ایرانیان جهان

آخرين مطالب

سوخت موجود است، اما فقط برای قاچاقچیان! اخبار ایران

سوخت موجود است، اما فقط برای قاچاقچیان!
  بزرگنمايي:

ایرانیان جهان - تجارت نیوز /رضا نواز، سخنگوی صنف جایگاه‌داران سوخت، اخیرا از قاچاق سالانه سه میلیارد لیتری سوخت به پاکستان خبر داد و عنوان کرد که این میزان قاچاق به هیچ عنوان کار مردم عادی نیست. حال باید پرسید که اگر قاچاق سازمان‌یافته سوخت توسط مردم عادی صورت نمی‌گیرد، پس چرا قوانین محدودکننده در حوزه سوخت تنها برای مردم عادی اجرا می‌شود؟
قاچاق 20 میلیون تا 25 میلیون لیتری سوخت، موضوعی است که هر هفته حداقل چندین خبر در مورد آن منتشر می‌شود. اخباری که از برخورد مسئولان با قاچاق‌چیان حکایت می‌کند. حال سوالی که مطرح می‌شود این است که اگر هر روز مقابله جدی با قاچاق‌چیان صورت می‌گیرد، پس چرا هم‌چنان روزانه 20 میلیون تا 25 میلیون لیتر سوخت از کشور قاچاق می‌شود؟
اخیرا رضا نواز، سخنگوی صنف جایگاه‌داران سوخت، در یک نشست خبری که ویدیو آن در فضای مجازی منتشر شده با ارائه آمار میزان توزیع سوخت در استان‌های شرقی و همچنین اعلام آمار دولت پاکستان مبنی بر ورود سالانه سه میلیارد لیتر سوخت قاچاق به این کشور، توضیح داد: این میزان قاچاق سوخت به هیچ عنوان کار مردم عادی نیست. روزانه چند صد تریلی نفت‌کش جاده‌پیما از مرز شرقی ایران خارج می‌شود.
وی ادامه داد: قطعا کسانی که این میزان از قاچاق و انفال را از کشور خارج می‌کنند و بهره می‌برند، دوست ندارند هیچ اقدامی برای شناخت مصرف‌کننده واقعی و رسیدن یارانه سوخت به دست مردم، صورت گیرد. حتی با پالایشگاه‌سازی و تامین سوخت، این افراد بیشتر کار می‌کنند.

