ایرانیان جهان

آخرين مطالب

بازخوانی تاریخ برنامه هسته‌ای ایران؛ تقابل اسرائیلی‌ها با برنامه هسته‌ای ایران پیش از انقلاب تاکنون ایالات متحده آمریکا

بازخوانی تاریخ برنامه هسته‌ای ایران؛ تقابل اسرائیلی‌ها با برنامه هسته‌ای ایران پیش از انقلاب تاکنون
  بزرگنمايي:

ایرانیان جهان - نقطه آغاز تحلیل بنت سال 1353 یعنی زمانی است که سازمان انرژی اتمی در دوران محمدرضا پهلوی تاسیس می‌شود. بنت در تحلیل خود مدعی شده این بهترین فرصت در 50 سال اخیر است و اسرائیل باید «همین حالا برنامه هسته‌ای ایران» را نابود کند. جمله‌ای که احتمالا معنای دیگرش این است: اسرائیل اگر می‌توانست 50 سال قبل این برنامه را در ایران منهدم کرده بود.
بیشتر بخوانید: اخبار روز خبربان
برنامه هسته‌ای در ایران چگونه پامی‌گیرد؟ هرچند که سال 1353 سرآغاز تاسیس سازمان انرژی اتمی است، اما نخستین جرقه‌ها برای شروع برنامه‌های هسته‌ای را باید در سال‌های قبل از آن جست. در دهه پنجاه میلادی مصادف با دهه 30 شمسی محمدرضاشاه پهلوی که علاقه زیادی به مظاهر تکنولوژی‌های روز جهان داشت، به سمت بنیان گذاشتن برنامه هسته‌ای ایران رفت. در میانه جنگ سرد او از روابط نزدیک با آمریکا سود جست و در 1335 موافقت‌نامه‌ای یازده ماده‌ای میان ایران و آمریکا درباره استفاده غیرنظامی از انرژی هسته‌ای به امضا رسید. به این ترتیب آمریکا نخستین کشوری بود که در انتقال تکنولوژی هسته‌ای را به ایران را آغاز کرد. با امضای موافقت‌نامه، ایران به عضویت آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درآمد و از آن پس در جلسات آژانس شرکت کرد.

ایرانیان جهان

یک سال بعد، یعنی در 1337، آمریکا اولین نیروگاه تحقیقاتی را به دانشگاه تهران هدیه کرد. حدود 9 سال بعد، پس از طرح الحاق ایران به کنوانسیون آژانس بین‌المللی، اداره حقوقی وزارت امور خارجه وقت ایران وارد موضوع شد و اولین تیم حقوقی هسته‌ای با هرمیداس باوند، پرویز مهدوی و عضدالدین کاظمی تشکیل شد. ایران در همان سال، این قرارداد را با آژانس به امضا رساند. سرانجام در سال 1346، اولین رآکتور تحقیقات آب سبک 5 مگاواتی را آمریکا به ایران فروخت و آن را در دانشگاه تهران نصب و راه‌اندازی کرد. این رآکتور از اورانیوم غنی‌شده با خلوص 93 درصد استفاده می‌کرد و آمریکایی‌ها حدود 5 کیلوگرم سوخت اورانیوم غنی‌شده سطح بالا را به ایران دادند. یک سال بعد نیز ایران به پیمان عدم منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای (NPT) را پذیرفت و در 1348 مجلس نیز آن را تصویب کرد. به این ترتیب مقدمات و سنگ بنای صنعت هسته‌ای در ایران گذاشته شده بود و زمینه برای تاسیس سازمانی برای پیشبرد اهداف کشور فراهم بود. در 1353 سازمان انرژی اتمی ایران تاسیس شد و دکتر اکبر اعتماد از سوی محمدرضاشاه به ریاست آن منصوب شد.

