ایرانیان جهان

آخرين مطالب

پیدا و پنهان تور منطقه‌ای عراقچی؛ تهران چه پیامی به آمریکا مخابره کرد؟ ایالات متحده آمریکا

پیدا و پنهان تور منطقه‌ای عراقچی؛ تهران چه پیامی به آمریکا مخابره کرد؟
  بزرگنمايي:

ایرانیان جهان - آفتاب‌‌نیوز :
تنش در منطقه به نقطه جوش رسیده و هنوز هیچ راه‌حل دیپلماتیکی برای خروجش در دسترس نیست. این درحالی است که پس از پاسخ موشکی ایران به اسراییل به دلیل تجاوزات این رژیم علیه حاکمیت ملی ایران و ترور رهبران مقاومت، تل‌آویو مدعی است که پاسخ ایران را (به ادعای خود) تلافی خواهد کرد. تهران نیز اعلام کرده هرگونه ادامه ماجراجویی خصمانه علیه خود را شدیدتر از پیش پاسخ خواهد داد.
در همین حال، سید عباس عراقچی، وزیر امور خارجه ایران به بیروت و دمشق سفر کرده تا از تلاش‌ها برای آتش‌بس منطقه‌ای حمایت کند و در عین حال به تل‌آویو هشدار دهد هرگونه حمله‌ای به ایران با پاسخ سخت تهران مواجه خواهد شد.
وزیر امور خارجه در بدو ورود به دمشق گفت هدف از سفرش به سوریه ادامه رایزنی‌ها نسبت به تحولات منطقه است. او با اشاره به سفرش به بیروت خاطرنشان کرد: رایزنی‌های بسیار مهمی با مقامات دولت لبنان داشته است. عراقچی افزود: ما همیشه با متحدان‌مان در منطقه رایزنی داشته و داریم. او با اشاره به وضعیت لبنان گفت که مهم‌ترین بحث روز، آتش‌بس در لبنان و غزه است. وزیر امور خارجه تاکید کرد: ابتکاراتی در این زمینه وجود دارد و رایزنی‌هایی صورت گرفته که امیدواریم به نتیجه برسد.
روز سه‌شنبه ایران با شلیک نزدیک به 200 موشک بالستیک به سمت اهداف اسراییلی در سرزمین‌های اشغالی به تحرکات و اقدامات خصمانه رژیم اسراییل پاسخ داد. عراقچی در بیروت در گفت‌وگو با خبرنگاران گفت حضورش در شهری زیر بمباران اسراییل نشان‌دهنده حمایت ایران از حزب‌الله است و از آتش‌بس در لبنان، مشروط به پذیرش آتش‌بس همزمان از سوی اسراییل در غزه حمایت می‌کند. 
وزیر امور خارجه ایران در این باره افزود: ما از تلاش‌ها برای آتش‌بس حمایت می‌کنیم، مشروط بر اینکه اولا حقوق مردم لبنان رعایت و از سوی مقاومت حزب‌الله پذیرفته و با برقراری صلح در غزه همزمان شود. عراقچی افزود: پاسخ موشکی ایران به اسراییل دفاع مشروع براساس منشور سازمان ملل است. به گفته رییس دستگاه دیپلماسی کشورمان: برخلاف اسراییل که مناطق مسکونی را هدف قرار می‌دهد، ما تنها به مراکز نظامی و امنیتی رژیم اسراییل حمله کردیم و قصد ادامه حملات را نداریم، مگر اینکه رژیم صهیونیستی به حملات خود ادامه دهد. 
عراقچی در این سفر با نجیب میقاتی، نخست‌وزیر موقت لبنان و نبیه بری، رییس پارلمان لبنان، از متحدان حزب‌الله دیدار کرد. تحولات در لبنان نشان می‌دهد حملات اسراییل به لبنان، به ویژه در ضاحیه جنوبی، منطقه‌ای پرجمعیت، روز شنبه نیز ادامه یافت. براساس گزارش خبرگزاری لبنان، در بامداد روز شنبه، جنگنده‌های اسراییلی بیش از دوازده بار به مناطق مختلف بیروت حمله کرده‌اند. 
به گزارش الجزیره، حماس تایید کرده یکی از فرماندهان نظامی این گروه به نام سعید عطاالله علی به همراه همسر و دو دختر خردسالش در حمله جنگنده‌های اسراییلی به اردوگاه آوارگان فلسطینی در ضاحیه بیروت به شهادت رسیده‌اند. حداقل 11 حمله متوالی در اواخر روز پنجشنبه رخ داد. رژیم اسراییل نیز مدعی شد در حمله جمعه به بیروت، محمد رشید اسکافی، رییس ارتباطات حزب‌الله را به شهادت رسانده است، هر چند هنوز حزب‌الله نسبت به این ادعا واکنشی نداشته است.
