ایرانیان جهان

آخرين مطالب

صهیونیست‌ها از ورود به درگیری با ایران هراس دارند/ آمریکا هم از اسرائیل ناامید شده است ایالات متحده آمریکا

صهیونیست‌ها از ورود به درگیری با ایران هراس دارند/ آمریکا هم از اسرائیل ناامید شده است
  بزرگنمايي:

ایرانیان جهان - کارشناس و تحلیلگر ارشد مسائل غرب آسیا گفت:‌ اسرائیلی‌ها هم ترس داشتند و نمی‌خواستند ایران را درگیر کنند و هم از آن طرف ضعف داشتند و نمی‌توانستند یک چالش این چنینی را برای مدت قابل‌توجهی اداره کنند.

ایرانیان جهان

دوگانگی و وضعیت تحیّر آن‌ها به این دلیل بود که از طرفی واقعاً نمی‌خواست با ایران درگیر شود و پای ایران را به درگیری باز کند چون به نفعش نیست.
وی افزود: در شرایطی که اسرائیلی‌ها از پس مقاومت غزه بر نیامدند و در عین حال درگیر جنگی با حزب الله که بزرگتر از حماس است، قرار گرفته‌اند؛ نمی‌خواستند با جمهوری اسلامی وارد درگیری و تنش به این معنا شوند.
زارعی ادامه داد: اقدامی که جمهوری اسلامی ایران در عملیات‌های وعده صادق 1 و 2 در یک فاصله کوتاه انجام داد برای اسرائیلی‌ها بسیار خارکننده بود به نحوی که مخصوصاً عملیات وعده صادق 2 بسیاری از خطوط اسرائیلی‌ها مانند برتری‌های پدافندی، اطلاعاتی، نظامی، تحلیل و جمع‌بندی و نوشتن استراتژی و پیش‌بینی مسائل را از بین بُرد.
کارشناس مسائل غرب آسیا افزود: اسرائیلی‌ها در همه این حوزه‌ها طی ده‌ها سال اخیر یک تصویر منحصر به فرد برای خود ایجاد کرده بودند. همه این تصاویر در وعده صادق بر هم ریخت و یک تهاجم سنگین از سوی جمهوری اسلامی به حساس‌ترین نقاط اسرائیل که پایگاه‌هایی مانند نواتیم بود را انجام داد. لذا جمهوری اسلامی کلیه این خطوط را از بین برد.
تهاجم دیشب اسرائیل پاسخ وعده صادق نبود
زارعی گفت: اسرائیلی‌ها نمی‌توانستند نسبت به چنین رخدادی بی‌تفاوت باشند و کاری انجام ندهند چون عدم انجام اقدام همان اعتراف سنگین به آن چیزی است که ما اکنون از آن به عنوان از بین رفتن خطوط یاد می‌کنیم. در واقع، انجام ندادن هیچ کاری امضا پای این موضوعات و مسائل بود.
وی ادامه داد: لذا؛ اسرائیلی‌ها با یک دوراهی سنگین مواجه بودند؛ اول، اقدام نکنند و ایران را وارد درگیری نکنند و دوم، وضعیت شکسته را چگونه احیا کنند. به همین دلیل یک مسئله متوسط بین این دو حالت را طراحی و شب گذشته این اقدام را با یک دامنه محدود در خصوص برخی پایگاه‌های نظامی ایران اجرا کردند.
تحلیلگر ارشد مسائل غرب آسیا تصریح کرد: آنچه در این صحنه مجدداً اسرائیلی‌ها را با چالش مواجه می‌کند یک صورتحساب جدید است. بالاخره ما وقتی که عملیات وعده صادق2 را انجام دادیم در پاسخ به اقدامی بود که اسرائیلی‌ها علیه مهمان ما در تهران انجام داده بودند. بنابراین اقدام ما یک اقدام کاملاً مشروع، قانونی و حقوقی بود.
