ایرانیان جهان

آخرين مطالب

محبعلی: در صورت عدم کنترل روند کنونی، باید آماده ورود به یک جنگ تحمیل شده و گسترده باشیم/ بهشتی‌پور،مدیریت بحران آمریکا در مهار اسرائیل برای حمله به ایران موفق بود ایالات متحده آمریکا

محبعلی: در صورت عدم کنترل روند کنونی، باید آماده ورود به یک جنگ تحمیل شده و گسترده باشیم/ بهشتی‌پور،مدیریت بحران آمریکا در مهار اسرائیل برای حمله به ایران موفق بود
  بزرگنمايي:

ایرانیان جهان - دیدارنیوز-حمله بامداد شنبه جنگنده‌های ارتش اسرائیل به شماری از مراکز نظامی در استان‌های تهران، ایلام و خوزستان از فاز جدید تنش‌های بین تهران و تل‌آویو رونمایی کرده و کنشگران جهانی و منطقه‌ای به شکل گسترده‌ای در تلاش برای مدیریت بحران و جلوگیری از افزایش این سطح تخاصم هستند. گفت و گوی دیدار با کارشناسان و متخصصان این حوزه را می خوانید.
محبعلی: تنها بازیگری که می‌تواند از تحرکات نتانیاهو جلوگیری کند، آمریکاست
در همین رابطه، قاسم محبعلی، مدیرکل پیشین اداره خاورمیانه وزارت امور خارجه در دولت اصلاحات و سفیر سابق کشورمان در مالزی و یونان در این باره به «دیدارنیوز» می‌گوید: البته، هنوز مختصات و اطلاعات دقیقی از میزان حملات اسرائیل منتشر نشده اما، آنچه در دسترس بوده، نشان می‌دهد که این حملات از بین چهار هدفی که پیش‌تر مطرح شده، صرفا به مراکز نظامی و موشکی صورت گرفته است. این حملات به این مراکز به گونه‌ای حساب شده، صورت گرفته تا منجر به گسترش جنگ و افزایش سطح تخاصم در منطقه و بین طرفین نشود.
این، دیپلمات با سابقه، ادامه می‌دهد: دولت بایدن در هفته‌های گذشته، تلاش زیادی برای محدود بودن حملات اسرائیل ترتیب داد و تلاش کرد تا اقدام نظامی تل‌آویو علیه تهران، محدود و حساب شده صورت بگیرد. کما اینکه در بیانیه کاخ سفید نیز بر همین مسئله صحه گذاشته و تاکید کرده‌اند که این حملات، همانگونه که گفته شد؛ محدود و مطابق خواست آمریکا پیش رفته است.
محبعلی، همچنین در ادامه با اشاره به نقش بازیگران منطقه‌ای و بین‌المللی در مهار تنش‌های کنونی بین تهران و تل‌آویو، تصریح می‌کند: هیچ‌یک از بازیگران منطقه‌ای خواستار گسترش جنگ، فراتر از غزه و لبنان نیستند. چرا که منافع همه در صورت وقوع یک جنگ بزرگ به خطر خواهد افتاد، لذا طبیعی است که دولت‌های منطقه در مواضع رسمی خود، اقدام به محکوم کردن حملات اسرائیل علیه ایران کنند. اما با این وجود، می‌توان گفت که چه بسا در برخی از کشور‌های منطقه، فاصله‌ای میان سیاست‌های اعلامی و اعمالی آن‌ها وجود داشته و این برخی دولت‌ها از تنش‌های بین تهران و تل‌آویو سود ببرند. به هر حال، کشور‌های منطقه این توانایی را ندارند که جلوی تحرکات اسرائیل را بگیرند و تنها بازیگری که می‌تواند از اقدامات و تحرکات اسرائیل جلوگیری کرده و مانع گسترش جنگ شود، آمریکا خواهد بود.
