ایرانیان جهان

آخرين مطالب

آغاز یا پایان؟ خواندنی ها

آغاز یا پایان؟
  بزرگنمايي:

ایرانیان جهان - هم میهن /متن پیش رو در هم میهن منتشر شده و بازنشرش در آخرین خبر به معنای تاییدش نیست
بامداد شنبه 5 آبان 1403، اولین اقدام اسرائیل علیه ایران و در خاک ایران رخ داد که تل‌آویو مسئولیت آن را به صورت رسمی پذیرفت. بامداد شنبه درحالی‌که گزارش‌هایی از شنیده شدن صدای انفجار در نقاط مختلف کشور به‌خصوص اطراف تهران حکایت داشت، در نهایت دانیل هاگاری، سخنگوی ارتش اسرائیل اعلام کرد که ارتش این رژیم در حال انجام عملیات‌هایی هدفمند علیه اهدافی نظامی در ایران است.
صدای اولین انفجارها در تهران به‌خصوص غرب پایتخت، حوالی ساعت 2 تا 2:10 بامداد شنیده شد. خبر حمله اسرائیل به اهدافی در اطراف تهران، خوزستان و ایلام در نهایت از سوی مقامات رسمی کشورمان مورد تائید قرار گرفت.
صبح دیروز قرارگاه پدافند هوایی کشور در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: «به استحضار ملت شریف ایران می‌رساند، باوجود هشدارهای قبلی مسئولین جمهوری اسلامی به رژیم جنایتکار و غیرقانونی صهیونیستی مبنی بر پرهیز از هرگونه اقدام ماجراجویانه، این رژیم جعلی بامداد امروز در اقدامی تنش‌زا، نقاطی از مراکز نظامی در استان‌های تهران، خوزستان و ایلام را مورد هجوم قرار داده که ضمن رهگیری و مقابله موفق توسط سامانه یکپارچه پدافند هوایی کشور با این اقدام تجاوزکارانه، آسیب‌های محدودی به برخی از نقاط وارد شده که ابعاد این حادثه در دست بررسی است.»
در حال حاضر دو نگاه در ایران نسبت به این موضوع مطرح می‌شود. یک گروه معتقد به پایان دادن این چرخه و گروهی دیگر خواستار پاسخ‌ شدیدتر هستند. 
اطلاعیه ستاد کل نیروهای مسلح
مرکز ارتباطات ستاد کل نیروهای مسلح کشورمان شب گذشته با صدور بیانیه‌ای رسمی، به تشریح جزئیات این حمله پرداخت. در این بیانیه آمده است:
«به اطلاع ملت شریف و غیور ایران اسلامی می‌رساند هواپیماهای دشمن صهیونی در تجاوزی آشکار و مغایر با قوانین بین‌المللی در بامداد امروز، شنبه 5 آبان‌ماه، با استفاده از فضای در اختیار ارتش تروریستی آمریکا در عراق در یکصدکیلومتری مرزهای ایران و از راه دور، تعدادی موشک دوربردِ هواپایه که دارای سر جنگی بسیار سبک در حدود یک‌پنجم کلاهک موشک‌های بالستیک ایرانی می‌باشد را به سمت برخی از رادارهای مرزی در استان‌های ایلام، خوزستان و اطراف استان تهران پرتاب نموده که در پی عملکرد به‌موقع پدافند هوایی کشور، خسارت محدود و کم‌اثری را وارد و چند سامانه راداری آسیب دیده که تعدادی بلافاصله ترمیم و برخی نیز در حال ترمیم هستند. 
