ایرانیان جهان

آخرين مطالب

فیلترینگ نتوانسته به اهداف خود برسد / منابع متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان در اختیار سازمان تأمین اجتماعی است اخبار ایران

فیلترینگ نتوانسته به اهداف خود برسد / منابع متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان در اختیار سازمان تأمین اجتماعی است
  بزرگنمايي:

ایرانیان جهان - در نشست خبری هفتگی دولت، فاطمه مهاجرانی به موضوعات متنوعی از جمله حمایت از خانواده‌های جان‌باختگان معدن طبس، سفرهای دیپلماتیک مقامات ایرانی به لبنان، موفقیت تیم فوتبال «خاتون بم» و مسائل اقتصادی و اجتماعی پرداخت. مهاجرانی ضمن تسلیت فاجعه طبس، از اقدامات دولت برای تسکین آلام خانواده‌های داغدار خبر داد.
وی همچنین در بخش‌هایی از سخنان خود به نقد فیلترینگ و تأثیرات آن بر جامعه پرداخت و بر لزوم حکمرانی مناسب در فضای مجازی تأکید کرد.
به گزارش ایرنا، فاطمه مهاجرانی روز سه شنبه در نشست خبری هفتگی خود در محل ساختمان کوثر نهاد ریاست جمهوری گفت: گرامی می‌داریم یاد و خاطره سردار شهید نیلفروشان را که هم اکنون مراسم وداع با پیکر ایشان درحال برگزاری است و تلاش های مجدانه ایشان را در راه حفظ حقوق مردم لبنان و جریان مقاومت ارج می نهیم.
وی افزود: در ابتدا می خواهم مجموعه اقداماتی که در هیات دولت برای التیام نهادن بر زخم خانواده‌ جان باختگان معدن طبس اندیشیده شده را اعلام کنم، هر چند هیچ کدام از این موارد فقدان این عزیزان را برای خانواده‌ها جبران نخواهد کرد و این اقدامات تنها ممکن است اندکی تسلی بخش باشد و کمی از رنج آنها بکاهد.
وی ادامه داد: بنا به تصمیم هیات دولت و برای حمایت از خانواده کارگران جان‌باخته مقرر شد وزارت راه و شهرسازی یک واحد مسکونی به خانواده معزز ایشان در منطقه محل سکونت اهدا نماید، همچنین با پیگیری های وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی بعد از اجرای روند انحصار وراثت مبلغ 1 میلیارد و 200 میلیون تومان به تمامی خانواده‌های جان‌باختگان تعلق خواهد گرفت.
مهاجرانی تصریح کرد: ضمن این که با ترتیبات اتخاذ شده از سوی وزارت کار از پایان همین ماه مستمری ماهانه خانواده‌های جانباختگان دایر خواهد شد، در بحث بخشودگی دیون و تسهیلات بانکی درگذشتگان نیز رایزنی هایی با بانک های مربوطه صورت گرفته که ان شاءلله بتوان آن ها را شامل بخشودگی قرار داد تا شاید اندکی از آلام این عزیزان بکاهد.
وی تصریح کرد: بنده یکبار دیگر از طرف دولت جمهوری اسلامی ایران، فاجعه معدن طبس را به خانواده‌ها و بازماندگان این واقعه تسلیت میگویم و مراتب تاسف و تأثر عمیق خود را بابت این ضایعه دردناک ابراز می‌کنم.
از سفر شجاعانه آقایان عراقچی و قالیباف به لبنان تقدیر می‌کنم
