ایرانیان جهان

آخرين مطالب

قطعه دوم آزاد راه تهران_ شمال به پیشرفت 80 درصدی رسید اخبار ایران

قطعه دوم آزاد راه تهران_ شمال به پیشرفت 80 درصدی رسید
  بزرگنمايي:

ایرانیان جهان - باشگاه خبرنگاران / آزاد راه تهران _شمال به عنوان یکی از مهم‌ترین آزاد راه‌های کشور به شمار می‌رود که بعد از گذشت حدود 30 سال هنوز به صورت کامل به بهره برداری نرسیده است.
محبوبه کباری- آزاد راه تهران _ شمال با توجه به طولانی شدن مدت زمان ساخت آن که به چندین دهه قبل باز می گردد به عنوان یک آزاد راه افسانه‌ای در بین مردم مطرح شده است چراکه ساخت این آزاد راه از سال 75 کلید خورده و قرار شده بود که در 4 قطعه به بهره برداری برسد اما با گذشت حدود 30 سال هنوز به صورت کامل به بهره برداری نرسیده و تنها قطعات یک، 4و بخشی از قطعه دوم آن افتتاح شده است‌.
 اتمام ساخت این پروژه عظیم در چندین دولت وعده داده شده بود اما با توجه به مسیر صعب العبور آن و همچنین هزینه های زیادی اتمام آن با دشواری همراه بود اما با این وجود در دولت روحانی و در سال 98 قطعه اول آن و در دولت شهید رئیسی بخشی از قطعه دوم آن به بهره برداری رسید.
براساس این گزارش باند رفت قطعه دوم آزاد راه تهران _ شمال سال گذشته به بهره برداری رسید و مقرر شده بود که‌ باند برگشت آن هم طی امسال به شرط تامین مالی به بهره‌برداری برسد اما تاکنون خبری از اتمام این پروژه به گوش نمی‌رسد.
تهران _ شمال پیچیده ترین پروژه آزاد راهی کشور
پیش از این خیرالله خادمی مدیرعامل سابق شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور در گفت‌وگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران گفته بود: در حال حاضر کارگاه‌های این ابر پروژه اولویت‌دار آزادراهی کشور فعال هستند. تلاش می‌شود عملیات اجرایی بخش سازه‌ای و ابنیه فنی باند شرقی این منطقه به طول 15.5 کیلومتر تا پایان امسال تکمیل و پروژه در اوایل سال 1404 آماده بهره‌برداری شود.
وی در خصوص آخرین وضعیت اجرایی منطقه 2 اعلام کرد: منطقه دو آزادراه تهران-شمال بیش از 80 درصد پیشرفت فیزیکی دارد، حفاری تونل‌ها تکمیل شده است و بخش اعظمی از اجرای پل‌های مسیر نیز به اتمام رسیده است.
خادمی با بیان اینکه آزادراه تهران- شمال را یکی از پیچیده‌ترین پروژه‌های راه‌سازی کشور است اظهار کرد: بیش از 80 درصد منطقه 2 از داخل 60 رشته تونل در باند رفت و برگشت در مجموع به طول 39.2 کیلومتر می‌گذرد و 29 دستگاه پل بزرگ در مجموع به طول 3.6 کیلومتر در این مسیر 22 کیلومتری احداث می‌شود که نشان‌دهنده صعوبت عملیات اجرایی در این آزادراه دارد.
گفتنی است، میزان اعتباری که برای قطعه 2 آزادراه تهران _ شمال لازم است 29 هزار و 250 میلیارد تومان بوده که تاکنون 14 هزار و 550 میلیارد تومان در این پروژه هزینه شده است و به‌منظور تکمیل عملیات باقیمانده 14 هزار و 700 میلیارد تومان اعتبار موردنیاز است.
طبق اعلام شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور تاکنون 3 هزار و 300 میلیارد تومان به‌صورت نقدی، اسناد خزانه اسلامی و تأمین قیر از سوی دولت به این پروژه تخصیص داده شده است.
ابتدای سال بهره برداری از قطعه دوم آزادراه تهران _ شمال
در خصوص آخرین وضعیت پروژه‌ آزاد راهی تهران _ شمال محمود ملازینل معاون شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور در گفت‌وگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران با بیان اینکه این ابر پروژه با همت مهندسان ایرانی و با استفاده از تجهیزات به روز در حال ساخت است گفت: باند رفت قطعه دوم آزادراه تهران شمال در سال گذشته به بهره برداری رسید و قول باند برگشت هم داده شده، اما با کمبود منابع مالی روبرو هستیم که امیدواریم با برگزاری جلسه اخیر که با حضور معاون اول رئیس جمهور بوده بتوانیم منابع مالی مورد نیاز برای این بخش را تامین کنیم.
