ایرانیان جهان

آخرين مطالب

از هند تا آمریکا؛ مروری بر مرگ‌بارترین حوادث معدن زغال‌سنگ دنیا ایالات متحده آمریکا

از هند تا آمریکا؛ مروری بر مرگ‌بارترین حوادث معدن زغال‌سنگ دنیا
  بزرگنمايي:

ایرانیان جهان - حوادث معادن زغال‌سنگ می‌تواند برای عملیات و زندگی معدنچیان ویرانگر باشد به‌طوری‌که اداره آمار کار آمریکا، استخراج معادن زیرزمینی را در میان 10 شغل خطرناک در این کشور قرار داده است.
به گزارش فارس، متان و سایر گاز‌های قابل اشتعال یا سمی، واقعیت زندگی و مرگ در معادن زغال‌سنگ هستند. انفجار ناشی از گاز، شایع‌ترین علت این حوادث به شمار می‌روند.
انفجار‌های گاز متان می‌تواند انفجار‌های به مراتب قوی‌ترِ گردوغبار زغال‌سنگ ایجاد کند؛ برای نمونه، بدترین حادثه معدن، انفجار گاز متان در معدن زغال‌سنگ کنتاکی در سال 1917 بود که باعث کشته شدن 62 معدنچی شد.
آتش‌سوزی هم به‌سادگی می‌تواند در معادن زغال‌سنگ اتفاق بیفتد که خاموش کردن آن بسیار دشوار است؛ مانند آتش‌سوزی در معدن اوندیل (Avondale) در ایالت آریزونای آمریکا که در سال 1869 که به مرگ 110 کارگر و امدادگر منجر شد.
در هر کدام از این حوادث، معدنچیان گیر افتاده می‌توانند توسط انفجار، آتش‌سوزی یا دودی که فضای معدن را پر می‌کند، کشته شوند؛ در معادن با تهویه ضعیف، معدنچیان بر اثر استنشاق گاز بدون هیچ‌گونه انفجاری جان خود را از دست داده‌اند.
سقف یا دیوار‌های معادن زغال‌سنگ ممکن است فرو بریزد و معدنچیان را محبوس کند. تجهیزات ممکن است از کار بیفتند و که عواقب مرگباری خواهد داشت. برخی از بدترین شرایط ناشی از جاری شدن سیل در معادن و غرق شدن کارگران و شکست سد‌های نگهداری فاضلاب بوده است.
حوادث معدن در اشکال و اندازه‌های مختلفی اتفاق می‌افتد، اما این 10 حادثه معدنی، بدترین حوادث ثبت شده در تاریخ هستند که در زیر به آن‌ها پرداخته شده است.
فاجعه معدن بنشیهو کولیری (هونیکیکو)
سال 1942/ چین این حادثه بدترین فاجعه معدنی جهان است که در 26 آوریل 1942 رخ داد و با انفجار گاز در معدن استان لیونینگ آغاز شد و آتش تمام معدن را فرا گرفت، مدیران ژاپنی معدن برای خاموش کردن آتش، معدن را پلمب کردند و تمام 1549 معدنچی رها شدند تا خفه و طعمه حریق شوند. پس از آن 10 روز زمان برد تا تمامی اجساد از این معدن خارج شوند و همگی در یک گور دسته‌جمعی دفن شدند.
فاجعه معدن کوریز
سال1906/ فرانسه فاجعه معدن «کوریز» در 10 مارس 1906 بر اثر انفجار گاز رخ داد که دومین فاجعه معدنی دنیاست؛ تاکنون هیچ فاجعه معدنی بدتر از این حادثه در اروپا رخ نداده است.
ساعت 6 و نیم صبح بخار زغال‌سنگ تمام معدن را فراگرفته بود و تنها نیاز به یک جرقه داشت تا جان 1099 انسان را بگیرد. گفته می‌شود که چند روزی بوده که گاز‌های سمی و دود در داخل معدن دیده می‌شد، اما شرکت معدنی «کوریز» به آن توجهی نکرده است.