در این اقدام نامشروع و غیرقانونی، با آمادگی پدافند هوایی کشور تعداد قابل توجهی از موشک‌ها ردگیری و رهگیری شده و از ورود هواپیماهای دشمن به حریم هوایی کشور جلوگیری به عمل آمده است. ایران ضمن محفوظ دانستن حق پاسخ قانونی و مشروع خود در وقت مقتضی، برقراری آتش‌بس پایدار در غزه و لبنان برای جلوگیری از کشتار مردم بی‌پناه و مظلوم را مورد تأکید قرار می‌دهد. به دولت تروریست‌پرور و جنایتکار آمریکا که نقش محوری در حمایت و پشتیبانی همه‌جانبه از اقدامات مجرمانه رژیم صهیونی در برهم زدن امنیت منطقه دارد، هشدار داده می‌شود برای جلوگیری از گسترش درگیری و ناامنی در منطقه و کشتار مردم بی‌گناه به‌ویژه در غزه و لبنان این رژیم غیرقانونی و نامشروع را مهار نموده و خود و هم‌پیمانانش را در باتلاقی که آن رژیم اشغالگر ایجاد نموده است، بیش از این گرفتار ننماید.»
ادعایی درباره انهدام 20 هدف
مقامات و رسانه‌های اسرائیلی مدعی شدند که 20 هدف با استفاده از 140 جنگنده در ایران مورد حمله قرار گرفتند. یک منبع آگاه در این باره به خبرنگار تسنیم گفت: «ادعای ارتش اسرائیل مبنی بر هدف قرار دادن 20 نقطه در کشور غیرواقعی است و تعداد اهداف دشمن با فاصله، کمتر از این میزان است.»
این منبع همچنین اظهار داشت: «اقدام صهیونیست‌ها از بیرون از مرزهای کشور صورت گرفته و آسیب‌های محدودی وارد کرده است.»
او همچنین هدف قرار گرفتن مراکز نظامی سپاه در تهران را تکذیب کرد. این منبع آگاه که نامش فاش نشد، ادعای استفاده بیش از 100 هواپیمای نظامی در این حمله را نیز دروغ و بزرگنمایی دانست. 
گستره حمله
اخبار زیادی از گستره حمله اسرائیل در دست نیست. تا زمان تنظیم این گزارش، اظهارنظرهای رسمی صرفاً وقوع حمله در استان‌های تهران، خوزستان و ایلام را تائید کردند. تا این زمان، شهادت دو نفر از پرسنل نیروی پدافند هوایی ارتش در جریان تجاوز نظامی اسرائیل مورد تائید قرار گرفت و نام دو شهید دیگر نیز اعلام شد که در صورت تائید، تعداد تلفات انسانی این حمله را به چهار نفر افزایش خواهد داد.
از محل شهادت سرگرد عملیات موشک حمزه جهان‌دیده و استوار عملیات موشک محمدمهدی شاهرخی‌فر خبری اعلام نشده است اما شنیده‌ها حاکی از شهادت آنان در حمله به سایت پدافندی نزدیک ماهشهر در استان خوزستان است. مهدی نقوی و سجاد منصوری نیز دو شهید دیگر حمله اسرائیل بودند که شهادت آنان شب گذشته تائید شد.
اخبار تائیدنشده حاکی از آن است که یک پایگاه نظامی در شرق تهران و چند پایگاه نظامی در جنوب و جنوبغرب تهران هدف این حمله‌ها قرار گرفتند. همچنین خبر تائیدنشده دیگری نیز حاکی از آن است که یک کارخانه در شهرک صنعتی شمس‌آباد واقع در 5 کیلومتری فرودگاه امام خمینی (ره) نیز هدف اصابت قرار گرفت. اما جزئیاتی از این موضوع منتشر نشده است. همچنین اطلاعیه‌ رسمی از اهداف عملیات اسرائیل در استان‌های ایلام و خوزستان نیز منتشر نشده است. 
بیانیه وزارت خارجه
دستگاه دیپلماسی کشورمان ضمن محکوم کردن تجاوز نظامی اسرائیل، در بیانیه‌ای رسمی عنوان داشت: «همانطور که بارها توسط مراجع صلاحیت‌دار جمهوری اسلامی ایران تاکید شده است، جمهوری اسلامی ایران با ابتنای بر حق ذاتی دفاع مشروع، که در ماده 51 منشور ملل متحد نیز منعکس شده است، خود را محق و موظف به دفاع در برابر اعمال تجاوزکارانه خارجی می‌داند.»
