ایرانیان جهان

آخرين مطالب

دلایل حمایت ایران از کریدور خلیج فارس-دریای سیاه و اتصال به اروپا اروپا

دلایل حمایت ایران از کریدور خلیج فارس-دریای سیاه و اتصال به اروپا
  بزرگنمايي:

ایرانیان جهان - در سال 2016، ایران ابتکار منطقه‌ای کریدور خلیج فارس-دریای سیاه را ارائه کرد که این کریدور چندوجهی، از خلیج فارس و جنوب ایران آغاز و سپس با عبور از ارمنستان یا آذربایجان، به بنادر پوتی و باتومی گرجستان در دریای سیاه متصل می‌شود. از آنجا، کشتی‌های رو-رو از دریای سیاه عبور و به بنادر بورگاس و وارنا بلغارستان می‌روند.
بیشتر بخوانید: اخبار روز خبربان
در نهایت، محموله‌ها مجددا از طریق جاده به یونان و اتحادیه اروپا انتقال می‌یابند. در چند سال گذشته، چند نشست تخصصی با حضور ذی‌نفعان کریدور (ایران، ارمنستان، جمهوری آذربایجان، گرجستان، بلغارستان و یونان) برگزار شده که همه‌گیری ویروس کرونا، روند پایدار آن را مختل کرد. 
وقایع ژئوپلیتیکی چند سال گذشته اعم از جنگ روسیه و اوکراین و تنش‌های دریای سرخ، موجب شده است که هند برای راه‌اندازی کریدور حمل‌ونقلی هند-اروپا به گزینه‌های جایگزین ابراز تمایل نشان بدهد. علاوه بر حضور هندی‌ها در کریدور بین‌المللی شمال-جنوب و کریدور عرب-مدیترانه که برای تحقق نیاز هند به مسیر‌های تجاری متنوع برای رسیدن به اروپا با دور زدن کانال سوئز پیش رفته است، کریدور خلیج فارس-دریای سیاه به موازات کریدور شمال-جنوب ترسیم و در دیدگاه هندی‌ها تثبیت شده و منافع آن را در نظر گرفته‌اند.
از طرفی، در خلال کنفرانس بین‌المللی علوم سیاسی که در دهلی‌نو برگزار شد، دولت ارمنستان پیشنهاد ایجاد یک مسیر جایگزین برای تجارت کالا به هند را داد. نارک مکرتچیان، وزیر کار و تامین اجتماعی ارمنستان، در این باره گفت: «دولت ارمنستان مصمم به مشارکت در پروژه‌های بزرگ منطقه‌ای و جهانی مانند توسعه کریدور شمال-جنوب (INSTC)، کریدور خلیج فارس-دریای سیاه و پروژه مشترک بندر چابهار بین هند و ایران است». 
اهمیت کریدور خلیج فارس-دریای سیاه برای ایران ارائه و حمایت ایران از این کریدور ترانزیتی راهبردی با چند دلیل عمده صورت گرفته است. اول آن که اتصال بنادر جنوبی کشور (بندر عباس، امام خمینی، خرمشهر و چابهار) به پهنه‌های آبی پیرامون ایران (دریای عمان، خلیج فارس، دریای مدیترانه، دریای خزر و دریای سیاه) به ویژه اتصال ریلی، به موقعیت بی‌نظیر جغرافیایی ایران، ارزش چندین برابری می‌بخشد و بدین ترتیب، اتصال دریای عمان، خلیج فارس و دریای سیاه به یکدیگر امکان پذیر می‌شود. 
دوم آن که اتصال کانونی سه کلان طرح راهبردی کریدور بین‌المللی شمال-جنوب، کمربند اقتصادی جاده ابریشم چین (BRI) و کریدور خلیج فارس-دریای سیاه، می‌تواند مسیر‌های آبی، جاده‌ای و ریلی عبوری از ایران باشد که ایران را به هاب ترانزیت و حمل‌ونقل منطقه و اوراسیا تبدیل می‌کند. 
کاهش وابستگی ایران به مسیر ترکیه برای دستیابی به اتحادیه اروپا، سومین دلیلی است که ایران را به سمت کریدور جایگزین، سوق می‌دهد. ناسازگاری‌های چند سال گذشته در تعاملات حمل‌ونقلی ایران و ترکیه و همچنین رقابت ترانزیتی در کریدور شرق-غرب (کریدور ترانس کاسپین و اصرار بر کریدور جعلی زنگزور به منظور تغییر ژئوپلیتیک منطقه)، بخشی از دلایل تغییر رویکرد ایران به مسیر ترکیه هستند.

