ایرانیان جهان

آخرين مطالب

تکرار وعده 10 ساله واگذاری خودروسازان اخبار ایران

تکرار وعده 10 ساله واگذاری خودروسازان
  بزرگنمايي:

ایرانیان جهان - خراسان /وزیر اقتصاد، مصوبه اخیر هیئت عالی واگذاری مبنی بر واگذاری سهام دولت در سایپا و ایران خودرو را ابلاغ کرده است. مصوبه ای که البته سابقه ای بیش از یک دهه دارد و معلوم نیست این بار اجرایی خواهد شد یا نه؟ 
 ​​​​
وزیر اقتصاد، مصوبه اخیر هیئت عالی واگذاری سهام دولت در خودروسازان داخلی را برای اجرا ابلاغ کرد. مصوبه ای که بررسی ها نشان می دهد سابقه آن به بیش از یک دهه قبل بر می گردد. به طور خاص در دولت روحانی، این مسئله در سال 94 مطرح شد. اما در نهایت راه به جایی نبرد. در دولت شهید رئیسی نیز مسئله واگذاری سهام دولت در خودروسازان مجدد مطرح و حتی در فرمان مشهور 8 ماده ای به وزارت صمت تکلیف شد، با این حال، باز هم فرجام مشخصی پیدا نکرد. این بار هم به نظر می رسد موانع و ابهامات مهمی پیش روی این سهل و ممتنع صنعت و اقتصاد کشور وجود دارد.
به گزارش خراسان، آن گونه که ایرنا خبر داده، نشست اخیر هیئت عالی واگذاری با یک تکلیف مهم به سازمان خصوصی سازی به پایان رسیده و مصوب شده تا این هیئت، بقیه سهام متعلق به دولت در شرکت های ایران خودرو و سایپا را واگذار کند. این هیئت همچنین نحوه واگذاری سهام این دو شرکت توسط شرکت های فرعی و وابسته را بررسی و منوط به برگزاری نشست های تخصصی کرده است. طبق گزارش مذکور، گویا هیئت عالی واگذاری در گام نخست، قصد دارد کلاف پیچیده و سردرگم خودسهامداری خودروسازان مشهور به «سهام تودلی» را تعیین تکلیف کند.
قرار گرفتن طرح واگذاری سهام ایران خودرو و سایپا برای نخستین بار در فهرست واگذاری ها