ایرانیان جهان

اعتماد در مصاحبه تاریخ شفاهی ایران با «حمید احمدی» اهداف شاه در از برنامه هسته‌ای را توضیح می‌دهد. او می‌گوید پس از آنکه به مدت شش ماه هر هفته برای دادن اطلاعات به کاخ سلطنتی می‌رفته سرانجام سوال خود را از شاه می‌پرسد: «بعد از شش ماه، گفتم: اعلیحضرت الآن ما زبان مشترک درباره این تکنولوژی پیدا کردیم. از شما یک سئوال اساسی دارم و این سوال را برای من روشن بفرمایید، برای اینکه، تولید برق یک تکنولوژی می‌خواهد و تولید سلاح هسته‌ای یک تکنولوژی دیگری می‌خواهد... الآن شما همه این‌ها را می‌دانید، حالا روشن بفرمایید که توقع شما از من چیست؟ تقریباً سه ساعت در آن روز در زمینه‌های مسائل منطقه و ... صحبت شد. در پایان صحبت آن روز، از اعلیحضرت پرسیدم: پیش فرض اینکه ما برویم به طرف استفاده نظامی از انرژی هسته‌ای هست یا نه؟ شاه قدری فکر کرد و به انگلیسی گفت: why not? (چرا نه؟) یعنی این استراتژی پشت فکر شاه بود و هیچوقت آن را رد نکرد که ایران نمی‌خواهد... دیگر این موضوع برای من روشن شد و یک کلمه دیگر با شاه صحبت نکردم...». اعتماد پس از این به دنبال گسترش توسعه زیرساخت‌های برنامه هسته‌ای می‌رود.
قرارداد‌هایی با آلمان غربی، فرانسه و آمریکا در راستای این ماموریت اعتماد توان خود را برای توسعه زیرساخت‌های هسته‌ای و ساخت چهار نیروگاه در (بوشهر و دارخوین)، ایجاد تأسیسات آب شیرین کن در بوشهر، تأمین سوخت و پشتیبانی تکنولوژیکی از نیروگاه‌ها و قرارداد ساخت 4 نیروگاه دیگر در اصفهان و استان مرکزی شد. این مرکز از آن پس مرکز تحقیقات هسته‌ای (NRC) نام گرفت. در همین سال قرارداد احداث دو رآکتور آب سبک 1300 مگاواتی، برای نصب در بوشهر را با شرکت آلمانی زیمنس به امضاء رساند و در این زمینه بیش از 2 هزار متخصص آلمانی و کارشناس ایرانی اجرای این طرح را که در زمان خود یکی از بزرگترین و کم‌نظیرترین پروژه‌های نیروگاه اتمی محسوب می‌شد را آغاز کردند و پیش بینی شده بود که این پروژه عظیم تا پایان سال 1980 یعنی 1358 تکمیل شود. از همان سال‌ها طبق معاهده NPT بازرسی‌ها آژانس از برنامه هسته‌ای ایران آغاز شد.
بیشتر بخوانید:آکسیوس: آمریکا و اسرائیل درباره برنامه هسته‌ای ایران گفتگو می‌کنند
