند اما اکنون با راه اندازی قطار ترکیه–افغانستان از طریق ایران، چین می تواند روی این مسیر نیز حساب ویژه باز کند. باید توجه داشت که این خط ریلی می تواند با گسترش به چین، تاجیکستان و قرقیزستان تحول مهمی در ترانزیت آسیای مرکزی نیز ایجاد کند. در سال های اخیر نیز کشور های محصور در خشکی منطقه همواره تمایل خود به پیوستن به بندر چابهار را اعلام کرده اند.
کم رنگ شدن مسیر لاجورد
ترکیه از دیرباز به دنبال اتصال به افغانستان و بنادر جنوبی پاکستان بوده و در این راستا مسیر لاجورد را با دور زدن ایران طراحی کرد. این مسیر پس از اتصال قفقاز به ترکمنستان، ترکیه را به افغانستان متصل می کند. کریدور لاجورد در سال 2018 فعالیت خود را آغاز و شمال استان فاریاب افغانستان را به ترکمن باشی ترکمنستان متصل می کرد. سپس از طریق دریای خزر به آذربایجان و با راه آهن به گرجستان و ترکیه می رسد. بدون تردید، این اتصال مهم است، زیرا نقش افغانستان را در حمل ونقل به خاورمیانه و آسیا و همچنین موقعیت آن را در جاده ابریشم جدید تقویت می کند.
اما افتتاح خط ریلی خواف-هرات به این معنی بود که جدای از ارتباط بهتر بین دو کشور، افغانستان نیز از این فرصت برای تردد قطار به ترکیه از طریق ایران برخوردار خواهد شد. مقامات راه آهن سه کشور در ماه های گذشته با برگزاری نشست های مختلف، حمل ونقل ریلی بین ترکیه و افغانستان را ارزیابی کرده اند.
ترکیه که همواره سیاست عملگرایانه داشته، بدون تردید مسیر امن، کوتاه و ارزان ایران را به دور زدن آن ترجیح می دهد. علاوه بر این، این خط دارای فرصت های توسعه به سمت پاکستان و هند بوده و قدرت یابی این دو کشور، مزایای اقتصادی و امنیتی قابل توجهی را برای کشور های این کریدور خواهد داشت. این امر همچنین می تواند به بهبود روابط بین اسلام آباد و دهلی کمک کند.
در مجموع، راه اندازی راه آهن ترکیه-ایران-افغانستان پتانسیل بالایی برای ایجاد تحول در ترانزیت منطقه و فرامنطقه دارد. انتظار می رود که این مسیر باعث تقویت یکپارچگی منطقه ای و ایجاد فرصت های تجاری جدید شود و در بحبوحه جنگ اوکراین و احیای کریدور میانی اهمیت بیشتری پیدا کند. این مسیر به دلیل تحریم های بین المللی علیه روسیه از اهمیت ویژه ای برخوردار شده و به این ترتیب خود را به عنوان یک مسیر ترانزیتی جایگزین بین اروپا و چین معرفی می کند.

لینک کوتاه:
https://www.iranianejahan.ir/Fa/News/1219516/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

تغییر چهره عجیب بازیگر زن سریال آکتور بعد از مهاجرت به ژاپن (عکس)

اتحادیه اروپا از سه شبکه اجتماعی خواست درباره سازوکارهایشان توضیح دهند

طعنه جیمی کرگر به شیاطین سرخ: خبری از منچستریونایتد در لیگ قهرمانان اروپا نیست!

پذیرایی لیل از کهکشانی ها/آمار نگران کننده کارلتو مقابل حریف فرانسوی

اخطار باشگاه به تن‌هاخ: این دو بازی را ببر یا برو!‏

اعتراف دوروف به افشای اطلاعات کاربران از مدت‌ها قبل!

