ایرانیان جهان

آخرين مطالب

ضعف مدیریت، سرعت‌گیر صادرات از دوغارون افغانستان

  بزرگنمايي:

ایرانیان جهان - به گزارش قدس خراسان، یکی از مبادی رسمی و مرزی پرتردد کشور، مرز دوغارون است و مدیریت و ساماندهی آن به لحاظ حجم مبادلات تجاری با افغانستان و آسیای میانه اهمیت قابل توجهی دارد. در اخبار مختلف شاهد ساماندهی بیشتر مبادی مرزی در کشور هستیم؛ اما مرز دوغارون همچنان چه در بحث زیرساخت‌ها و چه در بحث مدیریت خروج و ورود بارهای ترانزیتی مشکلات زیادی دارد و نتوانسته به ساماندهی مطلوبی برسد.
نایب رئیس کمیسیون حمل و نقل اتاق بازرگانی خراسان رضوی در گفت‌وگو با خبرنگار ما می‌گوید: چشم‌انداز امسال و سال آینده کشور افزایش حجم صادرات و ترانزیت کالاست که این قاعده برای مرز دوغارون هم وجود دارد؛ اما باید گفت در نبود زیرساخت‌ها و مشکلاتی که در این مرز وجود دارد، نه تنها افزایش بیشتر حجم ترانزیت، سرنوشت مبهم دارد؛ بلکه موجب شده صاحبان کالاها به فکر مسیرهای جایگزین باشند و از راه استان‌های همجوار یا کشور دیگر کالای خود را ترانزیت کنند.
ابراهیم عطایی ادامه می‌دهد: مرز دوغارون با قدمت بیش از 100 سال، یکی از قدیمی‌ترین مرزهای کشور و نخستین مرز قدیمی با افغانستان محسوب می‌شود. در گذشته حجم بالای واردات، صادرات و ترانزیت وسیعی از این مرز داشتیم؛ اما در چند سال اخیر با وجود اینکه شاهد افزایش حمل بار ترانزیتی در این مرز بوده‌ایم، متأسفانه به دلیل توقف‌هایی که در این مرز صورت می‌گیرد، افزایش هزینه ترانزیت و صادرات کالا اتفاق می‌افتد و سبب می‌شود صاحبان کالاها هزینه زیادی در این مسیر متحمل شوند.
وی اضافه می‌کند: کامیون‌ها به ویژه در مرز دست‌کم 10 روز متوقف می‌شوند و اگر خواب کالا زیاد شود، هزینه‌های ترانزیت صادرات به نسبت افزایش پیدا می‌کند که شامل مواردی مانند حق توقف کانتینر، کمبود کامیون و از همه مهم‌تر توقف میلیاردها تومان سرمایه رانندگان در مرزها می‌شود. «طرح جامعه» که مصوبه خود سازمان پایانه‌ها در وزارت راه است تا در مرزها طرحی را به وجود بیاورند و مسائل مرزی مانند موارد تجاری و مسافری را حل کنند، معطل مانده و طبیعتاً در دوغارون بحث مدیریتی داریم.
ماهیرود و میلک؛ جایگزین دوغارون
عضو هیئت مدیره انجمن صنفی شرکت‌های حمل و نقل بین‌المللی خراسان رضوی نبود متولی واحد را یکی از مشکلات مرز دوغارون می‌داند و می‌گوید: مرز باید یک متولی داشته باشد که ذیل آن سازمان‌های دیگر بتوانند انجام وظیفه کنند؛ اما متأسفانه مسائل سازمانی و جزیره‌ای عمل کردن سازمان‌ها مشکلات فراوانی در دوغارون ایجاد کرده و موجب نارضایتی صاحبان کالاها شده است و حجم وسیعی از باری که از سمت دوغارون خارج می‌شد، به سمت مرز ماهیرود و میلک می‌رود. زیرساخت‌ها یکی از مشکلات است و نمی‌توان از آن‌ها چشم‌پوشی کرد؛ اما می‌توان با مدیریت شرایط موجود، تردد در مرز را روان‌تر کرد.
