ایرانیان جهان

آخرين مطالب

توهم خاورمیانه جدید ایالات متحده آمریکا

توهم خاورمیانه جدید
  بزرگنمايي:

ایرانیان جهان - - وبگاه خبری-تحلیلی "نشنال اینترست" در گزارشی مبسوط به واکاوی مفهومی پرداخته که بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم اشغالگر قدس به تازگکی بار‌ها و بار‌ها به آن اشاره داشته است. وی تاکید دارد که اسرائیل به دنبال استقرار یک نظم جدید در سطح منطقه است. نشنال اینترست تاکید می‌کند که در طی دهه‌های اخیر بار‌ها و بار‌ها محور آمریکایی-اسرائیلی از ظهور یک نظم جدید در خاورمیانه سخن گفته‌اند و در راه تحقق آن اقدامات زیادی را انجام داده‌اند با این حال، هر مرتبه تلاش‌های آن‌ها در این حوزه با شکست‌های مهلکی مواجه شده است.
بیشتر بخوانید: اخبار روز خبربان
از این رو، اکنون نیز هیچ نشانه‌ای دال بر این وجود ندارد که آمریکا یا اسرائیل بتوانند ایران و محور مقاومت در منطقه را شکست دهند و ترتیبات مطلوب خود را مستقر سازند. 
به گزارش فرارو به نقل از نشنال اینترست ؛ این طور به نظر می‌رسد که مفهوم "خاورمیانه جدید" عنوانی است که همواره باید آن را در افق تحولات این منطقه انتظار داشت. در سال 1982 میلادی، وزیر جنگ اسرائیل آریل شارون ایده نظم جدید در خاورمیانه را مطرح کرد که در قالب آن بایستی بر لبنان یک دولت مارونی و حامی غرب حاکم می‌شد و یک دولت فلسطینی نیز در اردن مستقر می‌گشت. در آن زمان، اسرائیل اینطور تصور می‌کرد که حمله‌اش به لبنان موجب نابودی سازمان آزادبیخش فلسطین (ساف) خواهد شد و این مساله تضمین کننده امنیت اسرائیل خواهد بود.
شیمون پرز و تام فریدمن نیز وعده خاورمیانه جدید را پس از امضای توافقات اسلو در سال 1993 دادند. در این چهارچوب، اینطور تصور می‌شد که جوانان فلسطینی به جای جنگیدن علیه اسرائیل با آن‌ها اقدام به راه اندازی شرکت‌های استارت آپی فناوری می‌کنند و آزادی خواهی و مبارزه با اشغالگری از سوی طرف فلسطینی برای همیشه خاتمه خواهد یافت.
پس از آن بود که ایده خاورمیانه دموکراتیک با توجه به تحرکات آمریکا در سطح منطقه خاورمیانه مطرح شد. در این راستا، این روند با حمله آمریکا به عراق در دهه 2000 میلادی و مستقر کردن یک به اصطلاح دموکراسی در این کشور و توسعه آن به دیگر کشور‌ها آغاز شد.
این ایده با بهار عربی در اوایل دهه 2010 میلادی دنبال شد. ایده‌ای که در قالب آن تصور می‌شد که با طیفی از انقلاب‌های لیبرال دموکراتیک در خاورمیانه و با حضور میلیونی جوانان و کاربران شبکه اجتماعی فیس بوک در میدان تحریرِ کشور‌های مختلف عربی رو به رو هستیم.
پس از امضای توافقات ابراهیم در سال 2020 نیز اینطور به نظر می‌رسید که با یک خاورمیانه جدید رو به رو خواهیم بود. توافقی که به دنبال عادی سازی روابط کشور‌های عربی-اسلامی با رژیم اسرائیل بود. ایده‌ای که با عادی سازی روابط امارات و بحرین با اسرائیل آغاز شد و هدف اصلی آن نیز مقابله با نفوذ و قدرت ایران بود.
اکنون نیز بار دیگر صدا‌هایی دال بر ضرورت استقرار یک خاورمیانه جدید می‌شنویم. در این چهارچوب، اسرائیل بر آن است تا از طریق ضربه زدن به ایران و محور مقاومت در خاورمیانه، یک نظم جدید منطقه‌ای را حاکم کند. نظمی که در قالب آن اسرائیل سعی دارد لبنان را به کشوری عاری از حزب الله تبدیل کند و وزن منطقه‌ای ایران را کاهش دهد و زمینه را برای عادی سازی روابط خود با عربستان سعودی در قالب توافقات ابراهیم فراهم سازد.
بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل به تازگی در پیامی به مردم ایران، چشم انداز‌های مطلوب خود در این رابطه را ترسیم کرده است. در این زمینه باید گفت که رویاپردازی در مورد مسائل غیرممکن ایرادی ندارد. رویاپردازی که در آن افراد و سیاستمداران به دنبال رقم زدن روز‌های بهتری در راستای منافع خود هستند. مشکل اصلی کار این است که برخی از سیاستمداران با مطرح کردن ایده‌های متوهمانه عملا هزینه‌های سنگینی را به مردم خود تحمیل می‌کنند. در این رابطه بیراه نیست که می‌گویند "راهِ جهنم با نیات خوب هموار می‌شود! "
از این رو، شاهد بودیم که رویا‌های آریل شارون نخست وزیر و وزیر جنگ سابق اسرائیل به یک جنگ طولانی و فاجعه بار در لبنان ختم شد. جنگی که در نهایت اسرائیل را به یک باتلاق و فاجعه واقعی کشاند. در آن زمان، رهبر مارونی‌های لبنان بشیر جمیل ترور شد. سازمان آزادیبخش خلق فلسطین به حیات خود ادامه داد و سپس شاهد وقوع انتفاضه اول در سال 1987 میلادی بودیم.
توافقات اسلو در سال 1993 انتظاراتی را در مورد تحقق صلح در منطقه ایجاد کرد که هیچکدام از آن‌ها رنگ واقعیت به خود نگرفتند. پس از آن، بیل کلینتون رئیس جمهور سابق آمریکا در قالب توافق کمپ دیوید در سال 1999 سعی داشت نظمی جدید در خاورمیانه ایجاد کند که آن هم در نهایت به انتفاضه دوم ختم شد. آریل شارون خود در سال 2005 به قدری عرصه را تنگ یافت که مجبور به عقب کشیدن اسرائیل از نوار غزه شد.
جنگ عراق به معنای واقعی کلمه یک فاجعه بزرگ در تاریخ بشر بود و مداخله نظامی در افغانستان نیز به طولانی‌ترین و بی‌نتیجه‌ترین جنگ تاریخ آمریکا تبدیل شد. این جنگ‌ها سبب شدند تا موازنه قدرت در خاورمیانه تغیییر کند که این مساله به ایران اجازه داد به عنوان یک قدرت مهم و بزرگ منطقه‌ای ظاهر شود و در ادامه هم محور مقاومت شکل گرفت.
رویاپردازی‌های مختلف در مورد ترویج دموکراسی در خاورمیانه سبب شد تا آمریکا به یک تلاش خونین با هدف عزل معمر قذافی از قدرت در لیبی دست بزند. در این راستا، منطقه خاورمیانه به منطقه‌ای از تنش‌ها و جنگ‌های داخلی تبدیل شد و حتی در این برهه شاهد اوج گیری گروه داعش بودیم که سعی داشت قلمرو مختص به خود را ایجاد کند.
اقدامات چندین و چندساله نتانیاهو برای به حاشیه راندن مردم فلسطین هیچ دستاوردی الا انفجار حادثه هفتم اکتبر نداشت. در نتیجه این موضوع، ایران و متحدانش در جایگاه برندگان ظاهر شدند. کاملا اشتباه است اکر اقدامات اخیر اسرائیل در تشدید خشونت و ترور‌های هدفمند در منطقه را به مثابه فرصتی تاریخی برای ایجاد یک نظم منطقه‌ای جدید در نظر بگیریم. متاسفانه تاریخ در حال تکرار شدن است. حزب الله لبنان در ادامه راه نیز یک بازیگر نظامی و سیاسی قدرتمند باقی خواهد ماند و خیلی بعید است اگر تصور کنیم تحولات مدت اخیر سبب شده اند که توازن قدرت در منطقه خاورمیانه هم تغییر کند.
اسرائیل نیز قطعا در موقعیتی نیست که بخواهد از شکست ایران سخن بگوید. یک اقدام تهاجمی از سوی اسرائیل علیه ایران و به طور خاص حمله به سایت نظامی و یا هسته‌ای این کشور، بدون تردید منجر به یک جنگ گسترده منطقه‌ای خواهد شد که در نهایت پای آمریکا را نیز به معرکه باز خواهد کرد.
مداخله نظامی آمریکا در منطقه به این معناست که نیرو‌های نزدیک به ایران بر شدت حملات خود علیه سایت‌های نظامی و منافع آمریکا خواهند افزود و این مساله در بلند مدت به هیچ عنوان به نفع اسرائیل نیست. در واقع، اگر موقعیت آمریکا در نتیجه یک جنگ بزرگ در خاورمیانه تضعیف شود و این مساله در نتیجه مداخله آن جهت حراست از موقعیت اسرائیل صورت گیرد، این موضوع در نوع خود می‌تواند جایگاه اسرائیل در قالب معادلات سیاسی و کلان آمریکا را نیز به خطر بیندازد. 
این مساله زمانی بیش از پیش ماهیت بحرانی پیدا می‌کند که بر انتخابات ریاست جمهوری 2024 آمریکا نیز اثرگذاری داشته باشد. یک مداخله نظامی جدید از سوی آمریکا در خاورمیانه، بدون تردید روند خروج آمریکا از خاورمیانه را تسریع خواهد کرد. موضوعی که کاملا به نفع ایران است.

