ایرانیان جهان

آخرين مطالب

با بنزین چه باید کرد؟ اخبار ایران

با بنزین چه باید کرد؟
  بزرگنمايي:

ایرانیان جهان - تسنیم /آخرین باری که قیمت بنزین تغییر کرد به پنج سال پیش بازمی‌گردد، دولت در حال بررسی طرح‌هایی برای اصلاح نرخ است، اما تنها راهکارهای موجود برای رفع ناترازی بنزین، تغییرات قیمت نیست، بلکه راهکارهای موثر غیرقیمتی نیز وجود دارد.
آخرین باری که قیمت بنزین تغییر کرد مربوط به آبان نود و هشت بوده و بیش از 5 سال است که قیمت بنزین بر اساس نرخ یارانه ای 1500 تومانی و نرخ آزاد 3000 تومانی عرضه می‌شود.
در این 5 سال، تورم سالانه حدود 40 درصد بوده، یعنی حدود 200 درصد همه چیز نسبت به پنج سال قبل گران‌تر شده، این به معنای این نیست که بنزین هم باید جهش وار گران شود، اما به عنوان یک کالایی که دخل و خرج آن با هم نمی خواند، توقف افزایش سالانه قیمت آن، مثل تمام کالاهای متأثر از تورم، منجر به فشردگی فنری می‌شود که اگر در کنار اجرای بد سناریوی افزایش قیمت توسط یک دولت قرار بگیرد، مثل اتفاقات گذشته می‌تواند فاجعه بار شود.
الان با کالایی مواجه‌ایم که قیمت تمام شده تولید آن، بدون احتساب قیمت نفت، به گفته رئیس جمهور، 8 هزار تومان بر لیتر است و در منطقه با شاخص نرخ فوب خلیج فارس هر لیتر حدود 25 هزار تومان به فروش می‌رسد.
قیمت بنزین در کشورهای همسایه تا 80 هزار تومان در لیتر هم می‌رسد و فاصله بین قیمت بنزین در ایران و کشورهای همسایه، از دلایل اصلی رونق قاچاق این فرآورده نفتی است.