وی گفت: نکته مهم بعدی تجلیل و قدردانی از سفر شجاعانه آقایان عراقچی وزیر محترم امورخارجه و قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی به بیروت در هفته گذشته است که با وجود تهدیدات رژیم غاصب صهیونیستی؛ انجام شد.
فاطمه مهاجرانی در پاسخ به سوالی درباره اهداف سفر عباس عراقچی وزیر امور خارجه کشورمان، با تاکید بر اینکه نسل کشی در غزه یک تراژدی تمام عیار انسانی است، گفت: جمهوری اسلامی تمام تلاش خود را می‌کند که شاهد کاهش آلام مردم غزه و جنوب لبنان باشیم و امیدواریم که شاهد این امر باشیم.
سخنگوی دولت افزود: جمهوری اسلامی ایران از هرگونه پیشنهاد صلحی که وضعیت منطقه را بهتر کند حمایت می‌کنیم و ایران قطعا در دستیابی به صلح تلاش فعالی خواهد داشت.
موفقیت تیم فوتبال خاتون بم
مهاجرانی تصریح کرد: در روزهای گذشته تیم فوتبال «خاتون بم» هم موفق شد در جمع 8 تیم برتر فوتبال زنان آسیا قرار بگیرد. این موفقیت را به بازیکنان و مربیان این تیم و به جامعه ایران اسلامی به ویژه زنانو دختران این مرز و بوم و همه دست اندرکاران ورزش کشور تبریک می‌گویم.
خبر خوب جایزه یک انجمن محیط زیستی
سخنگوی دولت اعلام کرد: این هفته خبر خوب دیگری نیز داشت که چشم و دل ما را روشن کرد. یک انجمن محیط‌زیستی در کازرون استان فارس از میان 600 انجمن از 102 کشور موفق به کسب جایزه «Equator Prize» یا «جایزه استوا» شد. به این انجمن و مدیران محترم و پرتلاش آن تبریک میگوییم و آرزوی موفقیت روز افزون برای ایشان مسئلت داریم.
وی تصریح کرد: در هفته گذشته، اصلی‌ترین کار دولت بحث و بررسی درباره کلیات لایحه بودجه 1404 بوده است. دولت با جلسات فشرده صبح و بعد از ظهر، بررسی کلیات لایحه بودجه و احکام مربوط به بخش های مختلف را در دستور کار خود قرار داده است.
وی گفت: امیدواریم دولت طبق برنامه ریزی بتواند در موعد مقرر ماه لایحه بودجه 1404 را تقدیم مجلس کند. به هر حال رویکردهای اقتصادی دولت در لایحه بودجه متجلی خواهد بود و امیدواریم لایحه بودجه با همکاری مجلس با کمترین تغییرات به تصویب مجلس برسد و دولت با یک برنامه منضبط بتواند سال آینده کشور را اداره کند.
از تولید خودروی داخلی حمایت می‌کنیم
سخنگوی دولت با تاکید بر اصل بر حمایت از تولید خودروی داخلی، تاکید کرد: نباید فراموش کنیم که مردم ایران باید حق داشته باشند که خودروی غیر داخلی سوار شوند.
وی افزود: تجمعی از درخواست واردات خودروهای خارجی داریم با اینحال این فرآیند آغاز شده است. درباره خودروهای کارکرده بحث زیاد است که آیا با شان مردم ایران همخوانی دارد یا نه؟ پاسخ این است که مطالبه این موضوع وجود دارد که خودروهای سه تا چهار سال کارگرده وارد شود و دولت در حال برطرف کردن موانع است.
موضوعات فرهنگی با زور و باید عملی نمی‌شود
وی با تاکید بر این که رویکرد رئیس جمهور درباره موضوع حجاب مصرح است؛ گفت: موضوعات فرهنگی را نمی‌توان با زور جا انداخت. فرهنگ یک باور است اما نمی‌شود با باید جا انداخته شود.
