ایرانیان جهان

آخرين مطالب

حج ناامن برای حجاج عراقی عراق

  بزرگنمايي:

ایرانیان جهان - به گزارش ایران اکونومیست، بازداشت «عمر نزار» افسر امنیتی وابسته به وزارت کشور عراق و یک جوان عراقی به نام «حسین حیدر عبدالساده الجمالی» که در جریان حج عمره در کنار خانه کعبه برای پیروزی محور مقاومت و سید شهید مقاومت «سید حسن نصرالله» دعا کرده بودند، خشم سعودی ها را برانگیخت و آنها را بازداشت کرد.
دستگاه های امنیتی سعودی در جریان حج تمتع در چهار ماه قبل نیز پنج حاجی عراقی را به همین گونه اتهامات بازداشت کرد که یکی از آنها «عماد المسافر» کارشناس برجسته سیاسی و همسو با محور مقاومت بود که بعد از قریب 10 روز با دخالت سفارت و وزارت امور خارجه عراق از بازداشت آزاد شد.
آنچه در این بازداشت ها و آزادشدن ها مهم است و عماد المسافر بخشی از آن را بعد از آزادی برای رسانه های عراقی توضیح داده اینکه دولت سعودی تحت عنوان «شاکی خصوصی عراقی»، اقدام به این بازداشت ها کرده است.
المسافر بعد از آزادی گفت که دستگاه های امنیتی سعودی به او گفته بودند که یک تبعه عراقی علیه او شکایت کرده است و به طور مشخص از «فائق الشیخ علی» یکی از رهبران بحث برانگیز اغتشاشات اکتبر 2019 عراق یاد کرد.
فائق الشیخ علی نماینده سابق پارلمان و یکی از مهمترین تحریک کنندگان اعتراضات اکتبر 2019 بود که به شدت به نظام سیاسی جاری در عراق انتقاد دارد و خواهان ادامه حضور نظامیان آمریکا در عراق و برقراری روابط با رژیم صهیونیستی و قطع روابط عراق با جمهوری اسلامی ایران است.
این چهره بحث برانگیز که پیرامون روابط مشکوک او با برخی دستگاه های امنیتی عربی و رژیم صهیونیستی حرف و حدیث زیادی وجود دارد، از موافقان وابستگی کامل عراق به آمریکا و از مخالفان و منتقدان محور مقاومت در عراق است که به دلیل اهانت های متعدد به سازمان الحشد الشعبی و مرجعیت عالی دینی در حال حاضر از عراق متواری شده و تحت تعقیب دستگاه قضایی این کشور قرار دارد.
آنچه در پرونده بازداشت حجاج عراقی در عربستان سعودی جلب توجه می کند این که برخلاف آنچه دستگاه های امنیتی سعودی در توجیه بازداشت حجاج عراقی گفته اند، با آنچه در رسانه ها و شبکه های اجتماعی سعودی منتشر می شود، تفاوت وجود دارد.
«عادل الاشرم» کارشناس سیاسی و فعال شبکه های اجتماعی سعودی در صفحه شخصی خود در یوتیوب علت بازداشت المسافر را یکی از توئیت های او در 31 اکتبر 2023 در حمایت از انصار الله یمن ذکر کرد که طی آن المسافر از ضربات موشکی یمنی ها به رژیم صهیونیستی حمایت کرده بود.
الاشرم در جریان بازادشت عمر نزار افسر نیروهای واکنش سریع وزارت کشور عراق ادعا کرده است که علت بازداشت، نقش این افسر عراقی درآنچه «کشتار تظاهرکنندگان در اعتراضات اکتبر 2019» نامیده است، می باشد.
