ایرانیان جهان

آخرين مطالب

مرور الجزیره بر جنایات اسرائیل از تاسیس تا امروز/ بایدن مانند اسلاف، تل‌آویو را محکوم کند ایالات متحده آمریکا

  بزرگنمايي:

ایرانیان جهان - به گزارش روز شنبه ایرنا از این شبکه تلویزیونی، وقت آن است که بایدن مانند رییس جمهوری های پیشین این کشور، جنایات اسرائیل را محکوم و تلاش کند تا آن را تحت کنترل خود درآورد.
به نوشته این شبکه عربی، یافته‌های دیوان کیفری بین‌المللی (ICJ) در ماه ژانویه سال جاری 2024، حاکی از «نسل‌کشی محتمل» در غزه و دست داشتن اسرائیل در تبعیض نژادی در کرانه باختری و شرق بیت‌المقدس است.
بی شک اگر روسای جمهوری پیشین امریکا از «ترومن»، «آیزنهاور»، «جانسون» و «کارتر» اکنون در کاخ سفید بودند، از این جنایات تعجب نمی کردند. یا حتی «رونالد ریگان» که با خاک یکسان کردن غرب بیروت توسط اسرائیل را در سال 1982 با عنوان «هولوکاست» محکوم کرد.

ایرانیان جهان

الجزیره می افزاید: اسرائیل تنها متحد آمریکاست که از زمان تاسیس تا به امروز، به این اندازه علیه فلسطینی ها ظلم و وحشت اعمال کرده است. اما دولت‌های متوالی آمریکا از هر دو حزب دموکرات و جمهوری‌خواه، ترورهای آن را محکوم کردند. حال آنکه امروز شاهد هستیم دولت بایدن نه تنها اشاره ای به محکومیت نمی کند، بلکه از ان حمایت هم می کند.
این شبکه یادآور می شود: هری ترومن رئیس‌جمهوری وقت آمریکا در ماه مه 1948 اسرائیل را به رسمیت شناخت. اما پس از انتخاب دوباره در ماه نوامبر، نسبت به رویکرد دولت یهود در برخورد با آوارگان فلسطینی ابراز انزجار کرد.
دوایت آیزنهاور رئیس‌جمهوری آمریکا نیز که پس از ترومن به قدرت رسید، همراه با وینستون چرچیل نخست وزیر وقت بریتانیا، اسرائیل را در شورای امنیت سازمان ملل در نوامبر 1953 محکوم کردند. زیرا در آن زمان چتربازان تحت فرماندهی سرهنگ آریل شارون که بعدها به سمت نخست‌وزیر اسرائیل منصوب شد، در سال 1953 به هر مرد، زن و کودکی که در روستایی در کرانه باختری اردن می‌دیدند، شلیک می کردند و در نهایت 69 کشته بر جای گذاشتند.

