ایرانیان جهان

آخرين مطالب

اظهارات خصمانه آمریکا، انگلیس و فرانسه علیه تهران ایالات متحده آمریکا

اظهارات خصمانه آمریکا، انگلیس و فرانسه علیه تهران
  بزرگنمايي:

ایرانیان جهان - به گزارش منیبان، نشست ویژه شورای امنیت سازمان ملل عصر چهارشنبه برای بررسی تحولات منطقه غرب آسیا برگزار شد.
در ابتدای این نشست، سفیر سوئیس در سازمان ملل که امروز ریاست دوره‌ای شورای امنیت را برعهده گرفته است، خواستار حفظ احترام در برابر اختلاف نظرات موجود شد.
اسرائیل پیشنهاد آتش‌بس را رد کرد
«آنتونیو گوترش» دبیرکل سازمان ملل در ابتدای سخنان خود گفت: «آتش‌های تنش در خاورمیانه درحال خارج شدن از کنترل هستند.
هفته گذشته درباره شرایط منطقه هشدار دادم، اما این بحران‌ بسیار بدتر شده است. در نشست مجمع عمومی اعلام کردم که تبادل آتش روزانه حزب‌الله لبنان و اسرائیل ناقض معاهده 1701 سازمان ملل و دیگر معاهده‌های سازمان ملل است.»
او افزود: «باید به تمامیت ارضی لبنان احترام و دولت آن کنترل تمام اسلحه‌های این کشور را در اختیار داشته باشد. در روزهای گذشته، ما شاهد تشدید بی‌سابقه تنش‌ها بودیم و اکنون باید از خود بپرسیم که هدف شورای امنیت و ساز و کار آن برای اجرای معاهده 1701 دقیقا چه چیزی است.»
دبیرکل سازمان ملل همچنین با اشاره به جنایات رژیم صهیونیستی گفت: «نیروهای اسرائیل در حال اجرای حملات هوایی شدید علیه لبنان و بیروت هستند. آمریکا، فرانسه و بسیاری از کشورها پیشنهاد آتش‌بس دادند و اسرائیل پس از مخالفت با این پیشنهاد، مقر حزب‌الله در بیروت را بمباران و به حملات خود شدت بخشید.»
او افزود: «روز گذشته، اسرائیل مدعی آغاز عملیاتی محدود شد و حمله زمینی خود علیه لبنان را آغاز کرد. نیروهای حافظ صلح یونیفل برخلاف خواست اسرائیل در جای خود باقی‌ مانده‌اند و امنیت آن‌ها باید حفظ شود.»
گوترش تصریح کرد: «غیرنظامیان درحال زجر کشیدن هستند و من این مسئله را شدیدا محکوم می‌کنم. از اکتبر گذشته بیش از هزار لبنانی در لبنان کشته شده‌اند که بسیاری از آنها زنان و کودک بودند.»
او افزود: «نزدیک به یک میلیون نفر آواره شده‌اند و بسیاری به سوریه پناه برده‌اند. سازمان ملل درحال استفاده از همه توانایی خود برای کمک به لبنان و ارسال بسته‌های بشردوستانه به این کشور است.»
دبیرکل سازمان ملل تصریح کرد: «باید از وقوع جنگ تمام عیار در لبنان جلوگیری کرد. از 8 اکتبر، حملات حزب‌الله علیه اسرائیل 49 کشته و 60 هزار آواره برجا گذاشته است. در صورت وقوع جنگ در لبنان، عواقب آن جبران ناپذیر است.»
گوترش با اشاره به عملیات وعده صادق 2 گفت: «روز گذشته، ایران نزدیک به 200 موشک علیه اسرائیل شلیک کرد. به گفته ایران، هدف ایران، تلافی مرگ اسماعیل هنیه در تهران، سید حسن نصرالله در بیروت و عباس نیلفروشان در لبنان بوده است و میلیون‌ها نفر در اسرائیل و فلسطین اشغالی وادار به فرار به پناهگاه شدند.»
او این حمله را محکوم کرد و گفت: «مشابه حمله موشکی ایران در ماه آوریل من این حمله را محکوم می‌کنم.»
گوترش مدعی شد: «این حمله در راستای دفاع از حقوق فلسطینی‌ها صورت نگرفته است.»
با این وجود او گفت: «از هفت اکتبر، اسرائیل شدیدترین حملات را علیه باریکه غزه انجام داده است و درحال تشدید حملات خود، عملیات‌های خود و اشغالگری در کرانه باختری و نابودی راهکار 2 کشوری است.»