این اظهارات نشان از آن دارد که مسئولان کاملا می‌دانند که میزان قاچاق سوخت مطرح‌شده، توسط مردم عادی صورت نمی‌گیرد. اما همچنان بر اعمال محدودیت سوخت‌گیری برای مردم، برای جلوگیری از قاچاق اصرار می‌ورزند.
وضع قوانین محدودکننده سوخت‌گیری برای جلوگیری از قاچاق
مسئولان در مواجهه با بحران سوخت، به راهکارهایی برای اعمال محدودیت برای مردم عادی روی می‌آوردند تا بتوانند با محدودیت‌های اعمال‌شده، از میزان قاچاق بکاهند. از جمله این طرح‌ها می‌توان به محدودیت سوخت‌گیری در استان‌های مرزی و طرح‌هایی مانند باک پر اجرا کرد.
در برخی شهرهای مرزی استان سیستان و بلوچستان، مردم برای دریافت سوخت باید به شرکت پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی مراجعه کنند و مجوز دریافت کنند. یا حتی در برخی شهرها، طرحی به نام کُدینگ جایگاه‌ها در استان سیستان و بلوچستان اجرا شده که به مردم اجازه نمی‌دهد از هر جایگاهی سوخت‌گیری کنند.
این طرح‌ها منجر به ایجاد صف‌های طولانی در استان شده است. مردم باید ساعت‌های طولانی در صف‌های جایگاه‌ها بایستند تا بتوانند سوخت موردنیاز خود را دریافت کنند؛ موضوعی که مشکلات بسیاری برای مردم و البته کامیون‌داران به وجود آورده است.
از طرف دیگر، سهمیه سوخت بسیاری از اصناف مانند کشاورزان، صیادان و کامیون‌داران به بهانه مبارزه با قاچاق کاهش یافته است. این موضوع مشکلات متعددی برای معیشت مردم به وجود آورده و هیچ بهبودی در روند کاهش قاچاق حاصل نشده است.
در مورد کاهش سهمیه کامیون‌داران باید گفت که آن‌ها دیگر بدون ارائه بارنامه امکان سوخت‌گیری ندارند و میزان سوخت اختصاص‌یافته به آن‌ها، بر اساس مسافتی است که شرکت پخش فرآورده‌های نفتی تعیین می‌کند. این در حالی است که بسیاری از آن‌ها به این موضوع معترض هستند که وزارت نفت، مسافت را درست تعیین نمی‌کند و میزان سهمیه اختصاص‌یافته به آن‌ها کفاف مسیر را نمی‌دهد.
همچنین طرحی در برخی مرزهای کشور از جمله مرز بازرگان در جریان است که کامیون‌داران را ملزم می‌کند تا باک خود را با گازوئیل 55 هزار تومانی پر کنند. این طرح که دو سال پیش تنها برای کامیون‌داران ایرانی اجرا شده بود، از چندین ماه قبل برای کامیون‌داران ترکیه هم اجرا شد.
البته ترکیه هم در اقدامی متقابل معافیت مالیاتی برای کامیون‌داران ایرانی را لغو کرد. موضوعی که منجر به گرفتاری بیش از 1000 کامیون‌دار ایرانی در مرز بازرگان شد. در این زمینه باید گفت که طرح باک پر که برای کاهش قاچاق سوخت در دستور کار بود، تنها به درآمدزایی دولت و کاهش صادرات و واردات منجر شد.
چرا سیاست‌های مقابله با قاچاق تاکنون موفق نبودند؟
موضوعات مطرح‌شده تنها برخی از قوانینی است که دولت‌ها برای جلوگیری از قاچاق سامان دادند و تاکنون هیچ یک از این اقدامات، نه تنها موفق نبوده، بلکه منجر به ضرر و زیان مردم و البته اقتصاد کشور شده است.
باید گفت که مسئولان هدف خود را مردم عادی در نظر گرفته بودند، در حالی که با توجه به حجم قاچاق و اظهارات مسئولان، هدف نباید مردم عادی باشند. از این رو باید گفت که وقتی گروه هدف سیاست اشتباه تعیین شود، آن سیاست نمی‌تواند جلوی قاچاق را بگیرد.
این سیاست‌ها تنها وضع مردم مناطق مرزی را بدتر کرده است. مردمی که در مرزها زندگی می‌کنند و تاکنون با محدودیت‌های فراوانی مانند دسترسی به آب، برق و گاز روبه‌رو بودند، باید با کمبود سوخت نیز دست به گریبان باشند. چرا که دولت گمان کرده است که با اعمال محدودیت‌های سوخت‌گیری می‌تواند جلوی قاچاق 20 میلیون لیتری سوخت را بگیرد!
این موضوع که مسئولان هر دم بر سازمان‌یافته بودن قاچاق سوخت تاکید می‌کنند و باز هم گروه هدف قوانین محدودکننده خود را مردم عادی قرار می‌دهند، موضوعی جالب توجه است. اما باید گفت تا موقعی که گروه هدف از مردم عادی به سمت باندهای قاچاق سازمان‌یافته تغییر نکند و مبادی اصلی قاچاق معرفی نشود، همچنان بخش قابل توجهی از سوخت موردنیاز کشور به سمت دیگر کشورها روانه می‌شود.