ایرانیان جهان

آیزنهاور دو بار دیگر نیز اسرائیل را محکوم کرد: نخست در ماه مارس 1955 و پس از آن که یک «واحد تروریستی» اسرائیلی که خود را «واحد ترور» نامید، کتابخانه های کنسولگری آمریکا را در «قاهره» و «اسکندریه» بمباران کردند و به دنبال مقصر جلوه دادن مصر بودند. وی بار دیگر و در مارس 1956 نیز پس از آنکه نیروهای اسرائیلی بر سر یک اقدام تلافی جویانه علیه سوریه، جان 56 سرباز و غیرنظامی را گرفتند، تل آویو را محکوم نمود.
پس از کشتار 49 غیرنظامی در روستایی در نزدیکی تل آویو که به «کشتار کفر قاسم» معروف است، اسرائیل به مصر حمله کرد و بلافاصله کشتار آوارگان در «خان یونس» و «رفح» را آغاز کرد. پس از این اقدام بود که آیزنهاور، اسرائیل را تهدید به تحریم کرد و هنگامی که تل آویو همچنان از خروج از غزه و شرم الشیخ امتناع می کرد، رئیس‌جمهوری وقت آمریکا تهدید کرد که دسترسی این رژیم به بازارهای مالی ایالات متحده را مسدود خواهد کرد. همین امر سبب عقب نشینی اسرائیل شد.
در نوامبر 1966، لیندون جانسون رئیس جمهوری آمریکا پس از حمله گسترده اسرائیل به اردن، یک بار دیگر «مساله فلسطین» را در دستور کار سازمان ملل قرار داد تا اسرائیل را محکوم کند. والت وایتمن روستو مشاور امنیت دولت جانسون در آن زمان اعلام کرد: «اسرائیلی‌ها آسیب بسیاری به منافع ما و خود وارد کرده‌اند».
نگارنده این یادداشت با این وجود تاکید می کند: هیچ یک از این محکومیت ها مانع جنگ همه جانبه اسرائیل در سرزمین های اشغالی نشد و در سال 1967 کرانه باختری، غزه و بیت المقدس شرقی اشغال شد. اما جیمی کارتر شرایطی را که پس از آغاز شهرک‌سازی غیرقانونی اسرائیل در سرزمین‌های اشغالی تحمیل شد، «آپارتاید» توصیف کرد.
اما مشکلات همچنان تا سال 1982 برطرف نشد و حتی مناخم بگین نخست‌وزیر وقت اسرائیل و یکی از «تروریست های ایرگون» (یک گروه شبه‌نظامی زیرزمینی برپایه تفکر صهیونیسم که با انشعاب از سازمان هگانا، از 1931 تا 1948در فلسطین تحت قیومیت انگلستان فعالیت می‌کرد) وعده نابودی سازمان آزادیبخش فلسطین (ساف) را داد.
کشتار 18 هزار فلسطینی و لبنانی در بیروت در زمان نخست وزیری وی صورت گرفت. در نهایت رونالد ریگان رئیس‌جمهوری وقت آمریکا با تاخیر، دستور به توقف این کشتار را داد و پس از آن حمله اسرائیل را «هولوکاست» توصیف کرد. هرچند باوجود استفاده واژه هولوکاست از سوی دولت ریگان، هیچ درخواستی به سازمان ملل مبنی بر محکومیت این جنایت از سوی ایالات متحده ارائه نکرد.
مایکل اورن سفیر اسرائیل در آمریکا دلیل این امتناع را در سال 2007 در کتاب خود، با عنوان «قدرت، ایمان و خیال: آمریکا در خاورمیانه از 1776 تا کنون» توضیح داده است.
وی در این کتاب آورده است: در اواسط دهه 1970، حامیان اسرائیل شروع به نفوذ مالی و سیاسی لازم برای تحت تاثیر قرار دادن کنگره آمریکا کردند و بدین ترتیب قدرت کافی برای جلوگیری از مخالفت رسمی آمریکا با اسرائیل در سازمان ملل یا جاهای دیگر را به دست آوردند. از آن زمان، اسرائیل بدون توجه به سابقه جنایات، حمایت واشنگتن را بدیهی تلقی کرده است.
به اعتقاد نویسنده این مطلب، حال حمله 7 اکتبر (15 مهر 1402) حماس به اسرائیل، تنها اقدامی بود که گروه‌های مقاومت فلسطینی در واکنش به دهه ها ترور اسرائیل در مقیاسی مشابه انجام دادند.
بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر اسرائیل در واکنش به این حمله، به آسانی دستور به قتل عام دوباره صادر کرد و همزمان فلسطینی ها را با گرسنگی و بیماری نیز به قتل می رساند و در مقابل دولت ایالات متحده هیچ اقدام معناداری برای توقف این «نسل کشی محتمل» انجام نداده است.
الجزیره می نویسد: در این برهه اسرائیل تنها بازیگری است که واشنگتن به آن اجازه می دهد شهروندان آمریکایی را بدون مجازات بکشد. فهرست رو به رشد جنایات اسرائیل در کرانه باختری نیز خود سندی بر این مدعاست که شمار بسیاری از شهروندان آمریکا (از جمله شیرین ابوعاقله، محمد خدور و آیزنور ازگی) هر کدام با شلیک گلوله به سر کشته شدند. تنها واکنش آمریکا در برابر این کشتار، اعلام «غیرقابل قبول بودن» اقدامات تروریستی اسرائیل بوده است و تحقیق در این مورد هم به تل آویو سپرده شده است.
نویسنده یادآور می شود: همزمان با گذشت یک سال از جنگ در غزه، جنایات اسرائیل در کرانه باختری به سطحی بی سابقه رسیده و حالا لبنان نیز به صحنه انتقام جویی های آن تبدیل شده است.
الجزیره تاکید می کند که واشنگتن نه تنها باید حمایت از وحشیگری اسرائیل، که شامل آپارتاید می شود را متوقف کند، بلکه باید مانند بریتانیا، از کیفرخواست های دادگاه کیفری بین المللی که شامل نخست وزیر اسرائیل می شود، نیز حمایت کند.
نگارنده در پایان خاطرنشان می کند: رؤسای جمهوری گذشته آمریکا در دهه های گذشته تلاش کردند تا بر رفتار اسرائیل تسلط یابند. اکنون زمان آن است تا تصمیم گیرندگان در واشنگتن، راه روسای جمهوری گذشته آمریکا را در پیش گیرند و دست از حمایت دیپلماتیک برداشته و صادرات اسلحه را به آن متوقف کنند.
جهان آمریکا 0 نفر برچسب‌ها دادگاه کیفری سازمان آزادی‌بخش فلسطین اسرائیل جو بایدن رژیم صهیونیستی غزه هولوکاست سرزمین های اشغالی فلسطین

لینک کوتاه:
https://www.iranianejahan.ir/Fa/News/1229070/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

عربستان، امارات و قطر به نفع ایران وارد عمل شدند!

