ایرانیان جهان

آخرين مطالب

آرامش بازار ارز در تلاطم تنش‌ اخبار ایران

آرامش بازار ارز در تلاطم تنش‌
  بزرگنمايي:

ایرانیان جهان - با وجود موج‌های هیجانی قیمت که از تنش‌هایی منطقه‌ای و سیاسی سال جاری به بازار ارز وارد شد، افزایش درآمدهای ارزی از ایجاد نوسانات قیمت در بازار جلوگیری کرد و به متقاضیان اطمینان داد که بانک مرکزی از منابع کافی برای تخصیص ارز کالاهای اساسی برخوردار است.
به گزارش خبرگزاری ایمنا، بی‌ثباتی اقتصاد چالش است که در عوامل فراوانی از جمله نوسان بازار ارز ریشه دارد زیرا جهش‌های پیاپی و پردامنه نرخ ارز مشکلاتی همچون افزایش هزینه تولید، کاهش قدرت خرید و تحریک انتظارات تورمی را به همراه داشته و به بی‌ثباتی متغیرهای کلان اقتصادی و پیش‌بینی‌پذیر نبودن اقتصاد دامن زده است.
به گفته کارشناسان اقتصادی نوسانات مکرر و پردامنه نرخ ارز در اقتصاد ایران، ناشی از شوک‌هایی است که در اثر ناترازی و اختلال تجاری همچنین تحریک انتظارات تورمی به بازار ارز وارد می‌شود و عواملی مانند دسترسی آسان به ارز، ریسک ناچیز معاملات، بالا بودن گردش پول و سودآوری معاملات در بازار غیررسمی ارز در شرایط تحریک انتظارات تورمی، به افزایش معاملات غیرحقیقی و تشدید جهش نرخ ارز در این بازار دامن می‌زند.
ترور و تنش‌های منطقه‌ای نیز شوک‌های مقطعی در بازار ارز ایجاد می‌کند اما بررسی نوسانات قیمت ارز در سال جاری نشان می‌دهد که این شوک‌ها مقطعی بوده است و بازار ارز حتی در نیم‌سال اول بازدهی منفی ایجاد کرده است.

ایرانیان جهان

بازار ارز از ابتدای سال جاری تاکنون با پنج بحران اساسی روبه‌رو بوده که پس از عملیات وعده صادق، شهادت رئیس جمهور، ترور اسماعیل هنیه، جنگ غزه و حملات اسرائیل به لبنان؛ شهادت سیدحسن نصرالله ششمین موقعیت بحرانی برای این بازار به شمار می‌آید که با تشدید تنش‌های منطقه‌ای موجب شد قیمت دلار که در کانال 59 هزار تومان در نوسان بود، روند افزایشی در پیش بگیرد و وارد کانال 60 هزار تومان شود.
در زمان شهادت اسماعیل هنیه در تهران، قیمت دلار در بازار تهران تا 62 هزار تومان بالا رفت اما پس از چند روز به کانالهای 59 هزار تومان بازگشت. تجربه سال‌های گذشته نیز نشان داده که تنش‌های سیاسی و منطقه‌ای، رشد قیمت ارز را به دنبال دارند اما در چنین موقعیت‌هایی معاملات در بازار متوقف شده و معامله گران و فروشندگان خرید و فروشی انجام نمی‌دهند تا نرخ‌های هیجانی فروکش کند.
کاهش تلاطمات و کنترل بازار حبیب قاسمی؛ نماینده مردم شهرضا در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگویی با اشاره به کاهش قابل توجه تلاطمات بازار ارز در یکی دو سال گذشته اظهار کرد: این موضوع ناشی از عملکرد بانک مرکزی در کنترل بازار است، همزمان با حمله رژیم صهیونیستی به لبنان و شهادت سیدحسن نصرالله نیز بازار ارز وضعیت با ثباتی را تجربه کرد در حالی که در سال‌های پیش از این دوره تلاطم‌ها و جهش‌های قیمتی شدیدی را پس از اتفاقات سیاسی و نظامی تجربه می‌کردیم.
وی با اشاره به افزایش درآمدهای ارزی حاصل از صادرات نفتی و غیرنفتی در یک سال گذشته افزود: تأمین به موقع و مناسب همه نیازهای وارداتی دارو، کالاهای اساسی و همچنین دست پر بانک مرکزی در مداخله مؤثر بازار، مصداق بارز افزایش درآمدهای ارزی است که تأثیر بسزایی در مدیریت بازار ارز داشته است.