اسراییل نزدیک به دو هفته است که حملات هوایی مرگباری را در بیروت و سراسر کشور انجام داده است. به گفته وزارت بهداشت عامه لبنان، در نتیجه این حملات، بیش از 1900 تن به شهادت رسیده و صدها هزار نفر مجبور به ترک خانه‌های خود شده‌اند. اسراییل همچنین گذرگاه اصلی مرزی بین لبنان و سوریه را برای افرادی که از بمباران‌های بی‌امان اسراییل، از جمله پناهندگان آسیب پذیر سوری فرار می‌کنند، قطع کرده است. سفر عراقچی به بیروت درحالی صورت می‌گیرد که مسعود پزشکیان، رییس‌جمهور ایران در سفری دو روزه به دوحه و دیدار با مقامات ارشد کشورهای حوزه خلیج فارس تلاش داشت هر چه بیشتر مواضع ایران در منطقه را در این شرایط با کشورهای منطقه همسو کرده و به نوعی همصدایی نسبی دست یابد. 
در این سفر، رییس‌جمهور ایران در دیدار با فیصل بن فرحان، وزیر خارجه عربستان‌سعودی تمایل تهران برای تقویت روابط با ریاض را اعلام کرد. در همین حال، بن فرحان نیز گفت: ریاض به دنبال پایان دادن به هرگونه شکاف در روابط با تهران است. براساس گزارش رویترز، اعضای شورای همکاری خلیج‌فارس، شامل امارات متحده عربی، بحرین، عربستان‌سعودی، عمان، قطر و کویت، در این نشست دو روزه تلاش داشتند اطمینان تهران را در مورد «بی‌طرفی خود» در قبال رویارویی ایران و اسراییل در منطقه نشان دهند.
سران رژیم اسراییل تهدید کرده‌اند تاسیسات نفتی و هسته‌ای ایران را هدف قرار خواهند داد. این درحالی است که نمایندگی ایران در سازمان ملل هشدار داده ایران در صورت هرگونه اقدام تلافی‌جویانه اسراییل، شدیدتر از قبل به آن پاسخ خواهد داد. تهران از طریق سفارت سوییس در تهران، حافظ منافع امریکا، پیام‌های مشابهی را به ایالات‌متحده مخابره کرده است. در این پیام‌ها آمده است: پاسخ تهران صرفا متوجه متجاوز خواهد بود. در صورتی که هر کشوری به متجاوز کمک کند، همدست و هدف مشروع تلقی خواهد شد. این تحولات درحالی صورت می‌گیرد که به نظر چشم‌انداز آتش‌بس در منطقه بیش از پیش دور از دسترس است.
به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، جو بایدن، رییس‌جمهور امریکا اذعان کرده بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم اسراییل، احتمالا برای تاثیرگذاری بر نتیجه انتخابات ریاست‌جمهوری امریکا، توافق آتش‌بس در غزه و لبنان را به تاخیر می‌اندازد. در همین راستا نیویورک تایمز گزارش داد بایدن روز جمعه اعلام کرد که با حمله اسراییل به تاسیسات نفتی ایران به عنوان بخشی از اقدام تلافی‌جویانه اسراییل به پاسخ موشکی گسترده اخیر ایران علیه این رژیم، مخالفت خواهد کرد.
همزمان، کامالا هریس، نامزد دموکرات ریاست‌جمهوری درحالی با رهبران عرب امریکایی و مسلمان در فلینت، ایالت میشیگان ملاقات کرد که کارزار انتخاباتی او به دنبال جلب حمایت مجدد حامیان از دست رفته‌اش به دلیل حمایت کاخ سفید از جنایات اسراییل در منطقه است. همزمان، اکسیوس به نقل از مقامات امریکایی مدعی شد کاخ سفید می‌خواهد از حملات اخیر اسراییل به مواضع حزب‌الله لبنان برای خود فرصت‌سازی کند.
منبع: روزنامه اعتماد

