ایرانیان جهان

آخرين مطالب

معمای امنیت و مزیت کریدورهای ترانزیتی عبوری از ایران افغانستان

معمای امنیت و مزیت کریدورهای ترانزیتی عبوری از ایران
  بزرگنمايي:

ایرانیان جهان - تین نیوز |
حادثه اخیر انفجار انتحاری در باجه فروش بلیط قطار شهری در کویته پاکستان رخ داده و دستکم 26 کشته بر جای گذاشت، بدون شک اتفاقی تلخ، دردناک و ناشی از جهل دیرینه تروریست ها بود. در چنین مواقعی دل هر ملتی برای کشته شدن تعداد چشمگیری از انسان ها آن هم تنها به جرم ایستادن در صف تهیه بلیط قطار به درد می آید.
ماجرای تلخ تروریسم در پاکستان! مشکل تروریسم در پاکستان از همان ابتدای تاسیس در سال 1947 وجود داشته است. جنگ و تنش گسترده مسلمانان و هندوهای مذهبی و نیروهای ملی گرای کمپانی هند شرقی با نیروهای بریتانیا به دلیل نابرابری در میزان قدرت دو طرف درگیر، شکلی نامتعارف به خود گرفت. نیروهای مبارز مجبور شدند به منظور تاب آوری در برابر نیروهای استعمارگر بریتانیا از روش هایی چون ترور استفاده کنند. بعدها ترورهای شکل گرفته در منطقه تحت سیطره کمپانی هند شرقی به حالت سازمان یافته در قالب گروه های مسلح محلی کوچک درآمد.
پس از فروپاشی کمپانی هند شرقی و تشکیل کشورهای متعدد از جمله نام پاکستان، نیروهای ملی گرا، غربگرا، کمونیست و اسلامگرا وارد دور تازه ای از نزاع برای کسب قدرت شدند. دامنه ترورها به شدت رو به افزایش گذاشته و کار به جایی رسید که در سال 2007، بی نظیر بوتو نخست وزیر فقید پاکستان در پی تیراندازی یک تروریست مسلح، جان خود را از دست داد. در این میان، باید به این نکته نیز توجه داشت که ماهیت اقوام محلی در پاکستان به شدت در جامعه سنتی این کشور قالب است.
دولت پاکستان به ویژه در ایالت هایی چون بلوچستان و بخش هایی از وزیرستان، مجبور به جنگ هر روزه با بنیادگرایان مسلح است. گروه موسوم به «ارتش آزادیبخش بلوچستان» که مسئولیت حمله تروریستی به راه آهن پاکستان را نیز بر عهده گرفته، ماهیتی کاملا قومیتی داشته به شدت در ایالت بلوچستان فعالیت سنگین نظامی دارند. این فعالیت های تروریستی این ایالت را به یکی از خطرناکترین نواحی مسکونی خطرناک جهان تبدیل کرده است.
دولت پاکستان معتقد است که تروریست ها از ایالات خیبر پختونخوا و بلوچستان که با افغانستان هم مرز هستند، وارد خاک پاکستان می شوند. اسلام آباد همچنین معتقد است که طالبان پاکستان حملات خود را از خاک افغانستان هدایت و آغاز می کنند؛ موضوعی که منابع اطلاعاتی طالبان افغانستان آن را رد می کنند.
کریدور ترانس افغان و معمای امنیت! مراد از ذکر این مقدمه طولانی، درک بهتر شرایط امنیتی و جامعه شناختی حاکم بر دو کشور افغانستان و پاکستان است؛ یعنی دو کشوری که قرار است بخش های اصلی کریدور ترانس افغان که ازبکستان و ترکمنستان را به بنادر کراچی و گوادار پاکستان متصل می سازد را تشکیل می دهند. نگاهی به نقشه کریدور ترانس افغان نشان میدهد که این کریدور از شرق افغانستان وارد بخش های شمالی پاکستان شده و نهایتا به بندر کراچی در جنوب این کشور متصل خواهد شد. همین دو روز پیش بود که منابع خبری پاکستان از کشته شدن دو مهندس چینی به ضرب گلوله در شهر کراچی خبر دادند که موجب اعتراض شدید چین شد. حال اینکه مقصد نهایی کریدور ترانس افغان، دو بندر کراچی و گوادار هستند که اتفاقا بندر دوم نیز در ایالت بلوچستان قرار دارد!
باید این نکته را مد نظر داشت که در کشورهایی چون پاکستان و افغانستان، شاهد ملقمه ای از تنازع های قومی – مذهبی هستیم و همانطور که به صورت خلاصه در مقدمه بیان شد، ریشه در شرایط جامعه شناختی این کشور دارد. مقصود اینکه بحران امنیت در پاکستان و افغانستان، موضوعی تازه نبوده و معضلی هم نیست که با حتی چند دهه مبارزه و تلاش از میان برداشته شود.
حال آنکه باید از سرمایه گذاران روی این کریدور، به ویژه کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس مانند امارات و قطر پرسید که با چه انگیزه ای چنین ریسک بالای سرمایه گذاری را پذیرفته اند؟!
دست بالای مسیرهای ترانزیتی ایران در رقابت با رقبا امنیت، اساس تشکیل یک مسیر تجاری آن هم در ابعاد کریدورهای بزرگی چون شمال – جنوب را تشکیل می دهد. اگرچه ممکن است برخی از کشورها به ویژه در منطقه ای چون خاورمیانه، با هدف رقابت های منطقه ای با ایران بخواهند کریدورهای ترانزیتی جدیدی در مسیر شمال – جنوب در شرق و غرب ایران تاسیس کنند؛ حتی ممکن است در برخی موارد چنین پروژه هایی به ثمر بنشینند. اما حقیقت امر این است که مسیرهای رقیب عبوری از کشورهایی چون پاکستان، افغانستان یا عراق به هیچ روی در بعد امنیت، با مسیرهای ایرانی قابل رقابت نیستند.
این مهم البته حتی برای کشورهای غربی، چین و روسیه نیز امری اثبات شده است و به مجرد کاسته شدن از فشار تحریم ها، بار دیگر شاهد شکوفایی و رونق هر چه بیشتر مسیرهای ترانزیتی کوتاه، امن و اقتصادی ایران خواهیم بود. از سوی دیگر، دستور رئیس جمهور محترم و وزیر راه شهرسازی دولت چهاردهم برای پیگیری اتصال شبکه ریلی به نقاط استراتژیکی همچون بوشهر و چابهار نیز به توسعه زیرساخت های ترانزیتی کشور خواهد افزود. حال آنکه کریدورهای ابداعی رقیب هنوز اندر خم کوچه «امنیت» گیر افتاده اند!

