ایرانیان جهان

آخرين مطالب

آخرین تیر ترکش آنتونی بلینکن؛ واشنگتن به تقلا افتاد/ رمزگشایی از سفر وزیر خارجه آمریکا به اسرائیل و عربستان ایالات متحده آمریکا

آخرین تیر ترکش آنتونی بلینکن؛ واشنگتن به تقلا افتاد/ رمزگشایی از سفر وزیر خارجه آمریکا به اسرائیل و عربستان
  بزرگنمايي:

ایرانیان جهان - به گزارش اقتصادنیوز، آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا، برای احیای مذاکرات آتش‌بس غزه پس از ترور (شهید) یحیی سنوار، وارد سرزمین‌های اشغالی شد. به نوشته رسانه ها، او در دیدار با بنیامین نتانیاهو، از نخست وزیر اسرائیل خواست تا در شرایط کنونی زمینه را برای آزادی گروگان ها هموار کرده و برای برقراری آتش بس در غزه و سرمایه گذاری در این نوار باریکه بستر سازی کند.
در همین راستا سخنگوی وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد که بلینکن در جریان نشست دو ساعت و نیم روز سه‌شنبه خود با « بی بی»در شرق بیت المقدس بر لزوم افزایش کمک‌های بشردوستانه اسرائیل به غزه تاکید کرده است.یکی از مقام های ارشد ایالات متحده که رایزنی های اخیر را سازنده و مثبت توصیف کرده ضمن اشاره به رایزنی های بلینکن با نخست وزیر اسرائیل و یوآو گلانت، وزیر دفاع این بازیگر مدعی شد در شرایط کنونی تلاش ها برای دستیابی به موفقیتی استراتژیک ادامه دارد و باید در این مسیر گام های مشخصی نیز برداشته شود.
آخرین شانس آقای دیپلمات به ادعای ناظران وزیر امور خارجه آمریکا که تاکنون چندین سفر بی نتیجه به منطقه داشته، چشم انداز مثبتی در باب توافق احتمالی میان اسرائیل و حماس نمی بیند.همزمان تحلیلگران نیز می گویند در حالی که تنها دو هفته مانده به انتخابات ایالات متحده باقی مانده، دستگاه سیاست خارجی ایالات متحده به تکاپو افتاده و به نظر می رسد این آخرین ماموریت بیلنکن در خاورمیانه برای برقراری آتش بس باشد.گاردین در بابره سفر وزیر امور خارجه آمریکا به اسارئیل نوشته، با شعله ور شدن جنگ در غزه و رویارویی گسترده نیروهای اسرائیل با حزب الله، امروز حمله تلافی جویانه (ادعایی) اسرائیل به ایران دیپلمات های بین المللی را به تحرک واداشته است. در همین راستا گفته می شود که بلینکن قرار است سرزمین های اشغالی را به مقصد عربستان، قطرو امارات ترک کند. پیشتر گفته شده بود که بعد از اسرائیل، اردن مقصد بعدی سفر وزیر امور خارجه هست، لما فعلا ریاض میزبان بلینکن خواهد بود.
همزمان و در شرایطی که وزیر امور خارجه آمریکا نشستی دو ساعته با « بی بی» داشت، خبرگزاری آکسیوس با انتشار گزارشی مدعی شد که طرح پیشنهادی از سوی مصر با هدف آزادی گروگان ها و برقراری آتش بس دو هفته ای آماده شده، گفته می شود هدف از ارائه این طرح شکست بن بست حاکم است. هنوز مشخص نیست که بازیگران دخیل، چون اسرائیل و حماس و فراتر از آن ایالات متحده به طرح پیشنهادی مصر چه .اکنشی نشان دهند. بلینکن در شرایطی وارد سرزمین های اشغالی شد که آموس هوخشتاین فرستاده ویژه ایالات متحده به بیروت برای پیشبرد گفتگوها در مورد آتش بس بین اسرائیل و حزب الله خیزی جدی برداشته است.ایالات متحده، مصر و قطر ماه‌ها است که مذاکرات میان اسرائیل و حماس را میانجیگری کرده‌اند و تلاش دارند تا به توافقی دست یابند که به واسطه اش حماس گروگان را در ازای پایان جنگ، آتش‌بس پایدار و آزادی اسرای فلسطینی رها کند.

