ایرانیان جهان

آخرين مطالب

کشف پرونده بزرگ قاچاق کالا با 10 متهم/ کشف 12 هزار سند جعلی اخبار ایران

کشف پرونده بزرگ قاچاق کالا با 10 متهم/ کشف 12 هزار سند جعلی
  بزرگنمايي:

ایرانیان جهان - به گزارش خبرنگار مهر، سردار حسین رحیمی رئیس پلیس امنیت اقتصادی فراجا در یک گفتگوی تلویزیونی درباره لزوم تشکیل پلیس امنیت اقتصادی گفت: بحث برقراری امنیت در تمام سطوح و ابعاد آن در داخل مرزهای کشور جمهوری اسلامی بر عهده پلیس است. پلیس به عنوان رکن اصلی برقراری نظم و امنیت، امنیت را در ابعاد مختلف فردی، اجتماعی، اقتصادی، و سیاسی تأمین می‌کند.
به تناسب این نیازها، پلیس‌های تخصصی مختلفی در داخل مجموعه فراجا شکل گرفته‌اند که زیر نظر فرماندهی کل انتظامی فعالیت می‌کنند.
سردار رحیمی بیان داشت: هرکدام از این پلیس‌ها مأموریت‌های سنگینی بر عهده دارند. برخی از این واحدها شامل پلیس مبارزه با مواد مخدر، پلیس آگاهی، پلیس راهور، و پلیس فتا هستند.
وی افزود: در سال 1398، بر اساس تصمیمات و ابلاغیه ستاد فرماندهی کل قوا، پلیس امنیت اقتصادی به عنوان یک پلیس مستقل با مأموریت‌های مسلحانه و بخش‌های مختلف شکل گرفت. این پلیس بخشی از وظایف خود را از پلیس آگاهی و سازمان اطلاعات فراجا دریافت کرده است. مأموریت اصلی این پلیس، مبارزه با قاچاق کالا و ارز است. تشکیل این پلیس به درخواست مردم و مطالبه فرماندهی معظم کل قوا بود تا در حوزه‌هایی همچون مبارزه با سرقت و قاچاق مواد مخدر، تلاش‌های بیشتری صورت گیرد.
سردار رحیمی در مورد فعالیت‌های پلیس امنیت اقتصادی توضیح داد: سال‌های سال، مأموریت ذاتی پلیس مبارزه با قاچاق کالا و ارز بوده است؛ به‌ویژه در مورد انواع و اقسام کالاهای قاچاق. این مأموریت، یکی از اصلی‌ترین وظایف پلیس است و سازمان‌های مختلفی در این حوزه فعالیت می‌کنند.
رئیس پلیس امنیت اقتصادی گفت: دومین موضوع مهم، مبارزه با جرائم اقتصادی است که به تازگی پلیس امنیت اقتصادی در این زمینه انسجام بیشتری یافته و فعالیت‌های خود را در این حوزه تقویت کرده است.
وی افزود: جرائم اقتصادی شامل طیف گسترده‌ای از تخلفات مانند اخلال در نظام اقتصادی کشور، پولشویی، فرار مالیاتی، جرائم مرتبط با بورس، بازار سرمایه، و زمین‌خواری است. این وظایف بر عهده پلیس امنیت اقتصادی قرار دارد و به دلیل تنوع و گستردگی این جرائم، پلیس باید در حوزه‌های مختلف اقتصادی فعال باشد.
سردار رحیمی ادامه داد: پلیس گمرک نیز وجود دارد که مسئولیت نظارت بر حوزه‌های مرتبط با واردات و صادرات کالا را بر عهده دارد. همچنین، پلیس مرکز امنیت اقتصاد دیجیتال نیز تشکیل شده است. با توجه به سرعت دیجیتالی شدن اقتصاد کشور، پلیس باید در این حوزه نیز نظارت و استقرار نظم و انضباط داشته باشد. ما یک مرکز بسیار مهم در این حوزه ایجاد کرده‌ایم که به وظایف خود در فضای دیجیتال عمل می‌کند.
