ایرانیان جهان

آخرين مطالب

تجارت زیر سایه جنگ اروپا

تجارت زیر سایه جنگ
  بزرگنمايي:

ایرانیان جهان -

ایرانیان جهان

به گزارش می‌متالز، می‌توان گفت تجارت و جنگ، همزاد یکدیگر هستند و هر زمان که سود تجاری کاهش پیدا کرده، جهان با جنگ مواجه‌شده و نیز جنگ‏‏‏‏‏‏‏‏‌ها خود در‌های جدیدی به روی تجار و بازرگانان باز کرده‌اند.
در این شرایط شرکت‌ها می‌توانند به شوک‌های ژئوپلیتیک و زنجیره تامین با تغییر منابع ورودی خود و انتخاب مقصد جدید فروش واکنش نشان دهند.
این مطلب شواهد جدیدی از تاثیر جنگ بر جریان تجاری کشور‌های جهان ارائه می‌دهد. پژوهشگران نشان می‌دهند که در پاسخ به شوک مازاد تقاضای ناشی از تحریم‌ها علیه روسیه پس از تهاجم روسیه به اوکراین در سال‌2022، صادرکنندگان چرم هندی، فروش کالا‌های چرمی را از مقاصد صادراتی نسبتا بی اهمیت مانند روسیه تغییر مسیر داده یا کاهش داده‌اند، درحالی‌که صادرات خود در‌درجه اول به اروپا و ایالات‌متحده را حفظ کرده‌اند.
جنگ روسیه و اوکراین جنگ تمام‌عیار که روسیه در فوریه 2022 علیه اوکراین اعلام کرد، جهان را غافلگیر کرد. این بزرگ‌ترین درگیری در اروپا از زمان جنگ‌جهانی دوم است که منجر به تلفات قابل‌توجه و بحران بزرگ پناهندگان شد. پس از اعلام جنگ در فوریه 2022، روسیه از نظر سیاسی توسط دنیای غرب-به رهبری ایالات‌متحده و اتحادیه اروپا - طرد شد و رگبار تحریم‌ها بر ارتباطات تجاری آن تاثیر گذاشت. تحریم‌ها می‌توانند زیان‌های زیادی را به اقتصاد‌های هدف وارد کنند، به‌ویژه از نظر کاهش روابط تجاری با کشور‌هایی که تحریم‌ها را اعمال می‌کنند. نمودار یک سهم واردات از روسیه از کل واردات ایالات‌متحده (پانل A) و اتحادیه اروپا (پانل B) را نشان می‌دهد، درحالی‌که شکل 2 سهم واردات روسیه از ایالات‌متحده (پانل A) و اتحادیه اروپا (پانل B) را ترسیم می‌کند. هر دو نمودار کاهش قابل‌توجهی در تجارت از و به روسیه را نشان می‌دهند. به‌تازگی مباحثی در ادبیات تجاری شکل‌گرفته که تلاش می‌کند اثرات جنگ یا درگیری‌ها را با تجارت مرتبط کند، اما دامنه آن هنوز بسیار محدود است. دانشمندان علوم اقتصادی نشان می‌دهند که درگیری‌های خشونت آمیز ناشی از انتخابات کنیا منجر به اختلال در زنجیره تامین و کاهش صادرات شده‌است. با توجه به بحران روسیه و اوکراین در سال‌2014، نشان می‌دهند که درگیری‌ها می‌توانند اثرات سرریزی بر مناطق همسایه‌ای داشته باشند که تحت‌تاثیر جنگ قرار نگرفته اند، با این حال مطالعات موجود عمدتا بر تاثیرات جنگ و خشونت بر کشور‌هایی که خود طرف درگیری هستند، متمرکز هستند. یک خلأ بزرگ در ادبیات وجود دارد که هنوز پاسخی به این مساله نداده؛ چه اتفاقی برای کشور‌های شریک تجاری که خارج از محدوده جنگ هستند (در طول جنگ) می‌افتد؟

