ایرانیان جهان

آخرين مطالب

رویایی با نام «واردات خودرو اقتصادی» اخبار ایران

رویایی با نام «واردات خودرو اقتصادی»
  بزرگنمايي:

ایرانیان جهان - یکی از کلیدواژه‌های سیاستگذار از ابتدای آزادسازی واردات خودرو «واردات خودروهای اقتصادی» بود اما این وعده تا به امروز و پس از گذشت …
یکی از کلیدواژه‌های سیاستگذار از ابتدای آزادسازی واردات خودرو «واردات خودروهای اقتصادی» بود اما این وعده تا به امروز و پس از گذشت بیش از 2 سال هنوز جامه عمل نپوشیده است.
پس از آزادسازی واردات خودرو در سال 1401 وزیر وقت صمت وعده داد که خودروهای اقتصادی به عنوان خودروهایی که عموم مردم توانایی خرید آنها را داشته باشند وارد بازار ایران خواهد شد.
سید رضا فاطمی امین وزیر وقت صمت اردیبهشت ماه 1401 در این خصوص توضیح داده بود که «عمده خودروهای داخلی در محدوده اقتصادی از کیفیت مطلوبی برخوردار نیستند، زیرا پلتفرم‌های قدیمی دارند و مردم از کیفیت آنها رضایتی ندارند و باید از خطوط تولید خارج شوند، بر این اساس واردات خودروهای اقتصادی به منظور دسترسی اقشار متوسط با درآمد کمتر جامعه و همچنین ارتقای کیفی صنعت خودروی کشور در دستور کار قرار خواهد گرفت.»
پس از گذشت دو ماه که واردات خودرو رنگ و بوی جدی تری به خود گرفت؛ منوچهر منطقی معاون وقت وزیر صمت در مرداد 1401 اعلام کرد که واردات خودروهای اقتصادی در اولویت است. منطقی تصریح کرده بود که «پیش از این فقط خودروهایی وارد کشور می‌شد که افراد متمول می‌توانستند از آنها استفاده کنند، اما وزارت صمت با برنامه ریزی و بررسی بازار، خلاءهای موجود در این حوزه را احصا کرده است. مقرر است با واردات خودرو از یک سو بازار تنظیم و از سوی دیگر بستر رقابتی شدن قیمت خودروهای داخلی با محصول خارجی فراهم شود. برای تحقق این اهداف، در مرحله نخست واردات خودروهایی در دستور کار قرار خواهد گرفت که نیازهای مذکور را تأمین کند، البته خودروهای گران قیمت تر نیز وارد می‌شوند اما برای شروع، کار را از جایی آغاز می‌کنیم که به بخشی که بیشترین مساله را دارد رسیدگی کنیم.»
منطقی همچنین در آبان ماه سال 1401 نیز دوباره در مورد خودروهای اقتصادی این‌طور گفت که «خودروی اقتصادی، در حدود 7 تا 10 هزار دلار قیمت داشته، ضمن اینکه فرایند فروش اقتصادی اقساطی نیز برای آنها پیش‌بینی شده است» نکته قابل توجه آنکه منطقی حتی به تولید خودروهای اقتصادی داخلی نیز اشاره و تاکید کرده بود که «دو خودروساز بزرگ کشور در حال کار روی خودروهای اقتصادی هستند و نیمه دوم سال 1402 محصول آنها به بازار عرضه می‌شود، این نیاز در حال حاضر مقرر است با واردات تأمین شود.» امید قالیباف سخنگوی وقت وزارت صمت هم وعده تولید و عرضه 300 هزار خودروی اقتصادی داخلی از نیمه دوم سال 1402 را داده بود.