وی تاکید کرد: دولت، دولت وفاق است و موضوعات را همدلانه حل خواهیم کرد از سوی دیگر باید قانون مصالح کشور در آن لحاظ شده باشد و ضمانت اجرا شده باشد.
مهاجرانی با تاکید بر اینکه کار معلمی به صلاحیت‌های ویژه نیازمند است، گفت: با توجه به حساسیت ویژه برخی مشاغل مثل معلمی، باید برای تربیت معلمان نیز ترتیبات خاصی لحاظ شود و لذا پرونده تعداد افرادی که شامل کد 19 و 5 شده‌اند، در حال بررسی است و پیش بینی می‌شود که 50 درصد این عزیزان به محل تحصیل و خدمت بازگردند و در راستای نیروی متخصص و متعهدی که نیاز کشور است، منشا خدمت باشند.
بهبود وضعیت بهره وری و سرمایه گذاری خارجی موجب رشد اقتصادی می شود
سخنگوی دولت در پاسخ به سوالی درباره رشد اقتصادی کشور گفت: بهبود وضعیت بهره‌وری و سرمایه گذاری خارجی موجب رشد اقتصادی می‌شود.
وی پیش بینی کرد که رشد اقتصادی کشور به 4 درصد برسد و گفت: برای دستیابی به رشد 8 درصدی نیاز به سرمایه‌گذاری 200 میلیارد دلاری خارجی داریم و لذا تلاش می‌کنیم تعامل با کشورهای همسایه، بهبود سیستم‌ها به منظور بهره‌وری بیشتر و ایجاد ظرفیت برای سرمایه گذاران خارجی و داخلی، به رشد اقتصادی مورد نظر دست پیدا کنیم.
به رای هیات وزیران و شاخص های وزارت کشور در مورد انتخاب استانداران اعتماد کنیم
سخنگوی دولت در پاسخ به سوالی درباره روند انتخاب استانداران گفت: استاندار به عنوان بزرگترین نماینده دولت در هر استان است و حق طبیعی شهروندان است در این مورد نگران باشند.
وی افزود: طبقه روال انتخاب وزرا و تشکیل کارگروه‌هایی برای انتخاب، در انتخاب استانداران نیز این اتفاق تکرار شد، فعالان اقتصادی، اصولگرا و اصلاح‌طلب گزینه‌هایی را معرفی و در نهایت انتخاب نهایی انجام می‌شود.
مهاجرانی تاکید کرد: به رای هیات وزیران و شاخص‌های وزارت کشور اعتماد کنیم و افراد باید براساس عملکرد خود ارزیابی شوند، برای ارزیابی عملکرد استانداران هنوز کمی زود است.
وی ادامه داد: براساس یک قطعه کوتاه فیلم افراد را قضاوت نکنیم بلکه عملکرد این افراد را مدنظر قرار داشته باشیم.
حل موضوعات نیازمند همدلی و کار کارشناسی است
سخنگوی دولت در پاسخ به سوالی دیگر گفت: حل موضوعات نیاز به همدلی و کار کارشناسی از یک سو و همدلی از سوی دیگر دارد و ان شاءلله با کمک یکدیگر وضعیت اقتصادی را به وضعیت قابل قبول برای مردم بازگردانیم.
وی افزود: آحاد جامعه از افزایش قیمت‌ها رنج می‌برند و این از موضوعات جدی برای دولت است که جلوی افزایش قیمت‌ها را بگیرد.
مهاجرانی تاکید کرد: تورم نقدینگی و افزایش قیمت موضوعاتی هستند که به صورت سلسه وار به یکدیگر وابسته هستند و دولت سعی در حل آنها دارد.