لینک کوتاه:
https://www.iranianejahan.ir/Fa/News/1274594/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

توئیت جدید علی لاریجانی درباره مذاکره با آمریکا

نمایش انحطاط آل سعود با برگزاری یک فشن شوی مبتذل

پاسخ ایران به اتهامات ضد ایرانی آمریکا و انگلیس درباره منطقه و اوکراین

آیت الله سیستانی: هدف از حمله پاکستان، ضربه به اتحاد مسلمانان بود

دست برتر ایران در جنگ روانی و نظامی علیه صدام

تیم‌ملی فوتبال ایران در جمع بهترین‌های سال 2024 میلادی

واکنش لاریجانی در مورد برداشت های نادرست از بخشی از گفت وگویش با رسانه KHAMENEI.IR

رضایت کاربران و کارکنان از دورکاری در آمریکا

ادعای مقام ایرانی درباره مکانیزم ماشه: بدون آمریکا در برجام امکان‌پذیر نیست! | فیلم

پدر علم اقتصاد ایران کیست؟

رئیس‌جمهور سابق بولیوی: آمریکا قدرت اقتصادی خود را از دست داده است

علی لاریجانی: آمریکا باید شروط ایران را بپذیرد تا توافق جدید حاصل شود

نقشه صهیونیست‌ها برای حمله به مقاومت عراق

چرا مردان از خانه فراری می‌شوند؟!