اما همه این مفروضات به‌کنار، الان باید چه کار کنیم؟
دولت در لایحه بودجه هیچ پیشنهادی برای قیمت بنزین در سال 1404 لحاظ نکرده، مجلسی‌ها هم در مصاحبه‌های مختلف اعلام می کنند که قصد ندارند قیمت بنزین را در قانون بودجه 1404 تغییر دهند.
در شرایطی که به نظر می‌رسد امسال را با نرخ تورم بین 30 تا 40 درصدی به پایان می‌رسانیم، یعنی قیمت تمام شده تأمین هر لیتر بنزین، باز هم در پایان سال مالی جاری، افزایش پیدا می کند و این روند افزایشی به خاطر تورمی که هنوز کنترل نشده، ادامه دارد و ثابت ماندن نرخ بنزین، موجب فشرده شدن بیشتر فنری می‌شود که یک روزی باید به جای خودش برگردد.
از یک طرف مجلس، اختیارات قانونی را در قالب قوانین مختلف به دولت داده تا هر زمان خواست نسبت به اصلاح نرخ بنزین اقدام کند، از طرف دیگر هم دولت به طور مشخص در زمینه بنزین درحال بررسی است که چه زمانی، چه تغییری اعمال کند، چرا که تأمین ارز واردات بنزین، در ناترازی مالی و بودجه ای فعلی، کار سختی است.
رئیس جمهور هم بارها اعلام کرده که به دنبال غافلگیر کردن مردم در بحث بنزین نیست. پس بهترین فرصت برای خالی کردن بخشی از فشار فنر قیمتی بنزین، همین قانون بودجه 1404 است. باید به افزایش سالانه قیمت فرآورده‌های نفتی در قالب قانون بودجه برگردیم، و اگرنه تکرار حوادث تلخ گذشته محتمل است، اینکه سالانه یک تعدیل با شیب ملایم بر اساس نرخ تورم داشته باشیم، بسیار منطقه تر از جهش چند برابری هر چند سال یکبار است و جای بحث و بررسی آن هم، کمیسیون‌های مجلس و روند چندماهه تصویب قانون بودجه هست.
آیا تنها راه دولت برای جبران ناترازی بنزین و جلوگیری از قاچاق آن، افزایش قیمت است؟
حالا این سوال مطرح است که آیا تنها راه دولت برای جبران ناترازی بنزین و جلوگیری از قاچاق آن، افزایش قیمت است؟ مسلما پاسخ منفی است. دولت راهکارهای موثرتری را می تواند اتخاذ کند که با فرض ثابت ماندن قیمت بنزین هم برطرف کننده ناترازی بنزین است.
از جمله این راهکارها تنوع بخش به سبد سوخت است. با توجه به زیرساخت‌هایی که همین الان در کشور داریم، روزانه می توانیم تا 35 میلیون لیتر بنزین را با مصرف CNG جایگزین کنیم. درحالی که حدود 19 تا 20 میلیون مترمکعب مصرف روزانه CNG داریم.
اگر موفق شویم با اعمال سیاست‌های درست تشویق محور که بسترهای قانونی آن وجود دارد، با گازسوز کردن خودروهای فعال در حمل و نقل عمومی شامل وانت‌بارها و تاکسی‌ها، مصرف روزانه CNG را به 35 میلیون لیتر معادل بنزین نزدیک کنیم، بخش اعظمی از ناترازی بنزین حل شده، بدون آن‌که افزایش قیمت در بنزین داشته باشیم.
از طرف دیگر، خودروها و موتورسیکلت‌های فرسوده است که درحال بلعیدن بنزین هستند. احتراق ناقص در ناوگان فرسوده غوغا می کند که هم به مصرف بی رویه بنزین منجر شده و هم تشدید آلودگی هوا را به همراه دارد.
از اولویت‌دار ترین طرح‌های دولت باید خروج از مدار خودروها و موتورسیکلت‌های فرسوده و جایگزینی آنها با ناوگان جدید باشد. این کار هم، کمک شایانی به کاهش مصرف روزانه بنزین می‌کند و باز هم ربطی به قیمت بنزین ندارد.
همچنین خودروهای جدید تولیدی در کشور هم نسبت به نمونه مشابه خارجی، دو تا سه برابر مصرف دارند و باید روند تولید خودرو هم به‌روزآوری شود و اینکه خودروی داخلی بیشتر از 10 لیتر در هر پیمایش 100 کیلومتری بنزین می‌سوزاند، نه ربطی به مردم دارد و نه ربطی به قیمت! واردات خودروهای استاندارد خارجی هم که بتواند بخشی از ناوگان خودروهای سبک کشور را جایگزین کند، می تواند به کاهش مصرف بنزین بسیار کمک کند.
توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی هم که از ضرورت‌هاست و دولت باید برنامه مدون خودش در این بخش را اعلام و هرچه زودتر شروع کنذ، هرچه ناوگان حمل و نقل عمومی شهری و بین شهری، سامان پیدا کنذ، به طور مستقیم در کاهش مصرف بنزین توسط خودروهای شخصی اثر می‌گذارد.
اما بحث قاچاق بنزین ...
اما در بحث قاچاق، برآورد می‌شود روزانه تا 10 میلیون لیتر قاچاق بنزین داریم. 10 میلیون لیتر یعنی یک ناوگان بزرگ از تریلرهای سوخت که در جاده‌ها حرکت کنند و سوخت را از مرزها خارج کنند. پس اینکه تصور کنیم یک کارت سوخت با سهمیه 160 لیتری که شامل 60 لیتر بنزین 1500 تومانی و 100 لیتر بنزین 3000 تومانی می‌شود، یا یک سوخت بر با جابه‌جا کردن چند صد لیتر بنزین، نقش تأثیرگذاری در قاچاق بنزین دارد، ساده‌اندیشانه است. قاچاق بنزین را باید در کارت‌های آزاد جایگاه‌ها و تردد نفتکش‌ها از مخازن ذخیره سوخت تا پمپ بنزین ها جستجو کرد. به قول رئیس قوه مقننه، اینها سازماندهی شده هست.
پس برای جلوگیری از قاچاق، غیر از مراقبت از مرزها، در داخل کشور یکی باید روی انحراف نفتکش های جاده‌پیما تمرکز کرد و دیگر آنکه جلوی فرار بنزین از کارت های آزاد جایگاه ها که هر کدام 7000 لیتر در روز قابلیت بنزین زدن دارند را گرفت.
در ابتدای سال، وزارت نفت اعلام کرد که 93 درصد مردم کمتر از 160 لیتر در ماه مصرف بنزین دارند، یعنی 60 لیتر سهمیه بنزین 1500 تومانی و 100 لیتر سهمیه بنزین 3000 تومانی کفاف نیاز مصرف مردم در ماه را می‌دهد. اگر بخواهیم آمار وزارت نفت را منطقی‌تر و تعدیل کنیم، می توان گفت حدود 80 درصد مردم با 160 لیتر سهمیه ماهانه، نیازشان برطرف می‌شود.
تعیین نرخ سوم بازدارنده برای بنزین مازاد بر سهمیه، که کارت آزاد جایگاه‌ها را هم شامل شود، می‌تواند از انحراف بنزین از جایگاه ها تا حد زیادی جلوگیری کند و هر چه قاچاق کم شود، ناترازی هم کم می‌شود چرا که باید توجه داشت، متوسط مصرف روزانه 123 میلیون لیتری بنزین، جمع آمار مصرف و قاچاق بنزین است، پس هر چه از قاچاق کم شود، ناترازی بنزین کم شده است.

supports HTML5 video

لینک کوتاه:
https://www.iranianejahan.ir/Fa/News/1306021/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

لیگ ملت‌های ٢٠٢5 ایران- ژاپن ندارد!