وی با بیان اینکه پلیس امنیت اقتصادی دو مأموریت ویژه دارد گفت: نخست، مانند سایر پلیس‌ها، مسئولیت برقراری نظم و انضباط در تمام سطوح زندگی مردم ایران از نقطه صفر مرزی تا قلب کشور. دوم، مقابله با قاچاق کالا و جرائم اقتصادی در تمام ابعاد آن.
سردار حسین رحیمی در مورد پدیده خودروهای شوتی و مبارزه با قاچاق کالا گفت: در بحث خودروهای شوتی، باید به جای تمرکز بر معلول، به علت‌ها بپردازیم. اینکه خودروهای شوتی از استان‌های جنوبی یا غربی کشور شکل می‌گیرند و کالاها را با رفتارهای ناهنجار وارد می‌کنند، علتش چیست؟ چه کسانی از این پدیده حمایت می‌کنند؟
وی افزود: یکی از مسئولین می‌گوید که با رانندگان و خودروهای شوتی جلسه گذاشته‌ایم و از آن‌ها حمایت می‌کنیم. این چه نوع حرف زدنی است؟ اگر کالایی قانونی وارد کشور می‌شود، باید از طریق خودروها، کامیون‌ها، یا قطارها و به روش‌های قانونی وارد شود. اما پدیده خودروهای شوتی به چه دلیل شکل گرفته است؟ اگر کالای قاچاق، ته‌لنجی است، قانون می‌گوید که این کالا باید در گمرک ثبت و در همان استان‌های مرزی مورد استفاده قرار گیرد. اما چرا انبارها و مغازه‌های مرکز کشور پر از این کالاهاست؟
سردار رحیمی بیان کرد: بر این اساس، با تدبیر و ابلاغ فرماندهی محترم کل انتظامی فراجا، از اواخر سال گذشته یک قرارگاه ویژه به نام شهید رومیانی که توسط خودروهای شوتی در ساعت 2 بامداد زیر گرفته شد، راه‌اندازی شده است.
وی افزود: این قرارگاه در سه بخش فعالیت می‌کند. بخش اول، مبارزه با خودروهای شوتی از مبدأ شکل‌گیری آن‌ها در استان‌هایی است که این پدیده شکل می‌گیرد. این خودروها در گروه‌های 10 تا 20 تایی حرکت می‌کنند و در محورهای مواصلاتی به عمق شهرها می‌رسند. قرارگاه شهید رومیانی اکنون در چندین استان و در کل کشور راه‌اندازی شده است و دستورالعمل آن از اواخر سال گذشته ابلاغ شده است.
سردار رحیمی در مورد اقدامات قرارگاه ویژه شهید رومیانی و مقابله با خودروهای شوتی توضیح داد: این قرارگاه تحت نظر فرماندهان محترم انتظامی استان‌ها، فرماندهان مرزبانی و دریابانی فعالیت می‌کند. در این مسیر، مجموعه‌ای از اقدامات در مبدا، مسیر حرکت، و مرکز شهرها و انبارهایی که کالای قاچاق را تحویل می‌دهند، به اجرا درآمده است. به لطف خدا و تلاش‌های صورت‌گرفته، چندین باند قاچاق را منهدم کرده‌ایم.
رئیس پلیس امنیت اقتصادی گفت: برای مثال، اخیراً در قم یک باند 15 نفری که از مناطق مرزی به قم رسیده بودند، توسط همکاران عزیزم دستگیر شد. همچنین، دو ماه پیش، موفق به کشف چندین انبار شدیم که حدود پنج میلیارد تومان کالای قاچاق در آن‌ها وجود داشت. این کالاها مهر ممنوعه داشتند، یعنی ورود آن‌ها به کشور کاملاً غیرقانونی بوده و مجوزی برای آن‌ها صادر نشده است.