گوترش همچنین تصریح کرد: «با وجود همه این مسائل، مقاومت فلسطین به عملیات خود ادامه داده است.»
او گفت: «تحولات سال گذشته، مهر تأییدی بر نیاز فوری به دستیابی به آتش‌بس و اجرای راهکار 2 دولتی است.»
گوترش درباره لبنان گفت: «باید معاهده 1701 و 1559 اجرا و تنش‌ها متوقف شوند. زمان توقف تنش پشت تنش در خاورمیانه زمان رسیده است و هر مرحله تنش، به‌عنوان بهانه‌ای برای تشدید تنش استفاده شده است.»
او افزود: «نباید نادیده گرفته شدن معاهده‌های سازمان ملل ادامه پیدا کند.»
فرانسه خواستار خویشتنداری ایران شد
نماینده فرانسه در شورای امنیت، در نشست ویژه این شورا برای بررسی تحولات منطقه گفت: «فرانسه حملات بالستیک ایران را محکوم می‌کند. ما برای مقابله با حملات ایران، نیروهای خود را به منطقه اعزام کردیم.»
او در ادامه خواستار خویشتنداری ایران و عدم انجام حملات تازه شد و گفت: «فرانسه همچنین حمله تروریستی روز گذشته در اسرائیل را محکوم می‌کند.»
نماینده فرانسه در ادامه گفت: «شرایط در لبنان جدی است. نیروهای اسرائیلی با حمله زمینی به لبنان، تمامیت ارضی این کشور را نقض کردند و حزب‌الله همچنان به حملات خود علیه اسرائیل ادامه داده است.»
او افزود: «ما مخالف هرگونه حمله زمینی به لبنان هستیم. فرانسه حملات هوایی اسرائیل علیه لبنان که به کشتار غیرنظامیان انجامیده و حملات حزب‌الله علیه اسرائیل را محکوم می‌کند.»
نماینده فرانسه تصریح کرد: «ما از اسرائیل می‌خواهیم تا پیشنهاد فرانسه و متحدان آن برای آتش‌بس را بپذیرد. باید معاهده 1701 در لبنان اجرا شود. همه شهروندان آواره شده در لبنان و اسرائیل باید به خانه‌های خود بازگردند. همه طرفین باید همچنین امنیت نیروهای حافظ صلح یونیفل را تضمین کنند.»
او در ادامه به بحران غزه پرداخت و گفت: «فرانسه همچنین روی نیاز برای دستیابی فوری به آتش‌بس در غزه، دسترسی کامل غیرنظامیان غزه به کمک‌های بشردوستانه، آزادی اسرا و تلاش برای دستیابی به راهکار 2 دولتی تأکید می‌کند. زمان اتحاد شورای امنیت فرا رسیده است. ما باید نشان دهیم که شورای امنیت خواستار صلح و تنش‌زدایی است.»
حمایت انگلیس از رژیم صهیونیستی
نماینده انگلیس در سازمان ملل، ضمن ابراز حمایت بی قید و شرط دولت انگلیس از رژیم صهیونیستی و امنیت این رژیم اشغالگر در ابتدای سخنان خود در نشست ویژه شورای امنیت برای بررسی تحولات اخیر در غرب آسیا گفت: «انگلیس اقدامات ایران و حمله آن به اسرائیل را شدیدا محکوم می‌کند. ایران بیش از 200 موشک بالستیک علیه اسرائیل شلیک کرده است، این اقدام شرایط خطرناک کنونی را تشدید خواهد کرد.»
او افزود: «همانطور که نخست وزیر انگلیس اعلام کرده است ما از اسرائیل در برابر ایران حمایت می‌کنیم.»
نماینده انگلیس در ادامه، ضمن نادیده گرفتن جنایات رژیم صهیونیستی و تحولات منطقه، در اظهاراتی خصمانه گفت: «شرایط لبنان و سراسر منطقه بحرانی است. همه تلاش‌های ما باید روی توقف این تنش‌ها متمرکز شود. ما از ایران و متحدان آن می‌خواهیم تا خویشتنداری کنند. وزیر خارجه انگلیس همواره خواستار آتش‌بس در لبنان و توقف حملات اسرائیل و لبنان شده است.»
او افزود: «ما از اجرای معاهده 1701 در لبنان، آتش‌بس در غزه و آزادی اسرا حمایت می‌کنیم. انگلیس از اسرائیل و حماس می‌خواهد تا با آتش‌بس موافقت کنند و برای پایان دادن به این بحران، صلح را انتخاب کنند.»
