ایرانیان جهان

آخرين مطالب

خودروسازی دولتی در دره زیان! اخبار ایران

خودروسازی دولتی در دره زیان!
  بزرگنمايي:

ایرانیان جهان - خراسان /در نخستین گزارش از سلسله گزارش های مروری بر آسیب شناسی صنعت خودرو با تیتر «بخش خصوصی، نامحرم صنعت خودروسازی» که سه شنبه 17 مهر در همین صفحه منتشر شد، به مقاومت ها علیه ورود بخش خصوصی به صنعت خودروسازی پرداختیم. در دومین گزارش از این سلسله گزارش ها ماحصل مدیریت دولتی در صنعت خودروسازی را که ثبت زیان انباشته 245 هزار میلیاردی در 3 شرکت خودروساز دولتی است، بررسی می کنیم.
 داریم از ارقامی صحبت می کنیم که نوشتن و خواندن و شاید درک آن برای بسیاری از مخاطبان سخت باشد. صحبت از 245 هزار میلیارد تومان زیان انباشته سه شرکت خودروساز تا پایان سال 1402 است. زیان انباشته ای که در قالب کاهش توان مالی این شرکت ها منجر به افت کیفیت و عقب ماندگی در رقابت با فناوری های روز دنیا، در قالب افزایش قیمت تمام شده منجر به فشار به مصرف کننده و در قالب استمهال تسهیلات بانکی، منجر به قفل شدن بخشی از منابع بانکی کشور شده است.