وی افزود: آنچه اسرائیلی‌ها به نام پاسخ به عملیات وعده صادق 2 انجام دادند در واقع یک اقدام و صورتحساب جدید محسوب می‌شود و اسرائیلی‌ها بایستی از اکنون به این فکر باشند که این صورت حساب چه زمانی توسط جمهوری اسلامی ایران تسویه می‌شود.
زارعی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا عملیات شب گذشته اسرائیلی‌ها با هیاهوی آن‌ها درباره اقدام علیه ایران تناسب داشت، تاکید کرد: اگر فرض را بر این بگذاریم کاری که دیشب انجام دادند پایان همه آن حرف‌ها بود. البته علی‌القاعده نیز چنین بود چون ارتش اسرائیل رسماً اعلام کرد که عملیات واکنشی ما به پایان رسیده و تمام شده است.
اهمیت همه اهداف اسرائیل در ایران به اندازه یک پایگاه نواتیم نبودند
وی افزود: اگر این موضوع را مبنا قرار دهیم باید آن را با وعده صادق 2 نسبت‌سنجی کنیم تا ببینیم عملیات وعده صادق 2 با اسرائیل چه کرده است و کاری که آن‌ها دیشب انجام دادند چه نسبتی با آن دارد.
کارشناس و تحلیلگر ارشد مسائل غرب آسیا ادامه داد: ما در عملیات وعده صادق 2 تعداد 200 فروند موشک بالستیک به اسرائیل شلیک کردیم که محافل داخلی اسرائیل می‌گویند که 190 موشک از این تعداد اصابت کرده است. البته ما قدری احتیاط کردیم و گفتیم که 180 فروند اصابت کرده است. این موشک‌ها به حساس‌ترین نقاط رژیم صهیونیستی اصابت کرد؛ نقاطی که در خوزستان ایلام و اطراف تهران مورد اصابت قرار گرفتند اگر جمع شوند موقعیتی پایین‌تر از پایگاه نواتیم پیدا می‌کنند.
وی افزود: به‌نحوی‌که اگر با یکی از اهداف ما که پایگاه نواتیم بوده این 3 یا 4 منطقه مورد اصابت را با آن تطبیق دهیم کفه نواتیم کاملاً سنگینی می‌کند؛ لذا؛ خود اسرائیلی‌ها بازگشتند و همدیگر را مورد سؤال قرار دادند که حمله شب گذشته چه تناسبی با اقدام جمهوری اسلامی در وعده صادق 2 دارد.
زارعی ادامه داد: این در حالی است که اقدام جمهوری اسلامی مستقلاً و بدون هیچ قدرت خارجی یا بین‌المللی و منطقه‌ای در این صحنه به جمهوری اسلامی کمک نکرده حتی ما با موانع نیز مواجه بودیم. ما یک‌تنه و با وجود موانع به 3 یا 4 پایگاه هوایی اسرائیل مانند نواتیم و تل‌ نوف حمله کردیم و موشک‌ها اصابت کردند و در برابر سامانه‌های پرخرج دفاعی آن‌ها این اقدام صورت گرفت.
وی گفت: رژیم صهیونیستی در اینجا با حمایت آمریکایی‌ها، فرانسوی‌ها و انگلیسی‌ها و برخی دیگر که در بیانیه ستاد کل نیروهای مسلح یک اشاره اجمالی به این مسئله شده بود با انبوهی از پشتیبانی‌ها اقدامی به‌مراتب ضعیف‌تر از آنچه در وعده صادق 2 علیه آن‌ها اجرا شده بود را انجام دادند.