او تصریح کرد: «صلح، انتخاب شجاعانه است. بهترین گزینه برای حفظ ثبات امنیت اسرائیلی‌ها، لبنانی‌ها و فلسطینی‌ها و سراسر منطقه، صلح است. نخست وزیر انگلیس درحال تلاش برای کسب حمایت از راهکار سیاسی است. فقط صلح در غزه و لبنان می‌تواند به صلح و بازگشت شهروندان لبنانی و اسرائیلی به خانه‌های خود منجر شود.»
نماینده دائمی انگلیس در سازمان ملل گفت: «درگیری در لبنان عواقب جبران‌ناپذیر علیه زنان و کودکان به همراه داشته و منطقه را به سوی جنگی فراگیر سوق داده است. ما نباید اجازه بدهیم که لبنان به غزه‌ای دیگر تبدیل شود.»
او تصریح کرد: «همه طرفین باید با احترام به قوانین بین‌المللی از کشتار و صدمه وارد کردن به غیرنظامیان جلوگیری کنند.»
نماینده انگلیس همچنین خواستار خویشتنداری همه طرفین در منطقه و تلاش متمرکز برای دستیابی به آتش‌بس و صلح در منطقه شد.
اظهارات خصمانه آمریکا علیه ایران
نماینده دائم آمریکا در سازمان ملل، در اظهارات خود، حملات موشکی ایران علیه رژیم صهیونیستی را محکوم کرد و گفت: «آمریکا حمله موشکی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به اسرائیل را محکوم می‌کند.»
نماینده آمریکا در ادامه مدعی شد: «شورای امنیت باید اقدام یکجانبه ایران را محکوم کند. ایران با آموزش حماس و ارائه منابع مالی به این گروه، در حمله 7 اکتبر شریک جرم بوده است و پس از حمله حماس، آمریکا هشداری جدی به ایران فرستاد و خواستار عدم استفاده از این موقعیت توسط ایران شد. اما سپاه این هشدار را نادیده گرفته است. با تشویق حوثی‌های یمن، تجارت دریایی دچار بحران شده و اسرائیل آماج حملات آن‌ها قرار گرفته است.»
او مدعی شد: «ایران با تشویق نیروهای عراق و سوریه، نیروهای آمریکا آماج حملات این نیروها قرار گرفته است و تهران با تشویق و حمایت از حزب‌الله باعث شد تا نصرالله پس از هفت اکتبر، اسرائیل را آماج حملات خود قرار دهد. هیچ شکی وجود ندارد که حمایت ایران از نیروهای نیابتی خود، باعث وقوع بحران در لبنان و غزه شده است.»
نماینده آمریکا ضمن نادیده گرفتن جنایات رژیم صهیونیستی و حمایت از این رژیم اشغالگر گفت: «در هسته مرکزی تلاش‌های ایران برای تشدید تنش در منطقه و ایجاد هرج و مرج، سپاه پاسداران قرار دارد. سپاه و متحدان آن درحال پخش پروپاگاندای خود است. حمله موشکی سپاه که با شلیک 200 موشک به اسرائیل، در دفاع از ایران صورت نگرفته است. بلکه سپاه درحال همکاری با حزب‌الله است. باید شورای امنیت علیه سپاه تحریم‌های گسترده‌تر اعمال کند.»
نماینده آمریکا افزود: «در صورت عدم اتخاذ تصمیمی جدی از سوی شورای امنیت، سپاه به حملات خود ادامه خواهد داد. ما در معرض وقوع جنگی فراگیر در منطقه وجود دارد.»
او بدون اشاره به حملات رژیم صهیونیستی به لبنان گفت: «در هفته‌های اخیر، غیرنظامیان بسیاری در لبنان کشته شده‌اند. اسرائیل همواره خواستار توقف حملات حزب‌الله شده است. با وجود خواست دولت لبنان برای عقب نشینی حزب‌الله، این گروه مخالفت کرده و مانع اعمال معاهده 1701 شده است و با وجود همه این تحولات، اسرائیل همچنان خواستار اجرای این معاهده است.»
نماینده آمریکا مدعی شد: «آمریکا از راهکار دیپلماتیک حمایت می‌کند و این مسئله، اولویت آمریکا باقی مانده است. اجرای معاهده 1701، تنها راه موجود برای تنش زدایی از شرایط کنونی و بازگشت شهروندان اسرائیلی و لبنانی به خانه‌های خود است.»