این درحالیست که دادگاه های عراق عمر نزار را از این اتهامات واهی در همان 2019 تبرئه کرده بودند و حتی اگر چنین ادعایی صحت داشته باشد، رژیم سعودی از حیث قانونی حق و صلاحیت بازداشت فرد مزبور را ندارد مگر اینکه همانند قضیه عماد المسافر، شاکی خصوصی عراقی پشت این جریان وجود داشته باشد که تاکنون در این خصوص اظهار نظری صورت نگرفته است.
پیشتر «شیخ سامی المسعودی» رییس هیات حج و عمره عراق نیز در جریان بازداشت عماد المسافر و دیگر حاجی عراقی گفته بود که سعودی ها مدعی اند که برای مدیریت حج از جمله مبارزه با شعار دادن های سیاسی و نشر پاره ای افکار در شبکه های اجتماعی در ایام حج، اقدام به بازداشت این افراد و بازجویی از آنها کرده اند.
توجیه های مختلف سعودی ها درباره علت بازداشت و آزار رسانی به حجاج عراقی در ایام حج تمتع و عمره بیش از پیش نگرانی ها را در عراق نسبت به اهداف پشت پنهان این گونه بازداشت ها و آزارها برای حجاج عراقی بویژه افراد صاحب فکر و درجه داران نظامی برانگیخته است.
از طرفی با تکرار بازداشت حجاج عراقی به بهانه های واهی و بازجویی از آنها در جریان حج تمتع و عمره، فراخوان ها در عراق از ناامن بودن حج برای حجاج عراقی رو به فزونی گرفته است تا جایی که برخی از صاحب نظران همانند «قاسم العبودی» کارشناس سیاسی عراقی در یادداشتی تحت عنوان «وقتی حج تبدیل به تله می شود»، گفته اند که سعودی ها از حج به عنوان تله برای به دام انداختن افراد مشخص بهره می برند.
این صاحب نظر عراقی نوشته است: نظام حاکم بر عربستان سعودی برای پیگرد صاحبان اندیشه و کلام که نمی خواهند با سیاست های این رژیم مدارا کنند، برنامه جدی در دستور کار خود قرار داده است.
العبودی قتل فجیع «جمال خاشقچی» مخالف سعودی که با اره در سفارتخانه عربستان در ترکیه تکه تکه شد یا بازداشت «رانیا العسال» چهره رسانه ای برجسته مصری برای مدت شش ماه در جریان مراسم حج تمتع و بازدالشت حجاج عراقی در حج تمتع را از این نمونه ها ذکر کرد.
این کارشناس سیاسی عراقی گفته است که سیاست های ریاض نسبت به حج از سوی سازمان های امنیتی غربی ترسیم شده تا حج به تله ای برای صاحبان اندیشه آزاد که سیاست های ظالمانه نظام سیاسی حاکم بر عربستان سعودی را بر نمی تابند، تبدیل شود.
وی از دولت های اسلامی خواسته است تا از ریاض تعهد جدی در خصوص عدم تعرض به اتباع شان در ایام حج بگیرند.
به اعتقاد کارشناسان عراقی، حج تمتع امسال یکی از بدترین مدیریت های سعودی ها را تجربه کرد به نحوی که یک هزار و 426 نفر براثر آنچه دمای شدید هوا خوانده شد، جان خود در موسم حج از دست دادند که از این تعداد بیش از 30 نفر از حجاج عراقی بودند.
منبع: خبرگزاری ایرنا