ایرانیان جهان

نماینده مردم شهرضا در مجلس با اشاره به تأثیر رخدادهای منطقه یا کشور بر افزایش نرخ ارز گفت: پس از هر اتفاق، نرخ ارز اندکی افزایش می‌یافت اما این افزایش قیمت قابل مقایسه با تلاطم‌های سال‌های قبل نبود همچنین پس از چند روز متوقف می‌شد و بازار آرامش خود را باز می‌یافت و قیمت‌ها به ثبات می‌رسید.
قاسمی خاطرنشان کرد: کاهش تلاطم و ایجاد ثبات نسبی بازار ارز در یکی دو سال گذشته در حالی است که اتفاقات بزرگ امنیتی را در سطح منطقه داشتیم که هر یک از آنها می‌توانست بازار ارز ما را تحت تأثیر شدیدترین نوسانات قرار دهد.
وی آخرین رخداد را مربوط به ترور شهید هنیه دانست و ادامه داد: با اینکه در ساعت ابتدایی پس از ترور قیمت ارز بالا رفت اما با مدیریت خوبی که اعمال شد پس از چند روز آرامش به بازار بازگشت و اکنون نیز حادثه لبنان نمی‌تواند تأثیر شدیدی بر بازار بگذارد و قیمت‌ها را دچار التهابات پایدار کند، همانگونه که در روز گذشته شاهد کاهش نرخ بودیم.
تأمین انتظار متقاضیان ارز حسین درودیان؛ تحلیلگر مسائل اقتصادی در گفت‌وگو با ایمنا اظهار کرد: وضعیت بازار ارز تابع عوامل انتظاری است یعنی اینکه تصور متقاضیان اصلی ارز نسبت به در دسترس بودن ارز و عرضه ارز توسط بانک مرکزی چگونه است و هنگامی که تصور این باشد که عرضه ارز توسط بانک مرکزی سهل و هموار است آنها نیز تقاضای جدی به بازار آزاد وارد نمی‌کنند و قیمت ارز افزایش جدی پیدا نمی‌کند.

ایرانیان جهان

وی تصور متقاضیان از وضعیت عرضه ارز را بر اساس واقعیات دانست و افزود: متقاضیان ارز، وضعیت تخصیص ارز از سوی بانک مرکزی را مورد ارزیابی قرار می‌دهند و فروش مناسب نفت به چین باعث شده در یکی دو سال اخیر وضعیت منابع ارزی کشور بهبود پیدا کند و بانک مرکزی بتواند منابع مورد نیاز متقاضیان را تخصیص دهد.
این تحلیلگر مسائل اقتصادی سیاست بانک مرکزی را موجب عرضه کامل ذخایر ارزی کشور دانست و توضیح داد: تا زمانی که جریان فروش نفت ما با طرف‌های و ارقام کنونی حتی شاید بیشتر ادامه داشته باشد می‌توانیم انتظار داشته باشیم که بازار ارز قابل کنترل باشد.
سهم عمده مصرف ارز برای واردات کالاهای اساسی وی عمده تقاضای ارز را مربوط به واردات اقلام اساسی در کشور عنوان کرد و گفت: سهم بزرگی از منابع ارز برای کالاهای اساسی به ویژه خوراک دام و طیور همچنین قطعات خودرو مصرف می‌شود.
درودیان با اشاره به نقش حوادث منطقه‌ای در ایجاد هیجان کاذب در قیمت‌ها افزود: با توجه به اینکه این اتفاق چندین بار در سال جاری رخ داده و جنگ غزه نیز از سال گذشته ادامه داشته به نظر می‌رسد که انتظارات متقاضیان نسبت به آینده بازار منفی نیست به عبارت دیگر نوع واکنش و رفتارهای سیاسی و اقتصادی مسئولان به گونه‌ای بوده که نگرانی جدی در این زمینه ایجاد نکرده است.
وی ادامه جریان صادرات نفت را به معنای تأمین ارز مورد نیاز کشور دانست و گفت: اطمینان افراد به تأمین ارز مورد نیاز و ثبات قیمت ارز دلیل اصلی کاهش نوسانات قیمت به شمار می‌آید اما چشم‌انداز وضعیت بازار در نیمه دوم سال تا اندازه زیادی به نتیجه انتخابات آمریکا وابسته است و با توجه به مبهم بودن نتیجه انتخابات، هنوز نمی‌توان در این زمینه اظهار نظر کرد.
این تحلیلگر مسائل اقتصادی درباره گمانه‌زنی‌های مربوط به خروج سرمایه‌گذاران از بازار ارز اظهار کرد: این موضوع واقعیت ندارد زیرا اکنون شرایط مناسبی فراهم نیست و در صورتی که انتخابات آمریکا موجب ادامه کار حزب دموکرات شود، ممکن است سرمایه‌گذاران با روندی که در سه سال اخیر تجربه کردند تصمیم به خروج از بازار ارز بگیرند.