از سویی دیگر نیز مهدی ضیغمی رئیس کل سابق سازمان توسعه تجارت ایران وعده داده بود که «از اواخر خرداد 1402 شاهد واردات انبوه خودروهای خارجی به کشور خواهیم بود.»
در واقع وعده‌های وزارت صمت در حوزه واردات خودرو و عرضه خودروهای اقتصادی به قدری جدی بیان می‌شد که مصرف کنندگان از بازار خودرو عقب نشینی کرده و منتظر ورود خودروهای اقتصادی با کف قیمتی 200 تا 500 میلیون تومان بودند!
وعده‌های وزارت صمت در حوزه واردات خودرو و عرضه خودروهای اقتصادی به قدری جدی بیان می‌شد که مصرف کنندگان از بازار خودرو عقب نشینی کرده و منتظر ورود خودروهای اقتصادی با کف قیمتی 200 تا 500 میلیون تومان بودند!
حتی این وعده‌ها در دوره عباس علی آبادی وزیر سابق صمت نیز ادامه داشت؛ او در تیر ماه امسال گفته بود که «برای افزایش بهره‌وری خودروسازان داخلی باید خودروهایی در مقیاس ارزان‌تر وارداتی در اختیار مردم قرار گیرد. پیش از این واردات برای خودروهایی که قیمت آنها بالاتر از 10 هزار دلار بوده است صورت می‌گرفت، اکنون در تلاش هستیم تا زمینه واردات خودروهای قیمت مناسب و باکیفیت را فراهم کنیم.»
با این حال حدود دو سال از این ماجرا می‌گذرد و نه تنها خودروی اقتصادی وارد نشد بلکه هنوز برنامه‌ای برای تولید خودروهای اقتصادی داخلی هم از سوی متولیان منتشر نشده است.
رویافروشی نکته قابل توجه آنکه مسئولان وزارت صمت در ابتدا تاکید داشتند که خودروهای وارداتی اقتصادی زیر 500 میلیون تومان خواهند بود و در ادامه و با توجه به افزایش نرخ ارز اعلام کردند که این خودروها در محدوده یک میلیارد تومان عرضه خواهند شد. با این حال پس از اعلام قیمت قطعی برخی خودروهای وارداتی مشخص شد که نه تنها خودروی اقتصادی وارد نشده بلکه هیچ قرابتی هم با واژه «اقتصادی» و وعده‌هایی که داده می‌شد، ندارد.
همان‌طور که اشاره شد واردات خودروهای اقتصادی از ابتدای پروسه رفع ممنوعیت واردات خودرو، یکی از کلیدواژه‌های سیاست‌گذار در این زمینه بود، تا جایی که در آئین‌نامه واردات خودرو که سوم شهریور سال 1401 ابلاغ شد روی این موضوع تاکید شده و حتی برای خودروهای وارداتی سقف قیمتی در نظر گرفته شده بود. بر این اساس سقف ورود خارجی‌ها 20 هزار یورو در نظر گرفته شد. همچنین عنوان شده برای واردات خودروهای زیر 10 هزار یورو نیز تسهیلاتی ارائه می‌شود.
علاوه بر عدم واردات خودورهای اقتصادی، حتی واردات خودروهای کارکرده که یکی از مصادیق خودروهای اقتصادی محسوب می‌شود در هاله‌ای از ابهام قرار دارد؛ چراکه چندی پیش سید محمد اتابک وزیر صمت اعلام کرد که «در بحث خودروهای کارکرده نیز بانک مرکزی، سازمان استاندارد و گمرک مباحثی را مطرح کردند که باید آن‌ها را حل کنیم و بخشنامه موجود نیازمند اصلاحاتی است زیرا با این بخشنامه ممکن است پول مردم از بین برود، بنابراین به دنبال یک بخشنامه درست هستیم.»