عطایی راهکارهای افزایش ساعات کاری را برای روان‌تر شدن تردد در مرز بی‌تأثیر عنوان می‌کند و ادامه می‌دهد: به دلیل اینکه مشکل روانی تردد در مرز حل نشد، نتوانستیم اهداف خود را محقق کنیم و باید تأکید کرد اگر مدیریت مرز اصلاح شود، با همین زیرساخت‌های ضعیف می‌توان این حجم از ترانزیت و صادرات را روان کرد.
وی می‌افزاید: امکانات و زیرساخت‌ها در افغانستان ضعیف‌تر است. ضعف دیپلماسی ما با طرف افغانستانی یکی از مهم‌ترین مسائل بوده و توقف‌ها ریشه در همین ضعف دارد. دولتمردان ما نتوانستند با طرف افغانستانی شرایطی را به وجود بیاورند تا بتوانیم دست‌کم کامیون‌هایی را که در مرز متوقف می‌شوند، به داخل کشور هدایت کنیم و راننده‌های کامیون‌های ایرانی 10 تا 15 روز و گاهی تا 20 روز بدون هیچ امکاناتی در مرز متوقف می‌شوند. ما باید با طرف افغانستانی شرایطی را به وجود بیاوریم که همان امکانات داخل ایران در آنجا هم باشد و مسیر روان‌تر و رفت و آمد تسهیل شود.
سایه پر رنگ کمبود نیروی انسانی در تردد کُند
نایب رئیس کمیسیون حمل و نقل اتاق بازرگانی خراسان رضوی ادامه می‌دهد: یکی از کمبودهای مهم در مرز، کمبود نیروی انسانی در همه بخش‌ها به ویژه گذرنامه و ارزیابان گمرکی است و متأسفانه برخی از سازمان‌ها نیرو به اندازه کافی در مرز مستقر ندارند. فاصله میان انجام کارهای دو کامیون زیاد است و در این مدت رانندگان معطل می‌شوند و این کمبود نیرو مشهود است.
عطایی به مهم بودن مسائل فرهنگی و امنیتی در مرز افغانستان اشاره و عنوان می‌کند: ایران همسایه افغانستان است و بیشترین مسئله ما با افغانستان به همین مسئله مرزبانی و بازرسی برمی‌گردد. طبیعتاً مسائل امنیتی و فرهنگی در آنجا وجود دارد و نگاه‌ها در این مرز متفاوت است. با افزایش امکانات یا نیروی‌ بیشتر می‌توان جلو ورود مواد مخدر و مواردی از این دست را گرفت و این مشکل را رفع کرد. ما مخالف امنیت در جامعه نیستیم؛ اما می‌توان شرایطی را به وجود آورد که با سیستم‌ها و مکانیزم‌های پیشرفته‌تر ترانزیت کالا سریع‌تر محقق شود. در مرز دستگاه ایکس‌ری وجود دارد؛ اما نتوانسته مشکلات را حل کند و بیشتر این مشکلات ناشی از انجام کارهای فیزیکی است که چالش کمبود نیرو را دارد.
وی در پایان خاطرنشان می‌کند: سازمان‌های مستقر در مرز مانند زنجیر به هم پیوسته‌اند. بنابراین اگر هر کدام نقصی داشته باشند، در روند کار اختلال ایجاد می‌کند. در مرز همه باید یکدل و یکصدا کار کنند تا صاحبان کالا بتوانند اعتماد لازم را بدست بیاورند، مرز روان شود، هیچ مشکلی برای صاحبان کالاها به وجود نیاید و مشکلات برطرف شود؛ اما منافع سازمانی و شخصی پر رنگ است و صدای واحد برای حل مشکلات به گوش نمی‌رسد.