ایرانیان جهان

رشد 20 درصدی درآمدهای ارزی از سوی دیگر حمید حسینی، عضو هیئت مدیره اتاق بازرگانی ایران و عراق در گفت‌وگویی اظهار کرد: در سال‌های گذشته اثر اتفاقات سیاسی و امنیتی در بازار ارز زیاد بود و اکنون نیز با رخدادهای سیاسی مانند شهادت سیدحسن نصرالله، اگرچه بازار ارز دچار نوسان می‌شود؛ اما دامنه تأثیرگذاری آن کم و موقتی است.
وی با اشاره به اتفاقات سیاسی یک سال و نیم اخیر در کشور و منطقه افزود: با وجود این اتفاقات تنش‌های شدیدی در بازار ارز رخ نداد که دلیل آن افزایش درآمدهای ارزی دولت و سیاست‌گذاری مناسب بانک مرکزی بوده است.
کارشناسان اقتصادی بر این باورند که استفاده از منابع ارزی برای جبران ناترازی‌های اقتصادی، با گذشت زمان نرخ ارز را به عامل تعیین‌کننده انتظارات اقتصادی تبدیل کرده است
عضو هیئت مدیره اتاق بازرگانی ایران و عراق درآمدهای ارزی حاصل از صادرات نفت را رو به افزایش دانست و گفت: ماهانه 3 میلیارد و 800 میلیون دلار از نفت درآمد داریم در حالی که در سال گذشته متوسط درآمد نفتی 3 میلیارد دلار بوده؛ بنابراین رشد 20 درصدی درآمدهای ارزی باعث افزایش ذخایر بانک مرکزی شده است.
وی افزایش قابل توجه عرضه ارز پتروشیمی‌ها در شش ماه نخست 1403 را نشان‌دهنده ذخایر خوب بانک مرکزی اعلام کرد و یادآور شد: به دلیل کاهش قیمت جهانی نفت، صادرات مواد پتروشیمی و مواد نفتی افزایش چشمگیری نداشته است با وجود این مشکلی در سمت تخصیص ارز از سمت بانک مرکزی وجود ندارد.
به گزارش ایمنا، کارشناسان اقتصادی بر این باورند که استفاده از منابع ارزی برای جبران ناترازی‌های اقتصادی، با گذشت زمان نرخ ارز را به عامل تعیین‌کننده انتظارات اقتصادی تبدیل کرده است. راهکار این مسئله نیز انتقال لنگر انتظارات از نرخ ارز به متغیرهای پولی با توسعه بازارهای مالی و اعتباری و اجرای مداخلات هدفمند ارزی در بازار برای ایجاد یک دوره بلندمدت ثبات ارزی است به طوری که در نهایت تنها پول ملی و اوراق مبتنی بر پول ملی به ذخیره ارزش تبدیل شود و موارد دیگر از جمله ارز این کارکرد را در اقتصاد نداشته باشد.
کد خبر 795664

لینک کوتاه:
https://www.iranianejahan.ir/Fa/News/1217486/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

خواسته ممنوعه گردشگران عرب از هتل های مشهد!