عملکرد شگفت‌انگیز طارمی در لیگ قهرمانان اروپا

پاسخ کوبنده ایران به جنایات اسراییل خوشحال کننده بود

فیلم/ واکنش جالب پزشکیان به درخواست‌های خبرنگاران برای گفت‌وگو درباره حمله موشکی ایران به اسراییل

اولین واکنش روسیه به حمله موشکی ایران به اسراییل

علت خاص صبر چند هفته‌ای سپاه برای مجازات اسراییل

(ویدئو) آیا چین می تواند آتش خاورمیانه را بخوابند؟

جلسه اضطراری شورای امنیت؛ انتقاد نماینده چین از اقدامات نظامی اسرائیل

حمله رژیم صهیونیستی به دمشق پایتخت سوریه

زیرساخت‌های مسکن ملی نیازمند بودجه 616 هزار میلیارد تومانی

طالبان: هیچ تبعیضی در افغانستان وجود ندارد

وصول 10 هزار میلیارد تومان مالیات از مجرمان مالیاتی

ادعاهای نماینده آمریکا در نشست شورای امنیت سازمان ملل پس از حمله سپاه | فیلم

حضور عزیزلی، ابولادزه و قانم در مسابقات جهانی آلبانی

اسرائیل پیشنهاد آتش‌بس آمریکا و فرانسه در لبنان را نپذیرفت/ منطقه در حال تبدیل به جهنم است

نشست اضطراری شورای امنیت درباره تحولات خاورمیانه؛ نماینده آمریکا: ایران نزدیک به 200 موشک بالستیک به اسرائیل شلیک کرد / تهران مسئول شعله‌ور کردن جنگ در منطقه است / این کشور در حالی به اسرائیل حمله کرد که اتفاق تحریک کننده‌ای نیفتاده بود

آمریکا: حمله ایران با هدف وارد آوردن خسارات و تلفات سنگین انجام شد

لیست آزادکاران اعلام شد

آمریکا تحریم‌های جدیدی علیه انصارالله یمن اعمال کرد

توضیحات مربی تیم ملی کشتی درباره رقابت‌های جهانی/ روسیه و آمریکا رقبای اصلی ایران

موضع‌گیری ضدایرانی نماینده آمریکا در سازمان ملل

(ویدئو) آمریکا؛ شریک جرم قطعی رژیم صهیونیستی در غزه و لبنان

واکنش بلینکن به حمله تلافی جویانه ایران علیه اسرائیل

پیام ایران به آمریکا از طریق سوئیس چه بود؟

ادعای آمریکا درباره اصابت موشک‌های ایران در اسرائیل

هشدار عراقچی : ما به آمریکا هم هشدار دادیم که کنار بکشند و در کار ما دخالت نکنند

ادعای آمریکا:حمله ایران به اسرائیل دفاعی نبود؛ادعای انگلیس:تهران از لبه پرتگاه فاصله بگیرد

ادعای آمریکا:حمله ایران به اسرائیل دفاعی نبود/حمایت انگلیس از اسرائیل

تکرار حمایت واشنگتن از رژیم صهیونیستی در بیانیه پنتاگون

قدرت عملیات وعده صادق 2 به مراتب بالاتر از وعده صادق 1 بود

دبیرکل سازمان ملل شرایط خاورمیانه را بحرانی‌تر توصیف کرد

ادعای آمریکا: حمله ایران به اسرائیل دفاعی نبود/ ادعای انگلیس: تهران از لبه پرتگاه فاصله بگیرد

سفارت ایران در لبنان: ما پس از عملیات موشکی از طریق سوئیس به آمریکا پیام دادیم

متی نصرالله؟! هزار باده ناخورده در رگ تاک است!

حمله تکفیری‌های هماهنگ با اسرائیل به غیرنظامیان در شرق کشور

هلاکت و زخمی شدن 80 نظامی صهیونیست در جنوب لبنان

مشاوره 100% رایگان ( به ارزش 299 هزار تومان ) سرمایه گذاری به مدت محدود فقط با وارد کردن شماره تماس

واکنش رئیس مجلس اعلاى اسلامى عراق به پاسخ موشکی ایران

محور کرج - چالوس 10 روز مسدود می‌شود

برای تحقق رشد اقتصادی 8 درصد به 200 میلیارد دلار نیاز داریم

بهبود مناسبات ایران و عربستان در چه حوزه‌هایی اولویت دارد؟

قاچاق فرش افغانستان به ایران| لزوم همکاری با پلیس امنیت اقتصادی

اتفاق تکان‌دهنده/ این کالای استراتژیک از افغانستان به ایران قاچاق می‌شود

همتی: نباید از حقوق‌بگیران مالیات بگیریم

کارشناس عرب: 181 موشک ایران، تاج و تخت نتانیاهو را به لرزه درآورد