لینک کوتاه:
https://www.iranianejahan.ir/Fa/News/1234183/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

10 خانه که به شکل عجیبی ناکارآمد هستند(+عکس)

نشست رهبران اتحادیه اروپا با سران 6 کشور عرب با هدف جلوگیری از گسترش جنگ

امیر قطر: هرگونه آتش‌بسی باید منجر به برپایی کشور فلسطین شود

درخواست امیر قطر برای آتش‌بس فوری در غزه و لبنان

آیا نشست بروکسل به کاهش تنش‌ها در خاورمیانه کمک می‌کند؟

فنلاند خواستار وضع تحریم‌ علیه رژیم غاصب صهیونیستی شد

ثبات جهان به‌دلیل وضعیت خاورمیانه و جنگ اوکراین در معرض خطر است

چین برای تحقق جهان عاری از سلاح هسته‌ای اعلام آمادگی کرد

چین: اسرائیل برای امدادرسانی بشردوستانه در غزه همکاری کند

غذای ایرانی در آثار تلویزیونی تبلیغ شود

آلکسی گندوز، بهترین بازیکن هفته چهارم رقابت‌های مقدماتی جام ملت‌های آفریقا از نگاه سوفااسکور

تیراندازی مأموران مرزبانی ایرانی به اتباع افغانستان صحت دارد؟

تکذیب ادعای حمله مرزبانان ایرانی به اتباع افغانستان

عراقچی: تحریم‌های جدید آمریکا و اروپا علیه ایران مردم عادی را که با هواپیما به سفر می‌روند، محروم می‌کند/ امکان تبادل پیام میان ایران و آمریکا همچنان وجود دارد

حمایت نظامی استرالیا از اوکراین با تانک‌های قدیمی آمریکا

آیت الله علم الهدی بر پیکر سردار نیلفروشان نماز اقامه کرد

ادعای آمریکا درباره تحریم 3 فرد مرتبط با بازوی مالی حزب الله

عراقچی: تبادل پیام میان ایران و آمریکا همچنان وجود دارد

آمریکا افراد و نهاد‌های مرتبط با لبنان را تحریم کرد

مقام سابق وزارت دفاع امریکا: اسرائیل با کمبود موشک‌های رهگیر روبرو است / اگر ایران در آینده به حملات احتمالی اسرائیل، با حمله هوایی سنگین پاسخ دهد و حزب‌الله لبنان نیز به این درگیری‌ها بپیوندد، احتمالا سیستم دفاع هوایی اسرائیل توان خود را از دست بدهد

آمریکا پایگاه هوایی خود در مجارستان را گسترش می‌دهد

انتخابات آمریکا، 20 روز دیگر

عراقچی در جمع خبرنگاران: امکان تبادل پیام میان ایران و آمریکا همچنان وجود دارد

تحریم‌های آمریکا علیه 3 فرد و 4 شرکت مرتبط با لبنان

آمریکا برخی افراد و نهادهای مرتبط با حزب‌الله لبنان را تحریم کرد

روند مشارکت رأی‌دهندگان در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا + نقشه

افسر سابق ارتش آمریکا: تاد هم نمی‌تواند جلوی حملهٔ موشکی ایران را بگیرد (فیلم)

عراقچی: امکان تبادل پیام میان ایران و آمریکا وجود دارد

معامله 900 میلیون دلاری واشنگتن-ریاض برای خرید «تسلیحات هواگرد»

وام 3 میلیارد دلاری، هدیه جدید آمریکا به لهستان

ساخت سلاح هسته ای برای ایران امکان پذیر است

تلاش برای ترمیم روحیه آسیب‌دیده اسرائیل با «تاد»

یکی از بزرگترین حامیان مالی ترامپ: «تسلا» و «اپل» باید مالیات بیشتری بپردازند

ادعای آمریکا: اسرائیل را برای بهبود امدادرسانی به غزه تحت فشار قرار خواهیم داد

قوت و ضعف دادرسی قضایی

تاد؛ قمار بزرگ

دانشگاه از بنی‎ صدر تا پزشکیان

روسیه: تصمیم نروژ برای کاهش دیپلمات‌ها را تلافی می‌کنیم

مجروحیت چند صهیونیست در حمله موشکی حزب‌الله

حمله موشکی به الجلیل با 4 زخمی/ تل‌آویو: 13 نظامی در جبهه لبنان زخمی شدند

وام بانکی 50 میلیون تومانی؛ بدون ضامن و سپرده!

مدیرکل بهره‌برداری آزادراه‌های کشور: مبلغ 120 هزار تومان عوارض آزادراه اصفهان- شیراز منطقی است

نبودشرکت‌های مادر، هلدینگ ومراکز اقتصادی درسیستان وبلوچستان

پیش بینی قیمت دلار فردا پنجشنبه 26 مهر 1403

10 هزار میلیارد ریال تسهیلات ارزان قیمت اشتغالزایی در یزد پرداخت شد

بازدید از اداره اتباع خراسان رضوی

عبور مسی از دایی باعث ناراحتی اش شد؟

پرداخت هزار میلیارد تسهیلات تبصره 18 در خراسان شمالی

پیش بینی قیمت دلار 26 مهر 1403

نوش آبادی: جمهوری اسلامی یک قدرت موثر در تحولات اقتصادی و حوزه نظامی است