ایرانیان جهان

آخرين مطالب

درخشش گران‌ترین هنرمند زن جهان در سن 95 سالگی آسیا و اقیانوسیه

درخشش گران‌ترین هنرمند زن جهان در سن 95 سالگی
  بزرگنمايي:

ایرانیان جهان - به گزارش تابناک به نقل از ایرنا، یایویی کوساما (Yaui Kusama) که اکنون 95 سال دارد، چندین دهه است که یکی از تأثیرگذارترین هنرمندان معاصر محسوب می‌شود. او در طیف گسترده ای از اشکال هنری، از جمله مجسمه سازی و اینستالیشن، نقاشی، هنرهای گرافیکی، مد، ویدئو آرت فعالیت می‌کند. کوساما گران‌ترین هنرمند زن جهان که با کلاه گیس قرمز و لباس های خال خالی فوراً قابل تشخیص است.
تازه‌ترین آثار این هنرمند در نگارخانه ملی ویکتوریا در ملبورن استرالیا به نمایش گذاشته شده است. این موزه، قدیمی‌ترین، بزرگ‌ترین و پربازدیدترین موزه استرالیاست.
200 اثر شامل اتاق‌های بی‌نهایت کوساما، مخاطبان را مسحور خود کرده است.
اولین تاریخ خلق اثر این نمایشگاه مربوط به دهه 1930 و جدیدترین آنها در سال 2024 ساخته شده است.
هنر کوساما این قدرت نادر را دارد تا یک کابوس شخصی را به تصویری از بهشت تبدیل کند؛ کابوسی که هیچ مرزی ندارد و تعاریف را از طریق یک عقل منطقی به چالش می‌کشد.
کدو تنبل‌ها، خال‌خالی‌ها، سنگ‌ریزه‌های رودخانه و گل‌هایش دنیای بی کرانی از تجربیات حسی را برای مخاطب ترجمه می‌کند و مرز بین عناصر جاندار و بی‌جان را از بین می‌برد. هر چیزی در این نمایشگاه صدا و روح دارد.
در این نمایشگاه تمامی اتاق‌ها غوطه‌ور در آثار کوساما هستند و این تجربه‌ای شگفت‌انگیز برای مخاطبانش است.
کودکی کوساما میان مزارع گل و سبزیجات در روستاهای ژاپن سپری شد.
او در شرح زندگی نامه خود خاطره ای از دوران کودکی را چنین به یاد می آورد: «من از کودکی دفترچه نقاشی ام را با خود به مزرعه می بردم. در میان بنفشه‌ها می‌نشستم و در فکر فرو می‌رفتم. یک روز ناگهان سرم را بلند کردم و متوجه شدم که هر بنفشه شبیه انسان است و در کمال تعجب با من صحبت می کردند. صداها کم کم زیاد شدند تا اینکه صدای آن ها گوشم را آزار داد.
من فکر می‌کردم که فقط انسان‌ها می‌توانند صحبت کنند؛ بنابراین از اینکه بنفشه‌ها با من صحبت می‌کردند شگفت زده شدم. همه آنها مانند صورتک‌های کوچک انسان بودند که به من نگاه می‌کردند. آنقدر ترسیده بودم که پاهایم شروع به لرزیدن کرد.»
زندگی او همواره با افسردگی و میل به مرگ و نیستی همراه است. او درباره شرایط خود چنین می‌گوید: من هر روز با درد، اضطراب و ترس می‌جنگم و تنها روشی که که بیماری‌ام را تسکین می‌دهد خلق هنر است.
از سال 1973 کوساما به طور داوطلبانه در یک بیمارستان روانی زندگی می‌کند و هر روز به استودیوی خود می رود تا روی آثار هنری اش کار کند.
این هنرمند ژاپنی بر آسیب‌های دوران کودکی، تعصبات و بیماری‌های روانی غلبه کرد و در سال‌های بعد به فردی تاثیرگذار تبدیل شد.