وی ادامه داد: دولت به این موضوعات به صورت تک عامل نگاه نمی کند بلکه تلاش می‌کند به صورت ریشه‌ای و بنیادین به حل آنها بپردازد.
حکمرانی فضای مجازی به معنای فیلترینگ نیست/ فیلترینگ نتوانسته به اهداف خود برسد
سخنگوی دولت تاکید کرد: وضع دولت راجع‌به فیلترینگ همان موضعی است که رئیس جمهور قبل از انتخابات اخذ کرد؛ موضع کاملاً شفاف است و فیلترینگ مضرات زیادی را ایجاد کرده است.
وی افزود: این با نکته‌ای که مقام معظم رهبری درباره حکمرانی فضای مجازی فرمودند، همخوانی ندارد. حکمرانی لزوماً به معنای فیلترینگ نیست، در چارچوب مصالح ملی و نظام، موضوع در حال پیگیری است و مضرات فیلترینگ شامل ایجاد حفره‌های امنیتی و دسترسی اقشار جامعه ازجمله دانش‌آموزان و کودکان به محتواهای نامناسب است.
وی ادامه داد: در چارچوب کار کارشناسانه، مصالح ملی و نظام، موضوع در حال پیگیری است و فراموش نکنیم که عدد و ارقام نشان می‌دهد که فیلترینگ نتوانسته به اهداف خود برسد.
اساسنامه سازمان ملی هوش مصنوعی در حال تدوین است
سخنگوی دولت گفت: تا زمان تصویب اساسنامه، تمام مسائل مربوط به هوش مصنوعی طبق برنامه هفتم توسعه در معاونت علمی ریاست جمهوری پیگیری می‌شود، حدود 30 عنوان درسی در زمینه هوش مصنوعی از مهرماه امسال در دانشگاه ها در دستور کار قرار گرفته است.
قانون ممنوعیت واردات برنج در فصل برداشت رعایت می‌شود
سخنگوی دولت ادامه داد: ما در کشور قانون ممنوعیت واردات برنج در فصل برداشت را کاملا رعایت می‌کنیم ، اما از طرفی باید ذخایر راهبردی مردم تامین شود.
مهاجرانی افزود: وقتی قیمت جهانی به حداقل می رسد لازم است که ذخایر پر شود و این به معنای ورود به بازار نیست بلکه به معنای پر کردن ذخایری است که کشور برای تامین امنیت غذایی خود نیاز دارد.
دولت سعی دارد از وعده‌ها و قول‌هایی که زود محقق نمی‌شود، پرهیز کند
وی در پاسخ به سوالی درباره دستاوردهای سفر رئیس‌جمهور به قطر گفت: دولت سعی دارد در همه امور و شئون، از وعده‌ها و قول‌هایی که زود محقق نمی‌شود، پرهیز کند. به همین دلیل ممکن است برای سفرهایی که انجام می‌شود نتوانیم دستاورد ذکر کنیم.
وی تاکید کرد: در طی سفرها و اقدامات است که می‌توانیم به دستاورد برسیم، استفاده از دارایی‌های نقدی ایران حق طبیعی ایران است و در تلاشیم که در روند عملیاتی کردن ایران از منابعی که در قطر وجود دارد، مشکلات را حل کنیم.
سازمان برنامه و بودجه تلاش می کند معوقات و مطالبات به حق گندم کاران را پرداخت کند
مهاجرانی درباره عدم دریافت معوقات برخی گندم‌کاران گفت: قیمت توافقی خرید گندم افزایش پیدا کرده است و میزان خرید گندم بیش از میزانی است که در قانون مصوب شده بود.
وی ادامه داد: سازمان برنامه و بودجه تلاش می‌کند که معوقات و مطالباتِ به حق گندم‌کاران را پرداخت کند. ما هم از گندمکاران که در جهت استقلال غذایی و کمک به پر کردن ذخایر استراتژیک کشور تلاش می‌کنند تشکر می‌کنیم و امیدواریم که این پرداخت‌ها در اسرع وقت صورت گیرد.