ایرانیان جهان

منطقه به تقلا افتاد علاوه بر نگرانی‌ها در مورد تداوم حملات اسرائیل به غزه و لبنان، این انتظار وجود دارد که اسرائیل به زودی ایران را هدف حمله (ادعایی) تلاقی جویانه اش قرار دهد.پیشتر اسنادی منتشر شد که نشان دهند جزئیاتی از فعل و انفعال های نیروی دفاعی اسرائیل برای حمله به ایران، با رسانه ای شدن این اسناد، پنتاگون تحقیقات درباره عامل نفوذی را آغاز کرده،همزمان عباس عراقچی نیز در ادامه تورهای منطقه ای اش راهی کویت و بحرین شد؛ دو مقصدی که به باور ناظران هدف از انتخابشان هشدار به واشنگتن بود. بحرین و کویت میزبان بزرگ ترین پایگاه های ایالات متحده در منطقه هستند و از همین رو گروهی از تحلیلگران می گویند انتخاب چنین مقصد هایی در بازه زمانی کنونی، انتخابی هوشمندانه توسط دستگاه دیپلماسی ایران بود.با این همه کشورهای عرب حوزه خلیج فارس مانند امارات و قطر میزبان تاسیسات نظامی بزرگی هستند و این نگرانی وجود دارد که یک جنگ منطقه ای همه جانبه پای این گروه از بازیگران را به رویارویی احتمالی بکشاند بالاخ به واسطه این که تهران تاکید دارد هرگونه ماجراجویی اسرائیل را بی پاسخ نمی گذارد.
با ترور یحیی سنوار هیچ نشانه ای دال بر پایان درگیری ها وجود ندارد. اسرائیل کماکان شمال غزه را هدف حملات ننظامی اش قرار داده و رویارویی اش با حزب الله ابعادی تازه پیدا کرده است. ناظران می گویند تداوم این شرایط می تواند زمینه ساز آتش سوزی در سطح منطقه باشد.گروهی مدعی اند که اسرائیل می خواهد بداند ترور سنوارفرصتی برای احیای چارچوبی برای آزادی گروگان ها و برقراری آتش بس ایجاد خواهد کرد یا نه. در آن بازه زمانی، این ادعا مطرح بود که رهبر نظامی حماس مانع اصلی در مسیر رایزنی ها است، حال توپ در زمین اسرائیل افتاده تا بداند اهرم دیژری برای تحقق اهداف ادعایی اش وجود دارد یا نه. برقراری آتش بس در شرایطی برجسته شده که شرایط ساکنان شمال غزه بسیار اسفناک است تا جایی که یکی از دیپلمات های برجسته آمریکایی به طور مستقیم از نتانیاهو پرسیده، آیا توسل به سیاست قحطی، رویکردی عامدانه برای کشتن کسانی است که نمی خواهند شمال غزه را ترک کنند؟ به بیانی دیگر آیا این همان طرح موسوم به « طرج گنرال» است که توسط اعضای راست افراطی کابینه ارائه شده است. با این همه به نظر می رسد نتانیاهو و ران درمر، مشاورش این گزاره را رد کردند.
شایان ذکر است، در هیچ یک از گزارش‌های اسرائیلی درباب نشست نتانیاهو باگالانت به کمک‌های بشردوستانه اشاره نشده است. مقام ارشد دولت ایالات متحده در مورد حذف این موضوع در این قرائت ها سکوت اختیار کرده اند.یکی از مقام های دولت بایدن به نقل از بلینکن مدعی است که پیشرفت هایی حاصل شده اما باید گام های بیشتری برداشته شود.این مقام در ادامه خاطر نشان کرد، ایالات متحده نگرانی اش در باب وضعیت کنونی را با مقام های اسرائیلی به اشتراک گذاشته و آنها پاسخی مساعد دادند.این تبادل پیام ها در حالی انجام می شود که ناظران با اشاره به تبادل اتش اخیر میان اسرائیل و حزب الله از تغییر استراتژی این گروه می گویند و مدعی اند که حزب الله در جریان رویارویی های جنوب لبنان برای اولین بار از موشک های میان برد استفاده کرده است. در همین رابطه گروهی از تحلیلگران می گویند این گروه درمیان مدت بار دیگر سلاح های میان برد مشابهی را پرتاب خواهد کرد.

لینک کوتاه:
https://www.iranianejahan.ir/Fa/News/1241346/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

حمله آدم‌فضایی‌ها در ژاپن به خانم بازیگر سینما!/فیلم

فیلم/ آدم‌فضایی‌ها در ژاپن به هستی مهدوی حمله کردند!