ایرانیان جهان


مروری بر ارقام زیان نجومی خودروسازان
طبق آخرین گزارشی که ایران‌خودرو، سایپا و پارس‌خودرو تحت عنوان صورت‌های مالی تلفیقی به بورس ارائه داده‌اند، مجموع زیان انباشته آن ها به 245هزار و 500 میلیارد تومان (245.500.000.000.000 تومان) رسیده است. خودروسازان بزرگ کشور همچنین در سال گذشته 62 هزار میلیارد تومان زیان کرده‌اند که رشد 22درصد را نسبت به 1401 نشان می‌دهد. همچنین با توجه به این که خودروسازان در پایان سال 1401 به زیان انباشته 183هزار میلیارد تومانی رسیده بودند، این زیان در انتهای سال گذشته حدود 34درصد بالا رفته است. در جدول زیر وضعیت زیان دهی 3 خودروساز بزرگ کشور را به تفکیک برای سال های 1401 و 1402 آورده ایم.
​​​​​​​چالش های 6 گانه منتهی به زیان دهی خودروسازان
با توجه به این ارقام عجیب و غریب بد نیست نگاهی به چرایی وقوع این زیان بزرگ از منظر صورت های مالی خودروسازان بپردازیم. گزارش دو سال قبل مرکز پژوهش های مجلس با عنوان «آسیب شناسی وضعیت مالی شرکت های ایران خودرو و سایپا و ارائه پیشنهادهای اصلاحی»، به 6 چالش در این زمینه اشاره دارد که البته با گذشت دو سال همچنان این چالش ها پابرجاست:
1 - عملیات زیان ده خودروسازان: تداوم روند زیان دهی خودروسازان و منفی شدن حساب سرمایه آن ها موجب می شود تا هر یک از این شرکت ها مشمول ماده 141 قانون تجارت شده و به مرز ورشکستگی و اعسار برسد.
2 - فزونی بهای تمام شده بر درآمدهای عملیاتی: مروری بر وضعیت صورت های مالی خودروسازان نشان می دهد که بهای تمام شده محصول (هزینه های مستقیم تولید قبل از اضافه شدن هزینه های اداری، مالی و فروش) به درآمدهای عملیاتی نزدیک است و در مرحله سر به سر یا زیان عملیاتی قرار گرفته است. این مسئله موجب شده است تا هزینه های اداری و مالی و فروش و حتی سرمایه گذاری در حوزه تحقیق و توسعه به مشکل بخورد و محدود شود.
3 - هزینه های بالای مالی خودروسازان: مرور وضعیت هزینه های تامین مالی در قالب تسهیلات بانکی و استقراض از بازار سرمایه نشان می دهد که وابستگی تامین مالی خودروسازان به نظام بانکی و بازار سرمایه، هزینه ای معادل 10 تا 20 درصد بهای تمام شده به خودروسازان تحمیل کرده که حاکی از نبود مدیریت مالی مناسب در شرکت های خودروساز است.
4 - بدهی های شرکت های خودروساز به خریداران خودرو و تأمین کنندگان مواد اولیه: بخشی از مدل تامین مالی خودروسازان از مسیر پیش فروش خودرو می گذرد لذا سهم بدهی خودروسازان به خریداران خودرو در ترازنامه شرکت های خودروساز بالاست اما در این میان بدهی فزاینده خودروسازان به قطعه سازان نیز به گفته سخنگوی انجمن سازندگان قطعات و مجموعه‌های خودرو به مرز 100 هزار میلیارد تومان رسیده که رقم عجیب و نگران کننده ای است.
5 - وجود سهام چرخه ای: بررسی صورت های مالی شرکت های ایران خودرو و سایپا نشان می دهد که بخشی از سهام شرکت های اصلی و مادر در تملک شرکت های زیرمجموعه قرار گرفته است. این شکل از سهامداری که البته با هدف تداوم مدیریت در شرکت های خودروساز صورت گرفته نقش مهمی در خروج بخشی از منابع خودروسازان از چرخه تولید و در نتیجه تشدید زیان دهی این شرکت ها دارد.
6 - دارایی های مازاد و غیرمرتبط با کسب وکار خودروسازان: مروری بر شرکت های زیرمجموعه خودروسازان نشان دهنده طیف وسیعی از شرکت ها و کسب و کارهای غیرمرتبط و زیان ده است که اگرچه در سال های اخیر بخشی از آن ها واگذار شده اما همچنان این شرکت ها باری بر دوش صنعت زیان ده خودروسازی است.
 ادامه وضعیت فعلی زیان دهی خودروسازان تبعاتی از جمله احتمال ورشکستگی، تشدید فشار به صنعت قطعه سازی یا تشدید فشار به شبکه بانکی برای جبران زیان دهی خودروسازان از مسیر تسهیلات بانکی بیشتر و استمهال بدهی های بانکی خودروسازان دارد و این تبعات اقتصاد کشور را تحت تاثیر قرار خواهد داد. به نظر می رسد ماحصل مدیریت دولتی در شرکت های خودروسازی مشخص است و خصوصی سازی به سبک واگذاری سهام به شرکت های زیرمجموعه و شبه دولتی ها هم که در عمل دور زدن خصوصی سازی بوده است، نتایج خود را در قالب تشدید زیان انباشته خودروسازان نشان داده و به این ترتیب تنها راه خروج خودروسازان از گرداب زیان دهی، ورود بخش خصوصی مولد به اداره شرکت های خودروساز است.

لینک کوتاه:
https://www.iranianejahan.ir/Fa/News/1232266/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

تحولات اوکراین| اذعان کی‌یف به کمبود سامانه پدافند هوایی

نمره مردودی خودروساز بزرگ اروپایی

اجبار نظامی روسیه برای پذیرش آتش‌بس امکان‌پذیر نیست

تحریم شرکت‌های هواپیمایی ایران به مقصد اروپا

حمله هواداران آلمان به یوفا + عکس

زمان پخش زنده چین و اندونزی در تلویزیون + پخش آنلاین

تایپه از شناسایی هواپیما و کشتی‌های جنگی چین خبر داد

قیمت نفت با فروکش التهاب بازار ریزش کرد

اعتراض طالبان به دولت و مردم ایران درباره رفتار با افغان ها

بازگشت به زبان قدرت | فرهیختگان آنلاین

سلیمانی یک ژنرال بزرگ ایرانی بود

ترامپ: سلیمانی یک ژنرال بزرگ ایرانی بود و می‌خواست ارتش آمریکا را نابود کند

رقابت نفس‌گیر آمریکا و چین در عرصه هوش مصنوعی؛ جایگاه ایران کجاست؟

دفتر نتانیاهو: به حرف‌های آمریکا گوش می‌دهیم اما خودمان تصمیم نهایی را می‌گیریم

معترضان پس از محاصره ساختمان بورس نیویورک: «بگذار غزه زنده بماند»