لینک کوتاه:
https://www.iranianejahan.ir/Fa/News/1222899/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

ایجاد 361 طرح اشتغال ویژه نیازمندان روستایی و عشایری خراسان‌جنوبی

حمایت نویسندگان و ادیبان جهان عرب از فلسطین

راهکار ظفرقندی برای خرید کالاهای پزشکی از ژاپن

آمادگی شرکت‌های ژاپنی برای توسعه همکاری‌ها با ایران در حوزه سلامت

تشکیل کارگروه مشترک برای پیگیری تفاهمات ایران و ژاپن در حوزه سلامت

تسخیر صنعت فضایی توسط ایلان ماسک

پیروزی لاسانا دیارا؛ دگرگونی و پیروزی تاریخی

تشکیک در شدت عملیات علیه اسراییل دستور کار رسانه‌های معاند است

کوربین: ریشه بحران های منطقه اشغال فلسطین است

«سید حسن» شجاعانه با رژیم جعلی اسراییل مبارزه کرد

چین به اولین ارتباط تراهرتز راه دور دنیا دست یافت

کاهش قیمت آلومینا، نشانه‌ای احتمالی‌ از نوسانات بازار آلومینیوم

چین اولین سیستم ارتباطی تراهرتز جهان را ساخت

تنش‌های تهران و تل‌آویو / ساخت هواپیماهای بدون سرنشین

مربی ایرانی هدایت تیم فوتبال ساحلی افغانستان را بر عهده گرفت

سقوط خودروی سواری در دره 7 کشته و 8 زخمی برجای گذاشت

سردار نقدی: آمریکا بازنده این جنگ خواهد بود+ فیلم

سردار نقدی: آمریکا بزرگ ترین بازنده جنگ است

ایلان ماسک برای اولین بار در رویداد انتخاباتی ترامپ شرکت کرد

قدرت‌نمایی «أنصارالله»؛ چگونه آمریکا در دریای سرخ شکست خورد؟

ادعای آتش بس آمریکا یک فریب و خریدن زمان برای اسرائیل بود

مقایسه کمک‌های انگلیس و آمریکا به رژیم صهیونیستی و لبنان

رژیم صهیونیستی به دلیل حمایت آمریکا هنوز سرپا است

دلار جهانی سقوط کرد

سردار نقدی: روز 13 آبان میدان ابراز وجود ماست | نتانیاهو برای منافع آمریکا می‌جنگد

آمریکا به صهیونیست‌ها برای کودک کشی پول و سلاح می‌دهد

ریزش ذخایر ‏‏‏‏‏‌استراتژیک آمریکا

سردار نقدی: رژیم صهیونیستی یک یگان از ارتش آمریکا است + فیلم

قیمت طلا به خاطر تنش‌های خاورمیانه و اشتغال آمریکا افزایش یافت

ارزش دلار از جایگاه ارز ذخیره جهانی تنزل کرد

جزئیات بیشتر از خودسوزی یک خبرنگار در آمریکا

طعنه سنگین صادق زیباکلام به رضا پهلوی /نظام جمهوری اسلامی با حمله نظامی آمریکا و اسرائیل سقوط نخواهد کرد

روایت نیویورک تایمز در باب درخواست مشاوره ترامپ از پوتین

سیدحسن خمینی: بازدارندگی به قدرت است نه لبخند

سردار نقدی: روز 13 آبان میدان ابراز وجود ماست

درباره‌ی لفاظی جدید ترامپ علیه ایران

ویدئو هولناک از لحظه آتش گرفتن هواپیما در لاس وگاس آمریکا

سردار نقدی: رژیم صهیونیستی اگر تنها بود، در آبان 1402 کارش تمام بود/ انبارهای آنها چند بار خالی شد ولی آمریکا پر کرد/ اینکه اسرائیل اولاد نامشروع آمریکا است را همه مردم دنیا به خوبی لمس می‌کنند،

تنزل ارزش دلار

سردار نقدی: 13 آبان از آمریکا شکایت می‌کنیم/ آمریکا بازنده جنگ منطقه خواهد بود

دلار ارز خطرناکی است

سایه رکود چگونه از اقتصاد یک کشور رخت برمی‌بندد

(ویدئو) سردار نقدی: دانشجویانی که به آمریکا می‌روند حاضر نیستند تبعیت آن کشور را بپذیرند

سردار نقدی: جوانان برای اعزام به لبنان صف کشیده اند /نتانیاهو برای شخص خودش جنگ نمی کند /همه در فضای مجازی یک حاج قاسم شویم

سردار نقدی: 13 آبان امسال روز انزجار از آمریکای کودک‌کش است

عبدالرضا فرجی‌ راد: اسرائیل به این زودی از غزه بیرون نخواهد رفت/ تغییر دولت در ایران نتانیاهو را به وحشت انداخت/ اسرائیل به هیچ وجه دوست ندارد که ایران به غرب نزدیک شود

نفوذ هکرهای چینی به سیستم استراق سمع آمریکا

همه چیز درباره شرکت شورون آمریکا

هزینه‌های هنگفت استقرار آمریکا در منطقه، عامل مناقشات در کنگره

حضور مقام معظم رهبری در نماز جمعه نمایش اقتدار رهبری و کشور بود