ایرانیان جهان

برای بررسی در این رابطه از داده‌های جدید حمل‌ونقل ماهانه در سطح شرکت برای صادرکنندگان چرم از ژانویه 2021 تا اکتبر 2023 با اطلاعات دقیق در مورد ارزش صادرات، کمیت، تنوع محصول استفاده شده‌است. به این نتیجه می‌رسیم که صادرات یک صادرکننده چرم که به روسیه می‌فروشد، 180 تا 334‌درصد در مقایسه با سایر نقاط جهان افزایش یافته‌است که کفش‌ها بیشترین افزایش (450‌درصد) را داشته اند. از نظر ارزش مطلق، یک صادرکننده چرم متوسط 160‌هزار دلار بیشتر از صادرات به روسیه در مقایسه با سایر صادرکنندگان درآمد کسب کرده، این افزایش در ارزش صادرات هم ناشی از افزایش کمیت (262-118‌درصد) و هم افزایش قیمت (100‌درصد) است.
مطالعه رویداد به ما نشان می‌دهد؛ درحالی‌که قبل از جنگ هیچ اثر متفاوتی وجود نداشته، تفاوت بین محصولات چرمی صادرشده به روسیه و سایر محصولات پس از شروع جنگ ظاهر شده‌است. متوجه می‌شویم که این تغییر جهت فروش به روسیه، عمدتا توسط صادرکنندگان بزرگ هندی انجام می‌شود. این افزایش صادرات به روسیه به‌طور مستقیم با اندازه صادرکننده متناسب است.
دلیل موفقیت هند سوالی که مطرح می‌شود این است که، چگونه این شرکت‌ها در مدت زمان کوتاه، صادرات چرم اضافی را انجام دادند؟ تحت‌فرض محدودیت ظرفیت که یک سناریوی محتمل برای کشوری درحال‌توسعه مانند هند است، یکی از راه‌های پاسخگویی به تقاضای مازاد در یک مقصد خاص، خروج از فروش به مقاصد دیگر است. نتایج ما نشان می‌دهد که عمده این تغییر یا تغییر جهت فروش از آسیای جنوب‌شرقی، آفریقا، جزایر کارائیب و اقیانوسیه که شرکای تجاری نسبتا ضعیف، یا بی اهمیت هند هستند، رخ‌داده‌است، در مقابل هیچ تغییری در حجم صادرات با توجه به مقاصد تجاری نسبتا مهم هند مانند ایالات‌متحده و اروپا مشاهده نشده‌است. نتایج ما نشان می‌دهد که این تجدید حیات صرفا به دلایل اقتصادی اتفاق‌افتاده است. شرکت‌های هندی به‌سادگی شاهد گسترش برون زای تقاضا در یک مقصد خاص بودند که امکان سود اقتصادی بزرگ‌تر را ایجاد کرد و بنابراین فروش خود را به مقصدی سودآورتر هدایت کردند.
سهم کلیدی کار ما چیست؟ ادبیات جدید اقتصادی تشخیص می‌دهد که جهانی‌شدن یک انتخاب است و می‌توان آن را معکوس کرد، بنابراین زمانی‌که کشور‌ها با چنین شوک بزرگی مواجه می‌شوند، ممکن است الگو‌های تجاری خود را تغییر دهند. به‌طور خاص، شرکت‌ها می‌توانند تصمیمات تجاری خود را تغییر دهند که منجر به تغییرات عمده در ماتریس تجارت‌جهانی شود. استدلال می‌شود که عقل رایج مبنی‌بر اینکه تجارت و جنگ رابطه منفی دارند فقط تا حدی درست است. در یک سناریوی دوجانبه، تجارت؛ در واقع به دلیل هزینه‌های فرصت زیاد مرتبط با از دست‌دادن تجارت بالقوه ناشی از جنگ، با تمایل به درگیر‌شدن در جنگ رابطه منفی دارد، با این حال در یک سناریوی چندجانبه، هزینه فرصت کاهش می‌یابد، زیرا کشور‌ها کمتر به هر شریک تجاری معین وابسته هستند و از این‌رو می‌توانند وارد جنگ شوند. تا آنجا که ما می‌دانیم، مطالعه ما درمیان اولین مواردی است که نشان می‌دهد چگونه شرکت‌های یک کشور ثالث فروش خود را در پاسخ به یک جنگ، به یکی از کشور‌های درگیر در جنگ افزایش می‌دهند. با استفاده از داده‌های حمل‌ونقل راه‌آهن در طول مناقشه روسیه و اوکراین در سال‌2014، نشان داده‌شده، شرکت‌هایی که دارای پیوند‌های قبلی تامین‌کننده یا خریدار با مناطق درگیری بودند، به‌طور قابل‌توجهی تولید خود را کاهش دادند. به‌طور کلی، نتایج آنها بر این واقعیت تاکید می‌کند که درگیری‌های محلی دارای هزینه‌های اقتصادی مضر و گسترده‌ای هستند. می‌توان نشان‌داد که نه‌تن‌ها سرریز‌های جنگ وجود دارند، بلکه چنین سرریز‌هایی می‌توانند ماهیت جهانی داشته باشند که منجر به سازماندهی مجدد زنجیره تامین در سراسر جهان بین طرف‌هایی می‌شود که حتی در جنگ شرکت نمی‌کنند.
منبع: دنیای اقتصاد

لینک کوتاه:
https://www.iranianejahan.ir/Fa/News/1229661/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

خلاصه بازی لهستان 1-3 پرتغال (لیگ ملت‌های اروپا - 2024)

خلاصه بازی لهستان 1-3 پرتغال (لیگ ملت‌های اروپا – 2024)

خلاصه بازی اسپانیا 1-0 دانمارک (لیگ ملت‌های اروپا – 2024)

خلاصه بازی اسپانیا 1-0 دانمارک (لیگ ملت‌های اروپا - 2024)

قدردانی ارمنستان از استقرار گروه نظارتی اتحادیه اروپا در مرزهای این کشور

پیروزی اسپانیا، پرتغال و کرواسی در لیگ ملت های اروپا

واکنش رونالدو به برد پرتغال: همه باهم به پیش!

