ایرانیان جهان

آخرين مطالب

اقتصاد بازار چیست و چه مزایا و معایبی دارد؟ اخبار ایران

اقتصاد بازار چیست و چه مزایا و معایبی دارد؟
  بزرگنمايي:

ایرانیان جهان - اقتصاد بازار یک سیستم اقتصادی است که در آن تولید و قیمت کالاها و خدمات توسط عرضه و تقاضا تعیین می‌شود. در اقتصاد بازار، تعاملات بین مصرف‌کنندگان و کسب‌وکارها مشخص می‌کند که چه کالاها و خدماتی موجود باشند و به چه قیمتی عرضه ‌شوند.
اقتصاد بازار چگونه کار می‌کند؟ اقتصاد بازار به نیروهای عرضه و تقاضا تکیه می‌کند تا قیمت‌ها و مقدار عرضه مناسب برای بیشتر کالاها و خدمات را تعیین کنند.
بیشتر بخوانید: اخبار روز خبربان
عرضه و تقاضا در اقتصاد بازار آزاد عامل اصلی تعیین کننده شرایط بازار است و دولت حق دخالت در اقتصاد برای قیمت‌گذاری یا حمایت از یک صنعت خاص را نخواهد داشت. در نتیجه کارآفرینانی که هرچه بیشتر قواعد بازار را رعایت می‌کنند امکان سود بیشتر و سرمایه‌گذاری‌های پرسودتر در آینده را خواهند داشت و کارآفرینان ناموفق مجبور به تغییر محصولات یا خارج شدن از بازار می‌شوند. طرفداران اقتصاد بازار اعتقاد دارند که بازار آزاد کارایی بیشتری نسبت به دیگر مدل‌های اقتصادی دارد و بیشتر نفع عام در آن رعایت می‌شود.
نظریه بازار چیست؟ پایه نظری اقتصاد بازار توسط اقتصاددانان کلاسیکی مانند آدام اسمیت، دیوید ریکاردو و ژان-باپتیست سه چیده شده است. این اقتصاددانان بازار آزاد، بر این باور بودند که «دست نامرئی بازار» انگیزه‌های سود و مشوق‌های بازار به‌طور کلی تصمیمات اقتصادی را به مسیرهای سازنده‌تر و کارآمدتر هدایت می‌کند تا برنامه‌ریزی دولتی اقتصاد. آن‌ها استدلال می‌کردند که دخالت دولت اغلب منجر به ناکارآمدی‌های اقتصادی می‌شود که در نهایت وضعیت کلی مردم را بدتر می‌کند.
اقتصادهای بازار مدرن امروزه اقتصاد هیچ کشوری بازار کاملاً آزاد یا بازار کاملاً برنامه ریزی شده نیست و اقتصاد کشورها در جایی از طیف میان این دو قرار دارد. بیشتر کشورهای توسعه‌یافته به لحاظ فنی اقتصادهای مختلط هستند و بازارهای آزاد را با مقداری دخالت دولت ترکیب می‌کنند و با این وجود به عنوان اقتصادهای بازار شناخته می‌شوند، زیرا به نیروهای بازار اجازه می‌دهند بخش عمده‌ای از فعالیت‌ها را هدایت کنند و معمولاً تنها تا جایی مداخله دولت صورت گیرد که برای ایجاد ثبات ضروری باشد.
بیشتر بخوانید: 4 مفهوم اقتصادی که مردم عادی باید بدانند
اقتصادهای بازار ممکن است برخی از مداخلات دولت، مانند تثبیت قیمت، صدور مجوز، سهمیه‌بندی و یارانه‌های صنعتی را داشته باشند. رایج‌ترین شکل آن نیز، تولید کالاهای عمومی توسط دولت است که در انحصار دولت قرار می‌گیرد. اما به طور کلی، اقتصادهای بازار با تصمیم‌گیری اقتصادی غیرمتمرکز توسط خریداران و فروشندگان که به صورت روزانه معامله می‌کنند، شناخته می‌شوند.
به گزارش اقتصاد24 اقتصادهای بازار با داشتن بازارهای کاربردی برای کنترل شرکتی نیز شناخته می‌شوند که اجازه انتقال و سازمان‌دهی مجدد ابزارهای تولید اقتصادی بین کارآفرینان را فراهم می‌کند.
اگرچه اقتصاد بازار به وضوح سیستمی مدرن است، بحث‌های زیادی در مورد میزان مداخله دولت که برای عملکرد بهینه اقتصادی لازم است، همچنان در بین اقتصاددانان وجود دارد.