ملازینل با بیان اینکه باند برگشت قطعه دوم آزاد راه تهران_شمال با مشارکت بخش خصوصی و بنیاد مستضعفان در حال اجراست و کار به خوبی پیش می رود گفت: در حال حاضر حفاری تونل های باند برگشت تمام شده و پل ها هم که قسمت اعظم این منطقه را تشکیل می دهند با پیشرفت فیزیکی خوبی همراه بوده است.
او بیان کرد: در حال حاضر عملیات باند برگشت قطعه دوم آزادراه متوقف نشده و با همان سرعت خوب باند برگشت هم در مراحل ساخت قرار دارد و به پیشرفت 80 درصدی رسیده است.
وی با بیان اینکه شش و نیم کیلومتر از قطعه دوم تونل البرز است که طولانی‌ترین تونل کشور بوده که‌ 30 درصد پیشرفت فیزیکی داشته است گفت: این بخش جدا از آزادراه است و به نظر می رسد که در صورت تامین مالی در سال 1405 یا 1406 به بهره برداری برسد.
معاون ساخت و توسعه آزادراه ها با بیان اینکه تونل البرز بزرگترین تونل در خاورمیانه است، گفت: 15/5 کیلومتر از این تونل پل است و پل ها هم قسمت اعظم آن ساخته شده است. با تامین مالی دولت که حدود 3000 میلیارد تومان است سرعت اجرای این پروژه افزایش یافته است و طبق برنامه ریزی صورت گرفته تا تابستان سال 1404 باند برگشت به جزء تونل البرز به بهره برداری می رسد.
پروژه آزاد راه تهران _ شمال مشارکتی در حال ساخت است
با توجه به آنکه آزاد راه تهران _ شمال به صورت مشارکتی توسط دولت و بنیاد مستضعفان در حال ساخت است اخیرا هم دهقان رئیس بنیاد مستضعفان در یک برنامه تلویزیونی اعلام کرد: آزادراه تهران شمال از سال 75 بنا بر این شد که 50 درصد سرمایه گذاری از سوی بنیاد انجام شود و 50 درصد سرمایه گذاری از محل واگذاری اراضی حاشیه ای از طریق دولت تامین شود که متاسفانه به دلایل زیست محیطی این کار به تاخیر افتاد به هرحال ما باید هرچه سریعتر این کار را به سرانجام برسانیم و امروز کار در منطقه اول، دوم و چهارم آن انجام شده است.
وی با بیان اینکه در حال حاضر بنیاد مستضعفان هیچگاه کار را در آزادراه تهران-شمال متوقف نکرده ولی در منطقه 2 ما 6 همت از دولت طلب داریم؛ گفت: برای منطقه 3 اعلام کرده‌ایم که دولت باید تعهدات خودش را تضمین کند تا ما این پروژه را اجرا کنیم.
رعایت تمامی ملاحظات محیط زیستی در ساخت آزاد راه تهران_ شمال
براساس این گزارش چندی پیش هم جلسه ای با حضور معاون اول رئیس جمهور در خصوص آخرین وضعیت آزاد راه تهران _ شمال برگزار شد که در این جلسه محمدرضا عارف معاون اول رئیس جمهور گفت: ساخت قطعات نهایی شده است و باید با کمک سازمان برنامه و بودجه کشور و برآورد سازوکار‌های پرداخت سهم دولت در این آزادراه و راهکار‌های تامین مالی و تخصیص اعتبارات، هر چه سریعتر ساخت بخش‌های باقی‌مانده به پایان برسد. ساخت این آزاد راه تاثیر مهمی در صرفه‌جویی زمان، سوخت و آرامش مردم در یک سفر امن و لذت بخش دارد.
معاون اول رئیس‌جمهور بر ضرورت رعایت جدی تمام ملاحظات و ضوابط زیست محیطی در ساخت آزاد راه تهران ـ شمال تاکید کرد و گفت: سازمان حفاظت محیط زیست علاوه بر نظارت جدی و دقیق باید در موارد ضروری راهکار‌هایی برای تسهیل روند ساخت این آزاد‌راه ارائه کند.
عارف با یادآوری اقدامات انجام شده برای ساخت این آزاد‌راه در دولت دوم اصلاحات، بیان کرد: پس از زمان‌بر شدن ساخت این آزاد‌راه در آن زمان، تصمیمات بسیار خوبی در خصوص حل مسائل و نگرانی‌های محیط زیستی و روش‌های تامین مالی در آن برهه زمانی گرفته شد.
براساس این گزارش حال با توجه به تاکید دولت مبنی بر اتمام هرچه سریعتر این ابر پروژه امیدواریم با همکاری دولت و بخش خصوصی و تزریق منابع مالی بتوانیم شاهد بهره برداری از این پروژه عظیم باشیم که نتیجه آن صرفه جویی در مصرف سوخت و کاهش مدت زمان طی مسیر است.