«طرح واگذاری سهام سایپا و ایران خودرو روی میز رئیس جمهوری» این تیتر روزنامه همشهری است که در آن، منظور از رئیس جمهوری نه پزشکیان و رئیسی، بلکه احمدی نژاد است. تاریخ آن هم به شهریور 1386 بر می گردد. زمانی که 40 درصد سهام خودروسازان آشکارا در اختیار دولت بود و از همین رو مسئولان خصوصی سازی نام این دو شرکت را برای خصوصی سازی کامل به رئیس جمهور اسبق ارائه کردند. این مسئله در دولت احمدی نژاد نافرجام ماند و در آن زمان هم کسی فکر نمی کرد که مسئله خصوصی سازی خودروسازان به بیش از 1.5 دهه به طول بینجامد.
یک «دستور صریح» نافرجام
تعقیب اخبار واگذاری خودروسازان نشان می دهد با گذشت 10 سال از شهریور 86، مسئله خصوصی سازی خودروسازان باز هم حل نشده باقی ماند. دنیای اقتصاد در 21 اسفند 96 تیتر زد: «دستور صریح برای واگذاری سهام دولتی» این بار مرجع دستور، روحانی بود که گویا در سال 94 و در جریان یکی از نشست های هیئت وزیران نیز دستور واگذاری باقی مانده سهام دولت در شرکت های خودروساز را صادر کرده بود، اما هیئت دولت تا آن زمان گام عملی در این زمینه برنداشته بود.
دستور کتبی شهید جمهور هم روی زمین ماند
چهار سال بعد از دستور صریح روحانی، خصوصی سازی خودروسازان این بار با یک دستور کتبی از سوی رئیس جمهور مطرح شد. شهید رئیسی در 15 اسفند 1400 و در جریان دستور 8 ماده ای برای بهبود وضعیت صنعت خودروسازی کشور، به طور رسمی مطرح کرد: « واگذاری مدیریت دولتی شرکت های خودروسازی ایران خودرو و سایپا حداکثر ظرف 6 ماه آینده به بخش غیردولتی تعیین تکلیف شود.»
در این باره اگر چه اوایل سال 1401 عنوان شد که بخشی از سهام دو خودروساز به عنوان وثیقه در اختیار شبکه بانکی قرار دارد و این مانع نیز گویا تا آذر همان سال رفع شد، اما در نهایت قفل خصوصی سازی کامل خودروسازان تاکنون همچنان بسته باقی مانده است.
هسته سخت سهام خودروسازان
گزارش شماره 19005 مرکز پژوهش های مجلس که در خرداد سال گذشته منتشر شده، نشان می دهد که تا آن تاریخ، همچنان دولت در ایران خودرو به میزان 5.71 درصد و در سایپا به میزان 17.31 درصد سهام داشته و مسئله بغرنج تر این که در سال های گذشته، با واگذاری سهام این دو شرکت به شرکت های عمومی وابسته و تحت کنترل دولت، (21.13 درصد از سهام ایران خودرو و 39.66 درصد از سهام سایپا) و نیز ایجاد یک نظام سهامداری چرخه ای در شرکت های خودروسازی (25.24 درصد از سهام ایران خودرو و 39.66 درصد از سهام سایپا)، عملاً مدیریت این دو شرکت در اختیار دولت باقی مانده است. طبق این داده ها در مجموع حدود 72.57 درصد سهام سایپا و حدود 52.07 درصد سهام ایران خودرو در اختیار بخش عمومی و شرکت های زیرمجموعه این شرکت است.
خودروسازی تحت نفوذ قطعه سازان
گزارش مذکور به یک موضوع مهم دیگر نیز اشاره می کند مبنی بر این که علاوه بر دولتی باقی ماندن مدیریت خودروسازان، یک قطعه ساز نیز با خرید بیش از 20 درصد از سهام ایران خودرو، وارد هیئت مدیره این شرکت شده و پس از آن مناقشات فراوانی بر سر نحوه تامین قطعات از شرکت های قطعه سازی به وجود آمده است.در این زمینه، دیروز نیز خضریان نماینده مجلس با انتقاد از حضور شرکت های قطعه سازی در هیئت مدیره ایران خودرو، دلیل عقب ماندگی های این گروه صنعتی را تعارض منافعی که این مسئله رقم زده، عنوان کرد.
ابهاماتی که کماکان باقی است
با این اوصاف به نظر می رسد گذشت زمان باعث نشده تا ابهاماتی که بر سر خصوصی سازی خودروسازان وجود داشته است، تقلیل پیدا کند به طوری که هم اینک سوالات و ابهاماتی نظیر موارد زیر پیش روی این فرایند وجود دارد:
1-چه کسی سهام خودروسازان را می خرد؟ پاسخ به این سوال به مولفه های مهمی بستگی دارد. اول این که این بخش از سهام این صنعت خودروسازان را که بعید نیست به صورت بلوکی عرضه شود و ارزش آن به چند ده هزار میلیارد تومان خواهد رسید، چه کسی، خواهد خرید؟ آن هم در شرایطی که زیان انباشته این دو شرکت به حدود 250 همت نزدیک شده است.
2- چشم انداز مبهم خصوصی سازی با ابهام در سرنوشت قیمت گذاری خودرو: قیمت گذاری خودرو، موضوعی است که به کنترل انحصار در این صنعت وابسته شده است و بخشی از کنترل انحصار نیز به واردات خودرو و افزایش رقابت پذیری در صنعت خودروسازی بستگی دارد. موضوعی که خود، در گرو مسائل ارزی کشور نیز هست. با این حال، معلوم نیست در شرایطی که ابهاماتی این چنین بر سر راه صنعت خودرو وجود دارد، کدام بخش خصوصی تمایل پیدا خواهد کرد تا وارد این چرخه شود.
3-از صنعت خودرو چه می خواهیم؟ در شرایطی که به نظر نمی رسد آینده کوتاه مدت و بلندمدت صنعت خودرو چگونه خواهد بود، واگذاری این صنعت، به آشفتگی بیشتر در آن خواهد انجامید. برای همین به نظر می رسد پیش از برداشتن گام های نهایی برای خصوصی سازی در این صنعت، تکلیف آینده آن از نظر سیاست گذاران روشن شود.
4- از چاله به چاه نیفتیم: خصوصی سازی صنعت خودرو بدون ارتقای رقابت پذیری، افتادن از چاله ناکارآمدی مدیریت دولت به چاه منفعت طلبی بخش خصوصی است. برای همین به نظر می رسد همگام با خصوصی سازی، تقویت رقابت پذیری این صنعت نیز باید به طور جدی از سوی سیاست گذاران پیگیری شود.