چیزی که در تمامی این فجایع رخ می‌دهد، «تمامی شاهدان حادثه از بین رفته‌اند.» بااین‌حال، 500 معدنچی توانستند بلافاصله خود را نجات دهند و 14 نفر هم پس از 3 هفته به طرز عجیبی نجات پیدا کردند، اما در نهایت هیچ دلیل رسمی گزارش نشد.
فاجعه معدن سنگ گنید کولیری
سال 1913/ انگلیس در 14 اکتبر 1913 انفجار و آتش‌سوزی ناشی از آن باعث رقم خوردن بدترین حادثه معدن در انگلیس و ولز شد و 440 کارگر معدن جان خود را از دست دادند.
فاجعه لائوبایدونگ کولیری
سال 1960/ چین در این حادثه معدن که بر اثر انفجار شدید گاز متان رخ داد، 682 کارگر چینی جان خود را از دست دادند.
معدن لویزنتال
سال 1962/ ولکلینگن، آلمان فاجعه این معدن، جدی‌ترین حادثه معدنی در آلمان به شمار می‌رود؛ این معدن همواره به علت حجم بالای غلظت گاز متان قابل اشتعال مشکل‌ساز بوده و در نیمه نخست دهه 1900 بالغ بر 20 آتش‌سوزی و انفجار را ثبت کرده است.
پس از انفجاری که در سال 1941 رخ داد و 41 معدنچی جان خود را از دست دادند به فناوری ایمنی مجهز شد این اقدامات مانع از وقوع حادثه دیگری در این معدن زغال‌سنگ نشد.
روز یک‌شنبه 7 اکتبر 1962 حدود ساعت 7:45 صبح، یک صدای انفجار مهیب منطقه را فرا گرفت که ناشی از انفجار گاز در این معدن بود. غاری از متان باز شده بود که با انفجار آن، گردوغبار زغال‌سنگ بسیار شدیدی فضای معدن را فرا گرفت.
از 433 کارگری که در معدن بودند 299 نفر جان خود را از دست دادند و 73 نفر زخمی شدند. این حادثه هنوز هم بدترین حادثه معدنی منطقه است؛ هرگز به صورت قطعی مشخص نشد که دلیل انفجار اولیه چه بوده است.
معدن زغال سنگ میتسوی مییک
سال 1963/ ژاپن بر اثر انفجار و تجمع مونوکسید کربن در 9 نوامبر 1963، در مجموع 458 کارگر معدن ژاپنی جان خود را از دست دادند و 839 نفر هم از عوارض مسمومیت با مونوکسید کربن که می‌تواند باعث آسیب مغزی شود، صدمه دیدند.
شرکت معدن زغال‌سنگ «میتسوی» به کارگران گفته بود که انفجار زغال‌سنگ در معدن غیرممکن است و در مورد احتمال مسمومیت با گاز به آن‌ها آموزش نداده بود. پس از انفجار ارتباطات تلفنی و برق قطع شد و به کارگران که از انفجار اطلاعی نداشتند گفته شده بود که معدن را ترک نکنند.
این شرکت در ابتدا با اعلام اینکه شرایط معدن خطرناک است، اقدامی برای نجات کارگران انجام نداد و در نهایت کارگران 3 ساعت در معدن محبوس بودند و جان خود را از دست دادند و بسیار به دلیل مسمومیت شدید دچار آسیب مغزی شدند.
معدن بوفالو کریک
سال 1972/ ویرجینیای غربی، آمریکا فاجعه سیل «بوفالو کریک» در 26 فوریه 1972 رخ داد، زمانی‌که 3 سد حفاری در این منطقه که فاضلاب معدن زغال‌سنگ شرکت معدن بوفالو را در خود نگه می‌داشت، مانند دومینو فرو ریخت.