خریداران خودروها چه کسانی هستند؟ در واقع سیاست‌گذار با این وعده‌ها و برنامه‌ریزی‌ها به دنبال آن بود که با واردات خودروهای خارجی ارزان قیمت به نوعی بازار خودرو را تا حدی رقابتی کند و در نهایت قیمت‌های نجومی را بشکند، اما در عمل خودروهای وارداتی نه‌تنها صفت اقتصادی را یدک نمی‌کشند، بلکه هیچ‌کدام حتی در محدوده یک‌میلیارد تومان هم نیستند و قیمت نهایی برخی خودروهای وارداتی تا نزدیک 4 میلیارد تومان می‌رسد که هیچ قرابتی با وعده‌های داده شده ندارد.
نکته قابل‌توجه آنکه سیاست‌گذار با وعده‌های بسیاری که می‌داد و از تریبون‌های مختلف نیز بر آنها تاکید می‌کرد، قصد داشت این‌گونه به بازار و مصرف‌کنندگان القا کند که منتظر خودروهای باکیفیت خارجی و با قیمت مناسب باشند تا از این طریق بازار را به گمان خود تنظیم کند؛ به عنوان نمونه منوچهر منطقی معاون وقت وزیر صمت گفته بود که «مقرر است با واردات خودرو از یک سو بازار تنظیم و از سوی دیگر بستر رقابتی شدن قیمت خودروهای داخلی با محصول خارجی فراهم شود.»
با این حال آنچه که تا امروز رخ داده بیانگر آن است که برنامه‌های سیاست‌گذار که البته مشخص نیست صرفاً برای اهداف پوپولیستی بوده یا واقعیت داشته، محقق نشده و در ادامه نیز محقق نخواهد شد، چراکه با توجه به قیمت‌های اعلام‌شده عمده خریداران خودروهای وارداتی افراد متمول خواهند بود که پیش از این نیز خریدار خودروهای خارجی بودند.
بر این اساس با عرضه خودروهای وارداتی می‌توان گفت که مصرف‌کنندگان خودرو در بازار ایران به سه دسته تقسیم می‌شوند؛ عمده خریداران با توجه به تمکن مالی خود باید خودروهای داخلی که بین 300 تا 700 میلیون تومان قیمت دارند را بخرند. دسته دوم مصرف‌کنندگانی هستند که تمایلی به خرید خودروی داخلی ندارند، اما توان خرید خودروی وارداتی را هم ندارند. بنابراین به سمت خرید خودروهای مونتاژی با قیمت‌هایی در محدوده 800 میلیون تا 2 میلیارد میلیون تومان سوق داده می‌شوند. دسته سوم هم خریداران خودروهای وارداتی هستند که برای خرید این محصولات باید در کمترین حالت ممکن مبالغی بالای 2 میلیارد و 500 میلیون تومان بپردازند.
بنابراین بر خلاف برنامه‌ریزی و وعده‌های فراوانی که داده شد، به نظر می‌رسد باید روی عرضه خودروهای وارداتی اقتصادی و رقابتی شدن بازار خودروی کشور خط بطلان بکشیم و این سیاست را عملاً شکست خورده بدانیم.
گفتنی است، در 6 ماهه امسال بیش از 22 هزار دستگاه خودرو سواری از گمرکات ترخیص قطعی و وارد کشور شده و ارزش این تعداد خودرو وارداتی به کشور نیز بیش از 438 میلیون دلار بوده است./ مهر
+
آخرین اخبار ورزشی را در جامعه ورزشی آفتاب نو بخوانید.
عضو تلگرام آفتاب نو شدی؟ اگه نه تا دیر نشده کلیک کن آخرین اخبار ورزشی رو اونجا ببین