لینک کوتاه:
https://www.iranianejahan.ir/Fa/News/1226617/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

تحلیلگر عرب: اسرائیل حسابی از ایران ترسیده است + فیلم

توصیه موریاسو به عربستانی‌ها: از مانچینی حمایت کنید!‏

کری ژاپنی در دل عربستان: باختن در قاموس ما نیست!‏

تنیس روی میز قهرمانی آسیا؛ پیروزی مردان ژاپن مقابل ایران

انتقاد روسیه از تحریم‌های جدید اروپا علیه این کشور

کواراتسخلیا: رونالدو را در کودکی مثل بت می‌پرستیدم!

تجاوز اسرائیل به لبنان محکوم است/ بروکسل حقوق بشر را بر اختلافات اولویت دهد

نظر نامحبوب یوسوا کیمیش: از افزایش تعداد بازی‌ها استقبال می‌کنم

وزیر جنگ صهیونیست: پاسخ شگفت انگیزی به حمله ایران می‌دهیم

روئینگ سواران ایران رقبای خود را در آسیا شناختند – آفتاب نو | اخبار ورزشی

مرز‌های سیستان و بلوچستان باید دروازه واردات و صادرات شوند

طالبان: افغان‌ها را اخراج نکنید

نظر جالب کاملا هریس درباره ترامپ/ عاشق دیکتاتورهای قاتل است

تولید گاز طبیعی آمریکا کاهش می‌یابد

دستگیری تبعه افغان در آمریکا برنامه‌ برای حمله تروریستی ریخته بود

اختلافات بین نتانیاهو و بایدن در رسانه‌ها را باور کنید

گفت‌وگوی تلفنی نتانیاهو و بایدن با مشارکت کامالا هریس

◄ شدیدترین طوفان یک قرن اخیر آمریکا به فلوریدا/هجوم طوفان میلتون به ایالت فلوریدا و فرار دسته جمعی مردم+فیلم

طالبان یک گروه تروریستی است

تصویر سیاه‌سفید از سال 1328 و نخستین سفر محمدرضا شاه به آمریکا

کامالا هریس: ترامپ عاشق دیکتاتورهای قاتل است!

روزنامه واشنگتن‌پست:جار و جنجال‌های نتانیاهو را باور نکنید!

عملیات وعده صادق 2، شکست آمریکا، اروپا و ناتو بود

بررسی ادعای یک روحانی درباره جاسوسی اجنه برای اسرائیل

جزئیات گفتوگوی تلفنی 50 دقیقه ای بایدن و نتانیاهو

20مهر چه روزی است| 20 مهر سال 1403 چند شنبه است و چه روزی است؟

ارتزاق غول‏‌های زیان از بودجه

عادی‌سازی «FATF» در شرایط «غیرعادی»

این رفتار نظام حکمرانی قابل قبول نیست

محدودیت‌های قدرت آمریکا در خاورمیانه

اذعان رژیم صهیونیستی به هلاکت 11 نظامی از آغاز یورش زمینی به لبنان

هدهد حزب الله با دست پر برگشت

اردوغان اسرائیل را «سازمان تروریستی صهیونیستی» خواند

پرواز دوباره «هدهد» بر فراز حیفا

رژیم صهیونیستی، تصویربردار الجزیره را هدف قرار داد

روز هشدار در بازار دلار و طلا

رئیس سازمان بورس: 3 شرکت ما جمعا 500 هزار میلیارد تومان زیان دارند

واکنش ریاست جمهوری عراق به اهانت تل آویو به آیت الله سیستانی

پارلمان عراق: رژیم صهیونیستی منطقه را به درگیری دینی سوق می‌دهد

تهدید آیت‌الله سیستانی ازسوی اسرائیل، عراق را به خشم آورد

واکنش عالم اهل سنت عراق به تهدید و اهانت صهیونیست‌ها علیه مراجع شیعه

دستور جالب نخست‌وزیر عراق درباره آوارگان لبنانی

بیانیه ریاست جمهوری عراق در واکنش به گستاخی رژیم صهیونیستی

محفل انس با قرآن کریم با حضور «اساتید و نخبگان قرآنی شاهد و ایثارگر» برگزار می‌شود

پیش بینی مهم از بازار/ قیمت دلار سقوط می کند؟

تاریخ ریزش قیمت دلار مشخص شد

فضای کسب و کار کرمان پیچیده است/ اقتصاد، پاشنه آشیل کشور

تبریک بهرامن به اتابک بابت انتخاب‌های شایسته در وزارت صمت

فروش دو میلیارد و 300میلیون دارایی‌های مازاد دولت

نماینده تهران: از نصب پرچم آمریکا بر روی لباس‌ها جلوگیری کنید