بیشتر اقتصاددانان معتقدند که اقتصاد بازار آزاد، موفق‌ترین مدل در ایجاد ثروت، رشد اقتصادی و افزایش استانداردهای زندگی برای یک کشور است. با این حال، آن‌ها در مورد دامنه، مقیاس و نقش‌های خاصی که دولت باید برای فراهم کردن چارچوب قانونی و نهادی لازم ایفا کند، اختلاف نظر دارند.
کشورهای دارای اقتصاد بازار بیشتر کشورها عمدتاً از قواعد بازار آزاد پیروی می‌کنند. با این حال، باید توجه داشت که این اقتصادها همچنان تا حدی تحت تأثیر سیاست‌های دولت هستند. مثلاً قوانینی برای تعیین حداقل دستمزد، یارانه برای صنایع یا بخش‌های خاص و سیاست‌هایی که تولید و فروش برخی محصولات و خدمات را به دلیل خطرات احتمالی برای مصرف‌کنندگان ممنوع می‌کنند، در کشورهایی با اقتصاد بازار آزاد مشاهده می‌شود. در میان برخی از بزرگترین اقتصادهای جهان، کشورهای زیر عمدتاً دارای اقتصاد بازار هستند:
- ایالات متحده 
- ژاپن 
- آلمان 
- بریتانیا 
- کانادا 
- ایتالیا 
- برزیل 
- استرالیا 
- مکزیک 
- اسپانیا 
اقتصاد مختلط چیست؟ بیشتر کشورهایی که دارای اقتصاد بازار آزاد شناخته می‌شود، در واقع اقتصادهایی مختلط هستند. به این معنی که قانون عرضه و تقاضا محرک اصلی اقتصاد در این کشورها است. تعاملات بین مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان تعیین می‌کند که چه کالاها و خدماتی ارائه شود و چه قیمتی برای آن‌ها تعیین شود.
با این حال، بیشتر کشورها وجود یک مرجع مرکزی را می‌پذیرند که برای جلوگیری از سوءاستفاده، اصلاح بی‌عدالتی‌ها یا ارائه خدمات ضروری اما غیرسودآور وارد عمل ‌شود. بدون دخالت دولت، هیچ قوانین ایمنی برای کارگران، قوانین حمایت از مصرف‌کنندگان، تدابیر امداد اضطراری، مراقبت‌های پزشکی یارانه‌ای یا سیستم‌های حمل و نقل عمومی وجود نخواهد داشت.
تفاوت بین اقتصاد دولتی و اقتصاد بازار چیست؟ در مدل اقتصاد دولتی، دولت کنترل تولید، توزیع و قیمت‌ها را در دست دارد. تمام تصمیمات اقتصادی از طریق یک برنامه مرکزی به‌ویژه در مورد نحوه تخصیص منابع برای تحقق اهداف جمعی اتخاذ می‌شود. اما در اقتصاد بازار، عرضه و تقاضا تصمیمات اقتصادی مانند تخصیص منابع را تعیین می‌کند. رقابت اصل تعیین کننده در اقتصاد بازار است. اقتصادهای دولتی بر ثبات از طریق کنترل دولتی تمرکز دارند که اغلب منجر به ناکارآمدی می‌شود. اقتصادهای بازار بر انتخاب فردی، کارایی و نوآوری تأکید دارند.
آیا سرمایه‌داری و اقتصاد بازار یک چیز هستند؟ سرمایه‌داری و اقتصاد بازار هر دو برای توصیف سیستمی به‌کار می‌روند که در آن قانون عرضه و تقاضا(نه یک دولت مرکزی) تولید و قیمت کالاها و خدمات را تعیین می‌کند. سرمایه‌داری به‌عنوان یک فلسفه سیاسی معتقد است که تولید باید در دست بخش خصوصی باقی بماند و توسط انگیزه کسب سود خصوصی هدایت شود.
آیا اقتصاد بازار خوب است یا بد؟ بیشتر اقتصاددانان معتقدند که سیستم اقتصاد بازار بهترین کارآمدی را در ارائه کیفیت زندگی بالا برای اکثر شهروندان دارد. مزایای آن شامل افزایش کارایی، رشد پایدار اقتصادی و انگیزه برای نوآوری است. اما نقاط ضعف احتمالی آن شامل خطر ایجاد انحصارات، استثمار نیروی کار و نابرابری درآمد است.