لینک کوتاه:
https://www.iranianejahan.ir/Fa/News/1280424/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

لیورپول بهترین تیم اروپاست

جنگ تجاری به نفع هیچ کس نیست

سخنگوی وزارت خارجه چین: با مداخله گروه 7 در امور داخلی چین مخالفیم

طالبان افزایش کشت مواد مخدر در افغانستان را تکذیب کرد

تکذیب خبر افزایش کشت مواد مخدر در افغانستان

اسرائیل آتش بس را نقض کرد

ایران و عربستان؛ از صلح سرد تا اتحاد راهبردی/ فرصت سازی جنگ غزه برای تهران و ریاض؛ چرا پادشاهی وارد بازی آمریکا و اسرائیل نشد؟

افزایش 25 درصدی تعرفه واردات نفت توسط ترامپ

آغاز دوران تازه در تجارت با ترامپ؛ کانادا و مکزیک تهدید شدند

کمیته کنگره آمریکا: اقدام قاطع علیه هنگ کنگ به خاطر دور زدن تحریم‌های ایران و روسیه

نرخ ارز در صرافی‌های بانکی و سامانه نیما؛ توقف افزایش قیمت دلار در مرکز مبادله ایران

علی لاریجانی مورد حمایت رهبری برای مذاکرات با آمریکا است؟

هدف آمریکا پایان جنگ در غزه است

ترامپ برای این 2 کشور شمشیر را از رو بست

راه‌های احتمالی برای دور زدن تحریم‌های گازپروم بانک

تماس ایران قبل از انتخابات آمریکا با نزدیکان ترامپ/ برنامه ایران چیست؟

پیام فرزند شهید سید حسن نصرالله درپی آتش‌بس

چرا این زن ترامپ را تهدید کرد ؟

3 کشته و 1 مجروح در تصادف سایبرتراک تسلا در کالیفرنیا آمریکا

کاهش قیمت نفت در معاملات بازار آسیا

قیمت افغانی 8 آذر 1403 + جدول

قیمت نفت کاهش یافت| نفت برنت 72 دلار و 69 سنت

مذاکرات ایران و اروپا در ژنو؛ مقدمه تفاهم گسترده‌تر؟

پیش‌بینی افت کوتاه‌مدت قیمت نفت با کاهش نگرانی‌ها از اختلال عرضه در خاورمیانه

آمریکا 725 میلیون دلار دیگر برای تأمین سلاح اوکراین خرج می‌کند

اگر این علامت را روی کارت پرواز خود دیدید به دردسر افتاده‌اید!

موسویان: مذاکرات ایران با اروپای منهای آمریکا به نتیجه نمی‌رسد؛ اروپا توان رفع تحریم‌های ایران را ندارد

سرمقاله آرمان ملی/ تندروها می‌خواهند دولت را متوقف کنند

تدارک بسته تسلیحاتی 725 میلیون دلاری آمریکا برای اوکراین

دبیرکل ناتو: اعزام نظامیان ناتو به جنگ اوکراین عاقلانه نیست

مرکل: کار با ترامپ سخت است

درگیری میان نیروهای ارتش سوریه و تروریست‌ها در ادلب

پیام فرزند شهید سید حسن نصرالله به مناسبت آتش‌بس

گزارش خبرگزاری ملی لبنان از نقض آتش‌بس توسط رژیم صهیونیستی

روز نسبتا آرام در بازار سکه و طلا؛ دلار در آستانه فتح کانال بالاتر قرار گرفت

ثبت 58 هزار گزارش تخلف فرار مالیاتی در سامانه سوت‌زنی

ماجرای“ سهمیه کارت آزاد جایگاه‌ تمام شده است” چیست؟

قیمت دینار عراق امروز پنجشنبه 8 آذر 1403

بغداد نقش کلیدی در توافق آتش بس در لبنان ایفا کرد

فرمانده جنگ اقتصادی ترامپ کیست؟

برای پرداخت پاداش پایان خدمت بازنشستگان 78 هزار میلیارد تومان پول نیاز داریم!

سلاح‌ورزی: بازگشت ترامپ زنگ خطر جدی برای اقتصاد ایران است!

ظرفیت‌های مغفول مانده کردستان در مسیر توسعه اقتصادی و اشتغال احیا شود

دولت آماده کمک به کردستان است

مشخصات فنی دیزل ژنراتور ولوو؛ از تکنولوژی پیشرفته تا عملکرد اقتصادی

تمدید مصوبه ترخیص درصدی کالاها

استاندار کرمان: خودروسازان فرصت اشتغال برای زنان را فراهم کنند

افزایش خشونت در جامعه، هشداری است که نباید نادیده گرفته شود

روسیه به ژاپن اخطار داد

امباپه و هالند در رویایِ تعقیب رکورد گلزنی رونالدو در اروپا