مانچینی زیر تیغ منتقدین سعودی‌؛ سرمربی عربستان تغییر می‌کند؟

نوشاد عالمیان با شکست 3 بر 2 مقابل شینوزوکا از ژاپن از رسیدن به جمع 8 بازیکن برتر قاره کهن بازماند.

دست نوشاد عالمیان به مدال تاریخی آسیا نرسید

«شامپو» جایزه نیمیر عبدالعزیز در لیگ ژاپن!

بیانیه مشترک سه کشور اتحادیه اروپا علیه اسرائیل: حمله به نیرو‌های سازمان ملل سریعاً متوقف شود

بیانیه ضد اسرائیلی سه کشور اتحادیه اروپا

قیمت محصولات سایپا در اروپا چقدر است؟ +عکس

بازگشت محبوب آنفیلد به دنیای فوتبال

◄ شاهین ، اطلس و سهند سایپا در اروپا چقدر قیمت دارد؟

سه کشور اتحادیه اروپا علیه اسرائیل بیانیه مشترک دادند

عصبانیت برانکو از مترجم چینی: چرا اینجا نیستی

2 مدال نقره دیگر برای تیم سکان نماینده بانوان ایران در مسافت 100 متر

عصبانیت برانکو پس از مصدومیت بهرام عبدلی سوژه رسانه های چینی شد

اژدهاسواران ایران صاحب دو مدال نقره دیگر شدند – رسانه7 | اخبار ورزشی

چین چه هدیه‌ای برای محافظت از رهبر انقلاب به ایران داده است؟

پسر 14 ساله ایرانی، قهرمان جهان را شکست داد

چین برای افزایش کسری بودجه آماده می‌شود

خودداری پاکستان از دعوت طالبان در نشست سازمان همکاری شانگهای

سید حسن خمینی: گریه کنان دروغین امام حسین نباشیم

جلوگیری از سیل مهاجرت مردم افغانستان از دستورکارهای «فُرمت مسکو» بود

سید حسن خمینی: تبلیغات بی‌دلیلی علیه مهاجران شکل گرفته است

یادداشت|یک بام و دو هوای سیاست ورزی آقای کدیور

عکس| جنگ ایران و آمریکا روی استیج مستر المپیا 2024

تصاویر هوایی از خسارات طوفان ویرانگر میلتون

لیندسی گراهام: توافق دفاعی آمریکا و عربستان و مرگ راه‌حل دو کشوری پس از حملات 7 اکتبر

تلاش اوباما برای جلب آرای مردان سیاه‌پوست به نفع هریس

کم کاری دولت و مجلس موجب حضور افغانستانی‌ها در بازار کار ایران شد / احتمال جاسوسی اتباع بیگانه برای آمریکا و اسرائیل

محدودیت‌های تسلیحاتی غرب علیه رژیم صهیونیستی؛ نمایشی یا واقعی؟

درخواست عجیب ترامپ برای حفاظت از جان خود

ترامپ خواستار اعدام این مهاجران شد

نقشه شوم هادی چوپان برای مسابقات مستر المپیا

هادی چوپان به دنبال تاریخ‌سازی در مستر المپیا / جدال گرگ ایرانی با درک لانسفورد

پیشنهاد اردوغان به ایران و روسیه برای ایستادگی مقابل آمریکا

شکایت از ایالت ویرجینیا برای حذف نام رای دهندگان

ابورودینه: آمریکا مسئول جنگ نسل‌کشی در غزه و کرانه باختری است

واکنش مدودف به ادعای ترامپ برای پایان دادن به جنگ اوکراین

بایدن به نتانیاهو چه گفت؟

ارتباط تهران و آمریکا برقرار شد؟

چرا آمریکا حمایتی بی‌پایان از رژیم صهیونیستی دارد؟/فیلم

هادی چوپان به دنبال تکرار تاریخ در مستر المپیا 2024

کسب طلای الپیک توسط این اسطوره

موافقت آمریکا با فروش تسلیحات به عربستان و امارات

غرب، عامل افزایش خطر هسته‌ای

بایدن دم به تله اسرائیل و نتانیاهو می‌دهد؟

ژنرال میلی، رئیس سابق ستاد مشترک نیرو‌های مسلح آمریکا: ترامپ یک فاشیست به تمام‌عیار است؛ او اکنون خطرناک‌ترین فرد برای آمریکا است

آیا مقاومت، به معنای جنگ طلبی است؟

تلگرام بهشت جدید کلاهبرداران ارز دیجیتال!

تاکید دکتر باقری لنکرانی بر لزوم اجرای طرح های غربالگری سرطان

فراخوان جذب مدرس در فرهنگسراهای کیش