وی افزود: موضوع مهم‌تر، ناهنجاری‌های ایجادشده توسط این خودروهای شوتی است. مردم شاهد این صحنه‌های خطرناک هستند. بر اساس آمار راهنمایی و رانندگی، در سال 1402، تعداد 254 نفر در اثر رفتارهای ناهنجار این خودروها جان باختند و 1562 نفر نیز مجروح شدند. در شش‌ماهه اول سال 1403، تعداد 269 نفر فوتی و 323 نفر مجروح و مصدوم داشته‌ایم.
سردار رحیمی گفت: با این حال، با اقدامات خوبی که استان‌های ما انجام داده‌اند و تشکیل این قرارگاه، حدود 30 تا 40 درصد از رفتارهای ناهنجار کاهش یافته است. اما این کافی نیست و باید فرماندهان محترم این موضوع را جدی‌تر دنبال کنند.
وی گفت: در دو سال گذشته، 21 نفر از همکاران پلیس امنیت اقتصادی در سراسر کشور در حین مبارزه با قاچاقچیان شهید شده‌اند. مبارزه با این پدیده نیاز به تلاش و جدیت بیشتر دارد تا از آسیب‌های بیشتر به مردم جلوگیری کنیم.
رئیس پلیس امنیت اقتصادی در ادامه به موضوع مبارزه با تخلفات اقتصادی و قاچاق کالا اشاره کرد و گفت: ما با قاطعیت و جدیت وظیفه و تکلیف خود می‌دانیم که در برابر تمامی ناهنجاری‌هایی که در جامعه رخ می‌دهد، به‌ویژه موضوع قاچاق کالا، مبارزه کنیم؛ حتی اگر برای بعضی‌ها ناخوشایند باشد.
سردار رحیمی گفت: آمارهایی که درباره خودروهای شوتی ارائه شد، نشان‌دهنده افزایش کشفیات است، و امیدواریم بتوانیم با کاهش این تخلفات، از بروز حوادث تلخ مانند شهادت مأموران پلیس و به خطر افتادن جان هموطنانمان جلوگیری کنیم.
وی افزود: یکی از پرونده‌های بزرگ قاچاق کالا که در حال رسیدگی است، مربوط به پلیس گمرک است. این پرونده ملی است و متهمان آن در چندین گمرک کشور فعالیت می‌کنند. اتهامات آن‌ها شامل جعل اسناد دولتی، استفاده از اسناد و کارت‌های بازرگانی جعلی، رشوه‌خواری، تبانی، پولشویی و فرار مالیاتی است. تاکنون، 10 نفر از اصلی‌ترین متهمان دستگیر شده‌اند و 118 نفر دیگر که به‌عنوان تخلیه‌کننده کار می‌کردند، تحت بررسی هستند.
رئیس پلیس امنیت اقتصادی افزود: در این پرونده، حدود 12 هزار سند و مجوز صادرات و واردات یا کارت بازرگانی به‌صورت غیرقانونی مورد استفاده قرار گرفته است. این تخلفات تاکنون بالغ بر 90 هزار میلیارد تومان خسارت اقتصادی به کشور وارد کرده است.
سردار رحیمی گفت: علاوه بر این، پرونده دیگری در دست بررسی است که مربوط به حدود 2700 نفر از افراد دستگاه‌های حمایتی است. با استفاده از کارت ملی این افراد، شرکت‌های صوری تشکیل شده و به نام آن‌ها تلفن همراه و سایر وسایل خریداری شده است. بسیاری از این افراد حتی در روستاها و مناطق دورافتاده زندگی می‌کنند و بابت استفاده از کارت ملی آن‌ها مبالغ ناچیزی مثل 5 میلیون تومان دریافت کرده‌اند. تنها یک نفر از این متهمان تاکنون شناسایی و دستگیر شده است.
کد خبر 6250050