زارعی ادامه داد: این موضوع هم نشان‌دهنده احتیاط آنها است که نمی‌خواستند واقعاً ما وارد جنگ با آن‌ها شویم لذا به‌سرعت گفتند که تمام شد. یعنی ساعت 5 صبح وزیر جنگ رژیم صهیونیستی مقابل دوربین ظاهر شد و گفت که تمام شد. عملیات آماده سه مرحله از ساعت 2:15 بامداد آغاز و در ساعت 5:30 به پایان رسید. این یعنی آن‌ها می‌ترسند از اینکه ایران وارد یک درگیری در این صحنه شود.
وی گفت: از سوی دیگر نشان از ضعف آن‌ها نیز دارد. یعنی آن‌ها می‌دانند به لحاظ قدرت تسلیحاتی اگرچه مستظهر به انبارهای تسلیحاتی غرب هستند و تمام جنگ‌افزارها در اختیار آن‌ها است اما درعین‌حال با یک قدرت بومی سازنده سلاح مواجه هستند. سازنده سلاحی خود بدون آن که دلاری پرداخت کند آن سلاح‌ها را طراحی و تولید می‌کند.
کارشناس و تحلیلگر ارشد مسائل غرب آسیا عنوان کرد: کشوری در عرض، عمق، طول و جمعیت ایران می‌تواند جنگ را برای مدت طولانی ادامه دهد اما کشوری که به سلاح دیگران متکی است یک قدرت مانور بسیار محدود دارد؛ لذا اسرائیلی‌ها به نظرم هم ترس داشتند و نمی‌خواستند ایران را درگیر کنند و هم از آن طرف ضعف داشتند و نمی‌توانستند یک چالش این چنینی را برای مدت قابل‌توجهی اداره کنند.
اسرائیل جنگ رسانه‌ای را هم به ایران باخت
زارعی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا رژیم صهیونیستی در حمله شب گذشته خود به ایران توانست دستاورد رسانه‌ای کسب کند یا خیر گفت: اسرائیلی‌ها همواره پیش از آنکه به فکر عملیات نظامی باشند به فکر طراحی رسانه‌ای هستند غیر از اینکه یک جنگ روانی طراحی می‌کند البته جنگ روانی بخشی از خود جنگ اس اما کار اسرائیلی‌ها یک پیوست محکم و حساب شده رسانه‌ای دارد.
وی افزود: این دفعه نیز چنین کاری انجام دادند. یعنی طراحی رسانه‌ای انجام شد و هماهنگی رسانه‌ای در سطح منطقه نیز انجام گرفت. شما به روزنامه عکاز و تصویری که پس از شهادت یحیی سنوار منتشر کرده بود را نگاه کنید و برخی رسانه‌های دیگر در سطح منطقه عربی که قاعدتاً باید کنار مسلمانان و حماس باشند که نبودند. بنابراین هماهنگی سطح منطقه‌ای و بین‌المللی نیز انجام داده بودند.
کارشناس و تحلیلگر ارشد مسائل غرب آسیا مقالاتی که نیویورک تایمز منتشر کرد و واشنگتن پست و برخی مطبوعات اروپایی در حمایت از اقدام اسرائیل نوشتند و خبر دادن از بزرگی اقدام آینده اسرائیل نشان دهنده یک نوع هماهنگی است اما اتفاقی در اینجا رخ داد که باد این قضیه را خالی کرد و آن اتفاق روی صحنه بود. یعنی اسرائیلی‌ها روی صحنه نتوانستند متناسب با هماهنگی و سازوکارهای رسانه‌ای که ایجاد کرده بودند یک تصویر مناسبی را نشان دهند.
وی افزود: مخصوصاً هم قدری اینجا حماقت کردند و تصاویر آرشیوی که بعضاً جنبه جنگی هم نداشت به طور مثال، آتش سوزی در پالایشگاه را نمایش می‌داد در حالی که اسرائیل به پالایشگاه حمله نکرده بود، تصویر آتش سوزی پالایشگاه در اتاق گالانت به نمایش گذاشته شد. به همین دلیل سامان قبلی اسرائیل در این مسئله قدری به هم ریخت.