او که در اظهارات خود ذره‌ای به جنایات رژیم اشغالگر که به شهادت هزاران لبنانی انجامیده است گفت: «ما از همه طرفین می‌خواهیم از جان غیرنظامیان پاسداری کنند.»
نماینده آمریکا در ادامه به غزه پرداخت و گفت: «آمریکا همچنین از هیچ تلاشی برای دستیابی به توقف جنگ در غزه دریغ نمی‌کند. در همین راستا، درحال تلاش برای دستیابی به آتش‌بس در غزه و آزادی اسرا همراستا با معاهده 2735 شورای امنیت هستیم. تحولات هفته گذشته باید پیامی آشکار به رهبران حماس که در تونل‌های خود مخفی شده‌اند برساند. حزب‌الله و ایران شما را نجات نخواهند داد و تنها راه کنونی آتش‌بس است.»
او افزود: «آمریکا به حمایت از حق اسرائیل برای دفاع از خود دربرابر نیروهای تروریستی تحت حمایت ایران ادامه خواهد داد. البته نحوه دفاع اسرائیل از خود دربرابر این تهدیدها مهم است. اسرائیل باید صدمات غیرنظامی را به حداقل برساند. همانطور که رئیس جمهور آمریکا بیان کرده است، واشنگتن همیشه و کامل از اسرائیل حمایت خواهد کرد. همه اقدامات ما تدافعی بوده است.»
نماینده آمریکا مدعی شد: «ما به ایران و نیروهای نیابتی آن در برابر اقدامات تازه علیه اسرائیل یا نیروهای آمریکا هشدار می‌دهیم و شورای امنیت باید ایران را بابت حمایت از ترویسم محکوم کند. زمان آن رسیده است تا شورای امنیت ایران را بابت اقدامات خود پاسخگو کند. ساکنین اسرائیل، لبنان، سراسر منطقه و کرانه باختری و غزه سزاوار آتش‌بس هستند.»
نماینده روسیه: اسرائیل مسئول عواقب تشدید تنش در منطقه است
نماینده دائم روسیه در سازمان ملل نیز در نشست ویژه شورای امنیت پیرامون بررسی تحولات منطقه گفت: «با توجه به گسترش دامنه درگیری به لبنان، تنش‌ها در خاورمیانه به حد بی‌سابقه‌ای رسیده است. متأسفانه غرب آسیا درحال حرکت به سوی جنگی فراگیر است و شورای امنیت دست روی دست گذاشته است. با وجود خواست جامعه جهانی برای توقف حملات اسرائیل در غزه، اسرائیل به عملیات وحشیانه خود در این باریکه ادامه داده است.»
او افزود: «اسرائیل به جای استفاده از دیپلماسی درحال قمار روی توانمندی نظامی خود است. مقامات اسرائیل بر این باورند که می‌توانند در مقابله با هر مسئله از توانایی نظامی استفاده کنند و شرکای آمریکایی آن‌ها با حمایت خود از اسرائیل، مانع هرگونه اقدام جدی از سوی شورای امنیت شده و لبنان به قربانی تازه ماشین جنگی اسرائیل تبدیل شده است.»
نماینده دائم روسیه در سازمان ملل افزود: «پس از حمله توپخانه‌ای به شهرهای لبنان، اسرائیل عملیات زمینی خود علیه این کشور را شروع کرده است. از طرفی، با ترور سیاسی سران مقاومت همچون اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی حماس، سیدحسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله و دیگر مقامات ارشد مقاومت، ایران وارد درگیری شده است.»
او تصریح کرد: «در چنین شرایط حساسی، ایران به مدت 2 ماه از خود خویشتنداری عظیمی نشان داد. اما اظهارات همتایان غربی ما جوری بیان شده است که انگار تنها مسئله قرار گرفته روبروی شورای امنیت، برخورد با حمله موشکی ایران به اسرائیل است. در چنین شرایطی و با چنین دیدگاه یک‌جانبه‌ای، شورای امنیت چگونه می‌تواند در دستیابی به راهکار دیپلماتیک ایفای نقش کند؟ وقایع جوری توضیح داده شده‌اند که انگار تحولات منطقه به‌تنهایی، جدا از هم و کاملا بدون ارتباط با یکدیگر رخ داده‌اند.»