لینک کوتاه:
https://www.iranianejahan.ir/Fa/News/1224483/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

روایت سفیر ژاپن از تجربه جراحی در بیمارستان‌های ایران (فیلم)

اسطوره فوتبال عربستان به مانچینی حمله کرد

تثبیت قیمت طلا در بحبوحه تنش‌های ژئوپلیتیکی

افغانستان چقدر از آب هیرمند را به ایران داد؟

دیدار هیات اقتصادی استان سیستان و بلوچستان با وزیر صنعت و تجارت افغانستان

مذاکرات ایران و طالبان بر سر حقابه هیرمند؛ بی‌نتیجه یا تاکتیک؟

آخرین وضعیت حق‌آبه هیرمند؛ افغانستان چقدر از آب هیرمند را به ایران داد؟

تکرار ادعاهای ضد ایرانی پنتاگون

اعلام حمایت دوباره کامالا هریس از اسرائیل

آنتونی بلینکن: ایران را محکوم می‌کنیم

گزارشی از طنین جهانی حمایت از فلسطین به مناسبت سالگرد هفتم اکتبر

حمایت جمعی از امامان جماعت مسلمانان آمریکا از نامزدی کامالا هریس

ادعای بایدن در تلاش برای دستیابی به آتش‌بس

ادعای ضد ایرانی رئیس مجلس نمایندگان آمریکا

پنتاگون: به حق اسرائیل برای پاسخ به حمله موشکی ایران اذعان داریم

آمریکا 4 فرد و چند نهاد وابسته به حماس را تحریم کرد

آمریکا مدعی ادامه عملیات زمینی محدود در لبنان

اطلاعات هزاران مشتری شرکت رسانه‌ای آمریکا لو رفت

تثبیت قیمت طلا در بحوحه تنش‌های ژئوپلیتیکی

وضعیت خبرنگار رادیو و تلویزیون رژیم صهیونیستی هنگام حمله موشکی یمن به تل‌آویو

وزارت امنیت داخلی رژیم صهیونیستی هک شد

لحظات موشکباران شهرک شلومی در شمال فلسطین اشغالی

شنیده شدن صدای انفجار در مرکز فلسطین اشغالی

بازار شکر به ثبات رسید

ویدئو | تبلیغ بدون حجاب خودروی ساینا در عراق!

‌حزب‌الله: انتقال پیکر شهید نصرالله به عراق یا ایران صحت ندارد

سردار مسجدی:درهم تنیدگی میان ایران و عراق با همبستگی موکبها و مردم روی می دهد

حزب‌الله لبنان: انتقال پیکر شهید نصرالله به عراق یا ایران صحت ندارد

تلاش پارلمان عراق برای تنبیه اردن پس از همراهی با صهیونیستها

استاندار کرمان: پرواز کرمان- دبی به لحاظ اقتصادی و زمانی برای مسافران به‌صرفه است

شرکت گاز بستر توسعه صنعتی شهرستان کوار را فراهم کرد

لزوم استقرار گمرک در مبادی ورودی آبادان و خرمشهر

افزایش 400 درصدی انهدام باند‌های قاچاق کالا

ضرورت ورود واحدهای معدنی کرمان به اقتصاد دانش‌بنیان

سامانه قانون یار و چشم‌انداز اقتصادی داده‌های اولیه قوانین را به خوبی احصا می‌کند

چهل و هشتمین سالروز صعود مشترک ایران و ژاپن برگزار می‌شود

زندگی‌نامه و افتخارات آندرس اینیستا/ بازی‌سازی برای تمام فوتبال!

نخستین پیروزی وفایی در اسنوکر ووهان 2024

آخرین وضعیت حق‌آبه هیرمند/ افغانستان چقدر از آب هیرمند را به ایران داد؟

پولیتیکو: درگیری بین اسرائیل و حماس نشان داد آمریکا نفوذی بر اسرائیل ندارد

واکنش پنتاگون در تعهد به امنیت رژیم غاصب صهیونیستی

ویدیو/ تناقض در سیاست خارجی آمریکا؛ دستاورد جدید جنایات صهیونیست‌ها

ادعاهای تکراری وزیر خارجه آمریکا علیه ایران

مشاور سابق بن زاید، رئیس امارات: کشور‌های حوزه خلیج فارس برای یک درگیری نظامی بزرگ بین اسرائیل و ایران آماده می‌شوند / هیچ کشوری به جز ایالات متحده نمی‌تواند مانع از وقوع این سناریوی بد شود، اما آن‌ها روی میهن تجارتات ریاست جمهوری متمرکز هستند / دولت باید

پنتاگون: در تعهد به امنیت اسرائیل در قبال حماس و ایران کوتاهی نخواهیم کرد

رکورد عجیب وتاریخی آمریکا در کشتار غزه +فیلم

زمان دست‌یابی به آتش‌بس فرا رسیده است

«طوفان الاقصی» مقدمات نابودی رژیم صهیونیستی فراهم کرد

نتانیاهو: ما با حمایت دولت و مردم آمریکا می‌جنگیم

نتانیاهو: با تکیه بر آمریکا می‌جنگیم!