یک گزارش تکان دهنده؛ مرگ خانوادگی در سرمای منفی 38درجه

احتمال مختومه شدن پرونده ترامپ یا لغو حکم

واکنش لاریجانی به برخی برداشت‌های نادرست از مصاحبه‌اش با سایت رهبر انقلاب

(ویدئو) مکانیزم ماشه بدون حضور آمریکا در برجام امکان‌پذیر نیست

از انتخاب بیمه مناسب تا تامین آینده؛ چرا بیمه اهمیت دارد؟

رقص موزون عربستان و امارات با غرب روی میادین نفت و گاز؛ پیدا و پنهان تحرکات اروپا در خلیج فارس

گسترش روابط ایران و چین هم‌زمان با تحولات جهانی

توصیه علی لاریجانی به مسئولان جدید آمریکا درباره ایران

ظفریان: فلرسوزی سالانه 18 میلیون مترمکعب معادل 5 میلیارد دلار عدم نفع برای کشور دارد

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس: منتظر مرغ 140 هزار تومانی باشید | صحبت های حسین صمصامی برای افزایش قیمت کالاها+ویدئو

تحولات اوکراین و خاورمیانه؛ محور اصلی گفتگوی بایدن و مکرون

پاسخ عراقچی درباره سفر فرستاده ویژه آمریکا به منطقه

نیویورک تایمز جزئیاتی از توافق احتمالی لبنان و اسرائیل منتشر کرد

قتل خانوادگی / خانواده عراقی فرزندش را کشت

تردید نکنیم که وعده صادق محقق می‌شود

موفقیت شرکت وی گائوچیائو شانگهای در عرصه کشتی سازی چین

نگاهی به یمن؛ از جنگ هشت ساله تا عمار جبهه مقاومت اسلامی/ شکست مفتضحانه آمریکا چگونه رقم خورد؟

منطق و تفکر بسیج راهگشای مشکلات کشور است

محاکمه ترامپ به تعویق افتاد | احتمال مختومه شدن پرونده یا لغو حکم قاضی

اولیانوف: قطعنامه ضدایرانی نابخردانه و به شدت مضر بود

حزب‌الله تصاویر حمله موشکی به پایگاه ارتش اسرائیل در حیفا را منتشر کرد

پیام موشکی روسیه به غرب: عقب‌نشینی کنید

مذاکرات بغداد و مسکو درباره ثبات بازار نفت

شکست نایب‌قهرمان المپیک مقابل عنوان‌دار اروپا

از هواپیمای نسل ششمی جدید چین چه می‌دانیم؟

سخنگوی سپاه: دشمن رودرروی ما آمریکا است، زیرا رژیم صهیونیستی بدون حمایت آنها نمی‌تواند لحظه‌ای دوام بیاورد/ اسرائیل توانایی رهگیری موشک‌های کروز در تل آویو را ندارد

داستان خواندنی ماندگار هارپر لی، کشتن مرغ مقلد | سفری دوباره به دنیای ادبیات کلاسیک و موضوعات نژاد پرستی | معرفی کتاب کشتن مرغ مقلد

روسیه: قطعنامه ضدایرانی در شورای حکام، هدیه بایدن به ترامپ است

آخرین ملاقات جو بایدن با قهرمانان NBA؛ بوستون سلتیکس در کاخ سفید / عکس

ویرانی گسترده در صور بعد از جنایت رژیم صهیونیستی

اقدام نمادین یمنی‌ها علیه ناوهواپیمابر آمریکا

دارندگان سهام عدالت بخوانند/سود جدید تا پایان آذر واریز می‌شود؟

هشدار چین درباره فشار آژانس به ایران: جواب نمی‌دهد

بازداشت مأمور سفارت آمریکا در اسلو به اتهام جاسوسی برای ایران

فرمان جدید پوتین برای تغییر دکترین هسته‌ای کشورش و آشفتگی در اردوگاه غرب

نگاهی به یمن از جنگ هشت ساله تا عمار جبهه مقاومت اسلامی و شکست مفتضحانه آمریکا