ایرانیان جهان

دلیل چهارم تکیه بر آینده‌نگری ایران در احیای مجدد راه‌آهن تبریز-جلفا-نخجوان-ایروان-تفلیس دارد که می‌تواند جایگزین مسیر ریلی کنونی اما پرهزینه و دشوار ایروان به شهر مغری در مرز ایران و ارمنستان شود. در واقع، اگر ایروان و باکو بتوانند اختلافات خود را بر سر تفسیر ماده 9 توافقنامه آتش‌بس 9 نوامبر 2020 که به احیای چندین راه‌آهن منطقه‌ای دوران شوروی مربوط می‌شود را حل کنند، ایران می‌تواند شبکه ریلی خود را به ارمنستان و گرجستان متصل کند. دلایل مذکور، پیشران‌های جمهوری اسلامی ایران برای راه‌اندازی تجاری هر چه سریع‌تر این کریدور محسوب می‌شوند. 
راه‌اندازی کریدور‌های شمالی-جنوبی ایران با همسوسازی منافع کشور‌های ذی‌نفع کارشناس ارمنی، بنیامین پوغوسیان اظهار کرده است: «از آن جایی که جنگ سرد جدید، روابط اقتصادی و سیاسی روسیه و غرب را مختل می‌کند، هرگونه ترانزیت کالایی در مقیاس بزرگ از مرز روسیه و اروپا برای شرکت‌های بین‌المللی لجستیک و بیمه، بسیار خطرناک به نظر می‌رسد». بنابراین ایران به منظور بهره‌برداری از موقعیت جغرافیایی خود در جهت حصول منافع اقتصادی، می‌بایست به طور همزمان کریدور بین‌المللی شمال-جنوب و کریدور خلیج فارس-دریای سیاه که هر دو اتصال‌دهنده کشور‌های جنوبی به شمالی اوراسیا هستند، در دستور کار قرار دهد تا علاوه بر مسیر ترکیه برای دسترسی به اروپا، دو مسیر جایگزین دیگر داشته باشد و در بزنگاه‌های سیاسی و ژئوپلیتیکی، اکوسیستم اقتصادی و حمل‌ونقلی کشور را با مشکل مواجه نسازد. 
برگزاری نشست‌های چندجانبه مستمر با کشور‌های ذی‌نفع با رویکرد اقتصادی، یکپارچه‌سازی بخش‌های وابسته به حمل‌ونقل و ترانزیت از جمله گمرک، بیمه و بانک با همکاری کشورها، مدیریت و دیپلماسی سازنده به منظور همسوسازی منافع طرفین، تکمیل یا تقویت حلقه‌های ارتباطی این کریدور‌ها با رعایت اولویت‌ها و راه‌اندازی سرویس منظم و برنامه‌ای از بنادر جنوبی کشور تا بنادر گرجستان در دریای سیاه که مدیریت و بهره‌برداری آن توسط بخش غیردولتی صورت گیرد، راهکار‌هایی هستند که می‌توانند ایران را در پیشبرد اهداف ترانزیتی و کریدوری خود، یاری برسانند. 

لینک کوتاه:
https://www.iranianejahan.ir/Fa/News/1228840/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

رسانه‌های اسرائیلی ادعا کردند: نبرد جنون‌آمیز حزب‌الله در عرب‌العرامشه

نبرد جنون‌آمیز حزب‌الله در عرب‌العرامشه

دست نوشاد عالمیان به مدال تاریخی آسیا نرسید – رسانه7 | اخبار ورزشی

کاپیتان تیم ملی به مدال نرسید

قیمت محصولات سایپا در اروپا لو رفت

دومفریس: می‌خواهم در اینتر بمانم/ بازی با آلمان متفاوت است

انتظارها به پایان رسید: کروس در کلاس مربیگری!