مهاجرانی در خصوص فروش زمین های چابهار به اتباع افغانی گفت: هیچ وقت، هیچ گاه و هیچ زمان در هیچ موقعیتی کشور امنیت داخلی و امنیت مرزهای خود را برای هیچ مرکز اقتصادی به خطر نخواهد انداخت، به اتباع زمین فروخته نمی شود، مالکیت و حاکمیت زمین‌ها در اختیار جمهوری اسلامی است و قابل انتقال نیست.
وی تاکید کرد: ممکن است بهره برداری زمین ها در قالب مصالح ملی و منافع مشترک سپرده شود ولی مالکیت زمین ها متعلق به نظام جمهوری اسلامی است
قرار است 800 هزار واحد مسکن حمایتی بر روی اراضی 99 ساله تکمیل و ساخته شود
وی افزود: مسکن یکی از اولویت‌ها و مسائلی است که در راستای تسهیل ازدواج و جوانی جمعیت دارای اهمیت است و یک موضوع فرابخشی به حساب می‌آید، رویکرد دولت پرهیز از عددسازی و بیان واقعیات به جامعه است.
مهاجرانی گفت: بر اساس برنامه وزارت راه قرار است اولا 800 هزار واحد مسکن حمایتی بر روی اراضی 99 ساله تکمیل و ساخته شود که از این تعداد 370 هزار قرارداد مشارکت مدنی آن‌ها با بانک‌های عمال تکیل شده و مابقی نیز منتظر انعقاد قرارداد است.
وی تاکید کرد: حدود 1 میلیون 700 هزار واحد نیز به صورت خودمالکی شهری و خودمالکی روستایی در حال ساخت است، 20 هزار مسکن از 800 هزار اولیه تحویل شده است.
تلاش دولت به کارگیری ظرفیت افراد دارای قابلیت است
مهاجرانی افزود: هیچ قانونی برای "فرد" نوشته نمی‌شود و دولت تمام تلاش خود را به کار می‌گیرد که از افرادی که ظرفیت‌های قابل‌توجهی دارند استفاده کند. لذا تلاش می‌کنیم ظرفیت افرادی که می توانند در راستای حل مشکلات کشور کمک کنند و دلسوز نظام هستند، بیشتر در خدمت کشور قرار بگیرد.
منابع برای متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان در اختیار سازمان تأمین اجتماعی قرار گرفته است
وی در پاسخ به سوال دیگری اظهار داشت: باید خط فقر را به‌درستی تعریف کنیم، رویکرد دولت پرهیز از عددسازی است؛ به همین جهت اینکه بگوییم دولت خط فقر را پایین آورده است درست نیست و مردم باید آن را درک کنند.
مهاجرانی ادامه داد: حدود 8 هزار میلیارد تومان به صورت نقدی و 30 هزار میلیارد تومان به صورت اوراق برای اجرای متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان، در اختیار سازمان تأمین اجتماعی قرار گرفته است.
وی تاکید کرد: در حکم بازنشستگان کشوری برای هم‌ترازی با شاغلین، پیچیدگی‌هایی وجود دارد که کار را مشکل کرده است. البته دولت فرایند را آغاز کرده است اما تا برای اینکه به خروجی برسد، کمی زمان می‌برد به همین دلیل به رویکرد علی‌الحساب روی آورده است.
در پایان این نشست خبری به مناسبت هشتادمین سالروز سرودن سرود "ای ایران ای مرز پرگهر" توسط حسین گل‌گلاب، این سرود در سالن پخش شد.