نماینده روسیه افزود: «اما تحولات رخ داده در لبنان، غزه، سوریه و یمن به تنهایی و خودی خود رخ نداده است و همگی به شرایط خطرناک کنونی در غرب آسیا انجامیده است. روسیه حمله اسرائیل به لبنان را شدیدا محکوم و خواستار خروج نیروهای آن از لبنان می‌شود. هیچ توجیهی برای کشتار غیرنظامیان در لبنان وجود ندارد. ما همدردی خود با شهروندان و دولت لبنان را ابراز می‌کنیم.»
روسیه همچنین خواستار اجرای معاهده 1701 سازمان ملل،توقف حملات اسرائیل و اشغالگری لبنان توسط اسرائیل در راستای این معاهده و عقب نشینی نیروهای حزب الله شد.
نماینده روسیه در سازمان ملل افزود: «روسیه همچنین ترور سیاسی نصرالله را محکوم می‌کند. تأیید این عملیات توسط بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل در نیویورک و در ساختمان سازمان ملل پس از سخنرانی او بدون حمایت آمریکا ممکن نبود.»
او تصریح کرد: «واشنگتن میلیاردها تسلیحات در اختیار اسرائیل قرار داده است و تل‌آویو با استفاده از این تسلیحات به کشتار بیش از 42 هزار فلسطینی دست زده. اسرائیل برای ترور نصرالله از 80 بمب یک تنی استفاده و 6 ساختمان را با خاک یکسان کرد. اسرائیل می‌دانست ترور نصرالله عواقب گسترده در پی خواهد داشت و عامدانه این کار را انجام داد. عواقب چنین اقدامات تنش‌زایی بر عهده خود اسرائیل است.»
نماینده روسیه افزود: «همه موظف هستیم تا برای دستیابی به آتش‌بس و راهکار دیپلماتیک تلاش کنیم. تهران اعلام کرده که به دنبال تشدید تنش یا مشاهده شدت گرفتن تنش‌ها نیست. شورای امنیت به علت عدم توانایی خود برای دستیابی به صلح و تنش‌زدایی از جنگ غزه کاملا برحق آماج انتقادات گسترده است. 14 کشور از 15 کشور شورای امنیت خواستار صلح هستند و اسرائیلی‌ها بدون حمایت آمریکا خیالشان بابت نقض قوانین بین‌المللی راحت نبود.»
او تصریح کرد: «اسرائیل تحت حمایت و حفاظت کامل آمریکا است. واشنگتن چندین تلاش برای آتش‌بس از طریق شورای امنیت را وتو و در تلاشی برای گمراهی جامعه جهانی، مدعی تلاش بایدن برای دستیابی به آتش‌بس شده است. اما بگذارید صریح بیان کنم، با توجه به عدم دستیابی به صلح در منطقه، می‌توان گفت که آمریکا درحال مذاکره با خود است.»
نماینده روسیه افزود: «اسرائیل خواستار آتش‌بس یا مذاکره نیست و به حملات خود ادامه می‌دهد. تنش کنونی درحال گسترش است. به باور مقامات اسرائیلی، آتش درگیری و جنگ گریبان‌گیر آن‌ها نخواهد شد اما این آتش به قیمت جان اسرای اسرائیلی تمام شده و مقامات اسرائیل تظاهر می‌کنند که همه این وقایع طبق برنامه آن‌ها است و حتی نظرات شهروندان اسرائیل را نادیده گرفته‌اند.»
او تصریح کرد: «توهم دیگر مقامات اسرائیل این است که آن‌ها از توانایی نظامی لازم برای مقابله با بحران‌های ایجاد شده توسط خود برخوردار هستند، اما واضح است که اسرائیل به دنبال ایجاد جنگی مستقیم بین ایران و آمریکا است. در صورت وقوع چنین جنگی، سراسر جهان در خطر قرار خواهد گرفت، روسیه خواستار جلوگیری از این واقعه است و امیدواریم که همتایان آمریکایی ما نیز این واقعیت را درک کنند و به‌عنوان کشور عضو شورای امنیت مسئولیت خود برای جلوگیری از این بحران را انجام دهند.»