بیانیه مشترک خبرساز سه کشور اتحادیه اروپا علیه اسرائیل

ملاقات گاریدو با قهرمان اروپا

دومفریس: می خواهم در اینتر بمانم/ بازی با آلمان متفاوت است

برگزاری پانزدهمین نشست مشترک سالانه انجمن های دوستی ایران و چین

روزهای عجیب پروفسور در چین/ برانکو در یک قدمی اخراج

درخواست بروجردی از چین برای نقش‌آفرینی در مسئله فلسطین

نشست مشترک سالانه انجمن های دوستی ایران و چین

مسابقات روئینگ قهرمانی آسیا/ تیم چهارنفره بانوان ایران صاحب مدال نقره شد

تیم چهارنفره روئینگ زنان صاحب مدال نقره شد – رسانه7 | اخبار ورزشی

مسابقات روئینگ قهرمانی آسیا/ تیم چهارنفره بانوان ایران به مدال نقره رسید

درخواست جنگنده و خودروی زرهی برای حفاظت از ترامپ در برابر ایران

چرا خودروهای برقی از مد افتادند؟

تولد دوباره لبران جیمز در NBA

تماس تلفنی «هوکشتاین» با نخست وزیر موقت لبنان

انتقاد باراک اوباما از شخصیت و سیاست‌های ترامپ/ آمریکا آماده است ورق را برگرداند

هند دومین تامین‌کننده فناوری برای روسیه شد؛ تحریم‌های غرب در یک قدمی دهلی‌نو

پیام آمریکا به تهران از طریق کانال‌های پنهانی؛ واکنشی سنجیده داشته باشد

اعتراف واشنگتن‌پست به دروغ‌گویی بایدن

دعوت اردوغان از ایران و روسیه برای ایستادگی مقابل آمریکا

پیام آمریکا به تهران از طریق کانال‌های پنهانی؛ واکنشی سنجیده داشته باشید

کمپین ترامپ خواستار اقدامات امنیتی بیشتر در آستانه انتخابات آمریکا شد

درخواست ترامپ برای اعدام این مهاجران + جزئیات

ژنرال میلی، ترامپ را «خطرناک‌ترین فرد تاریخ» برای آمریکا خواند

افزایش دکل‌های حفاری آمریکا

دستور بایدن برای حفاظت از ترامپ مثل «رئیس‌جمهور»

استقبال گروه‌ها مقاومت فلسطین از تصمیم نیکاراگوئه برای قطع روابط با اشغالگران

هاآرتص: باند خبیث نتانیاهو همه اسرائیلی‌ها را روانی کرده است

مدودف ادعای ترامپ برای پایان دادن به جنگ اوکراین را زیر سوال برد

پیامک های مالیاتی را جدی بگیرید

روایتی باورنکردنی اما واقعی از خیابان‌خوابی رانندگان وسط تهران

با مقایسه بیمه‌ها هوشمندانه انتخاب کنید و جوایز ارزشمند ببرید!

روایت تجارت‌نیوز از تغییر سیاست بانک‌ها در پرداخت وام

نقش راهبردی اتصال شبکه گاز ایران و روسیه در تامین انرژی منطقه و جهان

تحرکات مشکوک آمریکا در یک پایگاه مهم نظامی عراق + جزئیات

عراقچی یکشنبه به عراق سفر می‌کند + برنامه‌ها

سرمایه گذاری خارجی گره‌های اقتصادی خراسان جنوبی را باز می کند

ارزش سهام عدالت امروز شنبه 21 مهر ماه

متخلفان اقتصادی در آذربایجان‌غربی 15هزار میلیارد ریال جریمه شدند

دلیل دود غلیظ در نزدیکی فرودگاه مهر آباد مشخص شد

وعده تکمیل 840 کیلومتر بزرگراه تا پایان سال

مناطق آزاد و دیپلماسی منطقه ای جمهوری اسلامی ایران

بازدید معاون اقتصادی سازمان بازرسی کل کشور از بیمه آسیا

ارز چند نرخی؛ عامل بروز رانت و فساد در اقتصاد کشور است