ایرانیان جهان

آخرين مطالب

احمد زیدآبادی: دیپلماسی به زانو در می‌آید؟ خواندنی ها

احمد زیدآبادی: دیپلماسی به زانو در می‌آید؟
  بزرگنمايي:

ایرانیان جهان - هم میهن /متن پیش رو در هم میهن منتشر شده و بازنشرش در آخرین خبر به معنای تاییدش نیست
احمد زیدآبادی| مأموریت آقای عراقچی برای دستیابی به فرمولی دیپلماتیک به منظور فرونشاندن بحران در خاورمیانه صورت بی‌نهایت پیچیده‌ای پیدا کرده است. اگر قرار باشد روند تحولات در لبنان و نوارغزه، بر تصمیم دولت نتانیاهو برای حمله به اهدافی در خاک ایران بی‌اثر باشد، در آن صورت چه راهی برای کاهش تنش در منطقه قابل تصور است؟ هیچ‌کدام از قدرت‌های جهانی و کشورهای منطقه، راه‌حلی برای غلبه بر این معضل ارائه نکرده‌اند و در عین حال بعید است که آقای عراقچی جز تأکید بر پیامدهای خطرناک چنین حمله‌ای برای کل خاورمیانه، چیز بیشتری در آستین داشته باشد.
سیدعباس عراقچی، وزیر خارجۀ جمهوری اسلامی، پایتخت اغلب کشورهای خاورمیانه را زیر پا گذاشته است تا از خطری که به گفتۀ او، «منطقه را در آستانۀ فاجعۀ تمام‌عیار» قرار داده است، بکاهد و راهی به سمت حل بحران از طریق دیپلماتیک باز کند. آقای عراقچی پی در پی به پایتخت کشورهای عربستان، قطر، عمان، عراق، لبنان، سوریه، اردن، مصر و ترکیه سفر کرده و با مقام‌های بلندپایۀ این کشورها دیدار و گفت‌وگو داشته است.
اینکه در این سفرها، وزیر خارجه به مقام‌های کشورهای میزبان خود چه گفته و از آنها چه شنیده، به جز برخی حرف‌های کلی، جزئیات آن به رسانه‌ها درز پیدا نکرده است. جمهوری اسلامی به طور رسمی خواستار اعلام آتش‌بس در جنگ نوارغزه و لبنان و پیشگیری از حملۀ اسرائیل به خاک ایران است. آقای عراقچی در جریان سفرهایش، بارها نسبت به ادامۀ جنگِ غزه و لبنان و به‌خصوص پیامدهای هرگونه حملۀ نظامی اسرائیل به ایران هشدار داده است.
در واقع عموم کشورهای منطقه و قدرت‌های جهانی دخیل در بحران جاری، خواهان اعلام آتش‌بس فوری در جنگ اسرائیل با لبنان و نوار غزه هستند، اما آنچه سبب می‌شود که به‌رغم درخواست آنان جنگ همچنان ادامه پیدا کند، تفاوت نگاه عمیق آنان در مورد شرایط آتش‌بس است. در حقیقت، تا هنگامی که تمام طرف‌های ذیربط در دو جنگ جاری در منطقه نه‌فقط دربارۀ ضرورت آتش‌بس بلکه دربارۀ شرایط مشخص و تعریف‌شدۀ آتش‌بس به توافق دست نیابند، امیدی به خاموش شدن سلاح‌ها نمی‌توان داشت.
اسرائیل به عنوان طرف اصلی جنگ، شرایط خود را برای پذیرش آتش‌بس اعلام کرده است. در جبهۀ جنگ غزه، آنها خواهان توقف کوتاه‌مدت جنگ، در ازای مبادلۀ شماری از زندانیان فلسطینی با اسیران خود در نزد حماس هستند و آتش‌بس دائمی را به حذف ساختار نظامی و مدیریتی حماس و باز بودن دست خود در ادارۀ امنیتی نوارغزه مشروط می‌کنند.
طبعاً حماس این شرایط را نمی‌پذیرد و سایر کشورها هم راه‌های میانه‌ای را مطرح می‌کنند که قادر به پل زدن بین خواست‌های دو طرف نیست. به همین دلیل، آتش‌بس در نوار غزه به کلافی سردرگم تبدیل شده است و حتی پس از کشته شدن یحیی سنوار نیز، چشم‌اندازی برای پایان سریع جنگ گشوده نشده است. در جبهۀ لبنان، طرف اسرائیلی برای اعلام آتش‌بس دائمی خواهان ایجاد یک منطقۀ حائل تا سه کیلومتری مرز و عقب‌نشینی نیروهای حزب‌الله به شمال رودخانۀ لیطانی و استقرار ارتش لبنان به جای آنهاست.