لینک کوتاه:
https://www.iranianejahan.ir/Fa/News/1232879/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

فحاشی و درگیری عرب‌ها و یهودی‌ها در کنست اسرائیل

ادعای پیشگوی معروف عرب در مورد مرگ زودهنگام کریستیانو رونالدو

جو استادیوم عربستان وحشتناک است

اندوه بی‌پایان مدافع ژاپن: اشتباه ساده‌ای کردم!

موریاسو: برای مربی استرالیا احترام زیادی قائلم

بهترین فرصت برای دوم شدن تیم روبرتو مانچینی

TSMC با سرمایه‌گذاری میلیاردی، اولین کارخانه خود را در آلمان احداث می‌کند

(ویدئو) مقایسه اجاره نشینی در ایران و اروپا

کمیسیون اروپا: مدرکی دال بر دخالت روسیه در انتخابات پارلمان اروپا یافت نشد

محرومیت هواداران پی‌اس‌وی از سفر به پاریس!

طرز تهیه ته چین | این ته چین خوشمزه ترین غذای عمرت میشه!

برانکو: بازیکنانم تا دقیقه 100 اشتیاق برد داشتند

باخت اندونزی و برد چین؛ برانکو همزمان دو طلسم را شکست

نایب قهرمانی فرجی در مسابقات تنیس روی میز کانتندر امارات

آغاز رزمایش‌های مشترک نیروهای مسلح آمریکا و فیلیپین

یک نهاد فلسطینی در لیست تحریم‌های آمریکا و کانادا

چرا آمریکا نمی‌تواند بی 52 جدید بسازد؟

رویکرد متفاوت هریس و ترامپ در قبال کی‌یف

تل‌آویو: بر اساس منافع خود پاسخ ایران را می‌دهیم

آمریکا: اسرائیل 30 روز فرصت دارد؛ یا بهبود وضعیت غزه یا قطع کمک‌های نظامی

تحریم جدید آمریکا و انگلیس علیه یک گروه فلسطینی

ادعای جدید نیویورک تایمز درباره احتمال حمله اسرائیل به ایران

آمریکا چند سیلوی پرتاب موشک‌های قاره پیمای هسته‌ای دارد؟

اردن: آتش‌بس در غزه برای برقراری آرامش فراگیر در منطقه ضروری است

بایدن خطاب به ایران: تلاش برای ترور ترامپ یک اقدام جنگی تلقی می‌شود

مقام سازمان ملل: نگران تاثیر بحران انسانی ناشی از اوضاع منطقه بر یمن هستیم

نماینده پارلمان بریتانیا: کودکان در غزه زنده‌زنده می‌سوزند، چه زمانی اقدامی می‌کنیم؟

آمریکا و انگلیس باز هم به یمن حمله کردند

شیخ نعیم قاسم: همان‌طور که سید ما می‌خواست موشک‌های مقاومت به حیفا و تلاویو رسیده است

مقام حزب‌الله لبنان: به جبهه داخلی اسرائیل میگویم که حل و فصل در آتش‌بس است

فروش11تن طلا در59حراج

درخواست وزیر خارجه ترکیه از جامعه جهانی/ جلوی ارسال سلاح به اسرائیل را بگیرید

ضرب شست کره جنوبی برای حفظ صدرنشینی و تحمیل اولین شکست به عراق

ابراز نگرانی رئیس اتاق بازرگانی درباره افزایش قیمت کالاهای اساسی

افاضات/بانک را تعریف کنید

اهمیت «مطلوبیت» در حوزه صنعت

لزوم تعریف بسته‌های سرمایه‌گذاری در مناطق محروم لرستان

قلعه نویی به برد مقابل قطر ضریب داد!

آیا نوبل 2024 را نهادگرایان بردند؟

ژاپن 1 - 1 استرالیا/ سامورایی‌ها در خانه متوقف شدند

پایان پرواز هواپیماهای ایرانی به اروپا

احضار سفیر مجارستان به وزارت خارجه

واکنش ایران به تحریم‌های جدید اتحادیه اروپا

دلیل لغو پرواز های ایران ایر به اروپا چیست؟

فساد در اروپا؛ مجارستان فاسدترین کشور

درس رئال به بارسلونا، سی تی و همه غول‌های اروپا

حمایت هواداران باشگاه‌های ورزشی در اروپا از فلسطین

ساعت پخش زنده بازی اسپانیا و صربستان از تلویزیون + پخش آنلاین

ساعت پخش زنده بازی اسکاتلند و پرتغال‌ از تلویزیون + پخش آنلاین

روسیه در انتخابات پارلمان اروپا دخالت نکرده است