ایرانیان جهان

آخرين مطالب

نگاه استراتژیک پکن در روابط با تهران آسیا و اقیانوسیه

  بزرگنمايي:

ایرانیان جهان - 75مین سالگرد تاسیس جمهوری خلق چین؛ سفیر چین مطرح کرد: نگاه استراتژیک پکن در روابط با تهران

ایرانیان جهان

سفیر جمهوری خلق چین در ایران با تاکید بر این که اجماع مهم سران دو کشور در زمینه توسعه روابط دوجانبه منجر به پیشرفت همه جانبه همکاری ها شده گفت: رییس جمهور شی جین پینگ همیشه روابط دو کشور را از منظر استراتژیک نگاه می‌کند.
به گزارش ایسنا،« زونگ پی‌وو»، سفیر چین در تهران طی سخنانی در مراسم 75 امین سالگرد تاسیس جمهوری خلق چین گفت: 75 سال پیش جمهوری خلق چین تاسیس شد، از آن زمان ملت چین که سابقه تمدنی بیش از 5000 سال دارند، وارد دوره تاریخی جدیدی از توسعه و پیشرفت شدند. پس از 75 سال تلاش متمرکز، کل تولید اقتصادی چین همچنان رو به افزایش است.
وی تصریح کرد: در سال 1952، تولید ناخالص داخلی چین تنها 67.9 میلیارد یوان بود. از زمان اصلاحات و گشایش، اقتصاد چین به سرعت توسعه یافت، همچنین تولید ناخالص داخلی چین در سال 2023 از 126 تریلیون یوان فراتر رفت که در مقایسه با سال 1952 به قیمت های ثابت 223 برابر افزایش یافته است.
این دیپلمات چینی همچنین با بیان اینکه پس از 75 سال پیشرفت مداوم، قدرت جامع چین به طور مداوم بهبود یافته است، اظهار داشت: جمهوری خلق چین بر اساس یک پایه صنعتی ضعیف به دومین اقتصاد بزرگ و بزرگترین کشور صنعتی جهان تبدیل شده است. چین دستاوردهای قابل توجهی در پروازهای فضایی سرنشین دار، اکتشافات ماه، اکتشافات اعماق دریا، علوم کوانتومی و بسیاری از زمینه های دیگر داشته است و نتایج استراتژی توسعه مبتنی بر نوآوری آن همچنان نشان داده شده است.
پی‌وو همچنین به وضعیت خاورمیانه اشاره کرد و گفت: چین تلاش کرد و احیاء روابط دیپلماتیک بین ایران و عربستان سعودی را انجام داد. آشتی داخلی را در میان 14 جناح فلسطینی ترویج داده و به درخواست برای آتش بس و پایان جنگ در غزه ادامه داده است.
وی تصریح کرد: در حال حاضر، چین در واکنش به بحران اوکراین، فعالانه میانجی گری می کند، گفتگو را ترویج می کند. چین کشوری است که میان پنج عضو دائمی شورای امنیت سازمان ملل متحد بیشترین تعداد نیروی حافظ صلح را اعزام کرده است. چین در مجموع بیش از 50 هزار نیروی حافظ صلح را در 30 سال گذشته اعزام کرده است.
سفیر چین در تهران با اشاره به نقش چین در توسعه جهانی گفت: از سال 2013 تا 2023، اقتصاد چین به طور متوسط ​​بیش از 30 درصد به رشد اقتصادی جهان کمک کرد و به موتور مهم رشد اقتصادی جهان تبدیل شد. چین به شریک تجاری اصلی بیش از 140 کشور و منطقه شده است.
زونگ پی وو در ادامه اظهار داشت: بیش از 180 کشور و سازمان بین المللی سند همکاری "کمربند و جاده" را با چین امضا کرده اند و این پروژه های همکاری 420 هزار شغل برای کشورهای مسیر ایجاد کرده و نزدیک به 40 میلیون نفر را از فقر نجات داده است.