مدیرکل پیشین خاورمیانه وزارت خارجه در دولت اصلاحات، همچنین اشاره‌ای نیز به سیاست‌های پکن و مسکو در قبال تنش‌های منطقه داشته و یادآور می‌شود: مواضع آشکاری را از سوی این دو بازیگر بین‌المللی در قابل تحولات منطقه شاهد هستیم اما، چین در این بین، حتما از گسترش تشنج در منطقه سود نمی‌برد و این در حالی است که روسیه، احتمالا موضع متفاوتی در عمل در این باره دارد. در این باره اما، این نکته را هم باید مورد اشاره قرار داد که روس‌ها با توجه به تحرکاتی که در منطقه و در اسرائیل صورت گرفته بود، احتمال حمله نتانیاهو را به اطلاع تهران رسانده بودند.
وی همچنین در پایان بر لزوم پیگیری دیپلماتیک اقدام تجاوزکارانه اسرائیل علیه تمامیت ارضی کشور، تاکید کرده و تصریح می‌کند: تهران باید این مسئله را از طریق شورای امنیت سازمان ملل به صورت جدی، همه‌جانبه و گسترده مورد پیگیری قرار دهد. چرا که اگر این روند، کنترل نشود ما باید آماده ورود به یک جنگ تحمیل شده و گسترده باشیم.
بهشتی‌پور: ایران باید بیش از هر زمان دیگری خویشتن‌داری کند
همچنین، حسن بهشتی‌پور، تحلیلگر ارشد مسائل بین‌الملل نیز در گفتگویی با «دیدارنیوز» به ابعاد این مسئله پرداخته و معتقد است: به نظر من بر خلاف عملیات روانی که ظرف مدت 25 روز گذشته از سوی اسرائیل برای حمله به ایران شاهد بودیم و مرتبا از عملیات پشیمان‌کننده و تعابیر هشدارآمیزی از این دست توسط تل‌آویو استفاده می‌شد، عملا عملیات گسترده و موفقی را از سوی نتانیاهو شاهد نبودیم.
این تحلیلگر ارشد مسائل منطقه، معتقد است: عملیات اسرائیل به صورت محدود و صرفا به مراکز نظامی صورت گرفته و این، نشانگر مدیریت بحران واشنگتن در مهار تل‌آویو برای حمله به تهران بوده است. نتانیاهو، بقای دولت خود را در گسترش جنگ و درگیر کردن آمریکا در تخاصم با ایران می‌بیند و شکل حملات بامداد شنبه اسرائیل، نشانگر توفیق دولت بایدن در جلوگیری از حمله اسرائیلی‌ها به مراکز هسته‌ای و زیرساخت‌های صنعتی و نفت و گاز کشور بوده است. البته نباید از این مهم هم غافل باشیم که ایران نیز با اتکا بر توان موشکی خود و دادن هشدار، مبنی بر اینکه در صورت وقوع چنین حملاتی، متقابلا به دیمونا و سایر مراکز هسته‌ای و زیرساختی حمله می‌کند، نقش قابل توجهی در بازدارندگی و جلوگیری از گستردگی حملات اسرائیل ایفا کرد.
وی همچنین، یادآور می‌شود: به هر حال، نیرو‌های پدافندی کشور نیز، خط آتش خوبی در مقابل این حملات تدارک دیده و به رغم تبلیغات وسیع اسرائیلی‌ها و اعزام بالغ بر 140 جنگنده در این عملیات، خوشبختانه در عمل، توفیق قابل توجهی حاصل نکردند.
بهشتی‌پور در پایان نیز، تصریح می‌کند: نتانیاهو و تیم او به شدت علاقمند به گسترش دامنه جنگ و دمیدن بر آتش هر تخاصمی در منطقه، بخصوص علیه ایران است. چرا که او به خوبی می‌داند که همین حالا اگر در غزه یک آتش‌بس برقرار شده و وضعیت منطقه به یک صلح موقت برسد، باید کناره‌گیری کرده و عملکرد خود و کابینه‌اش را به کمیته تحقیق و بررسی که در داخل اسرائیل تشکیل شده، بسپارد. به نظر من و بر همین اساس، ایران باید بیش از هر زمان دیگری خویشتنداری کند تا شاهد دست یافتن نتانیاهو به خواسته‌های جنگ‌افروزانه‌اش نباشیم.

لینک کوتاه:
https://www.iranianejahan.ir/Fa/News/1245427/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

ایران قدرت نابودی اسرائیل را دارد

نتانیاهو سوژه خنده کاربران عرب شد!