لینک کوتاه:
https://www.iranianejahan.ir/Fa/News/1228456/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

اروپا بدنبال جایگزینی برای گاز روسیه

ماسک: آلمان و اروپا در معرض انقراض هستند

آلمان با مصادره دارایی‌های روسیه مخالف است

امباپه مبهوت مودریچ: بیشتر از سنم جام داری!

تاثیر تورم منفی چین برای اقتصاد جهان

مقایسه سرنوشت افغانستان با سوریه

تأکید بر مقابله با تهدید تروریسم در افغانستان

دعوت از سفیر سوئیس و کاردار ایتالیا به وزارت خارجه درپی بازداشت 2نخبه ایرانی

ماجرای بازداشت 2 نخبه ایرانی در آمریکا و ایتالیا+ عکس | پشت پرده اتهامات محمد عابدینی چیست؟

شرط ترامپ برای حمایت‌ها از اوکراین شرط گذاشت

باکی از آمریکا و اسرائیل نداریم / صهیونیست و امثال آن رفتنی‌اند

چین: آمریکا به تلاش‌های پکن برای حل بحران اوکراین بی‌توجه است

سرمقاله رسالت/ بی‌طرف نداریم

سرمقاله وطن امروز/ تحلیل‌های چروک

بازی بزرگ ترکیه در سوریه

روسیه زیردریایی هسته‌ای جدید خود را با موفقیت آزمایش کرد

حملات خمپاره‌ای سرایا القدس علیه صهیونیست‌ها

حمله جدید رژیم صهیونیستی به طرطوس سوریه

فرار نظامی صهیونیست از سریلانکا بعد از فاش شدن هویتش

واشنگتن، امارات را زیر نظر می‌گیرد

ایلان ماسک باعث نگرانی در آمریکا شد

شکایت آمریکایی‌های فلسطینی تبار از بایدن

زنگ دلاری در معاملات مسکن

عضو هیأت رئیسه مجلس: مخالف افزایش نرخ ارز هستیم

چرا بیت کوین به زیر 100 هزار دلار برگشت؟

بازار منجمد شد؛ چوبِ قطعی برق لای چرخ تولید

ترکیه از «خنثی» شدن حملات تروریست‌ها در عراق خبر داد

دبیرکل سازمان بدر: باید به تعدی‌های ترکیه در خاک عراق پایان داد

اختتامیه جشنواره شهید پیشرفت یادبود شهید «محمدحسین رمضانخانی» برگزار شد

تجلیل استاندار سمنان از همسر والامقام سردار شهید «سید رضی موسوی»

اولین مرکز خصوصی دیالیز استان سیستان و بلوچستان افتتاح شد

اردوی درمانی، آموزشی و فرهنگی ویژه جانبازان اعصاب و روان برگزار می‌شود

لاریجانی: روحانی بی‌تدبیری کرد/ وعده اقتصادی عارف به مردم با یک مقدمه خوب

احداث نیروگاه 100 مگاواتی تولید انرژی خورشیدی در اردبیل

پیشنهاد تشکیل کارگروه مشورتی جهت هم افزایی میان استانی و بخش خصوصی برای تسهیل جریان های سرمایه گذاری مناطق آزاد

باید از کسب و کار‌های اقتصادی بانوان در مشهد حمایت ویژه شود

شاهد فصل جدیدی در بازار سرمایه هستیم

خبر مهم ادرباره فیلترینگ/ در جلسه سران قوا چه گذشت؟

اعلام گزارش تخلفات بانکی، بیمه و بورس به شماره 096300

اطلاعیه دانشگاه تهران در مورد نحوه برگزاری کلاس‌های درس

احتمال تکرار ریزش دلار/ 3 دلیل اصلی نوسان اخیر بازار ارز

خبر مهم درباره فیلترینگ/ در جلسه سران قوا چه گذشت؟

احتمال تکرار ریزش دلار/3دلیل اصلی نوسان اخیر بازار ارز چیست؟

شهادت کارمند سفارت ایران در سوریه

باید از کسب‌وکار‌های اقتصادی بانوان در مشهد حمایت ویژه شود

لزوم ایجاد جنبه اقتصادی برای مشارکت‌های عمومی محیط زیست

همسر علیرضا بیرانوند از سفره شب یلدا در کنار فرزندانش

بازار منجمد شد؛ 7 چالش تولیدکنندگان در آبان

انتقاد نخست‌وزیر گرجستان از طرح جدید اتحادیه اروپا

سنگاپور، هنگ کنگ رهبر انقلاب بلاک چین هستند، نه ایالات متحده