در بخش دیگری از این بیانیه آمده است: «جمهوری اسلامی ایران با تاکید بر استفاده از همه توانمندی‌های مادی و معنوی ملت ایران برای دفاع از امنیت و منافع حیاتی خود، و نیز با وقوف به وظایف خود در قبال صلح و امنیت منطقه‌ای، مسئولیت فردی و جمعی همه کشورهای منطقه برای حراست از صلح و ثبات منطقه را خاطرنشان می‌کند و از همه کشورهای صلح‌دوست در منطقه و سایر کشورها که با درک شرایط خطیر موجود از اقدام تجاوزکارانه رژیم اشغالگر اسرائیل ابراز انزجار نموده و آن را محکوم کرده‌اند، قدردانی می‌کند.» 
بایدن: امیدوارم این نقطه پایان باشد
جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا در پاسخ به خبرنگاران گفت که امیدوار است این حملات نقطه پایانی بر تقابل مستقیم میان ایران و اسرائیل باشد. او گفت به نظر می‌رسد که اسرائیل فقط اهداف نظامی را در ایران مورد حمله قرار داده است . یک مقام کاخ سفید در جریان این تجاوز نظامی به شبکه سی‌بی‌اس اعلام کرد که در جریان عملیات قرار دارند و این حمله پاسخی به حمله موشکی 1 اکتبر (10 مهر) است. آمریکا ساعاتی بعد، هرگونه مشارکت خود در عملیات نظامی اسرائیل علیه اهدافی در ایران را تکذیب کرد.
محکومیت‌های خارجی
عربستان، اردن، پاکستان، لبنان، ترکیه، بحرین، عمان، قطر، عراق، سوریه، امارت اسلامی افغانستان، اقلیم کردستان عراق، اندونزی، مصر، مالدیو، موریتانی، ونزوئلا، الجزایر، سوئیس و شورای همکاری خلیج‌فارس دولت‌ها و سازوکارهای منطقه‌ای بودند که این حمله را با ادبیات مختلف – از جمله ذکر یا عدم ذکر نام اسرائیل – محکوم کردند.
فرانسه تجاوز نظامی اسرائیل به ایران را محکوم نکرد و خواستار خویشتنداری طرفین شد. صدراعظم آلمان نیز موضع مشابهی اتخاذ کرد و از ایران خواست که دست به تشدید تنش نزند تا راه‌حل‌های مسالمت‌آمیز ارائه شود.
کی‌یر استارمر نخست‌وزیر بریتانیا ضمن تاکید بر حق اسرائیل برای دفاع از خود و دعوت طرفین به خویشتنداری، اظهار داشت که ایران نباید به این حمله واکنش نشان دهد.
ماریا زاخارووا سخنگوی وزارت خارجه روسیه این تجاوز را محکوم نکرد اما نسبت به افزایش تنش در منطقه ابراز نگرانی کرد. وزارت خارجه هند نیز موضعی مشابه روسیه داشت.
اتحادیه اروپا از موضع‌گیری خودداری و اعلام کرد که ادامه این اقدامات تهدیدی برای گسترش درگیری‌ها در منطقه است. دبیرکل سازمان ملل از ادامه تشدید تنش در خاورمیانه ابراز نگرانی کرد. 
واکنش‌های داخلی
محمداسماعیل کوثری، فرمانده ارشد پیشین سپاه و عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس درباره این حمله گفت: «رژیم صهیونیستی باید تاوان تجاوز به تمامیت ارضی ایران را بدهد. پاسخ ایران با درنظر گرفتن همه جوانب و رعایت منافع ملی در بهترین زمان انجام خواهد شد. به صهیونیست‌ها توصیه می‌کنیم زندگی در پناهگاه را تمرین کنند.»
مولوی عبدالحمید، امام‌جمعه اهل سنت زاهدان این تجاوز را محکوم کرد. عبدالحمید پایگاه‌های نظامی ایران را «سرمایه‌های ملی» خواند و از جامعه جهانی خواست اسرائیل را تحت فشار قرار دهند تا به اشغال سرزمین‌های فلسطینی پایان دهد. حداقل دو تحلیلگر سیاسی اصلاح‌طلب و اصولگرا، محدود بودن حمله نظامی اسرائیل را نتیجه دیپلماسی دانستند.