نماینده روسیه تصریح کرد: «تنها راه‌چاره برای تنش‌زدایی از غرب آسیا استفاده از ابزارهای شورای امنیت است. هیچ امیدی برای دستیابی به آتش‌بس فوری در غزه و آزادی اسرا و دسترسی شهروندان غزه به کمک‌های بشردوستانه بدون شورای امنیت وجود ندارد.»
او تصریح کرد: «باید در لبنان نیز آتش‌بس فوری اتخاذ شود. انتقادات اسرائیل از سازمان ملل و دبیرکل سازمان ملل توهین به همه کشورهای سازمان ملل است و شورای امنیت باید با این مسئله برخورد کند. تنها راه‌چاره برای مدیریت این مسئله، داشتن اراده سیاسی است. روسیه از اراده سیاسی کافی برخوردار است، آیا دیگر کشورهای عضو شورای امنیت نیز از این اراده سیاسی برای مدیریت بحران خاورمیانه برخوردار هستند؟»
چین: اسرائیل درحال نقض تمامیت ارضی لبنان است
نماینده دائم چین در سازمان ملل در نشست ویژه شورای امنیت پیرامون تحولات منطقه افزود: «در 2 هفته اخیر، شرایط در خاورمیانه بخصوص در لبنان شرایط بسیار خطرناک‌تر شده است. انفجار هزاران دستگاه ارتباطی بی‌سیم توسط اسرائیل، حملات هوایی این کشور علیه لبنان و در نهایت آغاز حمله زمینی اسرائیل علیه لبنان در روز گذشته، همگی به تشدید گسترده تنش‌ها دامن زده است.»
او افزود: «در همین راستا، ایران ضمن ارائه توضیح خود درباره عملیات موشکی اخیر خود علیه اسرائیل، اهداف نظامی در اسرائیل را هدف قرار داده است. چین شدیدا نگران تحولات خاورمیانه است و خواستار احترام همه کشورها به تمامیت ارضی یکدیگر هستیم. هرگونه حمله زمینی به لبنان، ناقض تمامیت ارضی این کشور و معاهده 1701 شورای امنیت است.»
نماینده چین تصریح کرد: «از هفت اکتبر سال گذشته، شرایط خاورمیانه روز به روز بدتر شده و اسرائیل با نادیده گرفتن درخواست جامعه جهانی برای آتش‌بس در غزه، به حملات خود و تشدید تنش‌ها ادامه داده است که خطر گسترش جنگ و تبدیل آن به جنگی منطقه‌ای را به دنبال دارد.»
او افزود: «در این لحظه، خطر وقوع جنگ منطقه‌ای جدی است و اظهارات خصمانه، یکجانبه بسیار خطرناک است و به راحتی می‌تواند به تسریع روند وقوع جنگ دامن بزند. چین از همه طرفین، بخصوص اسرائیل می‌خواهد تا از خویشتن‌داری نشان دهد و دست به هیچ اقدام ستیزه‌جویانه‌ای نزند.»
نماینده چین تصریح کرد: «غزه به جهنمی روی زمین تبدیل شده و هزاران غیرنظامی در لبنان کشته و دست‌کم یک میلیون شهروند لبنانی آواره شده‌اند. همه طرفین باید به قوانین بین‌المللی احترام بگذارند و از غیرنظامیان دفاع کنند.»
او افزود: «شورای امنیت مسئولیت سنگین تضمین امنیت جامعه جهانی را به دوش می‌کشد و در شرایط کنونی، شورا باید با اتخاذ رویکردی یکپارچه خواستار آتش‌بس فوری در غزه، تنش‌زدایی در لبنان و مانع تشدید تنش‌ها شود. چرخه خشونت‌ها باید متوقف شوند و طرفین ذینفع باید رویکردهای دیپلماتیک اتخاذ کرده و از بیان اظهارات ستیزه‌جویانه که حاوی پیام‌های خطرناک نظامی هستند خودداری کنند.»
نماینده چین تصریح کرد: «امیدواریم کشورهای بانفوذ، سیاستی سازنده‌تر اتخاذ کنند.»
لبنان: راه مقابله با اشغالگری مقاومت است
نماینده لبنان در سازمان ملل، در نشست ویژه شورای امنیت سازمان ملل متحد پیرامون تحولات منطقه که به درخواست فرانسه، امروز برگزار می‌شود گفت: «درحالی امروز در این شورا جمع شده‌ایم که خاورمیانه در آتش تنش می‌سوزد و لبنان و غزه آماج حملات اسرائیل قرار گرفته و شرایط خوبی ندارند.»