لینک کوتاه:
https://www.iranianejahan.ir/Fa/News/1317383/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

سیارتو: اوکراین اقتصاد اروپا را در وضعیت دشواری قرار داده است

تبت چین بیش از 500 بار لرزید

شیوع HMPV؛ اوضاع فعلی چین چگونه است؟

نشست سازمان همکاری اسلامی با محور آموزش دختران در افغانستان

رهبر انقلاب: کینه آمریکا نسبت به ایران کینه شتری است | پاسخ کوبنده رهبر درباره ارتباط ایران با امریکا

سر شاخ شدن فرانسه با آمریکا بر سر موضوع گرینلند/ ترامپ اخطار گرفت

لبیک کاربران فضای مجازی به خواسته رهبر انقلاب

مایک جانسون: دادگاه کیفری بین‌المللی را تحریم می‌کنیم+فیلم

جهاد ازعور کیست؟ / با نامزد مورد حمایت آمریکا برای ریاست جمهوری لبنان بیشتر آشنا شوید

مقصد اولین سفر شورشی شام؛ جولانی به دست بوسی اردوغان می‌رود

54 هزار تماس برای روان درمانی از سوی نظامیان اسرائیلی

حادثه سخت برای نظامیان اسراییل در غزه

مرکز لندن تهدید به بمب‌گذاری شد

ماسک خطاب به ترودو: دختر، تو دیگر فرماندار کانادا نیستی

تولید 1550 مگاوات برق تجدیدپذیر در کشور

نقش طرح سیپاد در مبارزه با قاچاق سوخت

نخست وزیر عراق و هیئت همراه با رهبر انقلاب دیدار کردند

دیدار محمد السودانی با رهبر انقلاب

نخست وزیر عراق با امام خامنه‌ای دیدار کرد

دیدار نخست وزیر عراق با رهبر معظم انقلاب

نخست وزیر عراق و هیئت همراه با رهبر انقلاب دیدار کردند+ عکس

اتفاق جالب هنگام استقبال پزشکیان از نخست‌ وزیر عراق + فیلم

دیدار محمدباقر قالیباف با نخست وزیر عراق

نخست‌وزیر عراق با رهبر انقلاب دیدار کرد

تغییر روند سنتی صلح با فلسطینی‌ ها و اقدام نظامی علیه ایران و عراق

ادامه رایزنی‌های نخست وزیر عراق در ایران: السودانی با قالیباف دیدار کرد

دیدار نخست وزیر عراق و هیئت همراه با رهبر انقلاب

وزیر خارجه عراق: روابط دوجانبه ایران و عراق بسیار خوب است

انتشار ویدئویی معنادار توسط ترامپ علیه نتانیاهو | او در تلاش است تا ما را وادار کند که این هفته با ایران بجنگیم؛ او حرامزاده پلید است

نخست وزیر عراق با رهبر انقلاب دیدار کرد

رئیس قوه قضائیه: اقتصاد اولویت کشور است

محمدرضا عارف: هاشمی رفسنجانی اهل جذب کردن بود

مشکلات تأمین انرژی و نیروی انسانی در ورامین بررسی شد

سپیده رشنو به 3 سال و نیم حبس محکوم شد

موقعیت جغرافیایی ایران و عراق برای تشکیل هاب منطقه‌ای بی‌نظیر است

کی‌یف: آماده‌ایم جای مجارستان را در ناتو و اتحادیه اروپا بگیریم

حذف پایگاه نظامی روسیه را در نظر نداریم

واکنش سازمان جهانی بهداشت درباره شیوع یک ویروس در چین

گروه هلم کپیتال از سکه کوالسکی رونمایی کرد: تعریف مجدد بودجه هنر از طریق بلاک چین

تبت بیش از 500 بار لرزید

طالبان خواستار بازگشایی سفارتخانه‌های غربی در افغانستان است

افزایش تجارت ایران و افغانستان در یک سال گذشته

جاه‌طلبی رئیس جمهور منتخب آمریکا؛ ترامپ در گرینلند و پاناما به دنبال چیست؟

جنگنده‌های آمریکا و انگلیس به یمن حمله کردند

تحلیلگر آمریکایی: آمریکا هنوز نفت‎‌دزدی در سوریه را ادامه می‌دهد

کاخ سفید از برچسب جدید امنیت سایبری رونمایی کرد

اتحاد «پنج چشم»  اتحادی برای جاسوسی

رهبری: کینه آمریکا نسبت به جمهوری اسلامی کینه شتری است و این علت تفاوت است

کاهش عرضه اوپک‌ قیمت نفت را افزایش داد

رد پای اتحادیه اروپا در فناوری‌های نظامی ارتش اسراییل