طالبان: ارتش پاکستان سیاست‌های دولت مدنی را تضعیف می‌کند

دستور فوری بایدن به وزارت دفاع

موج خبرسازی‌ها چطور می‌خواهد میز مذاکره را بسوزاند؟

بایدن: تسلیحات بیشتری به اوکراین می‌فرستیم

آمریکا در جستجوی تسلیحات شیمیایی احتمالی سوریه

درگیری‌های خونین در سوریه

سرمقاله آرمان امروز/ فرصت بی‌نظیر دیپلماتیک

صحنه‌هایی از لحظه شلیک گلوله در اعتراضات در حمص

تعرض دوباره وزیر تندرو نتانیاهو به مسجد الاقصی

نرخ بهره بین بانکی به بالاترین میزان رسید

کارکنان نظام بانکی افسران جنگ اقتصادی هستند

حمله بزرگ سایبری به خطوط هوایی ژاپن

امید غول‌های اروپا: ستاره بایرن فعلا تمدید نمی‌کند

مزارع و خورشید: فرصتی برای انرژی و صنعت کشاورزی

آنروا: شمال غزه جهنمی در میان جهنم‌ها است

آمریکا و صهیونیسم جهانی، تشنج و آشفتگی منطقه را بستر رسیدن به اهداف خود میدانند

محسن رضایی توئیت زد/ مقاومت سوریه در کمتر از یک‌سال آینده احیاء می‌شود

محسن رضایی توئیت زد/ مقاومت سوریه در کمتر از یک‌سال آینده احیا می‌شود+ عکس

محسن رضایی توئیت زد/ مقاومت سوریه در کمتر از یک‌سال آینده احیا می‌شود

حراج FATF در دیدار مقام آمریکایی با سرکرده تروریست‌های سوریه

سرمقاله اعتماد/ فراموشی گام اصلی FATF و بمب گردشگری

خنثی‌سازی طرح‌های اوکراین برای ترور مقام‌های ارشد نظامی روسیه

روند نزولی معاملات مسکن در یک ماه اخیر

تمجید کیهان از بشار اسد و پدرش/ سوریه شاهرگ حیاتی صدام را قطع کرد

خداحافظی باور نکردنی یک فوق‌ستاره از تیم ملی

تقدیر و تشکر کیهان از بشار اسد و پدرش

خوزستان مقصد بعدی پزشکیان است

وزیر جهاد کشاورزی خواستار تسریع در تکمیل پروژه نیمه‌تمام سیمان سمنگان شد

سرمقاله روزنامه جوان/ دشمنان سوریه و یک درس

بایدن پنتاگون را موظف به افزایش کمک‌های نظامی به کی‌یف کرد

پیش‌بینی‌ قیمت ارز‌های دیجیتال در سال 2025

خطوط هوایی ژاپن هدف حمله سایبری قرار گرفت

کریسمس علیه منچسترسیتی و گواردیولا | اخبار ورزشی

مهاجرپذیرترین مقاصد جهان + اینفوگرافی

چگونه ویزای مهاجرتی آمریکا بگیریم؟ آشنایی با انواع ویزا و روش‌ های دریافت

سرمقاله هم میهن/ خوب، ناقص، مبهم

انتقاد «کیهان» از تلاش دولت برای رفع فیلترینگ

پاپ اوضاع غزه را «وخیم» خواند

ترانزیت 20 میلیون تن کالا از ایران تا انتهای سال

مرز پرویزخان؛ گذرگاهی پویا با مشکلاتی حاد و مزمن!

حقوق کودکان ایران در بن‌بست FATF

نحسی آمار، گریبانگیر منچستر سیتی؟

کریسمس علیه منچسترسیتی و گواردیولا

اعضای دولت ترامپ؛ متعهد به تخریب نهاد‌های آمریکایی

دست و پا زدن‌های آمریکا و صهیونیسم ناشی از قدرت ایران است/لزوم استفاده از ظرفیت‌های محور مقاومت و جهان اسلام

مذاکرات پشت‌پرده ایران و آمریکا با میانجیگری بازیگر جدید

معامله پشت‌پرده برای قتل مدیر موقوفه با شلیک گلوله | ماجرای متولی موقوفه در آمریکا و برادرش + عکس

حضور نتانیاهو در مراسم تحلیف ترامپ

بایدن خواستار ادامه ارسال تسلیحات به اوکراین شد