او افزود: «دولت اسرائیل و کابینه آن از حمله زمینی به لبنان تمجید کرده‌اند که شامگاه روز گذشته آغاز شده است. حمله اسرائیل به لبنان پس از 11 ماه جنایت در غزه رخ می‌دهد. در 11 ماه گذشته، اسرائیل از حمله به غیرنظامیان، امدادرسانان، زنان، کودکان، خبرنگاران و هیچ زیرساختی در غزه دریغ نکرده است. در هشتم اکتبر سال گذشته، اسرائیل در اقدامی که آشکارا ناقض قوانین بین‌المللی و منشور سازمان ملل است، هزاران غیرنظامی را کشته و مجروح کرده است.»
نماینده لبنان تصریح کرد: «چیزی که اسرائیل عملیاتی محدود معرفی می‌کند، دروغی بیش نیست، خرابی‌های ناشی و کشتارهای صورت گرفته سندی بر تکذیب ادعای اسرائیل است. جنایات اسرائیل در لبنان، یادآور جنایات گذشته اسرائیل در لبنان است. اسرائیل همواره قوانین بین‌المللی، منشور سازمان ملل و حتی معاهده‌های شورای امنیت را نادیده گرفته است. کلمات ارزش و معنای خود را از دست داده‌اند. چندین مرتبه لبنان درباره شرایط بحرانی جنوب لبنان هشدار داده بود. چندین مرتبه درباره احتمال وقوع جنگ جاری هشدار دادیم و بیان کردیم که این جنگ می‌تواند به جنگی منطقه‌ای تبدیل شود.»
او افزود: «سیاست نادیده گرفتن جنایات اسرائیل و کشتار گسترده نمی‌تواند ادامه پیدا کند. هزاران شهروندان لبنانی آواره شده‌اند و درحال فرار از جنایات اسرائیل و موشک‌های آن هستند. اسرائیل جنایات و توحش خود علیه بیروت را گسترش داده است. اسرائیل در یک روز، با حملات هوایی خود 569 لبنانی از جمله ده‌ها زن و کودک را کشت. آن‌ها همچنین دبیرکل حزب‌الله را به شهادت رساندند. شورای امنیت چند تکه شده است. اما همگی می‌دانید که تنها راه مقابله با اشغالگری، مقاومت است.»
نماینده لبنان تصریح کرد: «همانطور که پیشتر ذکر کرده‌ایم، شهروندان لبنان و دولت لبنان خواستار اجرای معاهده 1701 هستند و می‌خواهیم با حمایت یونیفل ارتش خود را به جنوب لبنان اعزام کنیم و دولت درحال استخدام 15 هزار سرباز تازه است. لبنان با طرح فرانسه و آمریکا برای آتش‌بس موافقت کرد. اسرائیل نیز در ابتدا با این طرح موافقت کرد اما پس از ترور سیدحسن نصرالله و روی آوردن به کشتاری بی‌رویه این پیشنهاد را به کل نابود کرده است.»
او افزود: «ما خواستار اجرای همه بندهای این پیشنهاد هستیم. ما از خواست کشورها برای اجرای معاهده 1701 حمایت می‌کنیم. امروز درحال نزدیک شدن به جنگی گسترده هستیم و تنها راه چاره اجرای معاهده‌های بین‌المللی است و در صورت روی آوردن به رویکردهای نظامی، مسئله فلسطین حل نخواهد شد و تنش‌ها فقط گسترش خواهند یافت. باید کشور مستقل فلسطین ایجاد و شورای امنیت مسئولیت خود برای جلوگیری از جنگ گسترده را انجام دهد.»
نماینده لبنان تصریح کرد: «لبنان با بحرانی گسترده روبرو است و به کمک سازمان ملل نیاز دارد. میلیون‌ها نفر بدون دسترسی به دارو، آب و غذا آواره شده‌اند و برای مدیریت این بحران، نیازمند کمک جامعه بین‌المللی و سازمان ملل هستیم. تاریخ ما با اسرائیل با حملات اسرائیل و اشغالگری آن تنیده شده است. تجاوزگری امروز اسرائیل نیز مانند گذشته به شکست اسرائیل خواهد انجامید. درختان زیتونی که اسرائیل با بمب‌های فسفر خود سوزاند دوباره رشد خواهند کرد. لبنان امروز در بین ماشین جنگی اسرائیل و جاه‌طلبی‌های برخی کشورهای منطقه قرار دارد.»
او در آخر تصریح کرد: «لبنان سزاوار زندگی است.»
منبع: ایسنا

