ایرانیان جهان

آخرين مطالب

برابر شدن «هریس» و «ترامپ» در نظرسنجی‌ها/ تداوم فشردگی حداکثری در انتخابات آمریکا (5) ایالات متحده آمریکا

برابر شدن «هریس» و «ترامپ» در نظرسنجی‌ها/ تداوم فشردگی حداکثری در انتخابات آمریکا (5)
  بزرگنمايي:

ایرانیان جهان - در حالی که 22 روز دیگر انتخابات آمریکا برگزار می شود، رقابت ها وارد مرحله ی نهایی خود شده، فاصله ی دو کاندیدا نسبت به یک ماه قبل تغییر محسوسی داشته و در نقطه ی سرنوشت ساز خود قرار گرفته است. وضعیت فعلی رقابت، همچون مسابقه دو میدانی استقامت است که طرفین دقیقا در دور آخر شانه به شانه ی یکدیگر قرار گرفته اند.
آن که عقب تر بوده، با گرفتن حریف، امید پیدا کرده و آن که پیش بوده با دیدن حریف دوشادوش خود، دچار بیم شده و تلاش دارد، همچنان فرصت پیشتاز بودن را حفظ نماید. 
گرچه در سطح ملی هنوز «هریس»، دو و نیم درصد از «ترامپ» پیش است، اما در سطح آراء الکترال، بر اساس آخرین نظر سنجی ها (روز یک شنبه 13 اکتبر)، در برخی ایالت ها هریس و در برخی ترامپ پیشتاز است اما تقریبا پیشتازی ها در تمام ایالت های چرخشی به فاصله ی مطمئنی نرسیده و در دامنه خطای یک یا دو درصد مثبت و منفی قرار دارد که به طور کلی می توان نتیجه گرفت هر دو کاندیدا برای نخستین بار در شرایط برابر برای پیروزی قرار دارند. «ترامپ» عقب ماندگی ها را جبران کرده و کمپین «هریس» به آخرین تلاش ها برای فاصله گرفتن از ترامپ می اندیشد. 
نقطه امید «هریس»: در شرایط فعلی «کامالا هریس» برای اطمینان از پیروزی در 5 نوامبر به سه رخداد امید بسته است. نخستین امید او به نقش آفرینی حداکثری «اوباما» درکمپین انتخاباتی به ویژه برای تشویق دانشگاهیان به طور کلی و در سطح عموم به ویژه رنگین پوستان است. گرچه معمولا اکثریت بسیار بالای سیاه پوستان به نامزد دموکرات ها رای می داده اند، اما آخرین نظرسنجی ها نشان می دهد که از تمایل مردان سیاه پوست به «هریس» حدود 20 درصد کاسته شده و رغبت به ویژه جوانان سیاه پوست به «ترامپ» نسبت به انتخابات قبلی فزونی یافته است. به خوبی قابل درک است که در انتخابات میلی متری جاری، این تغییر در پایگاه رای دموکرات ها و ریزش رای آنها به نفع «ترامپ» می تواند، تاثیرگذار باشد. جالب آن که سخنرانی دو روز پیش «اوباما» در پنسیلوانیا و دعوت آمرانه ی او از سیاه پوستان برای رای به «هریس» نیز چندان واکنش خوبی نداشته و به گفته ی رسانه ها نتوانسته قانع کننده باشد و باید دید اقدامات دیگر «اوباما» در روزهای آتی در تشویق رنگین پوستان تا چه اندازه می تواند تاثیرگذار باشد. «اوباما» در انتقاداتی صریح به «ترامپ» تاکید داشت که نمی توان چهار سال دیگر با «فریب»، «نخوت« و «دروغ» زندگی کرد.
امید دیگر «هریس»، به تغییر فضای جنگی خاورمیانه و تحقق یک آتش بس به شکل سریع است. بی تردید فضای آتش بس و فاصله گرفتن از بحران و جنگ می تواند به نفع هریس تمام شود. راهبرد دیگر آن است که «هریس» بتواند با اتخاذ مواضع مستقل و فاصله گرفتن از سیاست های «بایدن» به گونه ای مسلمانان و منتقدان مواضع آمریکا را قانع نماید که رای به او منجر به روی کار آمدن دولتی خواهد شد که روند جنگ خاورمیانه و فلسطین را تغییر داده و ترمزی بر اسرائیل خواهد بود. 
سومین امید «هریس»، کمتر بودن رای منفی او نسبت به رای منفی «ترامپ» است، که البته نکته مهمی به ویژه در نزد مرددین و بی تصمیم هاست. در شرایط فعلی رای منفی «هریس» 47 درصد است ولی رای منفی «ترامپ» حدود 52 و نیم درصد. در یک رقابت نفس گیر و نزدیک، بالا بودن رای منفی به معنی مطلوبیت کمتر در نزد مرددین است.