اعتراف بزرگ ترامپ درباره سردار سلیمانی

بازداشت 206 فرد معترض به حمایت از رژیم اشغالگر صهیونیستی در آمریکا + عکس

مادورو، نتانیاهو را «هیولای ساخت آمریکا و اتحادیه اروپا» خواند

ادعای واشنگتن پست: نتانیاهو به آمریکا اطلاع داده که اسرائیل تاسیسات نظامی ایران را هدف قرار خواهد داد نه تاسیسات هسته‌ای یا میادین نفتی را

محدود شدن گزینه های نتانیاهو برای حمله به ایران

کاندولیزا رایس به رئیس جمهور آینده آمریکا: "ایالات متحده باید نقش فعال‌تری در شکل‌دهی به محیط بین‌المللی ایفا کند"+فیلم

تسلیحات آمریکایی همراه همیشگی اسرائیل/ حمایت همه‌جانبه واشنگتن از جنایات یک رژیم اشغالگر

چرا مستاجرها در کشورهای اروپایی تمایلی به صاحبخانه شدن ندارند؟

آمریکا به سرمربی والیبال نشسته ایران ویزا نداد

تحریم دوباره به خاطر روسیه| برای جنگ اوکراین چقدر هزینه بدهیم کافی است؟

مادورو : نتانیاهو هیولای ساخت آمریکا و اتحادیه اروپاست

توصیف ترامپ از شهید سلیمانی: او یک شخصیت بسیار بزرگ ایرانی بود

هریس: ترامپ هر روز بی‌ثبات‌تر و دیوانه‌تر می‌شود!

استرالیا خطاب به اتباع خود در اراضی اشغالی: فورا منطقه را ترک کنید

پرداخت ارز مسافرتی در فرودگاه امام خمینی ازسرگرفته شد

قیمت دستوری چهار محصول لبنی با مجوز سازمان حمایت برداشته شد

عراق و حسرت 36 ساله مقابل کره‌جنوبی

مروری بر سرتیتر روزنامه‌های کشور و مهم‌ترین تیترهای اقتصادی؛ امروز 24 مهر 1403

هزاران راه نرفته در مسیر رونق تجارت خارجی

بانک یک بنگاه اقتصادی است؛ خیریه نیست

سواری اقتصادی ایران خودرو گران شد! + جدول قیمت

3 معاون جدید استاندار یزد منصوب شدند

پرداخت بیش از 336 میلیارد ریال از طلب بستانکاران شرکت های ورشکسته در قزوین

کیفرخواست پرونده چای دبش صادر شد/ پرونده به دادگاه رفت

بیت کوین در گذر از طوفان داده‌های اقتصادی: تحلیل نوسانات و پیش‌بینی آینده

اقدامات دولت در حمایت از خانواده جانباختگان معدن طبس/ از تولید خودروی داخلی حمایت می‌کنیم

یک واحد مسکونی به خانواده جانباختگان معدن طبس اهدا می‌شود

صدور کیفرخواست پرونده چای دبش

بناهای تاریخی شرق اصفهان؛ گنجینه‌ای برای توسعه اقتصادی

صادرکنندگان «بادام زمینی» زمینگیر شدند

امضای 13 توافقنامه همکاری میان پاکستان و چین

دادستان تهران: کیفرخواست 613 صفحه‌ای پرونده چای دبش صادر شد / تاکنون برای 63 نفر کیفرخواست صادر شده

چگونه مشکلات ارز چند نرخی را به نفع اقتصاد با تک نرخی کردن ارز مدیریت کنیم؟

عکس نوشته روز ملی صادرات

صدور کیفر خواست برای 63 نفر در پرونده چای دبش+ جزئیات