ایرانیان جهان

نتیجه‌گیری اقتصاد بازار توسط قانون عرضه و تقاضا تعیین می‌شود. با این حال، بیشتر اقتصادهای مدرن به‌طور دقیق می‌توانند اقتصادهای مختلط نامیده شوند، به این معنی که دولت در صورت لزوم برای رفع مشکلات یا اصلاح بی‌عدالتی‌ها مداخله می‌کند. مشکل اصلی، برای اقتصاددانان و تمام شهروندان، تعریف میزان مداخله دولت است که مورد نیاز است.

لینک کوتاه:
https://www.iranianejahan.ir/Fa/News/1224084/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

تاکید مجدد جوزپ بورل بر آتش‌بس در غزه/ فردا هم برای توقف جنگ دیر است

تصاویر مسیر ایران به اروپا که در خطر قطع است

یک خبرگزاری: ایران برای «پاسخ سخت» جدید به اسرائیل حداقل 10 طرح عملیاتی دارد! کشورهای بسیاری به ایران اعلام کرده‌اند که هیچ مشارکتی به نفع اسراییل نخواهند داشت

آثار بخش بین‌الملل جشنواره فیلم کوتاه معرفی شدند

جهش بزرگ چین به سمت رهبری جهانی هوش مصنوعی

ستاره استقلال در آفریقا خندید (عکس)

یک سال پس از زلزله | سازمان ملل: آسیب دیدگان زلزله هرات همچنان نیازمند کمک هستند

حمایت افغانستان از داعیه برحق فلسطین

کامالا هریس: از میزان مرگ و میر و ویرانی در غزه متأسفم

پایان ماموریت سفیر روسیه در واشنگتن به انتخابات آمریکا مرتبط نیست

هکر‌های چینی اطلاعات اپراتور‌های بزرگ آمریکا را سرقت کردند

دولت رژیم صهیونیستی از هم پاشید، آمریکا اداره آنها را به دست گرفته است

اطلاعات موثقی در مورد دخالت مستقیم آمریکا و انگلیس در انفجار نورد استریم داریم

سالانه چقدر در ایران خرج تبلیغات می‌شود؟

کوچکترین تعرض دشمن به ایران با بزرگترین مقاومت مردم بوشهر روبه رو می‌شود

لاوروف: برقراری و بازگشت به صلح در برنامه اوکراین جایی ندارد

بارانی از موشک های فراصوتی طی روزهای آینده به سمت شما خواهد آمد

جدیدترین قیمت طلا در بازار | قیمت جهانی طلا در 16 مهر 1403

نخستین لحظه‌های آزادی از سفارت آمریکا

سرقت اطلاعات اپراتورهای بزرگ آمریکا توسط هکرهای چینی

نتانیاهو مانع آتش بس در غزه است

بایدن چگونه غرب آسیا را به آستانه جنگ تمام عیار کشاند؟

بایدن: هر روز به اسرای اسرائیل فکر می‌کنم | هرگز تسلیم نخواهیم شد!

ایران می‌خواهد چه چیزی را ثابت کند؟ / از هم اکنون تا ژانویه، امنیت خاورمیانه گرفتار تشدید تنش‌های حساب شده بین تهران و تل آویو خواهد بود / صیانت از این امنیت بستگی به این دارد که یکی از دو طرف دچار اشتباه محاسباتی بشود یا نه

ترامپ بدهی آمریکا را دو برابر هریس افزایش می‌دهد!

بلینکن: زمان دست‌یابی به آتش‌بس فرا رسیده است

استراتژی اسرائیل در برابر ایران

محدودیت دوباره سوخت‌گیری به جای شوک قیمت بنزین

خبرنگار صداوسیما در جنوب شرق بیروت: گویا رژیم صهیونیستی به جنگ با مردم می پردازد

اظهارات سخنگوی گردان‌های قسام درباره طوفان الاقصی

ادامه روند ریزش قیمت طلا؛ سکه امامی پرچم دار کاهش ها شد

جزئیات ضریب جینی خانوار ایرانی در 1402

«آخرین نبرد» در خانه عکاسان روایت می‌شود

قضاوت خزایی در مسابقات بدنسازی حرفه‌ای عراق و هلند

استاندار سیستان و بلوچستان: روابط اقتصادی و تجاری ایران و افغانستان تقویت می‌شود

خراسان جنوبی در امنیت سرمایه‌گذاری رتبه پنجم کشور را دارد

شوک برای آلمانی ها

اقتصاد آلمان در مسیر سراشیبی

شوری خاک و اقدامات شورورزی در ایران

اگر مائو زودتر مرده بود چه اتفاقی برای چین رخ می‌داد؟

مسرور: از تمامی دیدگاه‌ها برای پیشبرد مناطق آزاد مشورت خواهیم گرفت

استقبال بخش خصوصی افغانستان از پیشنهاد ایران برای کمک به توسعه زیرساخت‌های اقتصادی این کشور

منتظر این اتفاق در بازار دلار باشید

صادرات 260 میلیون دلاری کالا از مازندران به اوراسیا

شصتمین سالگرد تولد قطار شینکانسن ژاپن/ نقش راه آهن در صنعتی سازی کشور آفتاب!

بورل: جنگ اسرائیل، غزه را به ویرانه تبدیل کرده/ فردا برای برقراری آتش‌بس دیر است

تاریخچه عطرسازی؛ از مصر باستان تا امروز

وقتی رونالدو از حس و حالش به عنوان بهترین گلزن تاریخ لیگ قهرمانان اروپا سخن می‌گوید

بورل: غزه به ویرانه تبدیل شده/فردا برای برقراری آتش‌بس دیر است

ادعای داغ ترانسفرمارکت؛ علیرضا جهانبخش در سری آ ایتالیا؟