پیش از آن نیز ایران 10 درصد از سهام مجتمع غنی‌سازی اورانیوم به نام (یورودیف) - (Eurodif) بود که قرار بود در منطقه (تریکاستن) فرانسه احداث شود را خرید. همزمان با افزایش رابطه ایران با آمریکا و کشور‌های غربی در زمینه توسعه تکنولوژی هسته‌ای کنگره آمریکا مصوبه‌ای را تصویب کرد که به دولت امریکا اجازه می‌داد با ایران وارد معاملات تجاری در زمینه هسته‌ای شود. دو سال بعد یعنی در 1354 براساس قراردادی مشترک، انگلیس و فرانسه مشترکاً تحقیقات برای احداث تأسیسات هسته‌ای در اصفهان (پیرامون چرخه سوخت هسته‌ای) را آغاز کردند. یک سال بعد نیز فرانسوی‌ها برای احداث 2 نیروگاه هسته‌ای به ظرفیت 900 مگاوات در (دارخوین) و نزدیکی اهواز با ایران به توافق رسیدو شرکت (فراماتوم) اجرای آن را بر عهده گرفت.
تقابل اسرائیلی‌ها با برنامه هسته‌ای و راهکار ایران در این سال اولین تقابل اسرائیل با ایران شکل گرفت. اسرائیلی‌ها که از فعالیت‌های هسته‌ای ایران هراس داشتند شرکت‌های آلمان غربی و فرانسوی را برای به تاخیر انداختن و حتی معلق کردن قرارداد‌های خود با ایران تحت فشار گذاشتند. به همین دلیل محمدرضاشاه به کشوری غیرغربی روی آورد؛ آفریقای جنوبی. او در یک قرارداد محرمانه برای خرید برخی تجهیزات و مواد اولیه هسته‌ای با این کشور بست. لابی‌های اسرائیل در ایجاد سوءظن آمریکایی‌ها و اروپایی‌ها بی‌تاثیر نبود، اما این سوءظن‌ها هرگز با اسناد و مدارک معتبر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از فعالیت‌های هسته‌ای ایران سندیت نیافت.
به همین دلیل تا سال 1979 که انقلاب رخ داد، گفته می‌شود که رآکتور شماره یک بوشهر به میزان 85 درصد و رآکتور شماره دو به میزان 65 درصد پیشرفت فیزیکی داشتند. نیروگاه دارخوین نیز پیشرفتی 3 درصدی داشت. با وقوع انقلاب برنامه هسته‌ای برای حدود 10 سال متوقف شد و شرکت‌های آلمانی و فرانسوی نیز به تعهدات خود برای تکمیل پروژه‌ها عمل نکردند. در این میان لابی‌های اسرائیلی علیه برنامه هسته‌ای ایران اوج گرفت. در شرایطی که رابطه دیپلماتیک ایران و آمریکا نیز با حمله به سفارت در آبان 1358 به طور کامل قطع شد.
آغاز تقابل ایران و رژیم اسرائیل کجاست؟ به گواه تاریخ، برنامه هسته‌ای از اواخر دهه 30 بنیان گذاشته شد. محمدرضاشاه و متخصصان این حوزه که وظیفه پیشبرد برنامه را به عهده داشتند به روشنی از اهداف غیرنظامی و البته نظامی او سخن گفته‌اند. درست به همین دلیل است که نخست وزیر پیشین رژیم اسرائیل، تقابل این رژیم با دولت ایران را به 50 سال قبل یعنی قبل از انقلاب برمی‌گرداند و به شکلی غیرمستقیم اعتراف می‌کند که انقلاب نقطه شروع تقابل‌ها نیست. هرچند که ممکن است آن را تسریع و ماهیت آن را تغییر داده باشد. تاریخچه برنامه هسته‌ای ایران پس از انقلاب و رویارویی با آمریکا و کشور‌های غربی خود داستان جداگانه‌ای که در آینده به آن خواهیم پرداخت.
منبع: فرازدیلی