لینک کوتاه:
https://www.iranianejahan.ir/Fa/News/1219861/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

خلاصه بازی لایپزیش 2-3 یوونتوس (لیگ قهرمانان اروپا - 25-2024)

خلاصه بازی دینامو زاگرب 2-2 موناکو (لیگ قهرمانان اروپا – 25-2024)

خلاصه بازی دینامو زاگرب 2-2 موناکو (لیگ قهرمانان اروپا - 25-2024)

تیاگو موتا پیرو راه لیپی و کاپلو در یوونتوس، ولاهوویچ در تاثیرگذاری مانند رونالدو / نکات آماری

امری: شاید به مرحله حذفی چمپیونزلیگ صعود کردیم

اشلوت: بردیم اما از عملکرد تیم راضی نیستم!

آمریکا: به‌دنبال تقویت تحریم‌های ایران هستیم

حمله موشکی به پایگاه نظامیان آمریکا در سوریه

آمریکا و اروپا پیام ایران را گرفتند

حمله به پایگاه آمریکا در شمال شرق سوریه

شب تلخ تیم‌های مادریدی در اروپا / شاهکار امری و موتا در هفته دوم لیگ قهرمانان

طارمی درخشید مارتینز کمک کرد

خلاصه بازی لیل 1-0 رئال مادرید (لیگ قهرمانان اروپا – 25-2024)

خلاصه بازی لیل 1-0 رئال مادرید (لیگ قهرمانان اروپا - 25-2024)

برد لیورپول و یوونتوس در شب شکست مادریدی ها

جدول لیگ قهرمانان اروپا در پایان هفته دوم؛ تیم‌هایی که انتظار صدرنشینی‌شان را نداشتید!

نتیجه بازی رئال مادرید و لیل / بایرن در لیگ قهرمانان اروپا شکست خورد

خلاصه بازی لایپزیش 2-3 یوونتوس (لیگ قهرمانان اروپا – 25-2024)

حمله دوباره اسراییل/ 3 انفجار مهیب شنیده شد

اهمیت فتوای مراجع در حمایت امت اسلام از حزب الله

عکس | این فرمانده بزرگ سپاه، کابوس آمریکا و اسرائیل است / تصویری از دوران جوانی یک قهرمان

امریکا: به دنبال تحریم‌های جدید علیه ایران هستیم

سیگنال‌ منفی در خصوص قیمت دلار

نتیجه بازی بایرن مونیخ و استون ویلا در مرحله گروهی لیگ قهرمانان اروپا 2024

فیلم| خلاصه بازی بایرن مونیخ و استون ویلا دیشب چهارشنبه 11 مهر 1403

نتیجه بازی رئال مادرید و لیل در مرحله گروهی لیگ قهرمانان اروپا 2024

فیلم| خلاصه بازی رئال مادرید و لیل دیشب چهارشنبه 11 مهر 1403

دینامو زاگرب 2-2 موناکو؛ باور به پیروزی را هم از آن‌ها گرفتند

لیگ قهرمانان اروپا؛ شکست غیر منتظره باواریایی‌ها و کهکشانی‎‌ها

بازگشت اونای امری؛ خداحافظی بایرن مونیخ با رکورد شکست‌ناپذیری

چین: عدم آتش بس در غزه عامل بی ثباتی در خاورمیانه است

آمریکا: به‌دنبال تقویت تحریم‌های علیه ایران هستیم

درخواست مقام آمریکایی از اسرائیل: احتیاط زیاد پیشه کنید

محک بازارهای مالی

انفجار مهیب در فرودگاه ژاپنی / ماجرا چیست؟

انفجار بمب جنگ جهانی دوم فرودگاه میازاکی ژاپن را تعطیل کرد

خلاصه بازی ژیرونا 2-3 فاینورد (لیگ قهرمانان اروپا - 25-2024)

خلاصه بازی ژیرونا 2-3 فاینورد (لیگ قهرمانان اروپا – 25-2024)

تنها پرچمدار / مهدی طارمی لژیونر درخشان این روزهای فوتبال | اخبار ورزشی

نتیجه بازی لیورپول و بولونیا در مرحله گروهی لیگ قهرمانان اروپا 2024

فیلم| خلاصه بازی لیورپول و بولونیا دیشب چهارشنبه 11 مهر 1403

مجید انصاری، معاون حقوقی رئیس‌جمهور: عملیات وعده صادق 2 یک خواست ملی بود که باید انجام می‌شد/ شهید سید حسن نصرالله از فرزندان معنوی امام خمینی (س) بود/ اسراییل با سانسور فضای رسانه‌ای را مدیریت کرده تا اخباری از میزان تلفات و خسارات منعکس نشود

حضور اتباع غیرمجاز افغان در کشور حتما یک تهدید است/ باید طوری اتباع را سامان داد که در هر شهری نتوانند زندگی کنند

آمریکا به‌دنبال تقویت تحریم‌های موجود علیه ایران

واکنش آمریکا به سئوال پاسخ‌دهی رژیم صهیونیستی به حملات ایران

قطعی شدن حضور تیلور در مسابقات جهانی اوزان غیرالمپیکی

درخواست متفاوت آمریکا از اسرائیل یک روز بعد از عملیات «وعده صادق 2»

نامگذاری 100 کودک عراقی به نام نصرالله

نامگذاری 100 نوزاد عراقی به نام «نصرالله»

نامگذاری 100 کودک به نام نصرالله