اما قبل از رسیدن به چنین قله‌ای، کوساما با مشکلات زیادی روبرو شد. او از آسیب های دوران کودکی تا دزدی ایده هایش توسط همکارانش را تحمل کرد که در نهایت منجر به بیماری روانی و چندین تلاش برای پایان دادن به زندگی شد.
کوساما در سال 1929 در ماتسوموتو ژاپن به دنیا آمد و از سنین جوانی مصمم بود نقاش شود، اما خانواده اش هیچ حمایتی از او نکردند چون انتظار می‌رفت در روند معمول زندگی ازدواج کند و بچه دار شود.
جای تعجب نبود که او به دنبال راهی برای رسیدن به آرزوهایش باشد.
او تصمیم گرفت به آمریکا برود اما فضای کاری نیویورک به شدت تحت تسلط مردان بود و حتی بسیاری از صاحبان گالری علاقه ای به فروش آثار هنرمندان زن نداشتند؛ اگرچه آثار او را تحسین می کردند اما موفقیت واقعی شامل او نمی شد.
اما بدترین اتفاق زمانی رخ داد که در سال 1965، کوساما اولین اتاق آینه جهان، فضایی بی نهایت را در گالری کاستلان در نیویورک ایجاد کرد.
تنها چند ماه بعد، لوکاس ساماراس، هنرمند آوانگارد، اینستالیشن آینه ای خود را به صحنه برد. در نهایت، کوساما ناامید شد و از پنجره آپارتمان بیرون پرید، اما میل او به زندگی بر مردن غلبه کرد.
از آنجایی که او به طور فزاینده ای سرخورده و افسرده شد، به کشورش بازگشت، اما به دلیل عدم حمایت خانواده و دوستانش بار دیگر تلاش کرد به زندگی خود پایان دهدو باز زنده ماند.
او به طور معجزه آسایی موفق شد بیمارستانی را پیدا کند که پزشکان آن به هنر درمانی علاقه‌مند بودند، بنابراین او به آنجا نقل مکان کرد. در چنین فضای امنی توانست دوباره آثار هنری خلق کند.
با افزایش محبوبیت او، نمایشگاه های بیشتری از آثارش برگزار شد و چنین محیط حمایتی به کوساما اجازه داد تا آسیب های روحی خود را به هنر تبدیل کند.
آثار این هنرمند در نگارخانه ملی ویکتوریا در ملبورن استرالیا در سال 1989 مرکز هنرهای معاصر بین‌المللی در نیویورک مروری بر آثار او گذاشت و چهار سال بعد آکیرا تاته‌هاتا، تاریخ‌نگار هنری، توانست دولت ژاپن را متقاعد کند تا کوساما نخستین هنرمندی باشد که به طور انفرادی به عنوان نماینده‌ی ژاپن در بینال ونیز سال 1993 شرکت کند.
اگرچه کوساما از ترس یک حمله‌ی عصبی دیگر به همراه یک روان‌درمانگر در این بینال حضور داشت، اما این نمایشگاه موفقیت بسیار بزرگی را برایش به ارمغان آورد و منجر به تحول عظیمی در نحوه‌ برخورد با او در ژاپن شد.
با بیشتر شدن استقبال از او، نمایشگاه‌های بیشتری از آثارش برگزار شد و چنین محیط حمایتگری به کوساما اجازه داد تا آسیب‌های روانی خود را به هنر تبدیل کند.
افزایش شهرت شگفت آور یایویی کوساما در سال های بعد تاحدی مرهون شبکه‌های اجتماعی نیز هست. البته فیلم مستندی نیز از او در سال 2001 تهیه شد. این که بینندگان آثارش یکی از آثار خال‌خالی او را می‌بینند یا غرق در یکی از اتاق‌های بی‌انتهای هیجان انگیز او هستند هیچ فرقی ندارد، در واقع بازدیدکنندگان آثارش چیزی را می‌بینند که نشان دهنده‌ی قدرت رستگار کننده‌ هنر است.