دیگر کشورها و بسیاری از احزاب لبنانی از اجرای قطعنامۀ 1701 شورای امنیت به عنوان فصل‌الخطاب درگیری با اسرائیل حمایت می‌کنند؛ موضعی که به جز ایجاد منطقۀ حائل، شرایط اسرائیل برای آتش‌بس را تأمین می‌کند. با این حال، روند اجرای قطعنامه خود موضوع اختلافی عمیقی بین اسرائیل و برخی دیگر از طرف‌هاست. اسرائیل اجرای قطعنامه 1701 یعنی عقب‌نشینی نیروهای حزب‌الله به شمال رودخانۀ لیطانی را فقط «زیر آتش» می‌پذیرد و تا تحقق عینی مفاد قطعنامه حاضر به دست کشیدن از جنگ نیست.
آمریکا و برخی از متحدان آن در خاورمیانه و لبنان نیز تاکنون با اجرای قطعنامۀ 1701 در «زیر آتش» مخالفتی از خود نشان نداده‌اند و ظاهراً نظرشان بر این است که در صورت آتش‌بس فوری، دلیلی برای پذیرش اجرای قطعنامه از طرف حزب‌الله و ایران وجود ندارد. بدین ترتیب، آنان تداوم ضربه به ساختار و امکانات نظامی حزب‌الله را ضمانتی برای اجرای قطعنامۀ 1701 می‌پندارند. در این میان اما جمهوری اسلامی عمدتاً بر اعلام آتش‌بس فوری بدون ارائۀ توضیحی دربارۀ شرایط آن تکیه دارد. روشن است که بدون روشن شدن شرایط آتش‌بس، شعلۀ جنگ فرو نخواهد نشست.
ظاهراً منظور جمهوری اسلامی از آتش‌بس، بازگشت به شرایط پیش از جنگ، در هر دو جبهۀ لبنان و نوارغزه است. این ایده در بین قدرت‌های غربی و حتی کشورهای عرب منطقه طرفداری ندارد. آنها به نوعی از نظم برای آینده منطقه چشم دوخته‌اند که گرچه با نگاه دولت راستگرا و افراطی حاکم بر اسرائیل هماهنگ نیست، اما با مواضع جمهوری اسلامی فاصلۀ بیشتری دارد.
با این همه، محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی در مصاحبه‌اش با روزنامۀ فرانسوی فیگارو، از علاقۀ جمهوری اسلامی برای مذاکره با اتحادیۀ اروپا و همینطور فرانسه، برای اجرای قطعنامۀ 1701 شورای امنیت سخن گفته است. واکنش منفی و عجولانۀ نجیب میقاتی سرپرست نخست‌وزیری لبنان به اظهارات آقای قالیباف عملاً مانع از آن شد که زمینه برای کشف و سنجش شرایط ایران برای پایان دادن به جنگ در لبنان فراهم شود. از این جهت نهایتاً مشخص نشد که آیا جمهوری اسلامی به واقع با اجرای قطعنامۀ 1701 در لبنان و پذیرش پیامدهای درازدامن آن موافق است و یا اینکه از سرِ تسامح این موضوع مطرح شده است.
در این میان، معضل پیچیده‌تر اما روند رویارویی مستقیم ایران و اسرائیل است. دولت نتانیاهو در هفته‌های اخیر، تلاش کرده است که بحث پاسخ به حملۀ موشکی ایران را از تحولات مربوط به جبهه‌های نبرد در نوارغزه و لبنان جدا سازد. از این جهت، نتانیاهو و همکارانش تأکید می‌کنند که آنان صرف‌نظر از آنچه در لبنان و نوارغزه می‌گذرد، پاسخ حملۀ موشکی ایران را به شدت خواهند داد. آنها ماجرای به نسبت مبهم حمله پهپادی به منزل مسکونی نتانیاهو در شهر قیصریه را بهانۀ جدیدی برای حمله به ایران قرار داده‌اند و بر انجام قریب‌الوقوع آن تأکید دارند.
بدین ترتیب، مأموریت آقای عراقچی برای دستیابی به فرمولی دیپلماتیک به منظور فرونشاندن بحران در خاورمیانه صورت بی‌نهایت پیچیده‌ای پیدا کرده است. اگر قرار باشد روند تحولات در لبنان و نوارغزه، بر تصمیم دولت نتانیاهو برای حمله به اهدافی در خاک ایران بی‌اثر باشد، در آن صورت چه راهی برای کاهش تنش در منطقه قابل تصور است؟ هیچ‌کدام از قدرت‌های جهانی و کشورهای منطقه، راه‌حلی برای غلبه بر این معضل ارائه نکرده‌اند و در عین حال بعید است که آقای عراقچی جز تأکید بر پیامدهای خطرناک چنین حمله‌ای برای کل خاورمیانه، چیز بیشتری در آستین داشته باشد.

