اهمیت اقتصادی راه آهن در توسعه کشور
اخبار ایران
بزرگنمايي:
ایرانیان جهان - به گزارش خبرنگار اقتصادی ایونا به نقل از مهر: کارشناس ارشد حملونقل از توسعه بیوقفه پروژههای ریلی ایران با وجود تحریمها خبر داد و گفت: اتمام طرحهای کلیدی همچون چابهار- زاهدان میتواند تحولی بزرگ در اقتصاد و ترانزیت کشور ایجاد کند.سیدمرتضی ناصریان با بیان اینکه با وجود تمام تحریمهای ظالمانه علیه ایران، صنعت ریلی کشور رو به توسعه است، اظهار کرد: هماکنون پروژههای ریلی مختلفی در حال ساخت است، البته کشورمان نیاز به ساخت پروژههای راهآهنی دارد اما تعداد پروژهها مصوب شده در این زمینه بیشتر از توان مالی است.
وی در ادامه بیان کرد: با توسعه و مدیریت حوزه حملونقل، بیشک میتوان شرایط بهتری را در بخشهای اقتصادی و اجتماعی کشور (صادرات و واردات، تولید معادن و کارخانهها، گردشگری، مسافرت و ترانزیت) فراهم کرد، این بخشها خواستار بهرهمندی از ماهیت اصلی حملونقل یعنی ترابری بیشتر و مناسبتر و ارزانتر هستند و ساختوساز پروژهها فینفسه برای آنها اهمیت ندارد، لیکن بخش حملونقل دچار مشکلات اساسی (کمبود خدمات حملونقل همگانی، آمار بالای سوانح و تلفات آن، مصرف انبوه سوخت، آلایندگی، پایین بودن سطح کیفی خدمات ترابری به تناسب قیمتها، سهم اندک ترابری ریلی و…) است و در صورت چارهجویی و بهبود خدمات، بخش حملونقل به عنوان پیشران کلیدی در اقتصاد کشور عمل خواهد کرد و اگر روند موجود ادامه یابد، مانعی در توسعه کشور خواهد بود.
او تاکید کرد: اگر توجه خود را روی طرحهای توسعه شبکه اصلی راهآهن متمرکز کنیم، جا دارد از تلاش و اهتمام دولتهای مختلف برای توسعه راهآهن در کشور به رغم محدودیتهای مالی و شرایط تحریمی یاد شود به گونهای که میانگین ساخت سالانه راهآهن کشور حتی در شرایط تحریمی بالای 200کیلومتر در سال حفظ شده است و به ویژه از حمایتهای قابل توجه مقام معظم رهبری دامظله از توسعه و ترویج راهآهن تقدیر شود که علاوه بر اولویت دادن به حملونقل ریلی در سند سیاستهای کلی بخش حملونقل و در بیانات حکیمانه خود، مساعدتهای مالی نیز مبذول داشتهاند و در سال 1398 با تسهیلات صندوق توسعه ملی به طرح راهآهن چابهار زاهدان به میزان 300میلیون یورو موافقت کردند و در سال1401 نیز حسب استجازه توسط رییسجمهور شهید رییسی و در راستای تحول در بخش حملونقل، با تهاتر نفت برای اجرای چندین طرح توسعه راهآهن موافقت کردند.
حملونقل، با تهاتر نفت برای اجرای چندین طرح توسعه راهآهن موافقت کردند.
ناصریان خاطرنشان کرد: در برنامهریزی پروژههای ریلی، آنها که رو به خاتمه هستند، باید هرچه سریعتر تمام شود، مانند خط ریلی میانه- اردبیل که بالای 90درصد پیشرفت فیزیکی دارد و انتظار میرود تا پایان امسال یا اوایل سال آتی تکمیل شود. تعدادی پروژه ریلی هم وجود دارند که پیشرفت فیزیکی پایینی دارند اما اتمام آنها حائزاهمیت است، مثل خط ریلی کرمانشاه- مرز خسروی که حدود 35درصد پیشرفت فیزیکی دارد و به لحاظ ارتباط ریلی بین ایران و عراق به عنوان برترین شریک تجاری همسایه، اهمیت بالایی دارد. تکمیل این خط از ابعاد مسافری، صادرات و واردات میتواند نقش مهمی در اقتصاد کشور ایفا کند یا بارهای کشورهای همسایه ایران نظیر روسیه، ترکمنستان، افغانستان، آذربایجان و پاکستان به سمت عراق و بالعکس را جابهجا و ارتباط ترانزیتی ایجاد کند.
کارشناس ارشد ساخت و توسعه زیربناهای حملونقل کشور با بیان اینکه پروژه ریلی چابهار-زاهدان 75درصد پیشرفت فیزیکی دارد، گفت: این پروژه ریلی بندر شهید بهشتی چابهار را به شبکه راهآهن متصل میکند و میتواند تبادلات باری در استان سیستانوبلوچستان را تسهیل کند همچنین این خط ریلی باعث توسعه منطقهای در شرق کشور است و اهمیت قابل توجهی در آمایش سرزمین دارد و مقدمهای برای ترانزیت ریلی در شرق کشور خواهد بود. ناصریان در پایان تاکید کرد: خط ریلی رشت- آستارا نیز برای کشور اولویت دارد و هرچه سریع باید ساخته شود زیرا شاخه غربی کریدور شمال- جنوب را تکمیل میکند و همچنین برای اتصال ریلی ایران به دریای سیاه از طریق گرجستان و در کریدور شرقی- غربی از سرخس به آستارا میتواند مفید باشد. برای تسهیل صادرات و واردات و ترانزیت به کشورهای آذربایجان و روسیه و بالعکس نیز نقش ارزنده خواهد داشت.
لینک کوتاه:
https://www.iranianejahan.ir/Fa/News/1333038/