بازی بد «بایدن»: از بخت های منفی « هریس»، بازی بد بایدن در بحران خاورمیانه است. در شرایط فعلی تمام مولفه ها بر علیه فرونشستن بحران است و هر دم از این هنگامه، آتشی بر می خیزد. «بایدن» به دلیل الف: نداشتن قاطعیت سیاسی و یا ب: برای حفظ موقعیت خود در نزد صهیونیست ها بعد از ریاست جمهوری و یا ج: نارضایتی از اجبار به کنار رفتن از انتخابات، به ویژه در هفته های اخیر چندان نقش مثبتی ایفا نکرده است و عملکرد او در بحران خاورمیانه بیش از آن که به نفع «هریس» باشد، به نفع «ترامپ» تمام شده است. به بیان دیگر، عملکرد «بایدن» و تیم دموکرات او در بحران غزه، آن چنان ضعیف و بد فرجام بوده است که کمتر کسی باور دارد، اگر جمهوری خواهان بر سر قدرت بودند، فجایعی که در غزه رخ داد از آنچه تاکنون جهان شاهد بوده، وخیم تر می بود. بیش از چهل و دو هزار کشته و صد هزار زخمی در غزه، جنگ لبنان، کرانه ی در آستانه انفجار و شرایط بحرانی مناقشه با ایران، کارنامه حزب دموکرات را در حمایت از اسرائیل و ناتوانی از مدیریت یا فرونشاندن بحران بسیار سیاه کرده است. در این شرایط قانع کردن مرددان و بی تصمیم ها به رای مجدد به نماینده ای از حزب دموکرات (هریس) به واقع دشوار شده است.
ایران: ایران به دلیل نفوذی که بر یک طرف بحران خاورمیانه دارد، می تواند در فرآیند آتش بس تاثیر گذار باشد و تلاش های فراوانی برای نیل به این امر از جانب برخی دیگر از بازیگران منطقه ای نظیر مصر و قطر مشهود است. اما «نتانیاهو» قابل اعتماد نیست و هر بار که زمزمه ی آتش بس بلند شده، آتشی جدید برافروخته و اگر بتواند سودای درگیر کردن ایران و حتی گسترش عملیات تهاجمی و ترور به سوریه را دارد. آمریکا نیز اعتبار خود را به عنوان میانجی قابل اعتماد بر باد داده است و اگر هم طرفدار پایان بحران باشد آن را در پیروزی سریع اسرائیل جستجو می کند؛ چیزی که در حمایت آمریکا از ترور «سید حسن نصرالله» و حمله به ضاحیه و تهاجم زمینی به لبنان مشهود بود، و البته با بازسازی سریع سازمانی و مقاومت سنگین حزب الله در برابر نیروی زمینی اسرائیل تا حد زیادی رنگ باخت. در فرصت باقیمانده، به دلیل الف: شخصیت بحران زیست «نتانیاهو»، ب: فقدان دیپلماسی مستقیم بین ایران و آمریکا در موضوع فلسطین و ج: همچنین زمان بسیار کوتاه تا انتخابات آمریکا و د: شرایط جبهه لبنان و غزه، و حمایت آمریکا از پاسخ اسرائیل به حمله موشکی ایران، احتمال تغییر مهمی در نوع روابط با ایران یا گروه های مقاومت یا دیگر کشورهای منطقه که بتواند تا حدی امید حل بحران یا آرامش بلند مدتی را تضمین کند، دور از ذهن به نظر می رسد، گرچه غیر ممکن نیست.
امید «ترامپ»؛ در این سه هفته آخر رقابت، اگر از موارد غیر قابل پیشبینی بگذریم، جز مورد سیاه پوستان، تقریبا مولفه ای داخلی که بتواند در نتیجه انتخابات آمریکا تاثیر گذار باشد، فعلا روی میز نیست؛ (نه مناظره ای و نه رسوایی خاصی بیش از آن چه تاکنون مطرح شده و نه سیاست جدیدی که در نظر مردم تغییری ایجاد کند به چشم نمی خورد) و مهم ترین مولفه ی تاثیر گذار، سیاست خارجی به ویژه بحران سریع و پرمخاطره خاورمیانه است که می تواند بر اقتصاد و افکار عمومی آمریکا تاثیر گذار باشد. چنانچه عرض شد، فعلا روند مدیریت این بحران از سوی دولت «بایدن» به گونه ایست که خواسته یا ناخواسته، آنچه مطلوب «نتانیاهو» و «ترامپ» از حفظ شرایط جنگی است محقق شده است. موجودیت «نتاینیاهو» و «ترامپ» از یک سو به یکدیگر و از سوی دیگر به بحران و جنگ گره خورده است. وقتی بحران حداکثری باشد یا فرسایشی شده باشد، این ذهنیت شکل می گیرد که باید کسی رئیس جمهور باشد که بتواند بحران را با قاطعیت به فرجام برساند و به اصطلاح توان بریدن و دوختن داشته باشد، به ویژه که آن سو تر بحران روسیه و اوکراین نیز خودنمایی می کند و شرایط با ابرقدرتی نظیر چین نیز مطلوب نیست. «بایدن» نشان داده که اهل به نتیجه رساندن و نهایی کردن بحران ها نیست. «هریس» هم دست کمی از او ندارد و به رغم داشتن برخی نقاط قوت شخصیتی نسبت به «ترامپ»، در سیاست خارجی قاطعیت و صراحتی از او سراغ نمی رود. مگر آن که با احساس خطر نسبت به موقعیت خود در انتخابات، به سرعت تغییری در استقلال عمل، قاطعیت و تصحیح مواضع خود نشان دهد و این باور را در جامعه آمریکا (که تاکنون هرگز به هیچ زنی برای ریاست جمهوری رای نداده)، ایجاد کند، که او می تواند راه حلی برای بحران ها باشد. 
جمع بندی؛ بنابر آنچه گفته شد، روند سه هفته اخیر، بیشتر به نفع «ترامپ» ارزیابی می شود. از یک سو بحران منطقه فزونی یافته و از سوی دیگر او نشان داده، اهل معامله و نتیجه گراست و مدعی است که اگر او بود یا این بحران ها نبود و یا به سرعت پایان می یافت. تفاوت او با «هریس» آن است که او علنی، بی ملاحظه و یک سویه در جانب اسرائیل و «نتانیاهو» ایستاده و از سیاست های نابودگرانه و ضد بشری صهیونیست ها رسما دفاع می کند و از راهبرد آمریکایی «حق دفاع اسرائیل» پا را فراتر گذاشته، حتی سخن از «حق پیروزی اسرائیل» می گوید. یعنی از دیدگاه او اسرائیل هر اقدام یا خشونتی برای پیروزی به انجام برساند، مجاز است و می توان سرزمین های فلسطینیان را به اسرائیل بخشید، فقط چنان که «ترامپ» بعد از دیدار با «نتانیاهو» گفت این پیروزی و سلطه باید سریع باشد! چنان که می دانیم از جمله راهبردهای پیروزی سریع این جماعت، همان رویکرد جنگی بود که در هیروشیما و یا انفجار پیجرها و یا بمباران بیمارستان ها و مدارس و اردوگاه های پناهندگان شاهد بوده ایم.
در شرایط فعلی، بسیاری از دانشگاهیان، مسلمانان و بی تصمیم ها، یا در انتخابات شرکت نمی کنند و یا به کاندیداهای مستقل حامی فلسطین رای خواهند داد. اما این رویکرد تهاجمی «ترامپ»، مسلمانان و طرفداران فلسطین را می تواند بسیار نگران سازد و چه بسا، خطر فزاینده ای که از جانب جریان راست جهانی و «ترامپ» و جمهوری خواهان افراطی احساس می شود، آنها را قانع کند، تغییر نظر داده و با مشارکت در انتخابات به رقیب «ترامپ» رای دهند. در این صورت در انتخابات پایاپای آمریکا با چندین هزار رای بیشتر در چند ایالت چرخشی، شرایط به نفع «هریس» تغییر خواهد کرد، به ویژه اگر میزان مشارکت در انتخابات قدری افزایش یابد. 
یادآور می شود، به طور کلی میزان مشارکت در انتخابات آمریکا چندان بالا نیست و عموما در بازه ی 50 تا 60 درصد واجدان شرایط بوده است. در آمریکا، نظیر بسیاری دیگر از کشورها، در مشارکت پایین تر بخت محافظه کاران بیشتر، و در انتخابات با مشارکت بالاتر، بخت ائتلاف دموکرات ها و لیبرال ها و چپ ها فزونی می یابد. باید دید، آیا تا سه هفته ی آینده، دانشگاهیان و مسلمانان و بی تصمیم ها و دیگر جنبش های پیشرو به ویژه رنگین پوستان، نه برای پیروزی «هریس» که چدان دل خوشی از او ندارند، بلکه برای شکست «ترامپ»، تصمیم به مشارکت بالاتر خواهند گرفت و یا با عدم مشارکت، صحنه را به «ترامپ» واگذار خواهند کرد؟ 
ادامه دارد....
ابوالفضل فاتح
22 مهرماه 1403