ایرانیان جهان

لینک کوتاه:
https://www.iranianejahan.ir/Fa/News/1225946/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

کمک مالی چندین میلیون یورویی اتحادیه اروپا به اسرائیل به بهانه سرمایه‌گذاری در تحقیقات

چین رکورد جهانی ساخت بزرگ‌ترین تونل زیرآبی را شکست

سیتروئن XR-C3 در ایران تولید می شود

تیم ملی واترپلو در کاپ جهانی چهارم شد

دویچه بانک با آلتکوین بایننس وارد دنیای بلاک‌چین شد

کشف بزرگترین گنج طلا در چین / قیمت طلا ارزان می‌شود؟

چینی‌ها به دنبال کشف راز خلقت جهان با ذرات شبح!

عکس: دیدار سفیر چین در ایران با علی لاریجانی

سفیر چین با مشاور رهبر انقلاب دیدار کرد + تصاویر

چهارمی تیم ملی واترپلوی ایران در کاپ جهانی دیویژن 2

اوج مصرف نفت چین تا سال 2027

دیدار سفیر چین در ایران با «علی لاریجانی»

کمک‌ها به افغانستان محدود است

فوری؛ حمله تروریستی در پاکستان / 16 نظامی کشته شدند

وزیر خارجه ترکیه: ایران رویکرد واقع‌بینانه‌ای در سوریه نشان داد/ حضور نیروهای آمریکایی برای مبارزه با داعش بهانه است

تحلیل سی‌ان‌ان درباره پهپادهای ناشناس بر فراز پایگاه‌های نظامی آمریکا

توقف حراج و استرداد 2 سکه تاریخی ایران در آمریکا

توقف حراج و استرداد 2 سکه تاریخی ایران از آمریکا

حراج سکه‌های تاریخی ایران در آمریکا

جت‌های سری F آمریکا: قدرتمندترین جنگنده‌های جهان

وزارت میراث‌فرهنگی برای توقف حراج و استرداد 2 سکه تاریخی ایران از آمریکا اقدام کرد

ماجرای پرده برداری مریم رجوی از طرح دیواربه‌دیوار | جزئیات همکاری منافقین با اتاق فرمان مشترک آمریکا و اسرائیل در سوریه

تاثیر سیاسی گریه پزشکیان

عبور از دست‌اندازهای تاریخی

بازگشت نیروهای ایران از سوریه، از ادعاهای پوتین تا پاسخ‌های تهران

امریکا خود را برای ایران هسته‌ای آماده می‌کند

گروه‌های فلسطینی: توافق نزدیک‌تر از هر زمان دیگری است

تصاویر دیده نشده از شهیدان یحیی السنوار، اسماعیل هنیه و صالح العاروری

نشست فرماندهان یمن برای مقابله با توطئه‌های آمریکایی-صهیونیستی

ادامه اعتراضات شبانه در تفلیس گرجستان

جزئیات مفصل از آخرین ساعات حکومت اسد به نقل از یک نشریه عرب زبان

عملیات ضدصهیونیستی در کرانه باختری

فروش بیش از 597 هزار سکه طلا طی 50 حراج

معاون مسکن و ساختمان وزیر راه منصوب شد

پیش بینی قیمت دلار 2 دی 1403

تعقیب و گریز نرخ‌های رسمی و غیررسمی ارز

معاون اول رئیس‌جمهور: چاره‌ای جز اصلاح قیمت‌ها نداریم

پیش بینی قیمت طلا و سکه 2 دی 1403

آخرین موضع عراق درباره گروه تحریر شام و وضعیت سوریه

پشت پرده سناریوی حذف صفر از پول ملی؛ بی‌خبری مجلس از درخواست پزشکیان؟/ توصیه جدی یک اقتصاددان درباره سیاست‌ حذف صفر از ریال

کدام کشورها بیشترین کاهش نرخ تولد را داشته‌اند؟

آینده مبتنی بر هوش مصنوعی است و بلاک چین ها نیز باید چنین باشند

افزایش صادرات کالا از گمرک دوغارون به افغانستان

8 کشته و زخمی در پی انفجار بالن گاز در افغانستان

بازی های افغانستان در رقابت های فوتبال ساحلی

پیروزی افغانستان بر زیمباوه

انفجار بالن گاز در افغانستان

اعلام برنامه بازی های افغانستان در رقابت های فوتبال ساحلی

تنش تازه در روابط انگلیس و آمریکا

ابهام در روابط آینده انگلیس و آمریکا / سفیر جدید لندن "احمق تمام عیار" خوانده شد