زمان پخش زنده منچسترسیتی و اسپارتا پراگ از تلویزیون + پخش آنلاین

کشورهای بریکس، پوتین را به سمت پایان دادن به جنگ اوکراین سوق دهند

کشورهای بریکس، پوتین را برای پایان دادن به جنگ اوکراین تشویق کنند

چگونه دین در اروپا نهادینه شد؟

سخنگوی اتحادیه اروپا: تحولات اجلاس بریکس را از نزدیک دنبال می‌کنیم

توقف پروازهای 2 شرکت هواپیمایی ترکیه به ایران

عکس| کری سنگین باشگاه بایرن مونیخ برای بارسلونا

اتحادیه اروپا غرب را به یک جنگ ناامید کننده سوق داد

مورینیو: یونایتد مدال و پاداش قهرمانی من را بدهد!

رهبر معظم انقلاب: اسراییل شکست خورد، اما شکست بزرگ‌تر از آن فرهنگ، تمدن و سیاستمداران غرب است

برنامه قزاقستان برای صادرات گندم به اتحادیه اروپا

نخست وزیر انگلیس: حملات روسیه به اوکراین مانع ارسال کمک غذایی به فلسطین!

طرز تهیه یک مدل ته‌چین خوشمزه به سبک مازندرانی‌ها

پیروزی پرگل افغانستان مقابل ماکائو

رویاهای بزرگ افغانستان؛ میزبانی جام جهانی در آینده

غلام‌ فاروق اعظم کیست و چرا به دانشگاه تهران می‌آید؟مهره های سیاسی گذشته به دنبال منافع شخصی اند؟

سردار نقدی: رئیس جمهور آمریکا جرائت ندارد که در هیچ اجتماعی حاضر شود/دشمن نمی‌فهمد چه بلایی دارد بر سرش نازل می‌شود

آینده بریکس نویدبخش است

رژیم صهیونیستی تا امروز شکست بزرگی خورد چون نتوانست گروههای مقاومت را نابود کند

بازار ارزهای دیجیتال زیر ضرب تنش‌های انتخاباتی آمریکا

رسیدگی به چالش انتخاباتی به بعد از انتخابات آمریکا موکول شد

آیا ترامپ می‌تواند آرامش را به خاورمیانه بازگرداند؟

این دختر ایرانی اسناد پنتاگون را افشا کرد؟ +مشخصات

اینفوگرافی/ رشد بی سابقه فروش خودرو‌های برقی در آمریکا

مقاومت، رژیم صهیونیستی را در صحنه راهبردی و میدان شکست داده است

تلاش امریکا برای استفاده از الگوی شوروی علیه ایران

سفر بلینکن به ریاض و دیدار با مقامات عربستان

شکست پروژه بمب‌افکن رادارگریز آمریکایی

پوتین: دلارزدایی یک ضرورت استراتژیک است

جنگ غزه و لبنان؛ محور دیدار بلینکن و بن سلمان در ریاض

کشورهای مستقل نمی‌توانند تاوان فساد نظام‌مند مالی آمریکا را بپردازند

هدف بریکس به روایت وزیر امور خارجه

شکایت دادستانی کل تگزاس از دولت بایدن

بلینکن با ولیعهد و وزیر خارجه عربستان دیدار کرد

چه‌کسی اسناد آمریکا از رژیم صهیونیستی را افشا کرد؟

آمریکا تمایل دارد سیاست خصمانه هژمونی خود را در نظم نوین جهانی ادامه دهد

شهیدان نصرالله و سنوار قبل از شهادت اسرائیل را شکست دادند

عراقچی: با توسعه بریکس، هژمونی آمریکا رو به ضعف رفته است + فیلم

نماینده آمریکا: فعلا موافق ورود اوکراین به ناتو نیستیم

پنتاگون: مدرکی برای ادعای اسرائیل درباره بیمارستان الساحل نداریم

اوباما به خاطر کامالا هریس خواننده شد! | ویدئو

پزشکیان: امیدواریم با کمک روسیه روند تمامیت‌خواهی آمریکا و تحریم‌های آن را بر هم بزنیم

تداوم ناآرامی ها در «لیسبون» به دنبال کشته شدن یک شهروند به دست پلیس

عملیات تروریستی در آنکارای ترکیه

تصویب برنامه نظامی مشترک روسیه و بلاروس

سفر بلینکن به ریاض و دیدار با ولیعهد و وزیر خارجه عربستان

کارشناس اقتصادی: دولت نرخ سوخت هواپیما را تعیین تکلیف کند

ترخیص کالا در گمرکات کشور سرعت می‌گیرد