زارعی ادامه داد: در کنار آن باید به این مطلب هم اشاره کنم ه کار صدا و سیما و رسانه‌های ما و همچنین کار خوب بچه‌های فضای مجازی در این صحنه و گویی با یک هماهنگی در حالی که هماهنگی پشت صحنه وجود نداشت از طریق یک اقدام خودجوش ولی توام با حس مسئولیت مشترک و هوش درست و حسابی انقلابی در این صحنه وارد شدند و از لحظه اول عنان خبر را دست گرفتند.
وی افزود: صدا و سیما توانست به سرعت سوار مسئله شده و ایده و تصویر پردازی کند و عملا توجه مخاطب خارجی را به این صحنه بکشاند. لذا در فاصله کوتاهی شاهد بودیم تصاویر اولیه که اسرائیلی‌ها با کمک اروپایی‌ها راه انداختند و خبر از یک اتفاق بزرگ دادند با یک سرعت زیاد فروکش کرد تا به ساعت 3:30 دقیقه صبح رسیدیم. یعنی از ساعت 2:30 دقیقه که این اتفاقات آغاز شد تا ساعت 3:30 تقریبا عنان خبر دست اروپایی‌ها آمریکایی‌ها و رسانه‌های اسرائیلی بود. البته برخی از جریانات عربی نیز همان خط را طی می‌کردند حتی متاسفانه این خط به الجزیره نیز رسیده بود. یعنی الجزیره نیز آن خبر را پشتیبانی می‌کرد.
کارشناس و تحلیلگر ارشد مسائل غرب آسیا ادامه داد: از ساعت 3:30 صبح که صدا و سیما و بچه‌های انقلابی در فضای مجازی وارد شدند و توانستند با یک منطق صحیح و ظرافت صحیح قضیه را به دست بگیرند عرصه رسانه‌های عربی، اروپایی و رژیم صهیونیستی نیز تغییر کرد و شماتت‌ها نسبت به اقدام گالانت و نتانیاهو آغاز شد.
نقشه عبری - عربی برای توقف جنگ در نقطه «عقب‌نشینی ایران»
زارعی در ادامه با بیان اینکه کار روزنامه‌هایی مثل الشرق الاوسط و عکاظ را در راستای هماهنگی در سطح سیاسی منطقه‌ای می‌بینم که در رسانه‌ها جلوه‌گر شده است تصریح کرد: آن‌ها به دنبال یک نتیجه‌گیری بزرگ یعنی وا داشتن ایران به اینکه پاسخی به عملیات اسرائیل ندهد بودند تا درگیری‌ها به سطح منطقه کشیده نشود اما در عین حال عدم توسعه آن در «عقب‌نشینی ایران» تثبیت شود.
در یک سال گذشته 9 بار کل تجهیزات نظامی اسرائیل تمام شده است
کارشناس و تحلیلگر ارشد مسائل غرب آسیا با اشاره به حمایت تسلیحاتی آمریکا و غرب از رژیم صهیونسیتی تصریح کرد: در طول جنگ اخیر غزه، رژیم صهیونیستی چندین بار از نظر حجم تسلیحات نظامی به پایان رسیده ولی آمریکا به اسرائیل اطمینان داده که هر بار انبارهایش را شارژ می‌کند به طوری که گفته شده تاکنون حدود 100 هزار تن تجهیزات به اراضی اشغالی صادر شده است.
آمریکا هم از اسرائیل نا امید شده است
زارعی در پایان خاطرنشان کرد: غربی‌ها به خصوص آمریکا این روزها و هفته‌ها به دنبال احیای مذاکرات آتش‌بس در غزه هستند، نشان می‌دهد صهیونیست‌ها نتوانستند انتظاراتشان را برآورده کنند و آمریکا از اسرائیل نا امید شده است.