طی 2 روز پیش از فرو ریختن این سد، باران شدیدی در شهر «لوگان» باریده بود که برای فشار آوردن به این سد، کافی بود، اما هیچ هشداری صادر نشد. پس از فرو ریختن سد شماره 3، محتویات آن بر روی سد شماره 2 و پس از آن روی سد شماره یک فروریخت و دیواری از آب به ارتفاع 30 تا 40 فوت بر روی بیش از ده‌ها شهر «بوفالو کریک» که محل زندگی 5 هزار نفر بود فرود آمد.
بوفالو کریک یکی از بدترین حوادث معدن زغال‌سنگ ویرجینیای غربی از نظر تلفات جانی، تخریب اموال و آسیب به محیط‌زیست بود. 125 نفر کشته و بیش از 1110 مجروح شدند. بیش از 500 سازه که بیشتر منازل مسکونی بود، تخریب شدند.
در نهایت گزارشی نشان داد که شرکت «پیتستون»، شرکت مادر معدن بوفالو، «بی‌توجهی آشکار به ایمنی ساکنان کریک بوفالو و سایر افرادی که در نزدیکی فاضلاب و زباله‌های زغال‌سنگ زندگی می‌کنند، نشان داده است.»
فاجعه معدن وانکی
سال 1972/ زیمباوه این معدن که متعلق به یک شرکت انگلیسی- آمریکایی بود در 6 ژوئن 1972 به علت وقوع یک رشته انفجار‌ها که منجر به کشته شدن 427 کارگر شد، یکی از مرگبارترین حوادث معدن در تاریخ این کشور تا به امروز محسوب می‌شود.
3 روز بعد تصمیم گرفته شد تا اجساد کارگران همان‌جا در معدن به حال خود رها شود تنها یک مراسم یادبود برای آن‌ها برگزار شد.
فاجعه معدن چاسنالا
سال 1975/ دنباد، هند انفجار و سیل ناشی از آن در معدن «چاسنالا» در 27 دسامبر 1975، یکی از بدترین فجایع معدن زغال‌سنگ در تاریخ هند است.
در معدن «چاسنالا» یک معدن متروکه وجود داشت که حاوی حدود 110 میلیون گالن (500 هزار مترمکعب) آب بود. درست زیر گودال متروکه، یک گودال فعال وجود داشت که صد‌ها معدنچی و مدیر در آن مشغول به کار بودند که با یک دیوار نازک زغال‌سنگ از هم جدا می‌شد که با انفجار این دیوار فرو ریخت؛ دلایل متفاوتی برای انفجار عنوان می‌شود، اما در نهایت 26 روز طول کشید تا نخستین جسد پیدا شود.
آمار رسمی از 372 جان‌باخته حکایت دارد، اما اتحادیه کارگران محلی کشته شدن تقریباً 700 نفر را اعلام کرده است.
فاجعه گلیشیون کولیری
سال 2011/ ولز «گلیشیون کولیری» یک معدن زیرزمینی (drift mine) بود؛ این معادن در کنار یک تپه و معمولاً بالای سطح آب حفر می‌شوند. سیل سال 2011 یکی از مهم‌ترین حوادث اخیر معدن زغال‌سنگ در جهان و یکی از بدترین حوادث در تاریخ ولز است.
این فاجعه هم مشابه معدن «چاسنالا»، یک معدن فعال داشت که در نزدیکی یک معدن بلااستفاده واقع شده بود که زیر آب قرار گرفت. 7 نفر از کارگران معدن فعال در حال انجام عملیات انفجار بودند و به طور ناخواسته آن را به معدن سیل‌زده متصل کردند. معدن فعال، پر از آب شد و کارگران در عمق 300 فوتی (91 متری) زیر سطح زمین‌گیر افتادند. 3 معدنچی توانستند فرار کنند؛ یکی از آن‌ها به‌شدت زخمی شد و اجساد 4 کارگر گمشده روز بعد پیدا شد.
این فاجعه‌ها و حوادث به مرور زمان با اجرای مقررات سخت‌گیرانه‌تر و پیشرفت‌ها در فناوری تهویه و نظارت بر انتشار گاز و زمین‌شناسی کمتر شده است، اما هنوز جان بسیاری از کارگران معادن را می‌گیرد.