لینک کوتاه:
https://www.iranianejahan.ir/Fa/News/1331751/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

5 سارق در طرح ارتقا امنیت اجتماعی دامغان دستگیر شدند

روسیه چه بلایی بر سر اروپا آورد؟

علت کاهش فروش خودروهای برقی چیست؟

تیم فوتبال اتک انرژی هرات منحل شد

خشم وهابیون سوریه از طالبان پس از ممنوعیت کتاب‌های وهابیت

دارا خسروشاهی تنها ایرانی حاضر در مراسم تحلیف ترامپ

حق وتوی آمریکا مرگبارتر از سلاح اسرائیلی‌ها + فیلم

واکنش ترامپ به فیلتر تیک‌تاک

سندرز: اگر ترامپ خانواده‌های کارگری را نمایندگی نکند، به‌شدت با او مخالفت می‌کنم

نظر جالب لاوروف درباره دوران حکومت بایدن

آمریکایی ها هم به دنبال فیلترشکن افتادند! + عکس

افزایش قیمت جهانی گازوئیل پس از تحریم‌های جدید آمریکا

خوش بینی دوست فابریک ترامپ در انتخابات جاری

اعلام موضع رسمی روسیه درباره آغاز مذاکرات ایران با غرب | آنها در آستانه توافق2022 مذاکرات احیای برجام را ترک کردند | شرایط در ماه‌های آتی روشن‌ می‌شود

روز و ساعت مراسم تحلیف ترامپ به وقت ایران + جزییات

دارو کم است؟

روایت «نیویورک‏‏‌تایمز» از مذاکرات لحظه آخری «آتش‌بس غزه»

ایمانی مطرح کرد: پیام ترورهای احتمالی اسرائیل

واکنش یمن به توافق آتش‌بس در غزه

مکانی که اسرائیل برای استقبال از اسرای اسراییلی آماده کرده است

تصاویری از جشن مردم در نوار غزه پس از آتش بس

تصاویری از محل تبادل اسرای فلسطینی و نظامیان صهیونی در مقابل زندان عوفر

عضو موسسه تحقیقات دامی کشور: قیمت شیر الان 18 هزار تومان است، ولی از روستایی 10 هزار تومان می‌خرند

آیا خرید ارز ترامپ توصیه می‌شود؟

با هزینه یک جلسه ماساژ یک ساعته، ماساژور تفنگی دائمی بگیرید

مدافع ایرانی لیگ عراق استقلالی است

اولین جلسه ستاد برنامه‌ریزی شاهد و ایثارگر در دولت چهاردهم برگزار شد

شهادت، اکسیر حیات امت اسلام است

تعیین قیمت بنزین سهمیه ای برای اصلاحات اقتصادی | قیمت بنزین لیتری 8 تا 10 هزار تومان می شود؟

استفاده از ظرفیت‌ها در رونق اقتصادی و ایجاد اشتغال پایدار در کردستان

شوک ترامپ به اقتصاد ایران

اجلاس زنان راه ابریشم؛ بستری برای توسعه سرمایه گذاری در مشهد

کمبود برق به یکی از معضلات اصلی توسعه اقتصادی در گلستان تبدیل شده است

بازار ارز تجاری فردا رسماً جایگزین نیما می‌شود

پشت پرده لو رفتن دعوای سیدحسین و رضاییان

به دنبال ایجاد بستر مناسب برای معرفی توانمندی‌های اقتصادی بانوان مشهدی هستیم

عملکرد شهاب زاهدی در جی لیگ ژاپن

197 بازی اروپایی کریستیانو رونالدو؛ رکوردی که فعلا شکسته نمی‌شود

پناهجویان افغان در تاجیکستان در هراس از اخراج اجباری

یک مقام طالبان در اقدامی نادر خواستار لغو قانون طالبان برای زنان شد

روز و ساعت دقیق مراسم تحلیف ترامپ به وقت ایران

ترامپ: تیک تاک را نجات دهید

ترامپ، ایران و توسعه روابط در شرق جهان

مقصر اصلی عدم احیای برجام مشخص شد

حضور یک ایرانی در مراسم تحلیف دونالد ترامپ

رابرت کندی: 60 درصد کودکان آمریکایی بیمار هستند؛ این یک بحران وجودی است+فیلم

موازنه جدید

ناگهان ترور؛ گزارش میدانی «هم میهن» از حادثه دیروز

جایگزین نتانیاهو در مراسم تحلیف ترامپ مشخص شد.

وزیر خارجه اسرائیل: آزادی اسرا بهای سنگینی برای ما داشت