صادق زیباکلام، استاد دانشگاه تهران در این‌باره نوشت: «حمله هوایی سحرگاه امروز اسرائیل به ایران، بیش از آنکه دستاورد نظامی برای تل‌آویو باشد، موفقیت دیپلماتیک برای واشنگتن بود که توانست نتانیاهو را وادار نماید تا حمله را بسیار محدود سازد تا ایران مجبور به تلافی نشود. آمریکایی‌ها برای چندمین بار نشان دادند که خواهان جنگ با ایران نیستند.»
محمد مهاجری، روزنامه‌نگار و تحلیلگر سیاسی اصولگرا نیز در توئیتر خود نوشت: «برخلاف حملات قبلی رژیم صهیونیستی به میهن عزیزمان که ‎کشورهای عربی سکوت می‌کردند، بعد از تهاجم دیشب چند کشور عربی آن را رسماً محکوم کردند. این موفقیت را می‌گذاریم به حساب تلاش‌های دیپلماتیک سردار میدان دیپلماسی ایران، سیدعباس عراقچی.»
نقطه پایان یا شروع جنگ؟
همانطور که در ابتدای گزارش اشاره شد، دو نگاه عمده درباره اقدامات بعدی ایران وجود دارد. موافقان پاسخ ایران می‌گویند آن‌ها به پایتخت ایران حمله کردند و باید درسی سخت به آنان بدهیم که عقب بروند. مخالفان می‌گویند پاسخ‌های پیشین این روند را متوقف نکرده و با شکستن قفل برخورد مستقیم میان دو طرف، احتمال افزایش تنش بیشتر است. 
محمد ایمانی، نویسنده روزنامه کیهان در یادداشتی تلگرامی در این باره نوشت: «در سه هفته پس از عملیات وعده صادق 2، با وجود هارت و پورت بسیار تند مقامات صهیونیست، کسی در ایران نترسید و قافیه را نباخت. اما اخبار مربوط به دوره انتظار صهیونیست‌ها در دو عملیات انتقامی ایران (فروردین‌ماه و مهرماه) نشان داد که آنها هر بار وحشت مهلکی را تجربه کرده‌اند و این بار باید، هراس دردناک‌تری را تجربه کنند. عملیات این بار ایران طبیعتاً باید با خسارات و تلفات بیشتری نزد رژیم صهیونیستی همراه باشد و در عین حال نباید برای رژیم عادی شود. ضرورت دارد که عملیات متنوع‌تر، بدیع‌تر و غافلگیرانه‌تری طراحی شود و خواب و خوراک را از چشم مقامات صهیونیست بگیرد. سگ هار فقط با ضربات قاطع و دردناک سر جای خود می‌نشیند. ما در متن یک جنگ گسترده قرار داریم. جنگ نه بامداد امروز آغاز شد و نه پایان می‌پذیرد. وقار و آرامش ستودنی مردم ما، اسباب تحقیر دشمن است. در عین حال بسیار ضرورت دارد که مختصات جنگ جاری و ابعاد و ملاحظات آن، بیشتر برای افکار عمومی بیان شود و آمادگی عمومی افزایش یابد.»
صابر گل‌‌عنبری، تحلیلگر ارشد مسائل بین‌الملل نیز در یادداشتی تلگرامی نوشت: «ایران به احتمال زیاد سریعاً واکنشی نشان ندهد؛ اما تهدید به پاسخ در زمان و مکان مناسب خواهد کرد. اگر هم بخواهد بعد از این حملات واکنش سریعی نشان دهد، احتمالاً بسیار محدود باشد. چه‌بسا ایران به دلیل تمرکز حمله بر پایتخت و حومه، نوعی پاسخ به حمله اسرائیل را ضروری بداند، اما نباید از نظر دور داشت که حدود 10 روز به انتخابات آمریکا باقی مانده است و احتمالاً این متغیر و تاثیر احتمالی بالا گرفتن تنش بر شانس پیروزی ترامپ هم در نظر گرفته ‌شود. به نظر می‌رسد که ثقل حکومت ایران در تقابل با اسرائیل بیشتر از قبل بر جبهه لبنان متمرکز خواهد بود.»