ایشیبا با رای گیری پارلمان رسما نخست وزیر ژاپن شد

تصویری از هاشمی رفسنجانی با لباس اسپورت در ژاپن

عکس | تصویری که کمتر دیده‌اید؛ هاشمی رفسنجانی با لباس اسپرت در ژاپن

طارمی و احمد عباسی؛ نامزدهای ایران در بهترین‌های فوتبال آسیا

بازگشت طارمی به ترکیب اصلی اینترمیلان

برتری 3-2 منچستریونایتد مقابل یوونتوس در مرحله گروهی لیگ قهرمانان اروپا (1997/10/1)

هوش مصنوعی می تواند رشد را افزایش دهد و اروپا را رقابتی تر کند

آندرس اینیستا از فوتبال خداحافظی می‌کند

نگاه منچستریونایتد به اینزاگی با وجود امنیت موقت تن هاخ

آنها که وجهه انقلاب گرفته و بخاطر حمله اسرائیل به لبنان به پزشکیان حمله می کنند ساده لوحند

خون به ناحق ریخته شده شهدای مقاومت موجب تسریع در نابودی اسراییل می‌شود

مقاومت فرسایشی، اسراییل را از پای در می‌آورد

دیدنی های امروز؛ از گسترش جنگ به لبنان تا روز ملی چین

واکاوی میزان حمایت ایران و دیگر کشورهای جهان از گندمکاران + نمودار

آغاز گشت‌زنی‌های مشترک ناوهای چین و روسیه در اقیانوس آرام

استعفای یکی از اعضای کلیدی پروژه بلاک چین کاردانو

4 کشته و 6 مفقود بر اثر غرق شدن قایق در ننگرهار افغانستان

قیمت امروز خودرو‌های داخلی (10 مهر 1403) | دنا پلاس 898 میلیون تومان شد

خط لوله تاپی در مسیر احیا؟

ماشاریپوف: نکونام اسطوره فوتبال ایران است!

تمرین استقلال بازهم تعطیل شد

اعمال قانون 2113 خودروی حادثه ساز در مشهد| 45 خودرو متخلف توقیف شدند (10 مهر 1403)

دشمن شناسی | رهبر انقلاب: اگر غفلت کردیم، غارت خواهیم شد

حقوق بشر کشورهای غربی دروغ محض تاریخ است

زمان انتظار برای مراجعه به پزشک عمومی در آمریکا چقدر است؟

نصرالله چگونه معادلات غرب را به‌هم ریخت

«مارک روته» دبیرکل جدید ناتو شد

بحران کمبود پهپادهای نظامی در آمریکا برای مقابله با چین

اعلام آمادگی جهاد در اجتماع لبیک یا خامنه‌ای / فرمانده منتظر فرمانیم + فیلم و عکس

حمله عجیب کیهان به روحانی و ظریف پس از شهادت سید حسن نصرالله

حمله کیهان به پزشکیان: رئیس‌جمهور آمریکا خِرفت و کودن است؛ آن وقت عده‌ای چنین شیطان‌هایی را برادر نامیدند!

افشای نقش امریکا در ترور دبیر کل حزب الله لبنان

بلینکن مخالفان آمریکا را تجدیدنظرطلب خواند

«مادورو» پروژه آمریکا و اسرائیل برای استعمار خاورمیانه را رد کرد

ایران در زمره 6 مسیر اول مهاجرت در دنیا؛ چه تعداد مهاجر افغانستانی در کشور داریم؟

پرچم آمریکا و اسرائیل در آتش خشم دانش‌آموزان بوشهری

کره شمالی استقرار تسلیحات هسته‌ای آمریکا در کره جنوبی را محکوم کرد

ویدیو / غافلگیر شدن جنگنده F-16 آمریکا حین رهگیری بمب‌افکن استراتژیک نیروی هوایی روسیه!

استارلینک به کمک قربانیان توفان گرمسیری «هلن» رفت

امریکا از دلار به عنوان یک سلاح موثر جنگی استفاده می‌کند

روته رسما دبیرکل ناتو شد

اختلال مخابراتی که صدها هزار گوشی را در آمریکا از کار انداخت

امیدی به مجامع حقوق بشری ساخته کشور‌های سلطه گر وجود ندارد

پیام نتانیاهو و احتمال حمله اسرائیل به ایران

قیمت دلار و یورو در صرافی‌ها امروز سه‌شنبه 10 مهر 1403

نماینده بهشهر: دستان رژیم صهیونسیتی و آمریکا به خون مظلومان غزه، لبنان و یمن آلوده است

ای‌بی‌سی نیوز: تلاش دولت «بایدن» برای آتش‌بس در لبنان و غزه به بن‌بست خورد

امیدی به مجامع حقوق بشری وجود ندارد

مسئولان در استخدام کلمات دقت کنند/ مسئله ما و آمریکا و اسرائیل با گفتمان حل نمی شود