لینک کوتاه:
https://www.iranianejahan.ir/Fa/News/1232039/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

نتیجه بازی برگشت فرانسه و بلژیک در مرحله گروهی لیگ ملت های اروپا 2024

فیلم| خلاصه بازی فرانسه و بلژیک دیشب دوشنبه 23 مهر 1403

نتیجه بازی برگشت آلمان و هلند در مرحله گروهی لیگ ملت های اروپا 2024

فیلم| خلاصه بازی آلمان و هلند دیشب دوشنبه 23 مهر 1403

نتیجه و خلاصه بازی فوتبال بوسنی

دخترانی که در «طلا» دفن شده بودند؛ حیرت‌انگیزترین گنج افغانستان چگونه کشف شد؟(+عکس)

هشدار به دارندگان کارتخوان/این اقدام مصداق فرار مالیاتی است

رهاسازی 340 هزار قطعه بچه ماهی بومی در تالاب عرب‌ حسن شوشتر

انگلیس و اتحادیه اروپا با تکرار ادعاهای موشکی: به تحریم ایران متعهد هستیم

نتیجه و خلاصه بازی فوتبال ولز

لیگ ملت‌های فوتبال اروپا؛ پیروزی فرانسه مقابل بلژیک

سرپوش گذاشتن شبکه CNN روی جنایات اسرائیل

آمریکا تامین کننده هزینه جنایات اسرائیل

جنگ تراشه‌های هوش مصنوعی بین آمریکا و چین؛ ایران کجاست؟

سردار جباری: شکست صهیونیست‌ها در جنگ زمینی مقابل حزب‌الله/ پایگاه‌ها و ناوهای آمریکا در تیررس ایران قرار دارد

چهار عامل تأثیرگذار بر قیمت بیت کوین در هفته آینده

ویدئوی حزب الله از عملیات درخشان حمله به پادگان تیپ گولانی (زیرنویس فارسی)

نتیجه و خلاصه بازی فوتبال اوکراین

فوری: پروازهای ایران ایر به اروپا لغو شد /سردرگمی مسافران هوایی ایران به کشورهای اروپایی

خلاصه بازی بلژیک 1-2 فرانسه (لیگ ملت‌های اروپا - 2024)

خلاصه بازی بلژیک 1-2 فرانسه (لیگ ملت‌های اروپا – 2024)

فلسطین، مهمترین مسئله مردمان اروپا است

خلاصه بازی آلمان 1-0 هلند (لیگ ملت‌های اروپا – 2024)

خلاصه بازی آلمان 1-0 هلند (لیگ ملت‌های اروپا - 2024)

اتهام‌زنی اتحادیه اروپا و انگلیس به ایران، مزوّرانه و تلاشی برای انحراف افکار عمومی است

پیروزی 4-1 ایتالیا در دور چهارم مرحله گروهی لیگ ملت‌های اروپا

ایران تحریم های جدید اروپا و انگلیس را شدیدا محکوم کرد

دفاع کلینتون از هریس در برابر حملات جمهوری‌خواهان

طرح جدید هواپیما‌های آینده آمریکا با بال و بدنه ترکیبی!(+عکس)

4 زخمی در حمله توپخانه‌ای آمریکا به مناطقی از سوریه

واکنش سخنگوی وزارت امور خارجه به تحریم‌های جدید اروپا علیه ایران

اسپالتی: می‌دانم دوست دارید ایتالیا همه را 10-0 ببرد اما رقبا هم سرسخت هستند

جنگ نفتکش های خلیج فارس بروز می دهد؟

به جای جوانسازی پوست، فقط فریب میخورید؟ حقایق غیرقابل باور را بخوانید

هشدار بی سابقه عراقچی به آمریکا؛ «تاد» را با افسرانش می‌زنیم

تقابل به جای تعامل

حمله توپخانه‌ای آمریکا به غیرنظامیان سوریه؛ چهار نفر زخمی شدند

خروج از تیغ مالیاتی با فرمان وزیر

راه‌های برون‌رفت از بن‌بست ناترازی انرژی

موریاسو: پوپوویچ من را کاپیتان صدا می‌زند!

واکنش سفیر ایران به سکوت اروپا در برابر تشدید نسل‌کشی در نوار غزه

واکنش شدید اللحن وزارت خارجه درپی تحریم های اروپا و انگلیس

ایران تحریم‌های اتحادیه اروپا و انگلیس را محکوم کرد

«اولین گزارش از دیدارهای 2 مقام عالی»، «ماموریت در مشتری» و «جنگی مهمتر از غزه و لبنان برای اسرائیل»

لغو پروازهای ایران ایر به مقاصد اروپایی

نتیجه و خلاصه بازی فوتبال ایسلند

تحریم‌های اتحادیه اروپا به ایران‌ایر و ماهان‌ایر و افراد متعدد رسید

ایران وضع تحریم‌ های جدید اتحادیه اروپا و انگلیس را محکوم کرد

ادامه پیشروی پرقدرت ایتالیا در لیگ ملت‌های اروپا، بالاتر از فرانسه و بلژیک

بازنگری فیفا در قوانین مربوط به «فسخ قرارداد» – آفتاب نو | اخبار ورزشی