بازی‌های لیگ ملت‌های اروپا / درخشش ستاره‌ای اسپانیا در برابر دانمارک

تیم چهارنفره روئینگ زنان صاحب مدال نقره شد – آفتاب نو | اخبار ورزشی

فاقد اعتبار بودن هر نوع ادعا برای مرتبط کردن عملیات 7 اکتبر به تهران

نتیجه و خلاصه بازی فوتبال لهستان

پیروزی اسپانیا، پرتغال و کرواسی در لیگ ملت‌های اروپا

قدرت نمایی رونالدو و یاران در لیگ ملت‌های اروپا!

پیروزی بی‌دردسر پرتغال و اسپانیا و بازگشت دشوار کروات‌ها در لیگ ملت‌های اروپا

حمله ارتش آمریکا به چندین پایگاه داعش در سوریه

سرمربی خارجی در لیگ ایران: اگر جنگ شود، می‌جنگم!

سامانه پدافند موشکی «تاد»‌ در اسرائیل مستقر می‌شود

چرا اسراییل آیت‌ الله سیستانی را در فهرست ترور قرار دارد؟

حمله مقاومت اسلانی عراق به 2 هدف در بندر ایلات

رهبر: سفر رئیس جمهور به ترکمنستان موجب تقویت روابط اقتصادی و فرنگی خواهد شد

سفر رئیس جمهور به ترکمنستان موجب تقویت روابط اقتصادی و فرنگی خواهد شد

رهبر: سفر رئیس جمهور به ترکمنستان موجب تقویت روابط اقتصادی و فرهنگی خواهد شد

سفر رئیس جمهور به ترکمنستان موجب تقویت روابط اقتصادی و فرهنگی خواهد شد

رایزنی لمی با دیپلمات‌های ارشد اتحادیه اروپا درباره تحولات خاورمیانه

نتیجه بازی رفت پرتغال و لهستان در مرحله گروهی لیگ ملت های اروپا 2024

اروپا و ژاپن برای حل بحران آب ایران به کمک آمدند

فیلم| خلاصه بازی پرتغال و لهستان (گلزنی کریستیانو رونالدو) دیشب شنبه 21 مهر 1403

نتیجه بازی رفت اسپانیا و دانمارک در مرحله گروهی لیگ ملت های اروپا 2024

فیلم| خلاصه بازی اسپانیا و دانمارک دیشب شنبه 21 مهر 1403

هفته سوم لیگ ملت‌های اروپا؛ پیروزی اسپانیا، پرتغال و کرواسی/ ماتادورها صدرنشین شدند

برتری پرتغال در شب گلزنی دوباره رونالدو/ اسپانیا به‌سختی 3 امتیاز گرفت

سید حسن خمینی: حجم بالای تبلیغات بی‌دلیلی که علیه مهاجران افغانستانی شکل گرفته دروغین است

تاکید سید حسن خمینی بر خنثی کردن تبلیغات علیه مهاجران افغانستانی در ایران

آمریکا از ترس ایران یک سلاح جدید به اسرائیل می دهد + جزئیات | سامانه «تاد» چیست؟

پادویی روزنامه زنجیره‌ای برای آمریکا و رژیم جنایتکار صهیونیست

اعتراف خبرنگار صهیونیست: برای دفاع از خود محتاج آمریکا هستیم

موافقت اولیه آمریکا با استقرار سامانه «تاد» در فلسطین اشغالی

عکس‌های شخصی هادی چوپان

ساخت نیروگاه زیست توده در روستاهای خوزستان/تولید انرژی از چرخه پسماند گیاهی و حیوانی

راهکار مانچینی برای نجات عربستان از بحران – آفتاب نو | اخبار ورزشی

حریف ژاپنی نوشاد عالیمان را حذف کرد

تغییرات اقلیمی و صنعت حمل‌ونقل دریایی

تجارت زیر سایه جنگ

عاقبت اسراییل به روایت گاردین

افغانستان محور گفتگوهای مقامات ایران و تاجیکستان

تاکید سید حسن خمینی بر خنثی کردن تبلیغات علیه افغانستانی ها

نگرانی کارزار انتخاباتی هریس از کاهش پیشتازی وی

اندیشکده آمریکایی: توانمندی هسته ای و موشکی ایران موازنه قدرت درخاورمیانه را تغییر می دهد

سیاست خارجی ناکارآمد در دولت جو بایدن

سکوت متحدان شرقی