لینک کوتاه:
https://www.iranianejahan.ir/Fa/News/1222237/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

2 نشانه ناترازی نظام بانکی از زبان عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق

برگزاری آزمون جامع دوره های کوتاه مدت گردشگری درکیش

اذعان ارتش رژیم صهیونیستی به دشواری‌ برخورد با پهپادهای مقاومت عراق

اعتراف رسانه عبری به تکنولوژی پهپادهای مقاومت عراق

ضعف رژیم صهیونیستی در برخورد با پهپاد‌های مقاومت عراق

اعتراف ارتش رژیم صهیونیستی به دشواری‌ برخورد با پهپادهای مقاومت عراق

سایت‌ها هم تیک آبی می‌گیرند؟

کاهش 60 درصدی مالیات نقل و انتقال سهام در نیمه نخست امسال

لزوم تعاملات قضایی بین دو کشور ایران و ترکیه

تولیدکنندگان را در نبرد اقتصادی بدون پشتیبان نگذاریم

نرخ بیکاری 25استان تک رقمی شد

سواری اقتصادی ایران خودرو 625 میلیون تومان شد! + جدول

مقابله با مفاسد اقتصادی در کردستان/افزایش 44 درصدی کشف قاچاق کالا

خرید خودرو همچنان برای حفظ ارزش پول منطقی است؟

اول شدن در منطقه 150 میلیارد دلار سرمایه نیاز دارد

پارچه مبلی ایرانی؛ انتخابی هوشمندانه و اقتصادی

یک کارشناس اقتصادی: ارزهای نفتی صرف ایجاد تورم و بیماری هلندی می‌شود!/ هیچ کشوری درآمد نفتی را به بانک مرکزی نمی‌دهد

قیمت دلار پس از حمله موشکی ایران چه تغییری کرد؟

تاکید طالبان و روسیه به گسترش همکاری اقتصادی

الزام تمرکز ویژه برای نگه‌ داشت شبکه ریلی با توجه به شرایط اقتصادی

محمد هاشمی: ایران کشور بزرگی است، اگر چند موشک به آن اصابت کند تاثیر منفی به همراه نخواهد داشت

رئیس جمهور آرژانتین متهم به سرقت ادبی شد

مشارکت بیش از 25 سفیر و رایزن اقتصادی در نمایشگاه ایران فارما

هفت هزار متر اکتشاف مواد معدنی در گناباد انجام شد

مالیات برعایدی سرمایه تا پایان سال باید تعیین تکلیف شود

رئیس‌جمهوری آرژانتین متهم به سرقت ادبی شد

خرید خانه در کدام کشور اروپا مقرون‌به‌صرفه است؟

بورل در مورد حمله به تاسیسات هسته ای در خاورمیانه هشدار داد

آبروریزی لژیونر رانتی عربستان در اروپا

علی لاریجانی: در آینده روسیه و چین نقش مهم‌تری در منطقه پیدا می‌کنند

حضور تیم والیبال نشسته بانوان سپاهان در مسابقات آسیایی

بازگشت اخیر قیمت وی چین می تواند نشانه چرخش صعودی بالای 0.0224 دلار باشد

◄ حمل بار و کالا بین المللی در بندر تیانجین چین

مخالفت با استقرار زیرساخت‌های نظامی طرف‌های ثالث در افغانستان

ترامپ به محل ترور باز می‌گردد

نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی: شهادت سید حسن نصرالله به رسوایی اسرائیل و آمریکا انجامید

نتانیاهو علاقه‌ای به پایان جنگ ندارد

اعتصاب کارگران بندر، چالش جدید اقتصاد آمریکا

انصارالله: حملات ائتلاف آمریکایی به یمن با پاسخ سختی مواجه خواهد شد

هریس یا ترامپ؛صهیونیست‌ها خواهان پیروزی کدام نامزد هستند؟

ریابکوف: روسیه آماده پاسخ به آزمایش هسته‌ای آمریکا است

کلیپ زیبای NBA برای شروع فصل جدید

تصویب احداث مراکز فرهنگی‌ورزشی در جوار مساجد در شورای مشهد

آمریکا هم نمی‌تواند رژیم صهیونیستی را احیا کند/حزب الله با قدرت مسیر خود را ادامه می‌دهد

رونمایی از نقشه دولت آمریکا برای لبنان پس از سیدحسن نصرالله/ کاخ سفید برای لبنان رئیس جمهور تعیین می کند؟

سودان: ما خواهان صلح هستیم اما نه به شیوه آمریکا

نابودی کامل پدافند هوایی اسرائیل در صورت جنگ با ایران / رژیم صهیونیستی توان جنگ در جبهه‌های متعدد را ندارد

بیانات مقام معظم رهبری درباره اسراییل در سال 1361

رونمایی از نقشه دولت آمریکا برای لبنان پس از سیدحسن نصرالله

انصارالله: حملات آمریکا و انگلیس به یمن با پاسخی سخت مواجه خواهد شد