سومین پیروزی پیاپی تیم والیبال نشسته بانوان سپاهان مقابل ژاپن

واکنش سفارت ژاپن به حمله وحشیانه اسرائیل به ایران

هشدار جدی ایران به اروپا: عواقب اقدامات خصمانه

ویدیو| برترین سیوهای هفته سوم لیگ اروپا

اتحادیه اروپا حمله اسرائیل به ایران را محکوم کرد!

ویدئوی دیده نشده از شهید پدافند هوایی ارتش در حمله اسراییل! +ویدئو

پاسخ سفارت ایران در لندن به موضع گیری انگلیس

هادی چوپان برای شهدای حمله اسراییل سنگ تمام گذاشت

برخورد قاطعانه و پیشمان کننده با رژیم اسراییل و اذناب داخلی‌اش

چطور بدون اینکه بخواهیم به سمت یک جنگ جهانی می‌رویم؟

گواردیولای آفریقایی‌ در تهران / صاحب جام‌های آفریقا به دنبال جام در ایران و آسیا / استقلال از بحران خارج می‌شود؟ (فیلم)

واکنش جریان های سیاسی افغانستان به جنایت رژیم صهیونیستی علیه ایران

قانون باورنکردنی طالبان؛ مردم افغانستان غافلگیر شدند

سفیر جدید ایتالیا برای افغانستان تعیین شد

ترامپ: بزرگترین اشتباه زندگی‌ام را کردم!

قیمت طلای جهانی دستاویز انتخابات آمریکا

نتانیاهو خطر ترامپ را می پذیرد

نرخ جدید ارزها در مرکز مبادله ایران

آمریکا محور شرارت‌های جهان است

گرو کشی آمریکا از سازمان ملل: اگر به حمایت از فلسطین ادامه دهید، حمایت مالی خود را از سازمان ملل کاهش می‌دهیم!

ایران پاسخی سخت و غیرقابل تصور به اسرائیل می‌دهد!

دستاوردهای «طوفان‌الاقصی»

قیمت طلا دست دوم امروز یکشنبه 6 آبان 1403

رئیس شورای هماهنگی شهرک‌های صنعتی: فشار مالی، مالیاتی و تامین اجتماعی نوک حمله به صنعتگران است

شاخص ها سبز شد؛ ترس بورس ریخت؟

بازار طلای ایران چقدر از طلای جهانی تاثیر می‌گیرد؟

حمله اسراییل به ایران؛ چرا نه بزرگ‌نمایی و نه کوچک‌انگاری؟/ قابل توجه صدا و سیما و جواد آقای لاریجانی

سفیر ایران در عراق، اتحادیه اروپا را به باد انتقاد گرفت

خوزستان و کردستان عراق در حوزه نفت و پتروشیمی ظرفیت همکاری تجاری دارند

آماده باش نیروی های امنیتی در عراق

تدوین پیش‌نویس آیین دادرسی به اختلافات کارگری و کارفرمایی

زیست بوم مناسبت قشم برای سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی

تاکید همتی بر توسعه روابط و پیگیری پروژه‌های مشترک با اعضای بریکس

چین: از افغانستان در سطح بین‌المللی حمایت می‌کنیم

توسعه استان مازندران با تصویب پروژه‌های کلیدی عمرانی و اقتصادی

فرمول افزایش حقوق بازنشستگان پس از همسان سازی+جدول

جریمه 16 هزار میلیاردی متخلفان اقتصادی در آذربایجان غربی

سرمایه‌گذاران باید روش‌های جدید تأمین مالی را به کار گیرند

حداقل و حداکثر عیدی کارگران مشخص شد

رئیس اتاق تعاون ایران: مهمترین مولفه رشد اقتصادی امنیت است

اعطای زمین رایگان به مردم با تصویب تصویب طرح جامع‌ همدان

شبکه های پولشویی و فرار مالیاتی در تور اطلاعات

کتاب شرق گرایی منتشر شد + لینک

اعزام کاراته‌کار چهارمحال و بختیاری به مسابقات قهرمانی کاپ اروپا

کارلو آنچلوتی حرص الکلاسیو را سر لیگ قهرمانان اروپا در می‌‌آورد؟

عراقچی: به اسراییل پاسخ می‌دهیم/ برای هر جنگی آماده هستیم

تقدیر نایب رییس شورا از اقدامات سازمان زیباسازی شهر تهران

اسکورپیون بی؛ پهپاد جدید چین با قابلیت حمل بار سنگین و برد طولانی(+تصاویر)