لینک کوتاه:
https://www.iranianejahan.ir/Fa/News/1245178/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

با برد برابر قطر و تساوی ژاپن با استرالیا؛ فاصله ایران با سامورایی‌ها به 4 امتیاز رسید

برپایی نمایشگاه «سفر به دنیای انیمه» در لاهیجان

حقوق اتباع ایرانی در سایه تحریم‌های اتحادیه اروپا | حقوقدانان در مورد تحریم های هوایی ایران چه می گویند؟

حقوق اتباع ایرانی در سایه تحریم‌های اتحادیه اروپا | حقوق‌دانان در مورد تحریم‌های هوایی ایران چه می‌گویند؟

مروری بر ترکیب منتخب فیفا در سال 2009؛ این بازیکن تاریخ فوتبال را تغییر داد / عکس

روزنامه زنجیره‌ای، خادم اروپای گستاخ!

پیکر شهدای حمله اسراییل فردا تشییع می شود

واکنش بازیگران سینما و تلویزیون به شهادت رزمندگان ارتش در حمله اسراییل

چطور بدون اینکه بخواهیم به سمت یک جنگ جهانی می رویم؟

ایران در مسیر خودکفایی، تولید ژنراتورهای هواپیمایی و قطار با کیفیت جهانی

کشف تراشه TSMC در پردازنده هواوی؛ کمپانی تایوانی ارسال قطعه به چین را متوقف کرد

سرمایه گذاری آذربایجان در افغانستان

کاظمی قمی: فروش زمین به اتباع افغانستانی در چابهار شایعه است | 6 میلیون افغانستانی در ایران حضور دارند

بایدن: میهن تجارت ترامپ اشتباه است

وزیر دفاع آمریکا: ایران به حمله اسراییل پاسخ ندهد

هشدار جدی چین به آمریکا درباره ارسال سلاح به تایوان

ترامپ به «بزرگترین اشتباهش» اقرار کرد

شوک به فوتبال آمریکا: مرگ دروازه‌بان 25 ساله!

سی‌ان‌ان: آمریکا خواستار توقف درگیری‌ها میان ایران و اسرائیل است

جهش جهانی طلا / روند نزولی نفت

همه چیز درباره انتخابات آمریکا؛ از پیشگویی‌ها تا نظرسنجی‌ها

آمریکا راه حمله به ایران را به اسرائیل نشان داد

ترامپ بزرگترین اشتباه خود را فاش کرد!

تقلای مجدد آمریکا برای منصرف کردن ایران از واکنش به اسرائیل

آمریکا دست به دامن ایران شد/ به اسراییل حمله نکن

تاثیر انتخابات آمریکا بر بازار طلای جهانی

وعده ترامپ برای پایان دادن به هرج و مرج خاورمیانه: آیا واقع‌بینانه است؟

عملیات ضدصهیونیستی جدید در قدس اشغالی

گالانت: با عملیات نظامی نمی‌توان به هر هدفی دست یافت

هدف قرار دادن سربازان ارتش اسرائیل در شهرک شومره

پهپادهای حزب‌الله نقاط ضعف ارتش اسرائیل را فاش کرد

شکایت لبنان به شورای امنیت درباره تجاوزات رژیم صهیونیستی

قدردانی «پوتین» از تلاش‌های رئیس‌جمهور چین برای پایان جنگ اوکراین

حماس: عملیات تل آویو واکنشی به نسل کشی صهیونیست‌هاست

محموله 2 هزار تنی برنج وارداتی در بازار عرضه شد

صمصامی: در لایحه بودجه 1404 افزایش قیمت بنزین نیامده است

شرایط جدید پرداخت وام ودیعه مسکن؛ چه افرادی مشمول می‌شوند؟

روسیه: بدهی دولت آمریکا اقتصاد جهان را تهدید می‌کند

انتقاد سفیر ایران درعراق از مواضع غیرسازنده اروپا

بلاتکلیفی پرسپولیس برای بازی با الشرطه عراق

سردرگمی پرسپولیس برای بازی با الشرطه عراق

سفیر ایران در عراق از مواضع غیرسازنده اتحادیه اروپا انتقاد کرد

وضعیت نامشخص پرسپولیس برای دیدار با تیم الشرطه عراق

اسرائیل با حمله راه به جایی نخواهد برد

هلاکت 4 داعشی در بمباران مواضع تروریستها در صلاح الدین عراق

عراق یا قطر گزینه‌های احتمالی میزبانی تراکتور از روشن تاجیکستان

ارتقا کمی و کیفی برگزاری کمیسیون‌های پزشکی / افزایش بررسی 1500 پرونده کمیسیون پزشکی بنیاد شهید و امور ایثارگران

دیدار مدیر کل بنیاد استان قم با خانواده شهید «رضا محمدی»

جزئیات مراسم تشییع شهید «مهدی خموشی»

40 متهم به جرم بزرگترین شبکه پولشویی دستگیر شدند