لینک کوتاه:
https://www.iranianejahan.ir/Fa/News/1300301/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

لامبورگینی رونمایی از اولین مدل برقی را به 2029 موکول کرد

آلمان جذاب‌ترین کشور برای سرمایه‌گذاری است؟

دیده بان حقوق بشر: اسراییل در غزه مرتکب نسل کشی شده است

وزیر جنگ رژیم صهیونیستی: اجازه ادامه تهدیدات علیه اسراییل را نمی‌دهیم

هم‌گروهی ملی‌پوشان ساحلی با امارات، افغانستان و اندونزی

کی‌یف استقلال و حاکمیت خود را تقدیم روسیه نخواهد کرد

به حملات علیه رژیم صهیونیستی ادامه می‌دهیم

جزئیات تحریم‌های آمریکا علیه چند نهاد و شخص مرتبط با ایران

الجولانی شبه‌نظامیان مورد حمایت کشور آمریکا را تهدید کرد

قیمت جهانی نفت امروز 29 آذر؛ برنت 72 دلار و 92 سنت شد

خروج از بحران، نیازمند تصمیم‌های سخت است

اردوغان بعد کودتا رسانه ساخت

رشد 40 درصدی مصرف سالانه قهوه در کشور

سقوط سنگین بیت کوین با شوک آمریکا

بهترین زمان برای خرید بلیط پرواز خارجی چیست؟

فرصت‌های اقتصادی توافق ایران با صندوق اوپک

سنایی: اراده لازم از سوی ایران و مصر برای از سرگیری روابط وجود دارد

سفر وزیر صنعت، معدن و تجارت به لامرد فارس

خیز کشور‌های دی 8 برای تجارت 500 میلیارد دلاری

نماینده مجلس: حتی فقیرترین کشورهای آفریقایی هم این حد از کاهش ارزش پول را ندارند

همتی: هدف گذاری دی8 رسیدن به حجم تجاری 500 میلیارد دلار است

افزایش حقوق و مزایای کارگران بازنشسته ژاپن

اوکراین| تمایل اروپا به اعزام 100 هزار نظامی برای حفظ آتش‌بس

قسد از سوی الجولانی تهدید شد/ درگیری‌های تازه در سوریه آغاز می‌شود؟

قیمت دلار آمریکا | قیمت دلار هرات | قیمت دلار استرالیا | قیمت دلار امروز پنجشنبه 29 آذر ماه 1403

جریمه سنگین غول فناوری آمریکا در اتحادیه اروپا

اتهام زنی بلینکن علیه برنامه هسته‌ای ایران

الحوثی: عملیات‌های یمن ضد آمریکا و اسرائیل ادامه دارد

فردا؛ راهپیمایی جمعه‌های خشم در سه استان برگزار می‌شود

خطر اسنپ‌بک نزدیک است

زلنسکی با رهبران اروپایی و دبیرکل ناتو دیدار کرد

مقامات یمنی: پاسخ حملات آمریکا و اسرائیل را می‌دهیم

شهادت 9 یمنی در پی تجاوز صهیونیست‌ها

لحظه اصابت پهپاد روسی به خودروی زرهی ارتش اوکراین

استعفای 500 افسر ارتش رژیم صهیونیستی

خبر خوش عارف درباره واردات خودرو/ خودرو ارزان می شود؟

پرفروش ترین گوشی اقتصادی ریلمی مناسب برای کاربرد روزمره

وزیر صنعت، معدن و تجارت وارد لامرد شد

فقیرترین کشورهای آفریقایی هم این حد از کاهش ارزش پول‌ را ندارند! وزیر اقتصاد و رئیس بانک مرکزی یکشنبه باید به مجلس پاسخ دهند

فقیرترین کشورها هم این حد از کاهش ارزش پول‌ را ندارند!/ بانک مرکزی و شورای عالی پول چه کار می‌کنند؟

هوش‌نژاد: همخوانی اولویت‌های اقتصادی اعضای دی‌هشت پیش شرط توسعه همکاری‌ها است

دستیابی به تجارت 500 میلیارد دلاری تا پایان سال 2030

بر بلندای تاریخ رئال‌مادرید؛ آنچلوتی همه رکوردها را شکست

مقایسه احکام پرونده فساد در فوتبال چین با ایران

مسجدی با بزرگ‌ترین گنبد در آفریقا

اولین حضور رئیس‌ دولت‌چهاردهم در آفریقا به بهانه نشست «دی 8»

تیم کریکت افغانستان به مصاف زیمباوه می رود

انصارالله: حمله به تاسیسات غیرنظامی یمن برملاکننده نفاق غرب است

اعمال تحریم‌ علیه 3 فرد و نهاد مرتبط با برنامه‌های موشکی و پهپادی ایران

سیگنال مثبت برای مذاکره