این دیپلمات چینی همچنین گفت: در طول هزاران سال گذشته، تمدن چینی و تمدن ایرانی از طریق جاده ابریشم شروع به برقراری ارتباط و یادگیری از یکدیگر کردند. هزاران سال است که تمدن چین و تمدن ایرانی از طریق جاده ابریشم از یکدیگر یاد می گیرند. از زمان برقراری روابط دیپلماتیک در 53 سال پیش، چین و ایران تبادلات و همکاری ها را در زمینه های مختلف ارتقا داده و هماهنگی خوبی در امور منطقه ای و بین المللی داشته اند. این نه تنها به نفع مردم چین و ایران است، بلکه کمک مثبت به ارتقای صلح و ثبات منطقه ای و جهانی می کند.
سفیر چین در تهران با بیان اینکه از نظر سیاسی، چین و ایران دوستان خوبی هستند که از یکدیگر یاد می گیرند، اظهار داشت: رئیس جمهور شی جین پینگ تاکید کرد که چین همواره روابط چین و ایران را از منظر استراتژیک می بیند و توسعه می دهد. همچنین رئیس جمهور پزشکیان گفت که ایران مایل است به تقویت روابط راهبردی با چین ادامه دهد.
وی افزود: اجماع مهم سران دو کشور در زمینه توسعه روابط دوجانبه منجر به پیشرفت همه جانبه همکاری ها در زمینه های مختلف بین دو طرف شده است.
زونگ پی وو خاطرنشان کرد: از نظر اقتصادی و تجاری، چین و ایران شرکای خوبی با منافع متقابل و نتایج برد-برد هستند. چین سال هاست که بزرگترین شریک تجاری ایران بوده است. چین تعداد زیادی آموزش برای ایرانیان در زمینه های کشاورزی، انرژی پاک، حفاظت از محیط زیست ارائه کرد، از سال 2023، نزدیک به 200 نفر از ایران در این آموزش ها شرکت کرده اند.
زونگ پی وو ابراز داشت: از نظر فرهنگی، چین و ایران دوستان خوبی هستند که یکدیگر را به خوبی می شناسند. چین و ایران دیدارهای مکرری در زمینه های مختلف از جمله فرهنگ، جوانان، ورزش، آموزش و اخبار دارند، تبادلات مردمی در گردشگری، باستان شناسی، فیلم، آموزش استعدادها و سایر زمینه ها بین دو کشور به طور فزاینده ای نزدیک شده است.
وی افزود: از نظر بین المللی، چین و ایران برادران خوبی در «جنوب جهان» هستند. چین و ایران هر دو کشورهای مهم در حال توسعه و اقتصادهای نوظهور هستند، دو کشور در پلتفرم های چندجانبه مانند سازمان ملل متحد، سازمان همکاری شانگهای و بریکس همکاری نزدیک دارند، تا چندجانبه گرایی واقعی را تمرین کنند، منافع مشترک کشورهای در حال توسعه را محفاظت کنند، هنجارهای اساسی حاکم بر روابط بین الملل و نظم بین المللی را حفظ نمایند.
سفیر چین با اشاره به سفرهای اخیر خود با مناطق مختلف ایران، گفت: متوجه شدم که چین و ایران که در همان اوایل راه ابریشم باستانی یکدیگر را می ‌شناختند، اکنون در روند ساخت مشترک با کیفیت "کمربند و جاده" از یکدیگر یاد می گیرند. بسیاری از داستان ‌های دوستی چین و ایران تاریخ مبادلات دوستانه بین دو تمدن و دو کشور در جاده ابریشم را تشکیل می‌دهند.
وی در پایان اظهار داشت: چین مایل است به همکاری با ایران برای به ارث بردن روح جاده ابریشم و ایجاد آینده ای بهتر برای روابط چین و ایران ادامه دهد.