لینک کوتاه:
https://www.iranianejahan.ir/Fa/News/1209457/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

بحران پیری در ژاپن، دامن خاندان سلطنتی را هم گرفت

ترسیم نقشه راه دیپلماسی نتیجه گرا در نیویورک؛ دشوار اما ممکن

رکود شدید بازار خودروی صفر در اتحادیه اروپا

برگزاری مجمع عمومی اتحادیه ژیمناستیک آسیا

اولین موشک چندبار مصرف چین در هنگام فرود سقوط کرد

کالیفرنیا قانون محافظت از کودکان در برابر اعتیاد به شبکه‌های اجتماعی را امضا کرد

کنعانی: عواقب کشتار جنون‌آمیز صهیونیست‌ها بر عهده آمریکا و رژیم صهیونیستی است

فرامتن یک فضاسازی دروغین علیه ایران

موضع‌گیری مقام امنیتی کره جنوبی در مورد تحرکات هسته‌ای کره شمالی

ریابکوف: موضع روسیه درقبال آزمایش هسته‌ای به آمریکا بستگی دارد

تداوم دومینوی گاف‌های «بایدن»: نفر بعدی کیست؟+ فیلم

عراقچی: دیداری با وزیر خارجه آمریکا نخواهم داشت/ به دنبال آغاز دور جدیدی از مذاکرات هسته‌ای هستیم

بازگشت «اسرائیل» به نقطه صفر در برابر حزب‌الله

فرصت طلایی پزشکیان در سفر به نیویورک؛ آیا می‌شود بدون حضور آمریکا با اروپا ارتباط داشت؟

دولت چهاردهم یک یار در خاک آمریکا کم کرد

بلاتکلیفی آمریکا در سیاست‌گذاری برای توسعه انرژی پایدار

لحظه زیبای فرود هواپیمای حامل پزشکیان در فرودگاه جان اف کندی آمریکا | آمریکایی‌ها مهارت خلبان را تحسین کردند

ماجرای رابرت مالی؛ از تلاش برای احیای برجام تا مرخصی اجباری

قطار پیکرها به جای زغال سنگ

ترسیم نقشه راه دیپلماسی نتیجه گرا در نیویورک

شب مرگ در معدن طبس

درس آتشین حزب الله به اسرائیل در روز اول مهر

افزایش شهدای حملات هوایی رژیم صهیونیستی در جنوب لبنان به 182 نفر

تصاویر جدیدی از حملات به جنوب لبنان

ادعاهای نتانیاهو همزمان با تشدید حملات به لبنان

32.7 میلیارد دلار ارز واردات تامین شد

افزایش 49 درصدی وصولی سازمان مالیاتی در نیمه اول امسال

آمار رشد اقتصادی بهار امسال

ناترازی میان تولید و مصرف بنزین

«ندا علایی» نخستین حسابرس کل زن در دیوان محاسبات شد

رویداد بزرگ عکس کیش، به خط پایان نزدیک شد

بیانیه آیت الله سیستانی در واکنش به حملات رژیم صهیونیستی به لبنان

ببینید | شهید خرازی؛ فرمانده‌ای برای لحظات بحرانی

در دوران دفاع مقدس اتکای کشور ما به داخل بود/ صدام بارها بر تحقیر خود تاکید کرد

کمیک موشن اولین پاسخ نیروی هوایی ارتش به حمله رژیم بعث عراق

اشیای عتیقه 100 میلیارد ریالی در سردشت کشف شد

پزشکیان در اولین آزمون دیپلماسی چه می‌کند؟

کنعانی مقدم: رئیس جمهور روابط اقتصادی با کشور‌های اروپایی را درسفر به نیویورک محورقرار دهد

2 مجرم حادثه انفجار معدن طبس را بیشتر بشناسید!

همایش فرصت‌های سرمایه گذاری تویسرکان

کشف هزار و 500 لیتر سوخت قاچاق در نهبندان

بحران پیریِ جمعیت در ژاپن، دامن خاندان سلطنتی را هم گرفت

تداوم بارش‌های بی سابقه و سیل مرگبار در ژاپن

ژاپن، روسیه را به نقض حریم هوایی خود متهم کرد

ژاپن به نقض حریم هوایی خود توسط روسیه اعتراض کرد

واکنش پسکوف به اظهارات ماکرون درباره بازنگری درروابط اروپا و مسکو

مصوبه دولت روسیه برای الزام اپل به نصب برنامه‌های روسی

کمک هزینه 13.5 میلیون یورویی اتحادیه اروپا به ارمنستان

در معماری امنیتی جدید اروپا،باید تضمین‌های لازم به روسیه داده شود

فیلم‎‌های ایرانی در فرانسه تقدیر شدند/ موزه سینما میزبان چین می‌شود