لینک کوتاه:
https://www.iranianejahan.ir/Fa/News/1245161/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

با برد برابر قطر و تساوی ژاپن با استرالیا؛ فاصله ایران با سامورایی‌ها به 4 امتیاز رسید

برپایی نمایشگاه «سفر به دنیای انیمه» در لاهیجان

حقوق اتباع ایرانی در سایه تحریم‌های اتحادیه اروپا | حقوقدانان در مورد تحریم های هوایی ایران چه می گویند؟

حقوق اتباع ایرانی در سایه تحریم‌های اتحادیه اروپا | حقوق‌دانان در مورد تحریم‌های هوایی ایران چه می‌گویند؟

مروری بر ترکیب منتخب فیفا در سال 2009؛ این بازیکن تاریخ فوتبال را تغییر داد / عکس

روزنامه زنجیره‌ای، خادم اروپای گستاخ!

پیکر شهدای حمله اسراییل فردا تشییع می شود

واکنش بازیگران سینما و تلویزیون به شهادت رزمندگان ارتش در حمله اسراییل

چطور بدون اینکه بخواهیم به سمت یک جنگ جهانی می رویم؟

ایران در مسیر خودکفایی، تولید ژنراتورهای هواپیمایی و قطار با کیفیت جهانی

کشف تراشه TSMC در پردازنده هواوی؛ کمپانی تایوانی ارسال قطعه به چین را متوقف کرد

سرمایه گذاری آذربایجان در افغانستان

کاظمی قمی: فروش زمین به اتباع افغانستانی در چابهار شایعه است | 6 میلیون افغانستانی در ایران حضور دارند

بایدن: میهن تجارت ترامپ اشتباه است

وزیر دفاع آمریکا: ایران به حمله اسراییل پاسخ ندهد

هشدار جدی چین به آمریکا درباره ارسال سلاح به تایوان

ترامپ به «بزرگترین اشتباهش» اقرار کرد

شوک به فوتبال آمریکا: مرگ دروازه‌بان 25 ساله!

سی‌ان‌ان: آمریکا خواستار توقف درگیری‌ها میان ایران و اسرائیل است

جهش جهانی طلا / روند نزولی نفت

همه چیز درباره انتخابات آمریکا؛ از پیشگویی‌ها تا نظرسنجی‌ها

آمریکا راه حمله به ایران را به اسرائیل نشان داد

ترامپ بزرگترین اشتباه خود را فاش کرد!

تقلای مجدد آمریکا برای منصرف کردن ایران از واکنش به اسرائیل

آمریکا دست به دامن ایران شد/ به اسراییل حمله نکن

تاثیر انتخابات آمریکا بر بازار طلای جهانی

وعده ترامپ برای پایان دادن به هرج و مرج خاورمیانه: آیا واقع‌بینانه است؟

عملیات ضدصهیونیستی جدید در قدس اشغالی

گالانت: با عملیات نظامی نمی‌توان به هر هدفی دست یافت

هدف قرار دادن سربازان ارتش اسرائیل در شهرک شومره

پهپادهای حزب‌الله نقاط ضعف ارتش اسرائیل را فاش کرد

شکایت لبنان به شورای امنیت درباره تجاوزات رژیم صهیونیستی

قدردانی «پوتین» از تلاش‌های رئیس‌جمهور چین برای پایان جنگ اوکراین

حماس: عملیات تل آویو واکنشی به نسل کشی صهیونیست‌هاست

محموله 2 هزار تنی برنج وارداتی در بازار عرضه شد

صمصامی: در لایحه بودجه 1404 افزایش قیمت بنزین نیامده است

شرایط جدید پرداخت وام ودیعه مسکن؛ چه افرادی مشمول می‌شوند؟

روسیه: بدهی دولت آمریکا اقتصاد جهان را تهدید می‌کند

انتقاد سفیر ایران درعراق از مواضع غیرسازنده اروپا

بلاتکلیفی پرسپولیس برای بازی با الشرطه عراق

سردرگمی پرسپولیس برای بازی با الشرطه عراق

سفیر ایران در عراق از مواضع غیرسازنده اتحادیه اروپا انتقاد کرد

وضعیت نامشخص پرسپولیس برای دیدار با تیم الشرطه عراق

اسرائیل با حمله راه به جایی نخواهد برد

هلاکت 4 داعشی در بمباران مواضع تروریستها در صلاح الدین عراق

عراق یا قطر گزینه‌های احتمالی میزبانی تراکتور از روشن تاجیکستان

ارتقا کمی و کیفی برگزاری کمیسیون‌های پزشکی / افزایش بررسی 1500 پرونده کمیسیون پزشکی بنیاد شهید و امور ایثارگران

دیدار مدیر کل بنیاد استان قم با خانواده شهید «رضا محمدی»

جزئیات مراسم تشییع شهید «مهدی خموشی»

40 متهم به جرم بزرگترین شبکه پولشویی دستگیر شدند