لینک کوتاه:
https://www.iranianejahan.ir/Fa/News/1215058/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

ماجرای یک سخنرانی قدیمی از شهید سید حسن نصرالله در مورد ایران/ دبیرکل حزب الله لبنان به یکی از رهبران دینی بلندپایه‌ی مسیحی چه پاسخی داده بود؟ + متن کامل

ناتو مسئول اصلی بحران افغانستان است/ حمایت از تشکیل حکومت فراگیر و بازگشت پناهجویان

قیمت طلا امروز 6 مهرماه چقدر شد؟

عراقچی درباره عواقب اقدامات تروریستی اسرائیل در لبنان هشدار داد

تقویت و پیروزی جبهه اسلامی هدف شهید حسن نصرالله بود

هشدار عراقچی درباره عواقب خطرناک اقدامات اسرائیل در لبنان

حمله پهپادی به پایگاه نظامیان آمریکا در سوریه

عراقچی: استفاده از بمب‌های سنگرشکن، نمونه مشارکت آمریکا در جنایات اسرائیل است

حمله پهپادی مقاومت عراق به بندر اشغالی ایلات

عکس/ تجمع مردم عراق در محکومیت ترور سید حسن نصرالله

فوری؛ ایران فردا 8 مهر 1403 تعطیل شد؟

فعال‌سازی پدافند هوایی پیکان در اسراییل

اسراییل غاصب تاوان اقدام جنایتکارانه خود را خواهد داد

آمریکا: آماده دفاع از اسرائیل هستیم

نمایشگاه صنایع دستی و سوغات چهارمحال بختیاری گشایش یافت

از خط مقدم جنگ تحمیلی تا خط مقدم جنگ اقتصادی+ فیلم

یادبود سید حسن نصرالله در جوار مزار سیدالشهدای جبهه مقاومت/ از لبنان تا کرمان، مرگ بر اسراییل+فیلم

چین خواستار آتش بس در خاورمیانه شد

واکنش هریس به ترور سید حسن نصرالله/ تعهدی تغییرناپذیر به حفظ امنیت اسرائیل دارم

ترور سیدحسن نصرالله «اجرای عدالت» بود! | تعهدی تغییرناپذیر به حفظ امنیت اسرائیل دارم

تعهدی تغییرناپذیر به حفظ امنیت اسرائیل دارم

واکنش هریس به ترور سید حسن نصرالله

کامالا هریس به شهادت سید حسن نصرالله واگنش نشان داد

بنیان‌گذار صرافی بایننس از زندان آزاد شد

واکنش هریس به شهادت سید حسن نصرالله

در دیدار عراقچی با دبیرکل سازمان ملل چه گذشت؟

ترور سید حسن نصرالله با پیشرفته ترین جنگنده اف-15 آمریکایی+ تصاویر

هشدار سنگین یک اقتصاددان به خریداران ارز/ صبر کنید؛ قیمت دلار به این شکل تغییر می‌کند

بررسی 18 طرح اقتصادی و اشتغال‌زا در کارگروه زیربنایی آذربایجان‌غربی

خبر خوش مجلس برای کارگران و حداقل بگیران | لایجه جدید مجلس به نفع کارگران و افزایش حقوق کارگران

ریزش دلار، طلای جهانی را بالا برد

واکنش هریس به شهادت نصرالله/ تعهدی تغییرناپذیر به حفظ امنیت اسرائیل دارم

هریس بر تعهد تزلزل‌ناپذیر واشنگتن به تل‌آویو تاکید کرد

واکنش اسماعیل کوثری به شهادت سید حسن نصرالله/ حزب الله رهبران و رزمنده های بسیاری را تربیت کرده که آماده رزم هستند

نتانیاهو: در روزهای آینده با چالش‌های زیادی روبرو خواهیم بود

واکنش هریس به شهادت سیدحسن نصرالله

رئیس حزب اتحادیه میهنی کردستان عراق ترور «سید حسن نصرالله» را محکوم کرد

تاثیر تنش های نظامی در منطقه بر قیمت دلار، بازار ارز به کدام سو می رود؟

(اینفوگرافیک) رتبه‌بندی بزرگترین ابرقدرت‌های جهان در سال 2024

چرا سرقت های ارزدیجیتال درحال افزایش است؟

تجمع یاوران حزب الله در سوگ شهادت سید حسن نصرالله در اراک

فیلم| تجمع شهروندان جیرفتی در محکومیت جنایات اسراییل

آخرین خبر درباره التهاب بازارهای مالی بعد از شهادت سیدحسن نصرالله و حمله اسراییل

کشور‌های اسلامی نسبت به جنایات اسراییل بی‌تفاوت نباشند

گزارش میدانی | محکومیت جنایت اسراییل در شهادت سید حسن نصرالله

مدیر عامل وی چین، در مصاحبه ای اختصاصی از VeBetterDAO Vision و DAO Future رونمایی کرد.

با افزایش حرکت صعودی، چین لینک 50 درصد افزایش می‌یابند

سفیر چین مطرح کرد: نگاه استراتژیک پکن در روابط با تهران

نگاه استراتژیک پکن در روابط با تهران

تاکید دیپلمات کشورمان بر رایزنی ایران و چین در حل بحران غزه