لینک کوتاه:
https://www.iranianejahan.ir/Fa/News/1238701/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

اقتصاد پیش‌زمینه رشد فرهنگی هر جامعه است

وزیر اقتصاد بجای پرداختن به سیاست خارجی برای اقتصاد بیمار کشور ایده پردازی کند

پزشکیان دوستانش را فدای اصول‌گرایان کرد/ سعید جلیلی به رقبایش استانداری و معاونت می‌داد؟

استاندار: جایگاه آذربایجان شرقی در همکاری اقتصادی با کشورهای همسایه منحصربه فرد است

با کسی که چوب لای چرخ فعالان اقتصادی بگذارد برخورد می‌کنیم/همه ایرانیان به پویش ایران همدل بپیوندند

افزایش دستمزد 2 بار در سال شدنی است؟

خبر خوش برای سهامداران بورس| پزشکیان دستور مستقیم برای بهبود بازار سرمایه را داد!

رئیس عدلیه: با کسی که چوب لای چرخ فعالان اقتصادی بگذارد، برخورد می‌کنیم

تعیین شماره کارت بانکی برای واریز خسارت‌ وارده به اموال دولتی

هشدار جدی اژه‌ای به سوءاستفاده‌کنندگان از مسائل اقتصادی

وضعیت اقتصادی کلان‌شهرهای کشور در نیمه نخست امسال/ شاخص‌های بودجه چه می‌گویند؟

با کسی که چوب لای چرخ فعالین اقتصادی بگذارد برخورد می‌کنیم + فیلم

طعنه تاجگردون به حضور مسئولان در ایکس؛ از فضای توییتی خارج شوید

وضعیت اقتصادی کلان‌شهرهای کشور در نیمه نخست سال جاری/ شاخص‌های بودجه چه می‌گویند؟

دغدغه مندی برای حمایت از تولیدات خراسان جنوبی / همه ذینفع هستیم

دغدغه مندی برای حمایت از تولیدات خراسان جنوبی

تشکل‌های تجاری و بازرگانی موتور محرکه تحقق دیپلماسی اقتصادی هستند

حمایت از صادرات گامی استوار در مسیر تحقق جهش تولید

تسنیم منتشر کرد؛ چالش‌های‌ پیش‌روی استاندار جدید لرستان

سکته صادرات در نیمه دوم دهه 90 با غفلت از بازارهای جدید

طعنه تاجگردون به حضور مسئولان در ایکس/ از فضای توییتی خارج شوید

اسطوره اکتبر، تولد یک ستاره در آسمان عرب

محمدرضا موالی زاده استاندار جدید خوزستان را بیشتر بشناسید+ سوابق

سخنگوی وزارت خارجه: اروپا در رویکرد خود تجدید نظر کند

30 میلیارد پوند هزینه خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا

یحیی سنوار به صلح سرد اسراییل و اعراب پایان داد؟

دیدار پزشکیان با سران کشورهای چین، روسیه و هند

فوری؛ آزمایش هسته‌ای چین اجرا شد

فراخوان 700‌هزار دستگاهی بی‌ام‌و

رئیس‌جمهور در اجلاس بریکس و بریکس پلاس سخنرانی می‌کند

قیمت نفت ثابت ماند

دیدار پزشکیان با سران کشور‌های چین، روسیه و هند

از زندان هرات تا تهران؛ مردان شرور در دام پلیس

آمریکا محور شرارت و خباثت در تمام دنیا است

لاتاری چیست؟

سقوط مرگبار بالگرد در آمریکا+ فیلم

وزیر دفاع آمریکا مدعی تلاش برای ترغیب ایران و اسرائیل به تنش‌زدایی شد

مشاور ویژه رئیس‌جمهور آمریکا به زودی به بیروت می‌رود/ آموس هوکشتاین کیست؟

مشاور ویژه رئیس‌جمهور آمریکا به بیروت می رود

آیا رای‌دهندگان مُردد سرنوشت انتخابات آمریکا را تعیین خواهند کرد؟

ناوهای روسیه برای مانور مشترک دریایی وارد آبهای میانمار شدند

فتح الله گولن درگذشت/ فیدان مرگ گولن را تائید کرد

ببینید | سقوط مرگبار بالگرد در آمریکا

برخورد بالگرد با برج رادیویی در «هیوستون» آمریکا 4 قربانی گرفت

فتح الله گولن کیست؟ + بیوگرافی و سوابق

روی بال نابغه در جام باشگاه‌های جهان/ مسی و افتخاری تاریخی برای اینترمیامی و بکهام

اگر آمریکا حمله کند چیزی شدیدتر از جهنم ویتنام در انتظارشان است

مروری بر زندگی فتح الله گولن؛ «خواجه افندی» ضد ایران

آمریکا همچنان چشم خود را بر واقعیت آرمان فلسطین بسته است/ همه احساسات ضداسرائیلی در منطقه زیر سر جمهوری اسلامی ایران نیست

کامالا هریس: ترامپ مقام ریاست‌جمهوری را با استفاده از الفاظ رکیک تحقیر می‌کند