تأثیرات ویرانگر جنگ تجاری آمریکا بر شرکتهای آمریکایی در چین
آسیا و اقیانوسیه
بزرگنمايي:
ایرانیان جهان - - برای دههها، سیاستمداران آمریکایی خود را به نوعی به لابی برای شرکتهای آمریکایی در چین تبدیل کرده بودند و تلاش میکردند تا بازار چین را برای بانکها، هواپیماها و زنجیرههای فستفود آمریکایی باز کنند. به گزارش اکونومیست، به عنوان مثال، پس از سفر ریچارد نیکسون به چین در سال 1972، بوئینگ توانست سفارشهایی از چین دریافت کند.
بیشتر بخوانید: اخبار روز خبربان
اما حالا بسیاری از مدیران آمریکایی در چین معتقدند که دولت آنها در حال تخریب بسیاری از این دستاوردهاست. استفاده گسترده دونالد ترامپ از تعرفهها باعث شده است که زنجیرههای تأمین شرکتها در چین دچار مشکلات جدی شوند. علاوه بر این، تلافیجوییهای دولت چین میتواند بسیاری از موفقیتهای تجاری چندین ساله را از بین ببرد. در 15 آوریل، گزارشهایی از بلومبرگ منتشر شد که نشان میدهد مقامات نظارتی چین به خطوط هوایی دستور دادهاند که از پذیرش هواپیماهای بوئینگ خودداری کنند. این اقدام از نظر نمادین برای مدیران آمریکایی در شانگهای و پکن قابل توجه است.
شرکتهای آمریکایی در چین هنوز در تلاشاند تا از آیندهای که به سرعت در حال تغییر است، سر در بیاورند. تعرفهها روی واردات چینی اکنون 145 درصد است. در 11 آوریل، کاخ سفید اعلام کرد که برخی استثنائات در نظر گرفته شده است، که این تصمیم موجب راحتی شرکتهایی مانند اپل شد. با این حال، ترامپ اشاره کرده است که این استثنائات موقت هستند و تا زمانی که نتایج تحقیقات در مورد نیمهرسانهها، الکترونیک و داروها منتشر شود، معتبر خواهند بود.
چین به تلافی، تعرفههای خود را بر کالاهای آمریکایی به میزان 125 درصد افزایش داده است. اما اخیراً اعلام کرده است که دیگر به تعرفههای جدید آمریکا واکنش نشان نخواهد داد، زیرا به دلیل قیمتهای بالاتر، بازار برای واردات آمریکاییها تقریباً ناپدید شده است.
جنگ تجاری به سرعت تبدیل به یک فاجعه برای بسیاری از شرکتهای آمریکایی در چین شده است. گزارشهای اکونومیست حاکی از آن است که در سال 2024، درآمدهای شرکتهای آمریکایی که در چین فعالیت میکنند، تقریباً همان میزان کسری تجاری آمریکا با چین، یعنی حدود 300 میلیارد دلار بوده است. برندهایی مانند اپل، نایک و استارباکس به طور گسترده در چین حضور دارند، و تسلا تقریباً دو پنجم از خودروهای خود را تنها در سه ماه اول سال 2025 در چین فروخته است.
برای بسیاری از مدیران آمریکایی، فعالیت در چین به مراتب دشوارتر شده است. در سالهای اخیر، بسیاری از آنها به دلیل سیاستهای نامساعد و نرخهای بهره پایین، سرمایهگذاریهای خود را کاهش دادهاند. در آینده، این سیاستهای آمریکایی خواهند بود که مانع از سرمایهگذاریها در چین خواهند شد.
شرکتهای آمریکایی که زنجیرههای تأمین پیچیدهای دارند هنوز از ضربات پاندمی اخیر به شدت آسیب دیدهاند و بسیاری از آنها به دنبال پایان دادن به وابستگی کامل به تولیدات چینی بودهاند و در حال راهاندازی کارخانههایی در دیگر کشورها هستند. این تنوع جزئی در زنجیرههای تأمین ممکن است در مواجهه با جنگ تجاری، برای شرکتهای آمریکایی مشکلساز شود.
چین در سالهای اخیر برای مقابله با کشورهایی که از تحریمهای ایالات متحده پیروی میکنند، ابزارهای قانونی پیچیدهای طراحی کرده است. به گزارش اکونومیست، این ابزارها شامل تحریمها، محدودیتهای صادراتی و "فهرست نهادهای غیرقابل اعتماد" (UEL) است که به موجب آن میتوان اجازه ورود کارکنان شرکتهای آمریکایی به چین را لغو کرده و تجارت آنها را متوقف کرد. این سازوکارها در سال 2023 به دفعات بیشتری استفاده شدهاند و فشار بیشتری بر شرکتهای آمریکایی وارد کردهاند.
در تاریخ 8 آوریل، فهرستی غیررسمی از شش اقدام تلافیجویانه در شبکههای اجتماعی چین منتشر شد. برخی از این اقدامات نسبتاً ساده و مشخص بودند، از جمله ممنوعیت واردات مرغ و سویا از آمریکا و کاهش تعداد فیلمهای آمریکایی مجاز در چین. این فهرست به احتمال زیاد از اطلاعات قابل اعتماد تهیه شده است.
این اقدامات ممکن است نشاندهنده فشاری باشد که دولت چین بر شرکتهایی مانند دوپونت وارد میکند، شرکتی که در زمینه مسائل مالکیت معنوی با چین مشکلاتی دارد. هر گونه نشانهای از اینکه تعهدات چین در زمینه حفاظت از مالکیت معنوی نقض شود، برای همه شرکتهای خارجی، نه فقط شرکتهای آمریکایی، میتواند ویرانگر باشد.
به گزارش اکونومیست، اگرچه دولت چین باید در تحمیل مجازاتها علیه شرکتهای آمریکایی احتیاط کند تا از ضربه به ظرفیتهای تولیدی داخلی جلوگیری کند، این جنگ تجاری میتواند فرصتی برای برندهای چینی نظیر هواوی باشد تا از کاهش محبوبیت برندهای آمریکایی بهرهبرداری کنند.
لینک کوتاه:
https://www.iranianejahan.ir/Fa/News/1417048/